TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Toyota:

ARTIKKELI 21.08.2017

Viikon autouutiset: Seat Cupra, luotetuimmat automerkit Euroopassa ja Suomen Toyota

Seat Leon Cupra 300 – hauska myös talvella. KUVA: SEAT Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastin yhteydessä:   // Seat suunnittelee Cuprasta erillistä brändiä tehokkaille autoilleen Espanjalaisen, Volkswagen-konserniin kuuluvan Seatin huhutaan suunnittelevan tehokkaammille autoilleen aiemmin annetun Cupra-lisänimen erottamista omaksi brändikseen, esimerkiksi Mercedes-Benzin AMG:n ja Volvon Polestarin tapaan. Suunnitelma paljastui Seatin rekisteröityä uusia tavaramerkkejä, sekä aiemmin näkemättömän, tyyliltään aggressiivisen Cupra-logon. Autocar spekuloi nyt rekisteröityjen nimien Tangon, Salsan ja Boleron viittaavan uuden Cupra-brändin tuleviin automalleihin. Aiemmin Seat on käyttänyt nimiä sporttisissa konseptimalleissaan, kuten Seat Leonin tyylisessä urheilullisessa Salsa-konseptissa vuodelta 2000. Yksikään näillä nimillä esitellyistä konseptimalleista ei kumminkaan ole päätynyt tuotantoon asti. Cupra-nimellä varustettuja sporttimalleja Seat sen sijaan on esitellyt jatkuvasti. Viimeisimpänä laivueeseen on liittynyt Leon-mallista tuunattu Leon Cupra 300, ja tällä hetkellä työn alla on Cupra-versio katumaasturi Atecasta, sekä luultavasti päivitys hot hatch -malliin Leon Cupra R. Pienimpiin korimalleihin, kuten Ibizaan ja Miihin, ei Seatin mukaan toistaiseksi ole tulossa Cupra-versioita. Mikäli Tangosta tulee 2001 esitellyn konseptin mukaisesti avoauto uuden Cupra-brändin alle, on se Seatin ensimmäinen tuotantoon päätynyt avomalli koskaan. Yhtiö löi kumminkin odotetusti jäitä hattuun pahimmille intoilijoille ilmoittamalla, että “tavaramerkkien rekisteröinti on tavanomaista puuhaa automaailmassa”, ja “nimet jotka Seat rekisteröi eivät välttämättä ole tulevia malleja varten, vaan myös nimiä joista pidämme ja jotka haluamme pitää reservissä”. Vuoden 2017 luotetuimmat autobrändit Britanniassa ja Saksassa Arvostettu katsaus autobrändien luotettavuuteen muun muassa kuluttaja-analytiikkaa tarjoavalta J.D. Powerilta (J.D. Power Vehicle Dependability Survey) on valmistunut vuoden 2017 osalta. Tänä vuonna kyselytutkimukseen osallistui Britanniassa yli 12 000 ja Saksassa yli 14 000 autonomistajaa, jotka olivat ostaneet kulkupelinsä 12-36 kuukautta aiemmin. Kysely koskee siis vuosien 2014-2016 vuosimalleja. Tutkimuksessa kartoitettiin käytön aikana ilmenneitä vikoja, joiden perusteella merkit asetettiin paremmuusjärjestykseen vähiten vikoja per 100 autoa sisältäneestä brändistä alkaen. Edellisten vuosien tapaan monet premium-luokan automerkit eivät menestyneet kyselyssä aivan odotetulla tavalla, vaan jäivät pitkälti häntäpäähän. Britannian tuloksissa on mukana 25 brändiä, joista saksalainen BMW on jumbosijalla, ja Kia ja Volvo jakavat ensimmäisen paikan. BMW:n autoista ilmoitettujen vikojen määrä (198 vikaa per 100 autoa) on yli kaksinkertainen verrattuna Volvon ja Kian vikamääriin (83 per 100 autoa). Volkswagen-konsernin merkeistä parhaiten menestyivät Skoda sijalla 2, ja SEAT sijalla 9, kun emobrändi Volkswagen sijoittui kymmenenneksi. Japanilaiset Suzuki, Toyota ja Mazda olivat kaikki kymmenen parhaan joukossa. Saksan kyselytulokset ovat hyvin Britannian tapaisia. 