ARTIKKELI
04.03.2015
Hankkisiko plug-in-hybridin...
Teksti: Petri Malmelin
Maaliskuun alussa 2015 Suomesta ostettavat plug-in-hybrid-vaihtoehdot ovat Audi A3, Mercedes-Benz S 500, Mitsubishi Outlander, Opel Ampera, Porsche 918 / Cayenne S / Panamera S, Toyota Prius, VW Golf GTE ja Volvo V60 (kattava lista artikkelin lopussa).
Sanotaan, että auton valintaan vaikuttavat järki ja tunteet. Pohditaanpa ensin järkipuolta.
Pistokehybridi toimii hyvin Suomen olosuhteissa ympäri vuoden. Kylminä vuodenaikoina polttomoottori tuottaa lämpöä ilman merkittävää vaikutusta toimintasäteeseen. Sähköautoihin verrattuna tämä on selkeä etu - sähköautoissahan kylmyys hidastaa latausta ja pienentää auton toimintasädettä.
Norjassa täyssähköautot ovat jo muutaman vuoden olleet myydyimpiä kulkupelejä valtion voimakkaan verotuen seurauksena. Suomessa CO2-päästöt vaikuttavat auton verotuksen kautta kuluttajahintaan. Siitäkin huolimatta plug-in-hybridit (ja sähköautot) ovat Suomessa edelleen kalliita.
Suomessa myynnissä olevien plug-in-hybridien lista on yllättävän lyhyt. Jos listasta poistaa luksushintaiset Porschet ja S-Mersun, jää merkkejä jäljelle vain kuusi.
Onko perheessä lastenrattaat? Onko kuljettaja erityisen pitkä? Mikä on työnantajan ohjeistus leasing-autosta? Pitääkö autolla vetää peräkärryä? Muutaman järkikysymyksen jälkeen pistokehybridien vaihtoehdot saattavat supistua yhteen tai jopa nollaan.
Entäpä se tunnepuoli? Tuntuisi hyvältä ajaa pienipäästöisellä pistokehybridillä. Taajamanopeuksissa sähköllä ajettaessa auto on mukavan hiljainen. Työpäivän aikana akkuja voisi ladata firman piikkiin. Ostarillakin pistokeautoille on omat parkkiruudut.
Mutta kun lyhyestä plug-in-hybridi-listasta järjellä tehdyn karsinnan jälkeen vaihtoehtoja jääkin jäljelle vain yksi, on ilmeinen riski, että tunnepuolella jää luu käteen. En kai minä nyt tuon merkkisellä autolla voi ajaa?
… vai odottelisinko vielä?
Plug-in-hybridi julkistuksia on syksyn ja talven aikana maailmalta kuulunut useita kymmeniä. Esimerkiksi Mercedes-Benz ilmoitti syksyllä 2014, että kaikkiin Mersun mallisarjoihin pyritään lisäämään plug-in-hybridi-vaihtoehdot parin seuraavan vuoden aikana. Volvo, BMW, Audi, Honda, Ford ja monet muut automerkit ovat tehneet omia julkistuksiaan.
Loppuvuonna 2014 Toyota, joka on myynyt yli 3 miljoonaa hybridi-Priusta, ilmoitti satsaavansa polttokennoteknologiaan. Jopa niin kovasti, että Toyota vapautti 6000 vetyautopatenttia yleisesti käytettäväksi. Sähköautopuolella Tesla ehti tehdä vastaavan sähköautoteknologian patenttisalkun avaamisen jo hieman aiemmin. Mikä teknologia on paras? Muistatko vielä Beta-maxin ja VHS:n taistelun?
Jakamistalous kiihtyy. Uutta teknologiaa tulee markkinoille. Akut paranevat. Induktiivinen lataus on tuloillaan. Mitä Arkadianmäellä päätetään sähkö-, pistokehybridi- ja vetyautojen suhteen? Miten latausverkosto kehittyy? Apple, Google, Tesla, Volvo, Nokian kartat, … robottiautot ovat jo testauksessa. Muutoksen tuulia on ilmassa.
Taidanpa siis odottaa vielä tovin. Erityisesti, kun oman työsuhdeauton leasing-sopimusta on vielä reilu vuosi jäljellä. Siinä järkisyy.
Petri Malmelin
Kirjoittaja on hyvin kiinnostunut energiatehokkuudesta ja rakennuttaa tällä hetkellä energiaälykästä plusenergiataloa.
Alla oleva listaus on Suomen plug-in-hybridivalikoima helmikuussa 2015. Voit tarkistaa päivitetyn listauksen kevään 2016 tilanteesta täällä.
Audi A3 Sportback 1,4 TFSI e-tron S tronic
Audi A3 Sportback Business 1,4 TFSI e-tron S tronic
Audi A3 Sportback Business Sport 1,4 TFSI e-tron S tronic
Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid L
Mitsubishi Outlander PHEV Intense Plus 4WD 5P
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi 4WD 5P
Opel Ampera 5-ov Cosmo 1,4 E-REV 111kW AT
Porsche 918 Spyder Weissach Package
Volkswagen Golf GTE Plug-In Hybrid 150 kW (204 hv) DSG-automaatti 4-ovinen
Keskustelu
Ei kommentteja