ARTIKKELI

27.12.2016

Autovuosi 2016 – robottiautot

Kuluvan vuoden vedellessä viimeisiään, on aika ottaa katsaus vuoden merkittävimpiin tapahtumiin uutisrintamalla ja suunnata katse kohti autoiluvuotta 2017. Kaksiosaisessa artikkelissa leivomme vuoden 2016 tapahtumista tiiviin paketin, jossa kiteytyvät vuoden merkittävimmät edistysaskeleet autoteollisuuden parissa. Toisessa osassa keskitymme vuoden aikana tapahtuneeseen robottiautojen kehitykseen.

 

Auto, älyauto

 

Käyttövoiman lopullisen suunnan säilyessä väittelyn aiheena, robottiautojen kehitys otti vuoden aikana valtavia harppauksia eteenpäin ja perinteiset automerkit yksi toisensa jälkeen ilmoittivat halukkuutensa kehitystyöhön, tai vähintään kävivät neuvotteluita yhteistyöstä tutkimuksessaan jo pitkällä olevien yritysten kanssa.

 

Googlen ja Applen autoprojektien huhuiltiin molempien välillä kompuroivan ja kärsivän ongelmista, mutta vuoden vaihteen lähestyessä kumpikin vaikuttaa taas päässeen teho-osastolta ja voivan vähintään kelvollisesti. Google ilmoitti löytäneensä Fiat Chryslerista itselleen yhteistyökumppanin perinteisen autoteollisuuden puolelta ja Applen uutisoitiin käyneen keskusteluja ainakin Audin, BMW:n, FCA:n, Fordin, GM:n ja Mercedes-Benzin kanssa.

 

Kovin paljon mitään täysin varmaa Applen autoprojektista ei ole vielä selvinnyt, lukuunottamatta kunnianhimoisia tavoitteita (Applen toimitusjohtaja Tim Cook tähtää alustavasti 500 000 kappaleen vuosittaisiin myyntilukuihin – Tesla myi 50 000 autoa vuonna 2015) ja yleisön valtavia odotuksia. Applen on odotettu kehittävän autonomisten ominaisuuksien lisäksi kokonaan omaa autoa, iCaria, mutta välillä projektin huhuttiin jo muuttuneen pelkän teknologian kehitykseksi. Applen päämuotoilija Jonathan Iven osallisuus projektissa monien muille automerkeille töitä tehneiden suunnittelijoiden joukossa viittaa kumminkin täysin oman auton suunnitteluun ja Apple vaikuttaa etsivän muista automerkeistä lähinnä tehdasta, jossa kokoonpanna oman autonsa samaan tapaan kuin muutkin tuotteensa. Etsintä on tainnut toistaiseksi osoittautua luultua haastavammaksi: “Emme suunnittele ryhtyvämme Applen Foxconniksi [taiwanilaiseksi Applen laitevalmistajaksi]”, totesi Mercedes-Benzin vastaava johtaja Dieter Zetsche Frankfurtin automessujen yhteydessä reilu vuosi sitten, ja samaa on vuoden aikana toistellut muun muassa BMW:n johtoryhmän Klaus Fröhlich. Autotie on keskustellut Applen autoprojektista useaan otteeseen, viimeksi jakson 36 uutisten yhteydessä. 

 

 

Googlella vaikuttaakin olevan pullat hieman paremmin uunissa. Jo pitkään liikenteen seassa autonomista teknologiaansa hionut yhtiö julkisti toukokuussa yhteistyön alkamisen Fiat Chrysler Automobilesin kanssa, ja loppuvuodesta autoprojekti eriytettiin Googlen (tai tarkemmin emokonserni Alphabetin) sisällä omaksi yrityksekseen Waymoksi. Tällä hetkellä Waymon teknologiaa testataan Chryslerin Pacifica-tila-autossa, josta kehitetyn robottiversion huhutaan tekevän ensiesiintymisen julkisuudessa Consumer Electronics Show -messuilla tammikuun aikana.

 

Waymo Minivan
Waymon ja Chryslerin yhteistyön hedelmä, autonominen Pacifica-minivan. Kohta sinunkin kaduillasi. (KUVA: Waymo)

 

Hype tunkee autoiluun

 

Kolmas robottiautohypetyksen terävimpään kärkeen kuuluva pelaaja on hypemies Elon Muskin johtama Tesla, jonka automallien autonomiset ominaisuudet ovat olleet mediassa näkyvimmin esillä. Hehkutuksen ohella Teslojen autonomiset ajo-ominaisuudet ovat joutuneet voimakkaan kritiikin kohteeksi autopilotti-Teslan oltua osallisena ainakin yhdessä kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa Floridassa, ja mahdollisesti myös Kiinassa. Yhtiön vastaus kritiikkiin on ollut viileän rauhallinen ja syyskuussa Tesla julkaisi ohjelmistopäivityksen, jonka myötä “auton pitäisi jarruttaa oikein, vaikka tielle laskeutuisi UFO nollanäkyvyydessä”. Käytännössä Teslan tekemät muutokset ohjelmistoon kasvattivat auton tutkasensoreiden vastuuta auton ohjauspäätöksissä, kun aiemmin järjestelmä on luottanut enemmän kameroiden tuottaman kuvan analysointiin. Sataprosenttisesti virheetöntä tietoa tutkatkaan eivät kumminkaan pysty tuottamaan, joten vastuu auton toiminnasta säilyy vielä kuljettajalla.