24 brändin joukosta jumbosijalle jäi Fiat (BMW sijalla 23), ja parhaiten menestyi Kia. Huomattavin poikkeus löytyy Volvon sijoituksesta sijalle 19 vikamäärällä 180 vikaa per 100 autoa. Tarkemmat tulokset löytää Britannian osalta J.D. Powerin sivuilta täältä, ja Saksan osalta täältä. Toyota menestyy Suomessa – kiitos hybridien Ilta-Sanomat uutisoi Toyotan olevan tällä hetkellä vuoden 2017 suosituin henkilöautomerkki Suomessa. Toyotan kovaa myyntiä on siivittänyt erityisesti hybridimallien suosio: hybridimallien osuus myynnistä on ollut noin 43%. Kokonaisuudessaan Toyotoja on käynyt toistaiseksi kaupaksi yli 10 000 kappaletta. Myös malliston uusimpiin tulokkaisiin kuuluva crossover C-HR on löytänyt ostajansa, ja sitä on rekisteröity yli 1200 kappaletta, joista suurin osa on hybridejä. Toyotan hybridiautoista Prius on parhaillaan ainoa pistokehybridi (Plug-In Hybrid eli ladattava hybridimalli), ja muut ottavat energiansa talteen esimerkiksi jarrutuksen yhteydessä. Toyota C-HR on firman uutuusmalli. KUVA: Toyota ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 07.08.2017

Viikon autouutiset: Tesla Model 3 ja Toyotan kiihtyvä sähköistyminen

Tesla Model 3 niin hemaisevana. KUVA: Tesla Viikon tärkeimmät uutiset on myös kuunneltavissa Autotie podcastissä:    //   Tesla ja Elon Muski, poistuuko kohta kuski Yhdysvaltalaisen sähköautovalmistajan Teslan uuden Model 3 -mallin ympärillä vellova hype saavutti yhden virstanpylvään heinäkuun lopussa, kun yhtiö aloitti autonsa toimitukset. Yhtään vähättelemättä voidaan Model 3:n todeta olevan merkittävimpiä automaailman tapahtumia koskaan alan historiassa – ainakin mallin saaman julkisuuden ja ennakkovarausten perusteella. Ihan heti kaikki auton tilanneet eivät vielä ole pääsemässä tien päälle, sillä puolen miljoonan ennakkovarauksen aiheuttaman jonon purkaminen tulee kestämään Teslalta todennäköisesti pitkään. “Kansan sähköautoksi” kutsuttu halvempi Model 3 tulee Teslan omien tietojen mukaan maksamaan Suomessa noin 40 000 euroa, ja toimitukset Yhdysvaltain ulkopuolelle alkaisivat näillä näkymin vuoden 2018 lopussa. Yhdysvalloissa hinnat voivat osavaltiokohtaisten tukien myötä laskea vain reiluun 21 000 euroon, jolloin lisänimelle olisi oikeasti hieman katetta. Kalliimman version hinta tulee olemaan noin 8 000 euroa korkeampi. Verrattuna saman hintaluokan tällä hetkellä myynnissä oleviin sähköautoihin, on Model 3 suorituskykynsä osalta paremmasta päästä. Halvempi versio yltää Teslan tietojen mukaan noin 350 kilometrin kantamaan, kun kalliimpi malli jaksaa 500 kilometriä. Vaikka nykyinen Renault Zoe pääsee samalla mittaustavalla myös 300 kilometrin lukemiin, häviää se huomattavasti kiihtyvyydessä: halvempi Model 3 kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,8 