ARTIKKELI
20.02.2015
Kaikilla herkuilla - kannattaako auton lisävarustelu?
Teksti: Jyrki Jaala
Autotekniikka harppoo eteenpäin jättiaskelin. Uusia innovaatioita tulee tiheään, uusia malleja lanseerataan ja vanhoja päivitetään. Varusteita on joka lähtöön ja makuun. Tarvitaanko niitä? Onko järkeä maksaa kaikenlaisista hilavitkuttimista?
Tärkeysjärjestys
Kova kilpailu pakottaa autotehtaat varustamaan autonsa aina vain paremmin ja paremmin. Tarjottavat varusteet ja tekniikka voidaan jakaa kahteen osaan: ajamiseen vaikuttaviin ja tunteisiin vetoaviin. Molemmilla on osansa asiakkaiden houkuttelemiseksi.
Tärkeysjärjestyksessä ykkösenä tulevat ehdottomasti ajamiseen ja turvallisuuteen vaikuttavat ratkaisut ja vasta kauempana tunnepuolen varusteet. Ovathan tunteet tietysti tärkeitä, mutta kun makuasioita on niin moneen lähtöön, ei silmänruokaan kannata kovinkaan paljon rahaa sijoittaa, varsinkaan kun niistä ei auton jälleenmyyntihinta oleellisesti parane.
Edistynyttä tekniikkaa
Autojen tekninen kehitys on nopeampaa kuin koskaan. Silti uudet innovaatiot voivat jäädä kuluttajille epäselviksi. Usein ajatellaan, että enhän minä hienouksia tarvitse, kyllä minä osaan ajaa ilman niitäkin. Mutta kun on päässyt kokemaan jotain uutta, ei siitä halua helposti luopua.
Otetaan esimerkki: kun autoon tulivat turvavyöt ja pääntuet 1970-luvulla, moni vastusti niitä ja löysi mielestään hyviä syitä, miksi ne olivat jopa vaarallisia. Samoin kävi ABS-jarruille, kun Mersu toi ne ensimmäisenä sarjatuotantoon. Edes Suomen katsastusviranomaiset eivät aluksi niitä hyväksyneet, kun ei voitu nähdä jarrutusjälkien pituutta. Kyllä saksalaiset ihmettelivät.
Tuskinpa kukaan enää haluaisi ajaa autolla ilman näitä itsestään selviä turvavarusteita.
Mistä kannattaa maksaa?
Ajo-olosuhteet ratkaisevat paljolti sen, mistä kannattaa maksaa. Paljon maantieajoa ajava arvostaa aktiivisia ja passiivisia turvajärjestelmiä, joustavaa moottoria, vankkaa ajotuntumaa, hyviä istuimia, monipuolisia valojärjestelmiä, edistynyttä nopeudensäätötekniikkaa, selkeää navigointijärjestelmää, automaatti-ilmastointia, automaatista lasinpyyhkimisjärjestelmää ja toimivaa bluetooth-tekniikkaa. Kaupungissa paljon ajava taas haluaa ehkä ketteryyttä, hyvää näkyvyyttä, pysäköintiä avustavia järjestelmiä , automaattivaihteistoa ja niinikään turvajärjestelmiä.
Listalta vai pakettina
Autoala houkuttelee asiakkaita ”hinta alkaen” -mallistoilla. Ne ovat useimmiten melko riisuttuja. Kun halutaan lisää varusteita, hinta luonnollisesti kohoaa, joskus merkittävästikin. Hinnastoissa onkin sivukaupalla kaikkea mahdollista, mistä voi tilata saadakseen mielensä mukaisen ajokin.
Viime vuosina on hinnastoihin lisätty myös entistä enemmän erilaisia mallinimiä ja niillä on omat varustepakettinsa. Elegance, Sport, Business, Summum, Visia jne. Tätä kautta autoon saa lisää tekniikkaa ja varusteita perusmalliin verrattuna, ja hintakin tietysti nousee. Autotehtaille on helpompaa ja edullisempaa valmistaa paketteja, kuin rakentaa varustelistalta poimittuna yksittäinen toiveauto. Sekin näkyy hinnassa. Ostajan kannattaa verrata pakettihintoja varusteiden erillishintoihin. Erot ovat hämmästyttävän suuria.
Maksetaan vain kerran
Automyyjien tuttu lause on: ”lisävarusteet maksetaan vain kerran, eli autoa uutena ostettaessa.” Periaatteessa tämä pitää paikkansa. Käytettyä autoa myytäessä ei lisävarusteilla ole kovinkaan suurta merkitystä. Jos myyntihallissa on rinnakkain kaksi autoa eri varusteilla, ostaja ratkaisee kaupan yleensä auton kokonaiskunnon ja näön perusteella. Tietysti paremmin varusteltu menee helpommin kaupaksi silloin, jos hinta ja kunto on molemmilla tarjotuilla autoilla osapuilleen sama. Jotkin lisävarusteet auttavat kuitenkin selvästi myyntiä: esimerkiksi ilmastointi on käytännössä jo pakollinen varuste.
Varustepaketti lisää hintaa käytettynä
Käytetyn auton hinta-arvioinnissa malliston varustepakettiversio on parempi kuin listalta tilatut lisävarusteet. Kun mallilla on uutena ollut oma lähtöhintansa, verrataan hyvityshintatasoa tavallisesti siihen. Koko hintaeroa perusmalliin verrattuna ei saa takaisin, mutta ainakin osan siitä hyvityshinnan plussana. Käytettynä menee yleensä parhaiten kaupaksi sama malliversio, joka on myynyt hyvin myös uutena. Kannattaa kysyä automyyjältä, mikä on heidän myydyin versionsa ja miksi. Se antaa osviittaa myös varusteiden merkityksestä auton haluttavuuteen sekä uutena että käytettynä.
Keskustelu
Autoliikkeethän katsovat nykyään vaihtoautosta tarjottavan hinnan koneelta keskitetystä (hintakartellista) tietokannasta. Sama hinta tarjotaan, vaikka toinen olisi dokumentoidusti hyvin huollettu ja varustettu käyttöä helpottavilla lisävarusteilla, sähköinen penkinsäätö myös apukuskin puolella jne. On vain myyntiliikkeenlle helpompaa noin, kuin laskea auton todellista arvoa seuraavalle käyttäjälle. Aina ei edes koeajeta autoa kun annetaan jo hyvityshinta koneelta - näin voi tehdä, koska hyvityshinta on valmiiksi niin alhainen.
Pistä Huutonettiin myyntiin, niin saat markkinahinnan.