TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Kuljettajaton auto:

ARTIKKELI 25.10.2015

Joukkoistaminen on voimaa autoilun automatiikassakin

Teksti: Topi RantaÄlypuhelimiin saatava SwiftKey on mielenkiintoinen sovellus. Se on kosketusnäyttöpuhelimille tarkoitettu näppäimistöapplikaatio, joka oppii käyttäjältään. Se seuraa käyttäjän kirjoittamista, ja kerää siitä dataa pilvipalveluun. Hiljalleen se alkaa antaa tarkkoja henkilökohtaisia sanaennustuksia paitsi kirjoitettavasta, mutta myös seuraavasta sanasta. Mitä enemmän se on seurannut kirjoittajan tekstejä, sitä todennäköisemmin ennustukset osuvat kohdilleen. Menetelmä perustuu siis suuren ja jatkuvasti kasvavan aineiston automaattiseen analysoimiseen. Tietokoneiden laskentatehon hinta on nykypäivänä sitä luokkaa, että tällaista kannattaa tehdä. Tehokkaiden prosessorien avulla erilaista dataa pilkotaan osiin, ja niistä haetaan toistuvia tapahtumia ja tapahtumaketjuja. Tietokone oppii valtavan datamäärän avulla, mitä tapahtumasta A voi seurata ja millä todennäköisyydellä. Mutta teknologian hyödyt eivät ole vain oikein ennustetuissa suomenkielisissä kirosanoissa eikä edes supertarkoissa kohdennetuissa mainoksissa netissä. Tällä saatetaan nimittäin muuttaa autoilun tulevaisuus. Ja jos joku firma tekee autoalalla ratkaisuja uudella tavalla, niin se on yleensä keksijä-insinööri Elon Muskin Tesla. Teslojen erikoisuus piilee muun muassa siinä, että jokainen auto on jatkuvasti langattomassa yhteydessä verkkoon. Tämä on tarkoittanut sitä, että valmistaja voi päivittää ja parantaa autojaan ilman, että omistajan tarvitsee laittaa asian eteen ainuttakaan tikkua ristiin. Langattomuudessa piilee kuitenkin myös päinvastainen mahdollisuus: autot voivat lähettää myös dataa valmistajalle. Ja tätä mahdollisuutta Tesla nyt aktiivisesti hyödyntää. Käytännössä jokainen Tesla-kuski tuottaa ajaessaan dataa Teslalle, joka käyttää sitä automaattisen ajamisen algoritmiensä kohentamiseen. Järjestelmä oppii jatkuvasti uutta esimerkiksi kaistan vaihtamisesta ja reagoinnista erilaisiin häiriöihin liikenteessä. Päivittyvät algoritmit tarkistetaan sekä hyväksytään, ja autot saavat jälleen uusia päivityksiä. Myös karttasovellus saa jatkuvasti päivittyvää tietoa, mikä on myös Teslan järjestelmän elinehto. Esimerkiksi Googlen automaattinen auto käyttää navgiointiin kevyttä lasertutkaa, mutta Teslan järjestelmä perustuu kameroihin, perinteisiin sensoreihin sekä äärimmäisen tarkkoihin karttoihin. Niin tarkkoihin, ettei sellaisia ole edes markkinoilta saatavilla, vaan Tesla tekee ne järjestelmällään itse. Tavallisten Teslan omistavien autoilijoiden lisäksi myös yhtiön työntekijät keräävät dataa huipputarkkoja karttoja varten. Vaikka Teslat saivatkin juuri ensimmäisen hands free –ajon mahdollistavan päivityksensä, on edessä vielä paljon esteitä raivattavana, ennen kuin autoilu voi olla täysin automaattista. Itse asiassa Musk on jopa sanonut, ettei valmistaja tähtää täyteen automaatioon. Pala palalta kuljettajan taakka kuitenkin vähenee, eikä Tesla ole suinkaan ainoa autoilun automatiikan kehittäjä.  

