ARTIKKELI

20.02.2015

Kaikilla herkuilla - kannattaako auton lisävarustelu?

Teksti: Jyrki Jaala

Autotekniikka harppoo eteenpäin jättiaskelin. Uusia innovaatioita tulee tiheään, uusia malleja lanseerataan ja vanhoja päivitetään. Varusteita on joka lähtöön ja makuun. Tarvitaanko niitä? Onko järkeä maksaa kaikenlaisista hilavitkuttimista?

Tärkeysjärjestys

Kova kilpailu pakottaa autotehtaat varustamaan autonsa aina vain paremmin ja paremmin.  Tarjottavat varusteet ja tekniikka voidaan jakaa kahteen osaan: ajamiseen vaikuttaviin ja tunteisiin vetoaviin. Molemmilla on osansa asiakkaiden houkuttelemiseksi.

Tärkeysjärjestyksessä ykkösenä tulevat ehdottomasti ajamiseen ja turvallisuuteen vaikuttavat  ratkaisut  ja vasta  kauempana tunnepuolen varusteet. Ovathan tunteet tietysti  tärkeitä,  mutta kun makuasioita on niin moneen lähtöön, ei silmänruokaan kannata kovinkaan paljon rahaa sijoittaa, varsinkaan kun niistä ei auton jälleenmyyntihinta oleellisesti parane.

Edistynyttä  tekniikkaa

Autojen tekninen kehitys on nopeampaa kuin koskaan. Silti uudet innovaatiot voivat jäädä kuluttajille epäselviksi. Usein ajatellaan, että enhän minä hienouksia tarvitse, kyllä minä osaan ajaa ilman niitäkin. Mutta  kun  on päässyt kokemaan jotain uutta, ei siitä halua helposti luopua.

Otetaan esimerkki: kun autoon tulivat turvavyöt ja pääntuet 1970-luvulla, moni vastusti niitä ja löysi mielestään hyviä  syitä, miksi ne olivat jopa vaarallisia. Samoin kävi ABS-jarruille, kun Mersu toi ne ensimmäisenä sarjatuotantoon. Edes Suomen katsastusviranomaiset eivät aluksi niitä hyväksyneet, kun ei voitu nähdä jarrutusjälkien pituutta. Kyllä saksalaiset ihmettelivät.

Tuskinpa kukaan enää haluaisi ajaa autolla ilman näitä itsestään selviä turvavarusteita.

Mistä kannattaa maksaa?

Ajo-olosuhteet ratkaisevat paljolti sen, mistä kannattaa maksaa. Paljon maantieajoa ajava arvostaa aktiivisia ja passiivisia turvajärjestelmiä, joustavaa moottoria, vankkaa ajotuntumaa,  hyviä istuimia, monipuolisia valojärjestelmiä, edistynyttä nopeudensäätötekniikkaa, selkeää navigointijärjestelmää, automaatti-ilmastointia, automaatista lasinpyyhkimisjärjestelmää ja toimivaa bluetooth-tekniikkaa. Kaupungissa paljon ajava taas haluaa ehkä ketteryyttä, hyvää näkyvyyttä, pysäköintiä avustavia järjestelmiä , automaattivaihteistoa ja  niinikään turvajärjestelmiä.

Listalta vai pakettina

Autoala houkuttelee asiakkaita ”hinta alkaen” -mallistoilla. Ne ovat useimmiten melko riisuttuja. Kun halutaan lisää varusteita, hinta luonnollisesti kohoaa, joskus merkittävästikin. Hinnastoissa onkin sivukaupalla kaikkea mahdollista, mistä voi tilata saadakseen mielensä mukaisen ajokin.

Viime vuosina on hinnastoihin  lisätty  myös entistä enemmän erilaisia  mallinimiä ja niillä on omat varustepakettinsa. Elegance, Sport, Business, Summum, Visia jne. Tätä kautta autoon saa  lisää tekniikkaa ja varusteita perusmalliin verrattuna, ja hintakin tietysti nousee. Autotehtaille on helpompaa ja edullisempaa valmistaa paketteja, kuin rakentaa varustelistalta poimittuna yksittäinen toiveauto. Sekin näkyy hinnassa.  Ostajan kannattaa verrata pakettihintoja varusteiden erillishintoihin. Erot ovat hämmästyttävän suuria.

Maksetaan vain kerran

Automyyjien tuttu lause on: ”lisävarusteet maksetaan vain kerran, eli  autoa uutena ostettaessa.” Periaatteessa tämä pitää paikkansa. Käytettyä autoa myytäessä ei lisävarusteilla ole kovinkaan suurta merkitystä.  Jos myyntihallissa on rinnakkain kaksi autoa eri varusteilla, ostaja ratkaisee kaupan yleensä auton kokonaiskunnon ja näön perusteella. Tietysti paremmin varusteltu  menee helpommin kaupaksi silloin, jos hinta ja kunto on molemmilla tarjotuilla autoilla osapuilleen sama. Jotkin lisävarusteet auttavat kuitenkin selvästi myyntiä: esimerkiksi ilmastointi on käytännössä jo pakollinen varuste.

Varustepaketti lisää hintaa käytettynä

Käytetyn auton hinta-arvioinnissa malliston varustepakettiversio on parempi kuin listalta tilatut lisävarusteet. Kun mallilla on uutena ollut oma lähtöhintansa, verrataan hyvityshintatasoa tavallisesti siihen. Koko hintaeroa perusmalliin verrattuna ei saa takaisin, mutta ainakin  osan siitä hyvityshinnan plussana. Käytettynä menee yleensä parhaiten kaupaksi sama malliversio, joka on myynyt  hyvin myös uutena.  Kannattaa kysyä automyyjältä, mikä on heidän myydyin versionsa ja miksi. Se antaa osviittaa  myös varusteiden merkityksestä auton haluttavuuteen sekä uutena että käytettynä.    

Keskustelu

Jussi
02.10.2016 11.18

Autoliikkeethän katsovat nykyään vaihtoautosta tarjottavan hinnan koneelta keskitetystä (hintakartellista) tietokannasta. Sama hinta tarjotaan, vaikka toinen olisi dokumentoidusti hyvin huollettu ja varustettu käyttöä helpottavilla lisävarusteilla, sähköinen penkinsäätö myös apukuskin puolella jne. On vain myyntiliikkeenlle helpompaa noin, kuin laskea auton todellista arvoa seuraavalle käyttäjälle. Aina ei edes koeajeta autoa kun annetaan jo hyvityshinta koneelta - näin voi tehdä, koska hyvityshinta on valmiiksi niin alhainen.

JUONIO
29.10.2016 04.49

Pistä Huutonettiin myyntiin, niin saat markkinahinnan.

Kirjoituksen avainsanat

varusteet autokauppa ostajan opas hyöty vinkki

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb