TIEN SIVUSTA ARTIKKELIT

ARTIKKELIT JA UUTISET avainsanalla Geneven automessut:

ARTIKKELI 10.03.2017

Viikon autouutiset: dieselin tulevaisuus on synkkä, Zoe E-sport on upea konsepti, ja renkaistakin löytyy kohta älyä

Siinä se kaunokainen on. Viikon hienoin julkistus (tai yksi hienoimmista), Renault Zoe E-sport. KUVA: Renault   Viikon autouutiset ovat kuunneltavissa myös Autotie podcastissä:   //   Diesel kuolee, Yst. terv. Volvon toimari Euroopan unionin lainsäädäntö on mahdollistanut hiilidioksidipäästöissä bensakoneita pihimpien dieselmoottoreiden menestyksen Euroopassa, mutta tilanne on muuttumassa. Tämä on Volvon toimitusjohtajan Håkan Samuelssonin viesti parhaillaan käynnissä olevilla Geneven automessuilla, ja miksi emme häntä uskoisi. Volkswagenin päästöskandaali käynnisti sähköautojen rynnistyksen markkinoille, eivätkä uutiset ole aikoihin pyörineet uusien vähäpäästöisten diseleiden ympärillä. Mikä polttoöljyssä sitten mättää? Suurimpia ongelmia dieselkoneissa ovat terveydelle vaaralliset typenoksidit (NOx), joita dieselmoottorit päästävät bensakoneita enemmän. Euroopassa NOx-päästöjä on jokseenkin katsottu sormien läpi, mutta päästörajat ovat tiukentumassa niidenkin kohdalla. Volvon Samuelssonin mukaan merkittävä rooli dieselin ongelmissa on myös entisestään tiukentuvat hiilidioksidipäästörajat. Vuoteen 2021 mennessä uusien autojen keskimääräisten päästöjen pitäisi korkeimmillaan olla 95 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden. Tavoitteeseen pääseminen vaatii autonvalmistajilta panostuksia moottoreiden kehittämiseen, eikä kovin moni kehitysjohtaja enää pidä dieseliä tulevaisuuden käyttövoimana. Volvostakin Samuelsson puhui hieman. Ensimmäisen täysin sähköisen Volvon voi odottaa toimitusjohtajan mukaan saapuvan vuonna 2019, ja vuoteen 2025 mennessä koko laivasto on sähköistetty. Renault Zoe e-sport on viikon kovin konsepti Geneven automessut tarjoavat tuleville viikoille kasoittain ihasteltavaa, mutta kaiken toistaiseksi nähdyn hienon ja komean seasta huomion vei tällä viikolla Renaultin (laimeahkon) Zoe -sähköauton (väkevä) hot hatch -konsepti, joka sisältää Renaultin Formula E-autosta siirrettyä tekniikkaa. Pressitilaisuudessa sähkön sinisen värin saanut Zoe e-sport kiihtyy 460:n hevosvoiman turvin nollasta sataan 3,2 sekunnissa ja 200km/h nopeus saavutetaan sekin alle kymmeneen sekuntiin. Vaikkei Zoe e-sportilla luultavasti pysty kovin pitkään kiihdyttelemään – sillä autosta löytyy normaalin Zoen akku – ei akun toiminnan pitäisi jäädä ainakaan ylikuumenemisesta kiinni. 40 kWh kokoista möykkyä jäähdytetään Formula E-auton ilma- ja nestejäähdytystekniikalla. Myös Zoen runko perustuu Renaultin kilpa-autojen käyttämiin runkoihin, ja hiilikuidun käyttö tiputtaa tarpeetonta painoa. Akun kanssa kokonaisuus painaa 1400kg, ja painopiste on alhaalla. Autocarin mukaan Renaultin sähköautojen päällikkö Gilles Normand on todennut autosta, että “tänä päivänä kaikki on intohimoa, ja intohimo tiivistää kaiken mistä tässä konseptissa on kysymys”. Epäilemättä! Jos jonkun Renaultin kyytiin pitäisi nyt hypätä, niin Zoe E-sport olisi listan kärjessä. A.I. – Rengasäly Toinen Genevessä esitelty mielenkiintoinen konsepti ei ole auto, mutta liittyy läheisesti autoiluun. Rengasvalmistaja Goodyear esitteli jo toissa vuonna tulevaisuuden rengaskonseptin, jossa täysin pallon muotoisen renkaan päällä kulkeva auto leijui sci-fistä tuttuun tapaan magneettisesti ilmassa. Tänä vuonna tuo Eagle 360 -nimellä kulkenut rengaskonsepti on saanut päivityksen (nimeltään Urban), mutta perinteisemmän renkaan mallinen IntelliGrip Urban on maanläheisyydessään sitäkin hienompi tapaus. Tämän vuoden konsepteissa renkaiden pintaan on tuotu sensoreita, joiden avulla ne keräävät dataa tienpinnasta erityisesti robottiauton tietokoneen tarpeisiin. Auton saadessa tiedon tienpinnan kunnosta ja sääolosuhteista, se pystyy optimoimaan ajoaan esimerkiksi liikkeiden, nopeuden ja jarrutusten suhteen. Rengas on myös normaalia kapeampi, jolloin sen vierimisvastus on pienempi ja täten se on normaalia rengasta taloudellisempi. Suuria etuja älykkäästä renkaasta saavat myös varsinkin liikennepalveluiden tuottajat. Rengas voi itsenäisesti kertoa kunnostaan, jolloin huoltotoimenpiteet voidaan suunnitella ennakoivasti, ja auton käyttökatkot saadaan minimoitua. Goodyearin villeimmissä visioissa renkaat tuovat datansa myös muiden autojen saataville oman “renkaiden Internetin” avulla (Internet of Things -tyyliin). Yksi asia kumminkin puuttuu ainakin toistaiseksi. Moccamasteriin ei löydy vielä yhteyttä, joten kahvia Intelligrip Urban ei osaa tilata tippumaan, vaikka se huomaisi työpaikan tai kotiosoitteen lähestyvän.  Sensoreita tulvillaan, on raikas talvisää. Huomaa myös urattomuus. Kapeampi profiili tekee vesiliirto-ominaisuuksista paremmat, eikä uria tarvita niin kipeästi. KUVA: Goodyear   ANTTI PENNANEN