sekunnissa, kun Renaultin Zoe venyttää kelloa 13,5 sekuntiin. Jos vauhtihammasta jää edelleen kolottamaan, on Teslan johtaja Elon Musk lupaillut suorituskykyisempää versiota autosta julkistettavaksi vuoden 2018 aikana. Mitä siitä, mittarit ratin takana ovat muutenkin vanhanaikaisia. KUVA: Tesla Muista sähköautoista Model 3 poikkeaa myös sisätiloiltaan. Ohjaamonäkymää hallitsee keskikonsolin päältä löytyvä 15-tuuman näyttö, joka välittää kuljettajalle kaiken auton tarjoaman informaation. Ratin takaa ei löydy lainkaan mittaristoa, mikä Teslalla on perusteltu osittain auton tulevaisuudessa lisääntyvällä autonomialla. Model 3 on varustettu yhtiön mukaan kaikella tarvittavalla tekniikalla, joka mahdollistaa täyden automaattisen ajon joskus tulevaisuudessa. Kumminkin esimerkiksi Trafin yksikönpäällikkö Eetu Pilli-Sihvola kommentoi väitettä Helsingin Sanomille epäillen, sillä sensorivalikoimasta uupuu monen mielestä tärkein täyden automaattisen ajon mahdollistava väline, eli lasertutka. Teslan nykyinen autonominen ominaisuus, eli Autopilot erottaa myös Model 3:n muista saman hintaluokan sähköautoista. Autopilot on saatavilla Model 3 -autoihin lisävarusteena noin 4 200 euron hintaan ohjelmistopäivityksen muodossa. Ominaisuuden kehittyminen automaattisen ajon tasolle vaatii Teslan johtajan Elon Muskin mukaan kumminkin vielä parin vuoden kehitystyön. Vaikkei uskoisikaan kaikkiin Teslan ja Muskin väitteisiin, voi Teslan tilannetta hyvällä syyllä verrata Applen ja Steve Jobsin vastaavaan ensimmäisen iPhonen julkaisun aikaan vuonna 2007. Vielä on tosin vaikea sanoa realisoituuko Teslan ja Model 3:n synnyttämä hype iPhonen tavoin koko toimialan ja yhteiskunnan murrokseksi. Iphone on osaltaan aiheuttanut nykyteinien kiinnittymisen älypuhelintensa näyttöihin, joten ehkä Musk saa seuraavan sukupolven tuijottamaan näyttöä automaattisen auton kyydissä. Toyota yllättää sähköautoilijan Toyota on tullut viime vuosina tunnetuksi hybridien lisäksi vetyautojen valmistajana, ja sen on odotettu pitävän nestemäistä vetyä varmana tulevaisuuden polttoaineena. Vuosi sitten yhtiö ilmoitti kumminkin perustavansa erillisen divisioonan sähköautojen kehitykseen, ja nyt Toyotan uskotaan tuovan markkinoille uudenlaiseen akkuteknologiaan perustuvan sähköauton vuoden 2022 aikana. Toyotan tuleva sähköauto perustuu japanilaisen Chunichi Shimbun -lehden tietojen mukaan solid state drive -akkuteknologiaa, joka mahdollistaa suuremman energiatiheyden pakkaamisen pienempään tilaan verrattuna nykyisiin akkuihin. Solid state drive -akuissa elektrolyyttiaines on nestemäisen sijaan kiinteässä muodossa, jolloin energiaa saadaan varastoitua tutkimusten mukaan yli kolme kertaa enemmän. Tämän lisäksi myös käyttöiän ja latausaikojen pitäisi olla nykyisiä akkuja paremmat. Myös muut autonvalmistajat ovat tutkineet kiinteiden elektrolyyttien käyttöä akuissa nestemäisten sijaan, mutta kehitystyön vaiheesta ei ole tarkkoja tietoja. Ensimmäinen Toyotan sähköauto tulee näillä näkymin perustumaan kaikesta huolimatta