ARTIKKELI 31.07.2015

Tesla päivittää autojaan jälleen kuin puhelimia

Teksti ja kuva: Topi RantaKirjoitimme taannoin Tesla Model S –koeajomme yhteydessä, kuinka Tesloja päivitellään samalla tavalla kuin puhelimia, eli päivitykset latautuvat autoon esimerkiksi yön aikana. Teslan aikaa nollasta sataan on tiputettu jo ohjelmistopäivityksin, ja aina välillä onkin vitsailtu, että joku aamu auto saattaa sisältää automaattiajon. Nyt tämä vitsailu ei ole ollenkaan kaukana todellisuudesta, sillä Teslan toimitusjohtaja Elon Musk twiittasi tänään, että automaattinen ohjaus moottoriteillä on jo tulossa yhdessä taskuparkkiavustimen kanssa. Päivitystä varten tehdään enää hienosäätöä kaistamerkintöjen tunnistuksessa tietyissä tiepinnoissa ja sääolosuhteissa. Tarkemmin sanottuna kuluneet merkinnät harmaalla betonilla auringonlaskua kohti ajettaessa. Almost ready to release highway autosteer and parallel autopark software update — Elon Musk (@elonmusk) July 31, 2015 Final corner case is dealing with low contrast lane markings (faded white on grey concrete) while driving into the sun at dusk — Elon Musk (@elonmusk) July 31, 2015 Suorastaan romanttista. Vaikka Teslan päivitykset ovatkin kaikin puolin todella nykyaikaista ja erittäin siistiä verrattuna tavallisiin autoihin, jotka eivät käytön aikana päivity, on täysin automaattinen auto vielä visusti kehitysvaiheessa. Sitä odotellessa kuljettajalta kuitenkin tiputellaan hiljalleen vastuuta automatiikan hoidettavaksi.

ARTIKKELI 29.07.2015

Kuljettajaton autoilu on tulossa, ja se voi muuttaa paljon muutakin kuin kulkemisemme

Teksti: Topi RantaMercedeksen kuljettajaton F 015 -prototyyppi on muotoilultaan melko futuristinenParhaimmillaan kuljettajattomat autot voivat antaa meille jopa tunteja lisää vapaa-aikaa vuorokauteemme Mercedes-Benz on teettänyt tutkimuksen, joka tarkastelee kuljettajattoman autoilun mahdollisuuksia ja vaikutuksia niin tekniikan, liikennesuunnittelun, kaupunkikehityksen kuin filosofiankin näkökulmasta. Tutkimuksen arvion mukaan automatiikka voisi parhaimmillaan jopa tuplata nykyisen liikenneinfrastruktuurin kapasiteetin. Tietokoneiden ihmistä monta kertaa paremmat reaktioajat  ja autojen keskinäinen kommunikointi voivat saada automassat paitsi liikkeelle, myös pysymään liikkeessä tehokkaammin. Toisaalta tutkimusryhmä on myös arvioinut, että etenkin siirtymävaiheessa automatiikka voi ennemminkin lisätä merkittävästi kulkuneuvojen määrää liikenteessä. Koneiden tehokkuus voi johtaa myös parempaan turvallisuuteen. Juuri lyhyet reaktioajat, monipuolisempi näkyvyys sekä täysi herpaantumattomuus voivat säästää paljon ihmishenkiä liikenteessä. Lisää vapaa-aikaa, lisää resursseja Yksi merkittävä vaikutus kuljettajattomuudella on, että autosta voisi hyvin tulla olohuoneen jatke, ja matkustamiseen käytetyn ajan haittavaikutus pienenisi olennaisesti. Matkustamisen osittaisella vapaa-aikaistumisella voi olla merkittäviä seurauksia asumiseemme tulevaisuudessa. Asunnot voivat alkaa hajautua yhä taajempaan, kun käytetyllä matka-ajalla ei ole enää niin merkitystä. Se ei puolestaan enää palvele matkojen lyhentämisen ja kulutuksen vähentämisen tavoitteita. Myös kaupunkien keskittymisestä seuraavat edut ottaisivat näin takapakkia. Nykyään ongelmana autojen omistuksessa on, että useimmiten kalliiden kulkupelien aika menee pääasiallisesti parkkipaikoilla seistessä. Autoja siis käytetään murto-osa vuorokaudesta ja lähes kaikilla käyttäjillä on omansa. Itsestään ajavat autot eivät kuitenkaan ole välttämättä enää tulevaisuudessa sidottuja kuljettajiinsa, millä on merkittäviä seurauksia ihmisten taloudelle. Kun kaikkien ei tarvitse enää omistaa omia autojaan, jää jatkossa rahaa paljon muuhunkin, kuin auton maksuerien, korkojen tai leasing-maksujen maksamiseen. Ei ilman ongelmia Automaattisen autoilun tiellä on kuitenkin vielä paljon ongelmia, jotka pitää ratkaista, ennen kuin voimme luopua ratillisista ajopeleistämme. Edelleen on esimerkiksi selvittämättä, kenen vastuulla kuskittomien autojen tekemät vahingot ovat. Auton valmistajan, käyttäjän vai omistajan? Myöskään tekninen puoli ei ole täysautomaation kannalta niin valmista, kuin välillä voisi olettaa. Tekoäly ei nimittäin edelleenkään osaa soveltaa sellaisissa tilanteissa, joihin sitä ei ole erikseen opetettu. Ihmiset pystyvät harkitsemaan ja tekemään omia päätöksiä ja kokeiluja, mutta esimerkiksi Googlen jo pitkään Yhdysvalloissa ajaneet automaattiset autot eivät selviydy mistään olosuhteista, joita niitä varten ei ole erikseen kartoitettu.  
nwdb