TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla 4wd:

ARTIKKELI 02.02.2016

Viimeinen Land Rover Defender - Päätös vuosikymmeniä kestäneelle seikkailulle

Teksti: Risto PeltomäkiKuvat: Land Rover Maastoautojen ikoni Land Rover Defender on tullut nykymuodossaan tiensä päähän. Viimeinen Land Rover Defender tuli tehtaalta ulos perjantaina 29.1. klo 9.22 paikallista aikaa Englannissa. Mallilla on pitkä historia, joka ulottuu vuosikymmenten päähän. Normal 0 21 false false false FI X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normaali taulukko"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} Ensimmäinen Land Rover ajettiin ulos Solihullin tehtaalta Keski-Englannissa vuonna 1948. Autoa kutsutaan nimellä Series I. Sen runko oli valmistettu teräksestä ja pellit alumiinista. Muotoilu oli kustannussyistä hyvin pelkistettyä. Auto oli nelivetoinen ja rakenteeltaan hyvin yksinkertainen yleistyökalu, jolla pääsi kulkemaan melkeinpä missä vaan. Hyvien maasto-ominaisuuksiensa, helpon korjattavuutensa sekä muunneltavuuskykynsä ansiosta auto vetosi ihmisiin ja siitä tuli menestys. 50 000. Land Rover Series I matkalla tehtaalta maailmalle vuonna 1952 Alkuperäisen Land Rover Series I:n jälkeen tulivat Series II ja III. Näihin pohjautuu myös Defender, jonka jäähyväisiä nyt vietetään. Defender syntyi käytännössä jo vuonna 1983 Land Rover 110 -mallina ja varsinainen Defender-nimi otettiin käyttöön 7 vuotta sen jälkeen. Defender säilytti edeltäjistään tyypillisen pelkistetyn ulkonäön, mutta tekniikkaan oli tullut muutoksia. Tekniikka otettiin lähes suoraan luksusmaasturi Range Roverista jatkuvaa nelivetoa sekä kierrejousia myöten. Siitäkin huolimatta samanlainen suorastaan karu, mutta seikkailullinen tunnelma säilyi perintönä edeltäjistään. Lajinsa viimeinen Land Rover Defenderiä valmistettiin yhteensä yli 2 miljoonaa kappaletta ja viimeiseksi jäänyt on valmistusnumeroltaan 2 016 933. Auton taival kesti kunnioitettavat 68 vuotta. Juurilleen uskollisena pysyneen auton on kuitenkin vaikea sopeutua enää nykypäivän ympäristö- sekä turvallisuusvaatimuksiin. Lisäksi 1940-luvulle perustuvan auton valmistaminen on kallista perinteisin menetelmin. On siis haikeana jätettävä jäähyväiset vanhalle mestarille ja samanaikaisesti nostettava katse tulevaisuuteen. Land Rover on nimittäin luvannut tehdä uuden, paremman ja nykyaikaisemman Defenderin. Valmistusnumeroltaan 2 000 000. Defender teki ennätyksen kaikkien aikojen kalleimpana Defenderinä. Siitä maksettiin huutokaupassa 400 000 puntaa (n. 526 000 euroa). Vuonna 1948 uuden Series I:n hinta oli 450 puntaa (n. 600 euroa). Viimeistä Defenderiä hamuavan on kuitenkin jätettävä lompakko taskuun, sillä auto pääsee osaksi Jaguar Land Roverin omaa kokoelmaa. Tunnelmia viimeisen Defenderin juhlistamisesta

ARTIKKELI 04.08.2015

Perinteisellä vai mukautuvalla nelivedolla?

Teksti: Topi Ranta Näissä olosuhteissa tilanne vaatii autolta jo vähän enemmän. Neliveto voi olla kuitenkin tavallisessakin ajossa varsin näppärä ominaisuus.Perinteisten etu- ja takavetojen lisäksi löytyy kahta eri nelivetotyyppiä: AWD ja 4WD. Ne on suunniteltu yleensä erilaisiin tarpeisiin, joten vetotapa kannattaa valita auton tulevan käyttöalueen mukaan. AWD arkeen ja vaihteleviin olosuhteisiin AWD-lyhenne tulee sanoista All-Wheel Drive, eli suomeksi sanottuna auton kaikki renkaat vetävät. Voimanvälitys renkaiden ja akselien välillä ei kuitenkaan ole kiinteä, vaan hieman järjestelmästä riippuen voimaa ohjataan eri tavoilla sinne, missä sitä kulloinkin tarvitaan. Nykyaikana yhä useammin elektronisesti hallittu mukautuva voimanvälitys tuo ajoon tasaisuutta ja mukavuutta. AWD helpottaa etenkin muuttuvissa sekä hankalissa olosuhteissa ajamista ja liikkeellelähtöä. Vedon mukautuvuus tekee ajosta turvallisempaa ja tekee autosta suorituskykyisemmän erilaisiin tilanteisiin. Lumen, jään, loskan ja veden sekoittavassa Suomen talvessa AWD on mukava ja turvallinen vaihtoehto arjen ajoon. 4WD maastoon 4WD-lyhenne puolestaan tulee englannin sanoista Four-Wheel Drive viitaten neljään vetävään pyörään. Merkinnän erona AWD:hen on se, että tässä järjestelmässä nelivedon ollessa kytkettynä päälle auton etu- ja taka-akselin välillä ei ole mukautuvaa voimanvälitystä, vaan aina takarenkaiden pyöriessä myös eturenkaat pyörivät. Näissä malleissa neliveto on erikseen kuljettajan päälle kytkemä ominaisuus, joka on tarkoitettu ensisijaisesti hankaliin maasto-olosuhteisiin. Nelivedolla ei ole tarkoitus tällöin ajaa suuremmilla ajonopeuksilla. Kumpi malli? Suurimmalle osalle autonostajista AWD on varmasti tarkoituksenmukaisempi ratkaisu. Se soveltuu tavalliseen ajoon tehden siitä miellyttävämpää ja turvallisempaa. AWD on erityisesti hyödyllinen ominaisuus, jos autolla tulee ajoittain ajettua myös kehnommilla teillä ja hoitamattomilla tiepinnoilla. 4WD:tä kannattaa puolestaan harkita silloin, kun autolle on oikeasti käyttöä tavallisten tieolosuhteiden ulkopuolella esimerkiksi ennen ajamattomissa paikoissa, metsäkoneiden tekemillä urilla tai liukkaissa ja poikkeuksellisen jyrkissä nousuissa.  
nwdb