TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Ostajan opas:

ARTIKKELI 17.03.2017

Mitä autolainan lyhentämisessä tulee ottaa huomioon?

Auton hankinta, oli kyseessä sitten uusi tai käytetty auto, rahoitetaan usein lainarahalla. Yksi tyypillinen rahoitusmuoto on osamaksusopimus. Auton osamaksusopimuksessa on yleensä etukäteen sovittu kiinteä korko sekä kuukausittainen takaisinmaksuerä. On tavallista, että autoa ei ajeta ns. loppuun asti, vaan useamman käyttövuoden jälkeen se myydään ja vaihdetaan uudempaan malliin. Tästä johtuen autorahoituksen tarjoajat hinnoittelevat osamaksun niin, että lainan loppuun jätetään maksettavaksi suurempi maksuerä, joka maksetaan lainantarjoajalle lopuksi auton jälleenmyynnistä saaduilla tuloilla. Kuukausierästä tulee kohtuullinen, kun auton koko hintaa ei tarvitse maksaa takaisin liian nopeasti. Jos suunnitelmissa on, että auto vaihdetaan uuteen esimerkiksi 5 vuoden päästä, saadaan loppuvelka kuitattua helposti myymällä auto. Tässä lyhennystavassa on kuitenkin pari ongelmaa: 1. Riskinä on, että auton arvo alenee odotettua enemmän tai nopeampaa vauhtia, ja auton jälleenmyyntiarvo myyntihetkellä ei katakaan kaikkia loppuja lainakuluja. 2. Kun suurta lainasummaa lyhennetään pienillä kuukausierillä, muodostuvat korkokustannukset korkeiksi. Korko lasketaan aina jäljellä olevan lainapääoman mukaan, joka pysyy lainan loppuun asti suurena tässä lainanlyhennysmallissa. Auton arvostaminen ja arvonalentuminen Sanotaan, että uuden auton hinnasta tippuu heti tuhansia euroja pois, kun sen ajaa ulos liikkeestä. Varsinkin ensimmäisen vuoden aikana henkilöauton hinnasta voi tippua helposti jopa 20 %, jos autolla ajaa keskimääräiset 15 000 km vuodessa.  Toisena vuotena auton arvo ei laske yhtä nopeasti, arviolta vain n. 5-6 %. Tämän jälkeen arvonlaskun vauhti on hyvin vaihtelevaa: Käytettyjen autojen hinnan määrittävät pääasiassa ajetut kilometrit sekä auton vuosimalli, mutta myös muut tekijät.  Auton varustelu sekä kulutus vaikuttavat arvoon. Lisäksi tietyn merkkiset tai malliset autot säilyttävät arvonsa paremmin kuin toiset. Luksusmerkit säilyttävät tunnetusti arvonsa pidempään, mutta myös pienten henkilöautojen keskuudessa tietyt merkit säilyttävät arvonsa paremmin kuin toiset. Mersun, BMW:n ja Audin lisäksi myös luottomerkkien, kuten esimerkiksi Toyotan ja Volkswagenin jälleenmyyntiarvo on suhteellisen hyvä. Varsinkin premium-sarjojen mallit säilyttävät hyvin arvonsa. Nämä on hyvä pitää mielessä auton valintahetkellä. Näin säästät lainakustannuksissa Vaikka tekisit osamaksusopimuksen, voit silti lyhentää lainaa sovittua laina-aikataulua nopeammin. Muista kuitenkin ilmoittaa ylimääräisestä lyhennyksestä lainantarjoajalle, sillä sitä ei aina kohdisteta automaattisesti lainapääomaan, vaan lasketaan joskus ennakkomaksuiksi ja kohdistetaan tuleviin maksueriin.  Jos siis teet ylimääräisen lyhennyksen, joka vastaa suuruudeltaan esimerkiksi 3 kuukauden maksueriä, olet siis maksanut etukäteen seuraavan 3 kuukauden maksuerät, ja saat seuraavan laskun vasta 4 kuukauden päästä. Laina ei lyhene yhtään nopeammin tällä tavalla, eikä sinulle kerry ollenkaan säästöjä ennakkolyhennyksestä. Jos siis pystyt lyhentämään autolainaa laina-ajan alussa enemmän, tai haluat tehdä ylimääräisen lyhennyksen kesken maksukauden, ota yhteyttä lainantarjoajaasi. Näin voit olla varma, että lyhennys kohdistuu lainapääomaan ja säästät lainakustannuksissa. Auton rahoitusta ja takaisinmaksuohjelmaa suunniteltaessa kannattaa kiinnittää huomiota myös jälleenmyyntiarvoa määrittäviin tekijöihin, sillä erot merkkien ja mallien välillä ovat suuret. Myös ajokilometrit kannattaa arvioida mieluummin hieman yläkanttiin, sillä auton arvo saattaa alentua nopeammin kuin odotettu. Maria Mankinen/VertaaEnsin.fi  