perinteisempään akkutekniikkaan. Noin 300 kilometrin kantamalla varustettua autoa odotetaan markkinoille vuoden 2020 tienoilla, raivaamaan tietä varsinaiselle markkinarynnäkölle pari vuotta myöhemmin. Toyota ilmoitti myös aloittavansa muunmuassa sähköautoihin liittyvän teknologiayhteistyön Mazdan kanssa jatkoksi vuonna 2015 solmitulle yhteistyösopimukselle. Yritykset kaavailevat myös yhteisen tehtaan rakentamista Yhdysvaltoihin vuoteen 2021 mennessä. Toyotalla rakastetaan kohta muutakin kuin hybridiä.  ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 25.04.2017

Testikuski-koeajo: Toyota Hilux Double Cab Active 2016

Toyota Hilux on auto, joka tunnetaan lähes joka puolella maailmaa. Vuoteen 2015 mennessä kyseistä mallia oli myyty yli 16 miljoonaa kappaletta, mikä ei ole oikeastaan mikään ihme. Hilux on nimittäin ollut vuodesta toiseen varma suorittaja, joka ei petä.  Testiajossani oli uusimman Hiluxin neliovinen Double Cab -malli, joka oli lisäksi muutettu pakettiautoksi (eli takapenkit oli poistettu kokonaan). Säilytystilaa autosta löytyi siis riittämiin kovemmallekin Remontti-Reiskalle. Auton koneena oli 2.4 litrainen diesel, joka oli hyvin "toyotamainen". Mitään varsinaisia vauhtipiikkejä ei siis ollut havaittavissa, vaan kone väänsi hyvin tasaisesti. Kuinka se selvisi sitten raskaamman kuorman vetämisestä? Se selviää koeajovideolta. Tuli Hiluxilla nopeasti käytyä läheisen Keinuhongan tilan pelloillakin möyrimässä (luvan kanssa, luonnollisesti) ja pistin samalla nelivedon sekä tasauspyörästön lukon kunnolliseen testiin. Auto jäi muutaman kerran jumiin mudan keskelle, mutta tämä johtui enemmänkin alla olleiden Hakkapeliittojen kuvioista kuin itse autosta. Räyheämmillä ja paremmin kyseiseen maastoon soveltuvilla renkailla näin tuskin olisi päässyt käymään. Sen verran monessa maastossa eri Hiluxeilla on kuitenkin vuosien varrella tässä maailmassa ajettu, aina aavikolta paksuun lumihankeen saakka, että japanilaisinsinöörien laaduntarkkailu on tuskin pettänyt uuden mallin kohdalla mitä tulee maastoajo-ominaisuuksiin. Entäs sitten uuden Hiluxin ulkoinen olemus? Voin sanoa, että muotoilu on mennyt ehdottomasti parempaan suuntaan ja kokonaisuus on jopa hyvin kiinnostava. Toyotan ongelmana on mielestäni muotoilun osalta ollut aikaisemmin se, että autot ovat lähes poikkeuksetta olleet äärimmäisen tylsän näköisiä menopelejä. Uusin Hilux on kuitenkin melko äijämäinen ja majesteettinen olemukseltaan ja sen ei tarvitse hävetä esimerkiksi tyylikkään Volkswagen Amarokin rinnalla lainkaan. Toyotan uudesta rohkeastammasta muotokielestä kertoo jotain myös uusi ja uljas C-HR -crossover, joka suorastaan vangitsee katseen. Mitä tulee Hiluxin sisätiloihin, ne ovat aika koruttoman ja pelkistetyn oloiset. Mutta kun tämän kaltainen auto on kuitenkin pääasiallisesti tarkoitettu työkaluksi, eikös se ole ainoastaan hyvä asia ettei ole liikaa erilaisia hilavitkuttimia sekoittamassa? Maantieajossakin huomasi, että tämä auto on ennen kaikkea työkalu. Katso video, niin tiedät mitä tarkoitan.  

