ARTIKKELI

29.07.2015

Kuljettajaton autoilu on tulossa, ja se voi muuttaa paljon muutakin kuin kulkemisemme

Teksti: Topi Ranta

Mercedeksen kuljettajaton F 015 -prototyyppi on muotoilultaan melko futuristinen

Parhaimmillaan kuljettajattomat autot voivat antaa meille jopa tunteja lisää vapaa-aikaa vuorokauteemme

Mercedes-Benz on teettänyt tutkimuksen, joka tarkastelee kuljettajattoman autoilun mahdollisuuksia ja vaikutuksia niin tekniikan, liikennesuunnittelun, kaupunkikehityksen kuin filosofiankin näkökulmasta.

Tutkimuksen arvion mukaan automatiikka voisi parhaimmillaan jopa tuplata nykyisen liikenneinfrastruktuurin kapasiteetin. Tietokoneiden ihmistä monta kertaa paremmat reaktioajat  ja autojen keskinäinen kommunikointi voivat saada automassat paitsi liikkeelle, myös pysymään liikkeessä tehokkaammin. Toisaalta tutkimusryhmä on myös arvioinut, että etenkin siirtymävaiheessa automatiikka voi ennemminkin lisätä merkittävästi kulkuneuvojen määrää liikenteessä.

Koneiden tehokkuus voi johtaa myös parempaan turvallisuuteen. Juuri lyhyet reaktioajat, monipuolisempi näkyvyys sekä täysi herpaantumattomuus voivat säästää paljon ihmishenkiä liikenteessä.

Lisää vapaa-aikaa, lisää resursseja

Yksi merkittävä vaikutus kuljettajattomuudella on, että autosta voisi hyvin tulla olohuoneen jatke, ja matkustamiseen käytetyn ajan haittavaikutus pienenisi olennaisesti. Matkustamisen osittaisella vapaa-aikaistumisella voi olla merkittäviä seurauksia asumiseemme tulevaisuudessa. Asunnot voivat alkaa hajautua yhä taajempaan, kun käytetyllä matka-ajalla ei ole enää niin merkitystä. Se ei puolestaan enää palvele matkojen lyhentämisen ja kulutuksen vähentämisen tavoitteita. Myös kaupunkien keskittymisestä seuraavat edut ottaisivat näin takapakkia.

Nykyään ongelmana autojen omistuksessa on, että useimmiten kalliiden kulkupelien aika menee pääasiallisesti parkkipaikoilla seistessä. Autoja siis käytetään murto-osa vuorokaudesta ja lähes kaikilla käyttäjillä on omansa.

Itsestään ajavat autot eivät kuitenkaan ole välttämättä enää tulevaisuudessa sidottuja kuljettajiinsa, millä on merkittäviä seurauksia ihmisten taloudelle. Kun kaikkien ei tarvitse enää omistaa omia autojaan, jää jatkossa rahaa paljon muuhunkin, kuin auton maksuerien, korkojen tai leasing-maksujen maksamiseen.

Ei ilman ongelmia

Automaattisen autoilun tiellä on kuitenkin vielä paljon ongelmia, jotka pitää ratkaista, ennen kuin voimme luopua ratillisista ajopeleistämme. Edelleen on esimerkiksi selvittämättä, kenen vastuulla kuskittomien autojen tekemät vahingot ovat. Auton valmistajan, käyttäjän vai omistajan?

Myöskään tekninen puoli ei ole täysautomaation kannalta niin valmista, kuin välillä voisi olettaa. Tekoäly ei nimittäin edelleenkään osaa soveltaa sellaisissa tilanteissa, joihin sitä ei ole erikseen opetettu. Ihmiset pystyvät harkitsemaan ja tekemään omia päätöksiä ja kokeiluja, mutta esimerkiksi Googlen jo pitkään Yhdysvalloissa ajaneet automaattiset autot eivät selviydy mistään olosuhteista, joita niitä varten ei ole erikseen kartoitettu.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Kirjoituksen avainsanat

teknologia tulevaisuus kuljettajaton auto

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) ecorun (2) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (16) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (5) kiina (3) kisa (2) koeajo (21) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (16) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (9) peugeot 508 (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (17) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

nwdb