TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Ruuhkamaksu:

ARTIKKELI 01.06.2015

Kolumni: Miksi autoilu voittaa joukkoliikenteen jatkossakin?

Teksti ja kuva: Topi RantaIlman asennemuutosta joukkoliikennesuunnittelu jättää itsensä autoilun jalkoihin. Suomessa autoilu on suurimmassa osassa maata pakollinen osa jokapäiväistä elämää. Harvaan asutun maan pitkät etäisyydet ja matkojen hajanaisuus eivät luultavasti koskaan tuota kovin korkeaa osuutta muille liikennemuodoille. Ilmastonmuutoksen ja päästöjen vähentämisen vuoksi joukkoliikenteestä toivotaan kuitenkin tulevaisuudessa vähäpäästöisempää vaihtoehtoa liikkumiseen. Joukkoliikenteellä voisi olla mahdollisuutensa kaupunkiseuduilla, mutta se vaatii palvelutason reilua nostamista ja houkuttelevuuden lisäämistä. Mutta suoraan sanottuna suunnittelua vaivaa pahanlaatuinen asennevamma. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenneviranomaisen HSL:n mukaan joukkoliikenne nähdään yhä useammin myös arvovalintana eikä vain taloudellisena pakkona. Ihan kiva varmasti sinänsä, mutta samalla HSL tuli paljastaneeksi, ettei suunnittelulla edes pyritä tavoittelemaan niitä, jotka voisivat käyttää joukkoliikennettä, jos se vain palvelisi tarpeeksi hyvin ja kattavasti. On äärimmäisen irvokasta moralisoida yksityisautoilijoiden liikkumisvalintoja, kun vaihtoehtoisista kulkumuodoista ei edes pyritä tekemään oikeita vaihtoehtoja autoilulle. Jos joukkoliikennettä suunniteltaisi muuksi kuin vain sosiaalitoimiston jatkoksi ja eettiseksi valinnaksi, voisi ruuhkamaksuja aikanaan harkita. Mutta kun todella monelle todellinen vaihtoehto automatkalle on kaksinkertainen matka-aika ja pitkät odotukset vaihtopysäkeillä, ei paljon ruuhkamaksun kannustava vaikutus naurata. Kunnollisen joukkoliikenteen suunnittelu olisi jokaisen autolijan etu. Yhdelle tulisi vaihtoehdoksi kulkea aamun työmatka ajamatta itse, toiselle taas vapautuisi lisää tilaa kulkea työmatka autolla. Sen sijaan joukkoliikennettä taidetaan kuitenkin edelleen suunnitella mahdollisimman hankalaksi ja vaihdolliseksi. Autoillessa ei puolestaan tarvitse vaihtaa kulkupeliä jatkossakaan tai seisoskella räntäsateessa.
nwdb