ARTIKKELI 24.02.2017

Viikon autouutiset: Liikenneruuhkat maailman ympäri, Toyotalla kallistelee jälleen ja kännykkä häiritsee edelleen

Suomessa kaupunkiliikenne ei ole ruuhkaista. Usko pois. KUVA: Antti Pennanen   Big Data – kaupunkiautoilijan Papa  Entisten Microsoftin työntekijöiden perustama liikennedata- ja ohjelmistoyritys INRIX on julkistanut vuoden 2016 globaalin kaupunkiliikenneanalyysin, joka kattaa kaikkiaan 1064 kaupunkia 38:ssa maassa. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa ymmärtämään liikenneruuhkien syitä vertailemalla eri kaupunkien liikenteen toimivuutta. Kaupungin toimivuudesta suuri osa riippuu kaupunkiliikenteen sujuvuudesta, ja sen vaikutukset ulottuvat lopulta jokaisen kaupunkilaisen ja yrityksen arkielämään ja hyvinvointiin. Vai mitä sanoisit jos joutuisit viettämään yli 100 tuntia vuodesta liikenneruuhkassa istuen? Suomesta INRIXin data kattaa Helsingin, Turun ja Tampereen. Ei ehkä kovin yllättävää, että Helsinki paljastuu kolmikosta ruuhkaisimmaksi ja koko INRIXin tuhannen kaupungin tietokannassa Helsinki sijoittuu ruuhkaisuudessaan sijalle 242. Vuoteen 2015 verrattuna pääkaupungin sijoitus on noussut (eli huonontunut) lähes sata sijaa. Tampere ja Turku löytyvät kummatkin kaupunkien keskikastista sijoilta 573 ja 528. Turun sijoitus on hieman huonompi kuin vuosi sitten, kun taas Tampere on parantanut asemiaan. Kovin ruuhkaisiksi aineiston kolmea suomalaista kaupunkia ei voi kutsua, sillä maailman ruuhkaisimmissa kylissä autojen hidastelu on omassa luokassaan. Maailman ruuhkaisimman kaupungin tittelin kärrää kotiinsa tänä vuonna Yhdysvaltain Los Angeles, kun vuoden 2015 “voittaja” Moskova on tipahtanut toiselle sijalle. Kummassakin kaupungissa autoilija istuu vuoden kuluessa ruuhkassa noin 4 vuorokautta (Los Angelesissa 104 tuntia ja Moskovassa 91 tuntia). Suhteellisesti ruuhkaisin kaupunki on kumminkin Kolumbian Bogota, jossa pahimpien ruuhkatuntien aikana autoilija viettää keskimäärin 41% ajamiseen käyttämästään ajasta ruuhkassa, eikä liikennettä voi sujuvaksi kutsua ruuhkahuipun ulkopuolellakaan. Suuren euroopalaisen automaan Saksan korkeimmalle sijoittunut kaupunki on München, mutta se löytyy vasta sijalta 36. On harmi, ettei aineisto ole täysin kattava. Erittäin ruuhkaisia kaupunkeja sisältävät Japani, Kiina, Intia ja Etelä-Korea loistavat poissaolollaan. Jotain positiivista suomalaisille kaupungeissa autoileville! Täällä ruuhkat vievät vuodesta pahimmillaankin vain vuorokauden verran, ja Turussa tai Tampereella selviää vielä kymmenen tuntia vähemmällä. Aina voi siis lohduttautua sillä, että isossa maailmassa tämäkin on pahemmin. Toyota i-TRIL on thrill  Uusia jännittäviä visioita lähes jokaisilla automessuilla ulos pursottava Toyota on paljastanut julkistavansa i-TRIL -sähköautokonseptin tulevilla Geneven automessuilla, esitelläkseen vision urbaanista liikkumisesta vuonna 2030. Hyvin mielenkiintoinen laite Japanista onkin tiedossa, sillä Autocarin mukaan i-TRIL (vai