ARTIKKELI 18.10.2016

Nousu jopa 147% kahdessa vuodessa – katso autosi ajoneuvovero vuoden alusta alkaen

Vuoden alussa noussut ajoneuvovero nousee uudelleen vuodenvaihteessa. Korotus on kaikissa päästöluokissa 36,50 euroa vuodessa, mutta etenkin vähäpäästöisissä autoissa sekin on kymmeniä prosentteja lisää. Vuosittain perittävä ajoneuvovero nousee vuodenvaihteessa kaikissa päästöluokissa 36,50 euron verran. Kiinteä korotus on suhteessa 8 ja 52 prosentin väliltä riippuen auton päästöistä. Kaikista suurin suhteellinen nousu on nollapäästöisissä autoissa, joiden vero on kaikista matalin. Muutaman kympin kertakorotuksen tekee kuitenkin julmemmaksi se, että nykyinen verotaulukko on ollut voimassa vain vuoden alusta alkaen. Sitä ennen ajoneuvovero oli nykyistä matalampi. Edellinen korotus ei ollut kiinteä kuten nyt, vaan kohdentui etenkin keski- ja korkeapäästöisiin autoihin. Ajoneuvoveron nousu eri päästöluokkien esimerkkiautoissa 2015 - 2017. Kuva aukeaa isommaksi klikkaamalla. Tarkat luvut löytyvät artikkelin lopusta. Nouseva ajoneuvovero on ollut suhteessa kova isku päästöluokkien matalimmassa päässä. Nollapäästöisten autojen vuosittainen ajoneuvovero oli vielä vuonna 2015 vain 43,07 euroa vuodessa, kun se ensi tammikuusta alkaen on 106,21 euroa vuodessa. Alle kahdessa vuodessa veroa on tullut maksettavaksi lisää noin 63 euroa, mikä tekee 147 prosenttia korotusta. Sen sijaan korkeimmassa päästöluokassa vero on noussut 93 euroa samassa ajassa. Vero oli kuitenkin jo vuonna 2015 sen verran korkea, että tuo korotus on vain 22 prosentin suuruinen. Ajoneuvoveron suhteelliset korotukset esimerkkiautojen päästöluokissa 2015 – 2016, 2016 – 2017 sekä 2015 – 2017. Kuva aukeaa isommaksi klikkaamalla. Tarkat luvut löytyvät artikkelin lopusta. Nousevalla ajoneuvoverolla on paikattu laskeneesta autoverosta syntynyttä aukkoa valtion budjetissa. Toisin kuin ajoneuvovero, autovero maksetaan vain kerran auton maahantuonnin yhteydessä. Katso ajantasaiset verotiedot kaikille uusille autoille sekä verolaskuri > Ajoneuvoverot esimerkkiautoissa 2015 – 2017 Päästöarvo Esimerkkiauto Vero 2015 Vero 2016 Vero 2017 0 Nissan Leaf Visia 43,07 69,72 106,21 49 Toyota Prius PHEV Active 57,31 89,06 125,56 79 Skoda Citigo 1,0 G-TEC Style 71,54 108,41 144,9 102 Opel Corsa 3-ov Enjoy 1,0T ecoFLEX 86,87 128,48 164,98 120 Renault Clio Sport Tourer TCe 120 EDC 101,84 147,83 184,33 149 Ford B-Max 1,6 105hv PowerShift Trend A6 133,23 186,88 223,38 173 Honda CR-V 2,0 Joy Edition 167,17 227,03 263,53 197 Land Rover Discovery Sport Si4 S Aut 208,05 273,39 309,89 221 Jaguar XF 3,0 V6 S/C 340 R-Sport 256,23 324,49 360,98 246 Maserati Quattroporte S 311,71 379,97 416,47 294 Audi R8 Spyder SE 4,2 V8 FSI quattro S tronic 423,77 480,34 516,84   Ajoneuvoveron suhteellinen korotus esimerkkiautoissa Päästöarvo Esimerkkiauto 2015 – 2016 2016 – 2017 2015 – 2017 0 Nissan Leaf Visia 61,9 % 52,3 % 146,6 % 49 Toyota Prius PHEV Active 55,4 % 41,0 % 119,1 % 79 Skoda Citigo 1,0 G-TEC Style 51,5 % 33,7 % 102,5 % 102 Opel Corsa 3-ov Enjoy 1,0T ecoFLEX 47,9 % 28,4 % 89,9 % 120 Renault Clio Sport Tourer TCe 120 EDC 45,2 % 24,7 % 81,0 % 149 Ford B-Max 1,6 105hv PowerShift Trend A6 40,3 % 19,5 % 67,7 % 173 Honda CR-V 2,0 Joy Edition 35,8 % 16,1 % 57,6 % 197 Land Rover Discovery Sport Si4 S Aut 31,4 % 13,4 % 48,9 % 221 Jaguar XF 3,0 V6 S/C 340 R-Sport 26,6 % 11,2 % 40,9 % 246 Maserati Quattroporte S 21,9 % 9,6 % 33,6 % 294 Audi R8 Spyder SE 4,2 V8 FSI quattro S tronic 13,3 % 7,6 % 22,0 % TOPI RANTA

