ARTIKKELI
27.12.2016
Autovuosi 2016 – robottiautot
Kuluvan vuoden vedellessä viimeisiään, on aika ottaa katsaus vuoden merkittävimpiin tapahtumiin uutisrintamalla ja suunnata katse kohti autoiluvuotta 2017. Kaksiosaisessa artikkelissa leivomme vuoden 2016 tapahtumista tiiviin paketin, jossa kiteytyvät vuoden merkittävimmät edistysaskeleet autoteollisuuden parissa. Toisessa osassa keskitymme vuoden aikana tapahtuneeseen robottiautojen kehitykseen.
Auto, älyauto
Käyttövoiman lopullisen suunnan säilyessä väittelyn aiheena, robottiautojen kehitys otti vuoden aikana valtavia harppauksia eteenpäin ja perinteiset automerkit yksi toisensa jälkeen ilmoittivat halukkuutensa kehitystyöhön, tai vähintään kävivät neuvotteluita yhteistyöstä tutkimuksessaan jo pitkällä olevien yritysten kanssa.
Googlen ja Applen autoprojektien huhuiltiin molempien välillä kompuroivan ja kärsivän ongelmista, mutta vuoden vaihteen lähestyessä kumpikin vaikuttaa taas päässeen teho-osastolta ja voivan vähintään kelvollisesti. Google ilmoitti löytäneensä Fiat Chryslerista itselleen yhteistyökumppanin perinteisen autoteollisuuden puolelta ja Applen uutisoitiin käyneen keskusteluja ainakin Audin, BMW:n, FCA:n, Fordin, GM:n ja Mercedes-Benzin kanssa.
Kovin paljon mitään täysin varmaa Applen autoprojektista ei ole vielä selvinnyt, lukuunottamatta kunnianhimoisia tavoitteita (Applen toimitusjohtaja Tim Cook tähtää alustavasti 500 000 kappaleen vuosittaisiin myyntilukuihin – Tesla myi 50 000 autoa vuonna 2015) ja yleisön valtavia odotuksia. Applen on odotettu kehittävän autonomisten ominaisuuksien lisäksi kokonaan omaa autoa, iCaria, mutta välillä projektin huhuttiin jo muuttuneen pelkän teknologian kehitykseksi. Applen päämuotoilija Jonathan Iven osallisuus projektissa monien muille automerkeille töitä tehneiden suunnittelijoiden joukossa viittaa kumminkin täysin oman auton suunnitteluun ja Apple vaikuttaa etsivän muista automerkeistä lähinnä tehdasta, jossa kokoonpanna oman autonsa samaan tapaan kuin muutkin tuotteensa. Etsintä on tainnut toistaiseksi osoittautua luultua haastavammaksi: “Emme suunnittele ryhtyvämme Applen Foxconniksi [taiwanilaiseksi Applen laitevalmistajaksi]”, totesi Mercedes-Benzin vastaava johtaja Dieter Zetsche Frankfurtin automessujen yhteydessä reilu vuosi sitten, ja samaa on vuoden aikana toistellut muun muassa BMW:n johtoryhmän Klaus Fröhlich. Autotie on keskustellut Applen autoprojektista useaan otteeseen, viimeksi jakson 36 uutisten yhteydessä.
Googlella vaikuttaakin olevan pullat hieman paremmin uunissa. Jo pitkään liikenteen seassa autonomista teknologiaansa hionut yhtiö julkisti toukokuussa yhteistyön alkamisen Fiat Chrysler Automobilesin kanssa, ja loppuvuodesta autoprojekti eriytettiin Googlen (tai tarkemmin emokonserni Alphabetin) sisällä omaksi yrityksekseen Waymoksi. Tällä hetkellä Waymon teknologiaa testataan Chryslerin Pacifica-tila-autossa, josta kehitetyn robottiversion huhutaan tekevän ensiesiintymisen julkisuudessa Consumer Electronics Show -messuilla tammikuun aikana.
Waymon ja Chryslerin yhteistyön hedelmä, autonominen Pacifica-minivan. Kohta sinunkin kaduillasi. (KUVA: Waymo)
Hype tunkee autoiluun
Kolmas robottiautohypetyksen terävimpään kärkeen kuuluva pelaaja on hypemies Elon Muskin johtama Tesla, jonka automallien autonomiset ominaisuudet ovat olleet mediassa näkyvimmin esillä. Hehkutuksen ohella Teslojen autonomiset ajo-ominaisuudet ovat joutuneet voimakkaan kritiikin kohteeksi autopilotti-Teslan oltua osallisena ainakin yhdessä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa Floridassa, ja mahdollisesti myös Kiinassa. Yhtiön vastaus kritiikkiin on ollut viileän rauhallinen ja syyskuussa Tesla julkaisi ohjelmistopäivityksen, jonka myötä “auton pitäisi jarruttaa oikein, vaikka tielle laskeutuisi UFO nollanäkyvyydessä”. Käytännössä Teslan tekemät muutokset ohjelmistoon kasvattivat auton tutkasensoreiden vastuuta auton ohjauspäätöksissä, kun aiemmin järjestelmä on luottanut enemmän kameroiden tuottaman kuvan analysointiin. Sataprosenttisesti virheetöntä tietoa tutkatkaan eivät kumminkaan pysty tuottamaan, joten vastuu auton toiminnasta säilyy vielä kuljettajalla.