pitäisikö sanoa i-THRILL) pohjautuu vuoden 2013 Geneven messuilla esiteltyyn ja suurta ihastusta herättäneeseen i-ROAD konseptiin, joka on kahden istuttava moottoripyörän tapaan kaarteissa kallisteleva kolmipyörä. [Very sexy indeed.] Toyota i-TRIL pohjautuu kaarteissa kallistelevaan Toyota i-ROAD -konseptiin. "Looks very sexy indeed." KUVA: Toyota Toyotan mukaan i-TRILin kehityksessä on keskitytty luomaan toimiva vaihtoehto perinteisille kaupunkiautoille ja pienille hatchbackeille niille, jotka haluavat pitää hauskaa ajaessaan myös matalissa kaupunkiliikenteen nopeuksissa. i-ROADin perusteella tavoite voi hyvinkin toteutua. Mihin sitä autoa ajaessa katsoisi Oletko joskus käyttänyt kännykkää ajaessasi? Hyvin todennäköisesti olet, kuten suurin osa kaikista autoilijoista. Ongelmaa on pidetty varsinkin nuorta sukupolvea riivaavana, mutta tilastojen mukaan kännykän räpläys on sukupolvirajat ylittävää. Yhdysvalloissa häiriötekijöiden aiheuttamien onnettomuuksien määrä on kasvanut kymmenellä prosentilla vuosien 2011 ja 2013 välillä, joten huolestuminen on selkeästi aiheellista. Jokin ratkaisu on kipeästi tarpeen siihen saakka, kun robottiautot lopullisesti ottavat vallan autojen rateissa. Tutkimuksissa on todettu, että ihmisellä on rajallinen kyky keskittyä tehtäviinsä ja huomion jakaminen usean tehtävän kesken johtaa todennäköisesti kaikkien suorittamiseen huonoin tuloksin. Ajaminen ei ole tästä poikkeus, ja siksi kännykän käyttö ajon aikana onkin kielletty. Lain noudattaminen kaikessa yksinkertaisuudessaan aiheuttaa tästä huolimatta kännykästä riippuvaisille nykyihmisille enemmän ongelmia kuin kieltolaki aikanaan. Ohi ajavien autoilijoiden seuraaminen muutaman minuutin ajan kaupungin keskustassa todistaa, miten yleistä syliin tuijottaminen ratin takana on. Mikä siis ratkaisuksi? Huutoa ja uhkailua, vai valistusta ja neuvomista? Teknologialehti Wired ehdottaa näiden ohella käytännöllisempää lähestymistapaa: puhelimen, auton ja autoiluympäristön suunnittelemista siten, että ne pakottavat kuljettajan pidättäytymään swaippailemasta Tinderiä ajon aikana. Monista puhelimista löytyy jo nyt lentotilan ohella ajotila, joka estää esimerkiksi saapuvat puhelut. Ääniohjaus autoissa ja puhelimissa helpottaa kappaleiden tai radiokanavien vaihtoa ilman, että katse siirtyy tiestä sivuun. Myös tieympäristöllä on oma roolinsa, sillä teiden suunnittelu kapeiksi ja reunoille istutetut puut pakottavat autoilijat keskittymään ajamiseen. Liian helpoilla teillä keskittyminen herpaantuu helpommin. Turvavöiden käyttöä edistää tehokkaasti autoissa oleva muistutin. Kun pimputusta on jatkunut tarpeeksi kauan ja kimeästi, laittaa paatuneinkin turvavyön laiminlyövä autoilija vyön kiltisti kiinni. Katseen liikettä seuraavan sensorin avulla sama periaate voitaisiin ulottaa keskittymisen tarkkailuun, tai kännykälle voitaisiin tarjota autosta alusta, johon sen voi sijoittaa aina ennen ajon alkua. Ärsyttävä pimputus voi hoitaa loput.    ANTTI PENNANEN
nwdb