 

Taksiautoilua ympäri maailmaa järisyttänyt Uber työskentelee myös poistaakseen autoista suurimman kulueränsä, eli kuljettajat. Yhteistyössä Volvon kanssa toimiva Internet-yhtiö käynnisti elokuussa Pittsburghissä kokeilun, jossa asiakkaat voivat tilata kyydikseen sensoreilla ja ohjelmistolla varustetun autonomisen Volvo XC90-katumaasturin. Ilman kuljettajaa autot eivät tosin vielä liiku, vaan mukana on aina kaksi valvojaa, joista toinen seuraa auton toimintaa puuttuakseen ajoon ja toinen tuottaa muistiinpanoja tapahtumista. Uber ei aio myöskään tyytyä kyydittämään ainoastaan ihmisiä. Lokakuussa yrityksen omistama startup Otto sai suoritettua maailman ensimmäisen taravakuljetuksen autonomisella rekalla, toimittaen 50 000 oluttölkkiä vajaan 200 kilometrin matkan Yhdysvalloissa.

 

Vanhat automerkit eivät jää sivustakatsojiksi

 

Vaikka suurimman huomion robottiautoilussa ovatkin kaapanneet perinteisen autoteollisuuden ulkopuolelta tulevat tekijät, on kehitystyö hyvässä tahdissa myös ainakin Volvolla, jonka S90- ja V90-mallit sisältävät semi-autonomisen ajomoodin, sekä Mercedes-Benzillä, jonka uusi E-sarja sisältää myös autonomisen ajotoiminnon. Japanilaisetkin autoyhtiöt ovat hiljalleen heräämässä mukaan kilpailuun aiemmasta skeptisyydestään huolimatta. Yliopistojen kanssa tehtävä yhteistyö on lisääntynyt autoteollisuuden parissa huomattavasti, ja esimerkiksi Toyota on perustanut toimistoja niin Piilaaksoon, kuin Massachusetts Institute of Technologyn yhteyteen.

 

Goolesta poiketen suurin osa autoteollisuuden hallitsevista merkeistä ei ainakaan julkisesti ole ilmoittanut tähtäävänsä suoraan täysin automaattisen auton kehitykseen, vaan monen tarkoituksena on ensisijaisesti helpottaa kuljettajan työtä ja parantaa turvallisuutta haastavissa tilanteissa. Poikkeuksiakin toki löytyy. Ford on ilmoittanut mahtipontisesti tuovansa vuonna 2021 saataville ensimmäisen autonsa, jossa ei ole rattia eikä polkimia ja aloittaa autonomisten autojen testaamisen Euroopan teillä seuraavan vuoden aikana. Yhtiö myös uskoo Uberin tavoin yksityisautoilun muuttuvan tulevina vuosina entistä enemmän julkisen liikenteen osaksi ja täydentäjäksi.

 

Hymyilevä, jutteleva Micrasi

 

Autojen alkaessa tehdä itsenäisesti päätöksiä, eivät reitin löytyminen ja tiellä pysyminen jää ainoiksi ratkaisua kaipaaviksi ongelmiksi. Ihmisten ja laitteiden välinen yhteispeli vaatii toimivaa kommunikaatiota, joten ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa itsestään selviltä vaikuttavia asioita joudutaan tutkimaan ja pohtimaan ennen kokemattomista näkökulmista. Vuoden aikana on nähty mielenkiintoinen esimerkki muun muassa Ruotsista, jossa Semcon-niminen yritys koittaa kehittää “hymyilevästä” autosta ratkaisua jalankulkijoiden ongelmaan, milloin suojatien ylityksen tietää olevan turvallista robottiauton edessä.

 

 

Inhimillisten ulkoisten piirteiden lisäksi autoihin integroidaan neuvovaa ja keskustelevaa tekoälyä. Kesäkuussa yhdysvaltalainen Local Motors esitteli Washingtonissa itsestään ajavaa Olli-bussia, johon on integroitu IBM-yhtiön kehittämä Watson-tekoäly. Joulukuussa myös BMW julkisti yhteistyönsä IBM:n kanssa, ja kohta Watsonin voi löytää BMW:n i8-urheiluautosta. Autotie keskusteli asiasta Autotie Podcastin jakson 38 uutisten yhteydessä. 

 

 

Haasteita tulevaisuudesta löytyy kosolti ja vaikka autonomisen teknologian hiominen ottaa aikansa, näyttää tulevaisuuden autoilu helpommalta, turvallisemmalta ja useamman ihmisen saatavilla olevalta kuin koskaan aiemmin. Autovuosi 2016 on tarjonnut meille hurjia visioita, yllättäviä uutisia ja alati kiihtyvää kehitystä. Toivokaamme samaa kohta alkavalta vuodelta. 

ANTTI PENNANEN

Keskustelu

Ei kommentteja

Kirjoituksen avainsanat

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb