ARTIKKELI
28.08.2015
Kolumni: Sakkoa saamari!
Teksti ja kuva: Topi Ranta
"Kyllä se on rajoitus, mutta me vähän niin kuin toivottais tässä, että sä rikkoisit sitä. Kestävyysvaje, kato."
Rikesakot kaksinkertaistuvat syyskuun alussa. Rahapulassa kiemurteleva valtio on jälleen keksimässä keinoja alijäämäisen budjetin paikkaamiseksi. Tilanne on kieltämättä ikävä, mutta keinot alkavat olla näköjään täysin järjettömiä.
Rikesakon kaksinkertaistaminen lisätulojen vuoksi on nimittäin täysin vastuutonta touhua. Toisin kuin hallituksessa nyt ajatellaan, sakon tarkoitus on olla rikokseen nähden kohtuullinen, mutta kuitenkin sen verran tuntuva seuraus, että rikos kannattaa jättää tekemättä. Aina kun sakkoja joudutaan antamaan, on se ikävä tilanne niin lainsäätäjän kuin lainrikkojankin kannalta. Tai olisi, jos tavoitteena olisi esimerkiksi liikenneturvallisuuden maksimointi.
Se ei kuitenkaan ole enää sakotuksen tavoite. Työ- ja oikeusministeri Jari Lindström sanoi aivan suoraan, että sakon korotusperusteena on lisätulojen kerryttäminen valtiolle. Toisin sanoen sakon ei hallituksessa enää toivota olevan rikkeiden määrää minivoiva tekijä, vaan tulonlähde valtiolle. Valtio perustaa oman rahoituksensa osittain siihen, että kansalaiset jättävät noudattamatta lakia, ja poliisi saa heidät kiinni. Hallitus toivookin nyt, ettei tiellä liikuttaisi liian turvallisesti.
Touhu herättää päivän kysymyksiä koko ensi viikon tarpeisiin: Montako rikesakkoa minulle on kiintiöity, jotta valtion alijäämäinen budjetti saadaan paikatuksi? Pitääkö poliisin ylinopeusratsian nähdessään tehdä pieni talkookiihdytys, jotta saadaan Suomi kuntoon? Montako rikesakkoa liikennepoliisin on määrättävä työpäivän aikana, jotta valtiolle jää riittävä kate?
En tiedä, onko Suomessa nykyinen rikesakon taso sellainen, että liikenneturvallisuus olisi mahdollisimman hyvällä tasolla. Annan kuitenkin hallitukselle vinkin: valtion kannalta onnistunein tilanne on silloin, kun sakkotulot ovat niin vähäiset, ettei niillä budjetoida valtion menoja. Nyt kuitenkin onnistuttiin lähettämään täysin väärä viesti: "Voisitte vähän ajella lisää ylinopeuksia siellä moottoriteillä. Se olisi meidän kannalta hyvä juttu".
Sakko ei kuitenkaan ole vero eikä lisämaksu suuremmasta ajonopeudesta. Sellaisiksi sakkoja ei myöskään kannata autoilijoiden silmissä tehdä.
Keskustelu
Ei kommentteja