ARTIKKELI 12.07.2016

Uusien renkaiden osto edessä – kuinka rengaskoko ja renkaan muut ominaisuudet vaikuttavat ajettavuuteen?

Artikkeli on Autotien ja Delticom AG:n kaupallista yhteistyötä. Delticom tuottaa muun muassa rengas-guru.fi -nimisen rengaspalvelun.Kaikille autoille yhteinen kuluva osa on renkaat. Suomen olosuhteissa autossa on oltava kaksi rengassarjaa, ja rengasostoksille joutuu säännöllisin väliajoin jommankumman näistä uusimiseksi. Rengaskaupoilla valinnanvaraa tuntuu olevan vuosi vuodelta enemmän. Nykyisin yhä suurempi osa hankinnoista tehdään ostamalla renkaat netin rengasliikkeistä. Nettimyynnin rajun kasvun myötä myös valikoima on moninkertaistunut. Suomalaiselle on nykyisin helppoa ja nopeaa hankkia joko juuri tietty rengasmalli ja -koko suoraan kotiovelle toimitettuna, tai vaihtoehtoisesti metsästää paras hinta omaan autoon sopivalle kesä- tai talvirenkaalle netin palveluita hyödyntämällä. Valikoiman kasvu on helppo huomata tarjontaan tutustumalla. Ennen luultavasti monimutkaisemman etsimisen takana olleita tuotteita löytää nykypäivänä huomattavan nopeasti. Osa rengasliikkeistä, esimerkiksi rengas-guru.fi, tarjoaa tavanomaisten renkaiden lisäksi muun muassa old timer -autoihin suunniteltuja renkaita sekä lumiketjuja. Nettimyynnin rajun kasvun myötä myös valikoima on moninkertaistunut. Suomalaiselle on nykyisin helppoa ja nopeaa hankkia joko juuri tietty rengasmalli ja -koko suoraan kotiovelle toimitettuna Millä perusteella uusi rengassarja sitten tulisi valita? Osa kuluttajista perustaa valintansa puhtaasti edullisimpaan mahdolliseen hankintahintaan. Heille renkaiden ostoprosessi on suhteellisen helppo ja suoraviivainen, muutaman rengasliikkeen nettisivuilla käymällä on nopeaa suorittaa haku omaan ajoneuvoon sopivista renkaista ja valita toimituksineen edullisin vaihtoehto. Toisille autoilijoille renkaiden valinnassa tärkein kriteeri ei suinkaan ole hinta. Renkaan halkaisijalla, leveydellä sekä muilla ominaisuuksilla on merkittävä rooli auton ajettavuudessa. Omaan ajotyyliin sopivat renkaat valitsemalla on mahdollista muuttaa oman autonsa ajettavuutta mukavampaan, tai esimerkiksi sporttisempaan suuntaan. Toisaalta myös valitsemalla autoonsa ensiasennusrenkaita heikkolaatuisemmat renkaat voi myös merkittävästi huonontaa hyvänkin auton ajettavuutta. Myös renkaiden nopeusluokituksen tulisi olla vähintään ensiasennusrenkaan tasolla. Viime vuosikymmenten aikana tosin vallitseva trendi tuntuu olleen vannekoon kasvattaminen ja vastaavasti renkaan profiilin madaltuminen lähestulkoon kaikissa mallisarjoissa. Jos siis haluat rengashankinnan yhteydessä jämäköittää autosi ajettavuutta, harkitse leveämmän ja matalamman renkaan asennusta Yhtenä perussääntönä renkaiden valinnassa voidaan pitää renkaan profiilin korkeutta, mitä korkeampi profiili, sitä enemmän kumia on pehmentämässä ajettavuutta vanteen ja tien välissä. Autovalmistajilla on useimmiten tapana tarjota korkeampiprofiilinen rengas perusmalleihin sekä mukavuuspainotteisiin malleihin, matalaprofiilirenkaiden kuuluessa urheiluautoihin ja sporttisempiin malleihin. Viime vuosikymmenten aikana tosin vallitseva trendi tuntuu olleen vannekoon kasvattaminen ja vastaavasti renkaan profiilin madaltuminen lähestulkoon kaikissa mallisarjoissa. Jos siis haluat rengashankinnan yhteydessä jämäköittää autosi ajettavuutta, harkitse leveämmän ja matalamman renkaan asennusta. Tässä yhteydessä saat myös piristettyä autosi ulkonäköä uusilla vanteilla, jotka uusi rengaskoko tietysti vaatii. Vanteet ovat yksi merkittävimmistä ulkonäöllisistä tekijöistä autossa, ja vanhakin auto muuttuu kummasti tuoreempaan suuntaan uusien vanteiden asennuksella! Varmaan päälle pelaava autoilija valitsee uuden, suuremman rengaskoon samaan mallisarjaan uutena lisävarusteena saaduista vaihtoehdoista. Näin ollen voidaan olla varmoja siitä, että auton alustan ominaisuudet toimivat hyvin myös uuden rengaskoon kanssa. Leveämpi ja matalampi rengas on kaarreajossa korkeaprofiilista rengasta huomattavasti jämäkämpi. Kaarreajo-ominaisuuksien parantumisen lisäksi myös ohjaustuntuma paranee matalammalla renkaalla. Kuten edellä jo mainittiin, matalammalla renkaalla on toki myös haittapuolensa. Rengasmelu nousee usein kapeampaan ja korkeampaan renkaaseen verrattuna, ja myös tien töyssyt ja epätasaisuudet ovat helpommin aistittavissa. Mukavuutta ja leppoisampaa ajettavuutta arvostavan autoilijan on hyvä pysyä kapeammassa, korkeamman profiilin renkaassa.

ARTIKKELI 17.06.2016

How to Buy and Own a Car in Finland

This photo is probably not from Finland. There is snow and forest though, so close enough!Buying a car in Finland is basically easy business: find the right car for you, contact the dealer and enjoy your new ride. There are, however, a significant number of things you should take a look at before buying the car. These include for example prices, taxes, insurance, annual vehicle inspection, mileage and CO2 values. Where to Buy? Finding the car online is by far the easiest way. Our site Autotie, for example, currently has more than 40,000 ads for used vehicles and on our site you can ask offers for new ones. Our site provides announcements of only professional dealers. In Finland professional dealers are obliged to tell the customer everything they know about the cars they sell. Unfortunately, Autotie is currently available only in Finnish. However, the site works well with the Google Translate extension, so finding the right car is not exactly difficult if you have a modern web browser. Is There Something Special I Should Pay Attention to When Buying a Car in Finland? Units, Consumption and CO2 In Finland distances and speed limits and thus speedometers and mileages are in kilometers or kilometers per hour (km/h). There are, of course, exceptions such as cars imported from the U.S. The common speed limit in populated areas is 50 km/h and outside these areas 80 km/h. In miles per hour the figures are 30 and 50 mph The consumption is always presented in litres per 100 kilometres. If you are familiar with miles per gallon, the Finnish way of counting the consumption not only uses different units but is calculated conversely by dividing the amount of fuel by distance. This actually makes comparing different cars slightly less problematic. The consumption is given in three different values: ‘urban’, ‘extra-urban’ and ‘combined’. One of the most common cars in Finland, the Skoda Octavia, consumes roughly 5 litres per 100 kilometres, which is 47 miles per U.S. gallon Also the CO2 value, grams of carbon dioxide per kilometre, is usually given. This affects the taxation of the car. (More information about the taxation below) Winter The cold and snowy winter affects the cars as well. Usually salt is applied to the roads during the winter to melt the ice and snow. This has a significant disadvantage: the salt accelerates the corrosion of the cars. So the bottom and the skirts are something you may want to take a closer look at before buying the car. The winter is also the reason why most of the cars are sold with two tire sets: one set for the summer, the other for the winter. (More information about the wheel regulations and compulsory winter tires below) Prices This is the most difficult part. What can you say? Finland is a very expensive country. This affects the car prices as well. It is not, however, only our expensive costs that make cars in this country so pricey but… The Taxation Buckle up, it is going to take a while to understand this. Even a lot of Finns do not completely get how the cars are taxed. Common Car Tax First of all, there is the common car tax (autovero) collected by the Finnish Customs. It is paid only once when the car is imported to Finland and the amount of it depends on the price of the car, the CO2 emission value (the higher the emission, the higher the tax) and whether the car is imported from inside or outside the European Economic Area. The car tax for a Skoda Octavia with 1,4-litre petrol engine is 4,264.73 EUR If you are not importing the car yourself, you do not have to know more. The tax is included in the price you are presented. If you are importing the car yourself, you have to contact the Finnish Customs. Annual Vehicle Tax In addition to the common car tax, there is an annual vehicle tax (ajoneuvovero) collected by the Finnish Transportation Safety Agency, Trafi. The first part of the vehicle tax is called basic tax (perusosa) and is based on the CO2 emission value, or in older cars, the mass of the vehicle.  If the car uses other type of fuel than motor petrol, the annual vehicle tax is higher. This additional part of the annual vehicle tax is called tax on driving power and it concerns mainly cars with diesel engines.  