ARTIKKELI 24.02.2017

Viikon autouutiset: Liikenneruuhkat maailman ympäri, Toyotalla kallistelee jälleen ja kännykkä häiritsee edelleen

Suomessa kaupunkiliikenne ei ole ruuhkaista. Usko pois. KUVA: Antti Pennanen   Big Data – kaupunkiautoilijan Papa  Entisten Microsoftin työntekijöiden perustama liikennedata- ja ohjelmistoyritys INRIX on julkistanut vuoden 2016 globaalin kaupunkiliikenneanalyysin, joka kattaa kaikkiaan 1064 kaupunkia 38:ssa maassa. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa ymmärtämään liikenneruuhkien syitä vertailemalla eri kaupunkien liikenteen toimivuutta. Kaupungin toimivuudesta suuri osa riippuu kaupunkiliikenteen sujuvuudesta, ja sen vaikutukset ulottuvat lopulta jokaisen kaupunkilaisen ja yrityksen arkielämään ja hyvinvointiin. Vai mitä sanoisit jos joutuisit viettämään yli 100 tuntia vuodesta liikenneruuhkassa istuen? Suomesta INRIXin data kattaa Helsingin, Turun ja Tampereen. Ei ehkä kovin yllättävää, että Helsinki paljastuu kolmikosta ruuhkaisimmaksi ja koko INRIXin tuhannen kaupungin tietokannassa Helsinki sijoittuu ruuhkaisuudessaan sijalle 242. Vuoteen 2015 verrattuna pääkaupungin sijoitus on noussut (eli huonontunut) lähes sata sijaa. Tampere ja Turku löytyvät kummatkin kaupunkien keskikastista sijoilta 573 ja 528. Turun sijoitus on hieman huonompi kuin vuosi sitten, kun taas Tampere on parantanut asemiaan. Kovin ruuhkaisiksi aineiston kolmea suomalaista kaupunkia ei voi kutsua, sillä maailman ruuhkaisimmissa kylissä autojen hidastelu on omassa luokassaan. Maailman ruuhkaisimman kaupungin tittelin kärrää kotiinsa tänä vuonna Yhdysvaltain Los Angeles, kun vuoden 2015 “voittaja” Moskova on tipahtanut toiselle sijalle. Kummassakin kaupungissa autoilija istuu vuoden kuluessa ruuhkassa noin 4 vuorokautta (Los Angelesissa 104 tuntia ja Moskovassa 91 tuntia). Suhteellisesti ruuhkaisin kaupunki on kumminkin Kolumbian Bogota, jossa pahimpien ruuhkatuntien aikana autoilija viettää keskimäärin 41% ajamiseen käyttämästään ajasta ruuhkassa, eikä liikennettä voi sujuvaksi kutsua ruuhkahuipun ulkopuolellakaan. Suuren euroopalaisen automaan Saksan korkeimmalle sijoittunut kaupunki on München, mutta se löytyy vasta sijalta 36. On harmi, ettei aineisto ole täysin kattava. Erittäin ruuhkaisia kaupunkeja sisältävät Japani, Kiina, Intia ja Etelä-Korea loistavat poissaolollaan. Jotain positiivista suomalaisille kaupungeissa autoileville! Täällä ruuhkat vievät vuodesta pahimmillaankin vain vuorokauden verran, ja Turussa tai Tampereella selviää vielä kymmenen tuntia vähemmällä. Aina voi siis lohduttautua sillä, että isossa maailmassa tämäkin on pahemmin. Toyota i-TRIL on thrill  Uusia jännittäviä visioita lähes jokaisilla automessuilla ulos pursottava Toyota on paljastanut julkistavansa i-TRIL -sähköautokonseptin tulevilla Geneven automessuilla, esitelläkseen vision urbaanista liikkumisesta vuonna 2030. Hyvin mielenkiintoinen laite Japanista onkin tiedossa, sillä Autocarin mukaan i-TRIL (vai