Taksiautoilua ympäri maailmaa järisyttänyt Uber työskentelee myös poistaakseen autoista suurimman kulueränsä, eli kuljettajat. Yhteistyössä Volvon kanssa toimiva Internet-yhtiö käynnisti elokuussa Pittsburghissä kokeilun, jossa asiakkaat voivat tilata kyydikseen sensoreilla ja ohjelmistolla varustetun autonomisen Volvo XC90-katumaasturin. Ilman kuljettajaa autot eivät tosin vielä liiku, vaan mukana on aina kaksi valvojaa, joista toinen seuraa auton toimintaa puuttuakseen ajoon ja toinen tuottaa muistiinpanoja tapahtumista. Uber ei aio myöskään tyytyä kyydittämään ainoastaan ihmisiä. Lokakuussa yrityksen omistama startup Otto sai suoritettua maailman ensimmäisen taravakuljetuksen autonomisella rekalla, toimittaen 50 000 oluttölkkiä vajaan 200 kilometrin matkan Yhdysvalloissa.
Vanhat automerkit eivät jää sivustakatsojiksi
Vaikka suurimman huomion robottiautoilussa ovatkin kaapanneet perinteisen autoteollisuuden ulkopuolelta tulevat tekijät, on kehitystyö hyvässä tahdissa myös ainakin Volvolla, jonka S90- ja V90-mallit sisältävät semi-autonomisen ajomoodin, sekä Mercedes-Benzillä, jonka uusi E-sarja sisältää myös autonomisen ajotoiminnon. Japanilaisetkin autoyhtiöt ovat hiljalleen heräämässä mukaan kilpailuun aiemmasta skeptisyydestään huolimatta. Yliopistojen kanssa tehtävä yhteistyö on lisääntynyt autoteollisuuden parissa huomattavasti, ja esimerkiksi Toyota on perustanut toimistoja niin Piilaaksoon, kuin Massachusetts Institute of Technologyn yhteyteen.
Goolesta poiketen suurin osa autoteollisuuden hallitsevista merkeistä ei ainakaan julkisesti ole ilmoittanut tähtäävänsä suoraan täysin automaattisen auton kehitykseen, vaan monen tarkoituksena on ensisijaisesti helpottaa kuljettajan työtä ja parantaa turvallisuutta haastavissa tilanteissa. Poikkeuksiakin toki löytyy. Ford on ilmoittanut mahtipontisesti tuovansa vuonna 2021 saataville ensimmäisen autonsa, jossa ei ole rattia eikä polkimia ja aloittaa autonomisten autojen testaamisen Euroopan teillä seuraavan vuoden aikana. Yhtiö myös uskoo Uberin tavoin yksityisautoilun muuttuvan tulevina vuosina entistä enemmän julkisen liikenteen osaksi ja täydentäjäksi.
Hymyilevä, jutteleva Micrasi
Autojen alkaessa tehdä itsenäisesti päätöksiä, eivät reitin löytyminen ja tiellä pysyminen jää ainoiksi ratkaisua kaipaaviksi ongelmiksi. Ihmisten ja laitteiden välinen yhteispeli vaatii toimivaa kommunikaatiota, joten ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa itsestään selviltä vaikuttavia asioita joudutaan tutkimaan ja pohtimaan ennen kokemattomista näkökulmista. Vuoden aikana on nähty mielenkiintoinen esimerkki muun muassa Ruotsista, jossa Semcon-niminen yritys koittaa kehittää “hymyilevästä” autosta ratkaisua jalankulkijoiden ongelmaan, milloin suojatien ylityksen tietää olevan turvallista robottiauton edessä.
Inhimillisten ulkoisten piirteiden lisäksi autoihin integroidaan neuvovaa ja keskustelevaa tekoälyä. Kesäkuussa yhdysvaltalainen Local Motors esitteli Washingtonissa itsestään ajavaa Olli-bussia, johon on integroitu IBM-yhtiön kehittämä Watson-tekoäly. Joulukuussa myös BMW julkisti yhteistyönsä IBM:n kanssa, ja kohta Watsonin voi löytää BMW:n i8-urheiluautosta. Autotie keskusteli asiasta Autotie Podcastin jakson 38 uutisten yhteydessä.
Haasteita tulevaisuudesta löytyy kosolti ja vaikka autonomisen teknologian hiominen ottaa aikansa, näyttää tulevaisuuden autoilu helpommalta, turvallisemmalta ja useamman ihmisen saatavilla olevalta kuin koskaan aiemmin. Autovuosi 2016 on tarjonnut meille hurjia visioita, yllättäviä uutisia ja alati kiihtyvää kehitystä. Toivokaamme samaa kohta alkavalta vuodelta.
ANTTI PENNANEN
Keskustelu
Ei kommentteja