The annual vehicle tax for the same Skoda Octavia is 146.03 EUR. If it had a 1.6-litre diesel engine the annual vehicle tax would be 508.37 EUR  From 1.1.2017 onwards both common car tax and vehicle tax are collected by the Finnish Tax Administration. Simple. Right? Road Tolls and Fees Currently there are no road tolls or highway charges in Finland. However, Helsinki Region Transport, the authority responsible for public transport in the Greater Helsinki Area, has suggested a congestion charge to be introduced in Helsinki. Also the Finnish Ministry of Transport has suggested that there could be a common road tax but the suggested model has not been specified yet. Registration and Legal Responsibilities This picture was actually taken in Finland.Tires As mentioned above, cars have to have their special winter tires during the winter season. The winter tires are usually included when buying the car. There are two types of winter tires: studded snow tires and studless snow tires. The regulations concerning the winter season are a little complicated and depend on what kind of tires the driver decides to use. So here we go. Regardless of the winter tire type, the cars have to use winter tires between first of December and the end of February.  In addition, the use of studded tires is only allowed from the first of November until the Monday after Easter Monday (the Easter thing makes no sense, we know). Outside this season the use of studded tires is allowed only if the weather conditions require so. This restriction is due to the harmful particulates studded tires create when using them on dry asphalt. Unlike studded tires, studless snow tires are legal to use around the year. However, their composition is not suitable for driving during the warm season.  One should always use different tire set during the summer even if it was legal to use studless snow tires during the summer season.Winter tires have to be used between 1st of December and the end of February. It is not legal to use studded winter tires around the year. Studless winter tires are legal to use even through the summer. It is, however, potentially very dangerous so always use proper winter and summer tires.Winter tires minimum tread depth is 3 millimetres (5-6 mm recommended). For summer tires the minimum depth is 1,6 mm and recommendation 4-5 mm. The Finnish Police regularly arrange stop checks where they inspect tires. Annual Vehicle Inspection All vehicles have to be inspected annually by an inspector approved by Trafi. The only exception are new cars, which don’t have to be inspected for the first three years. The next year following the first inspection gets a pass too. After that the car has to be inspected every year. During the inspection the inspector checks the condition and safety of the car and measures the emissions. After the inspection the owner gets a report where they are told if there are any faults in the car. Basically there are two types of faults: the minor ones the owner has to fix as soon as possible and the ones that get the car failed in the inspection. Should the car be failed in the inspection, the owner gets a one-month period to fix the faults and to inspect the car again. The time of the previous and next inspection are shown in the registration certificate (nowadays in electronic form). The minor problems found in the inspection are also shown on the certificate. Reporting the new owner The new owner has to report their ownership within seven days of the purchase. This can be done online here (you need an account for Trafi’s service). The report can also be done when you get your insurance. Insurance Every car has to be insured. The minimum insurance level is traffic insurance, which covers the costs of damage to other people’s health and property if the accident is caused by the driver. Other insurances are voluntary. The price of the insurance depends on the model and age of the car and the personal history of the driver. Find our car ads here! Questions or comments? You can write them on the comment section below. Please check the option that has "(oikea vastaus)" in it before posting your comment. Cheers!  TOPI RANTA
nwdb