pitäisikö sanoa i-THRILL) pohjautuu vuoden 2013 Geneven messuilla esiteltyyn ja suurta ihastusta herättäneeseen i-ROAD konseptiin, joka on kahden istuttava moottoripyörän tapaan kaarteissa kallisteleva kolmipyörä. [Very sexy indeed.] Toyota i-TRIL pohjautuu kaarteissa kallistelevaan Toyota i-ROAD -konseptiin. "Looks very sexy indeed." KUVA: Toyota Toyotan mukaan i-TRILin kehityksessä on keskitytty luomaan toimiva vaihtoehto perinteisille kaupunkiautoille ja pienille hatchbackeille niille, jotka haluavat pitää hauskaa ajaessaan myös matalissa kaupunkiliikenteen nopeuksissa. i-ROADin perusteella tavoite voi hyvinkin toteutua. Mihin sitä autoa ajaessa katsoisi Oletko joskus käyttänyt kännykkää ajaessasi? Hyvin todennäköisesti olet, kuten suurin osa kaikista autoilijoista. Ongelmaa on pidetty varsinkin nuorta sukupolvea riivaavana, mutta tilastojen mukaan kännykän räpläys on sukupolvirajat ylittävää. Yhdysvalloissa häiriötekijöiden aiheuttamien onnettomuuksien määrä on kasvanut kymmenellä prosentilla vuosien 2011 ja 2013 välillä, joten huolestuminen on selkeästi aiheellista. Jokin ratkaisu on kipeästi tarpeen siihen saakka, kun robottiautot lopullisesti ottavat vallan autojen rateissa. Tutkimuksissa on todettu, että ihmisellä on rajallinen kyky keskittyä tehtäviinsä ja huomion jakaminen usean tehtävän kesken johtaa todennäköisesti kaikkien suorittamiseen huonoin tuloksin. Ajaminen ei ole tästä poikkeus, ja siksi kännykän käyttö ajon aikana onkin kielletty. Lain noudattaminen kaikessa yksinkertaisuudessaan aiheuttaa tästä huolimatta kännykästä riippuvaisille nykyihmisille enemmän ongelmia kuin kieltolaki aikanaan. Ohi ajavien autoilijoiden seuraaminen muutaman minuutin ajan kaupungin keskustassa todistaa, miten yleistä syliin tuijottaminen ratin takana on. Mikä siis ratkaisuksi? Huutoa ja uhkailua, vai valistusta ja neuvomista? Teknologialehti Wired ehdottaa näiden ohella käytännöllisempää lähestymistapaa: puhelimen, auton ja autoiluympäristön suunnittelemista siten, että ne pakottavat kuljettajan pidättäytymään swaippailemasta Tinderiä ajon aikana. Monista puhelimista löytyy jo nyt lentotilan ohella ajotila, joka estää esimerkiksi saapuvat puhelut. Ääniohjaus autoissa ja puhelimissa helpottaa kappaleiden tai radiokanavien vaihtoa ilman, että katse siirtyy tiestä sivuun. Myös tieympäristöllä on oma roolinsa, sillä teiden suunnittelu kapeiksi ja reunoille istutetut puut pakottavat autoilijat keskittymään ajamiseen. Liian helpoilla teillä keskittyminen herpaantuu helpommin. Turvavöiden käyttöä edistää tehokkaasti autoissa oleva muistutin. Kun pimputusta on jatkunut tarpeeksi kauan ja kimeästi, laittaa paatuneinkin turvavyön laiminlyövä autoilija vyön kiltisti kiinni. Katseen liikettä seuraavan sensorin avulla sama periaate voitaisiin ulottaa keskittymisen tarkkailuun, tai kännykälle voitaisiin tarjota autosta alusta, johon sen voi sijoittaa aina ennen ajon alkua. Ärsyttävä pimputus voi hoitaa loput.    ANTTI PENNANEN
nwdb