13.10.2011

Volkswagen Demo Tour 2011

Osoite kopioitu

Volkkarin vuosittainen(?) autojen esittelykiertue "Volkswagen Demo Tour" saapui viime viikonloppuna Jyväskylään ja sinne oli tietysti päästävä.

Viime vuoden kiertueella piti päästä testaamaan, miten 132 kW (180 hv) 1.4 TSI-moottorilla varustettu Polo GTI kulkee. Tällä kertaa sen koeajaminen kiinnosti vähän eri tavalla kuin viime vuonna, sillä nyt halusimme verrata, miten paljon se eroaa omasta uudesta Poloisestamme, jossa 77 kW (105 hv) 1.2 TSI-moottori. Koeajon jälkeen olin suoraan sanottuna vähän pettynyt... GTI Pololla ajaminen oli toki kivaa, mutta ei läheskään niin kivaa kuin ajattelin ennakkoon. Tämä tosin kertonee vain siitä, että oma Polomme on niin hyvä, ettei siinä ole enää juurikaan parantamisen varaa.

Tarkoituksena oli kuvata vain Polo GTI, mutta ei tuota GTD Golfia viitsinyt rajata kuvasta pois kun noin nätisti Polon vieressä odotteli.


GTI Polon kiihtyvyys ei tuntunut kovinkaan paljon kovemmalta kuin omallamme, mikä oli yllättävää. Speksien mukaan GTI:n kiihtyvyys 0-100 km/h on 6,9 s, kun taas 1.2 TSI:n on 9,7 s. Voi olla, että en vain osannut painaa riittävästi kaasua, mikä oli viime vuonnakin "ongelmana". Kun kävimme ajamassa koeajon jälkeen omalla Pololla saman lenkin, niin olihan se paljon lussumpi. Meidän automme lähtee kyllä liikkeelle mukavan rivakasti, mutta GTI Polo on rivakka koko kiihdytyksen ajan nollasta sataan. Noh, eipä tuolla omallakaan jalkoihin jää, joten ei ongelmaa.

Hauskin ominaisuus GTI Polossa verrattuna perus-Poloon oli murahtelu. En ole varma jaksaisiko sitä kuunnella päivittäisessä kaupunkiajossa, mutta koeajolla murina nauratti aina liikkeellelähdöissä ja muussa hitaassa ajossa. Auto tuntui koko ajan innokkaasti odottavan, että joko voitaisiin mennä!

Yksi asia johon erityisesti halusimme kiinnittää GTI Polossa huomiota, oli istuimet verrattuna Highline-varustetason urheilullisiin etuistuimiin. Olisivatko ne vielä paremmat kuin omassamme? Olemme nimittäin täysin rakastuneet Highlinen penkkeihin... GTI-penkkien istuinosan reunat olivat hieman Highlineä korkeammat ja selkänojan sivuttaistuet olivat myös hieman isommat, mutta takapuolituntuman mukaan erot olivat hyvin pieniä. Penkit olivat hirveän hyvät (ja kotoisat) istua. Ulkonäkökisassa nahkaverhoillut istuimme vievät mielestäni voiton, vaikka GTI:n ruutukuvio onkin ihan hieno.

Etuistuimet a'la Polo GTI. (Laittelen omasta Polostamme kuvia joku kerta erikseen.)


Toinen kiinnostava asia GTI Polossa oli kiiltävät harjattua terästä olevat poljinpinnat. Olen vähän haaveillut sellaisten asentamisesta omaan Poloomme, koska ne näyttävät tosi makeilta. Alkuperäistarvikkeena saatavien poljinpintojen asennusohjeessa lukee, että jarrupolkimen pinta pitäisi liimata tiukasti kiinni polkimeen, koska se on leveämpi kuin poljin. Liiman kanssa pelleily ei kuitenkaan oikein innosta minua, joten en nyt tiedä tuleeko noita hankittua. Tosin kun vertasin GTI Polon jarrupolkimen leveyttä omaani, niin saman kokoisilta ne vaikuttivat ja myös kiinnitys näytti samanlaiselta.

GTI Polon salamavalon loisteessa hohtavat poljinpinnat. Vasemmalla näkyvä lepuutustukikin saisi olla samaa sarjaa.


GTI Polon koeajon jälkeen minun piti päästä jokavuotiselle Scirocco-koeajolle. Tietysti! Demo Tourin esittelijä - joka muuten muisti minut hyvin viime vuodelta - vitsaili, että kun on käynyt koeajamassa Sciroccon 32 kertaa, sen saa ilmaiseksi. Sääli että olin aiemmilta kerroilta unohtanut pyytää todistuksen! Eli 32 vuoden päästä saisin Sciroccon... Voisin kuitenkin kuulemma saavuttaa vaaditut koeajokerrat nopeasti, jos lähtisin kiertämään Suomea Demo Tourin perässä ja omisin auton joka paikkakunnalla itselleni. Jep, hieno suunnitelma! :D

Demo Tourin esittelijät olivat sitä mieltä, että Polo GTI olisi hauskempi ajettava kuin Scirocco, mutta sekä minä että mieheni olimme sitä mieltä, että Scirocco oli kivempi. Se tuntui jotenkin kulkevan paljon paremmin. Kaksilitraisessa Sciroccossa oli toki 210 hevosta potkimassa konepellin alla, joten ei sinänsä ihme, vaikka se isompi auto onkin. En tainnut painaa Polon kaasua täysin pohjaan, mutta enpä muistanut tehdä sitä Sciroccollakaan, koska hyvin se kulki muutenkin. Ja murisi mennessään.

Tänä vuonna Demo Tourilla oli koeajettavana kaunis sininen Scirocco, mutta minusta Sciroccon ainut oikea väri on silti vihreä.


Sciroccon kiihtyvyys pääsi yllättämään minut tänäkin vuonna. Hissuttelin Palokasta Kirriin johtavan moottoritien kiihdytyskaistan alussa ja annoin moottoritietä ajavan auton mennä ohitse. Sitten kenkäisin kaasun pohjaan, Scirocco ampaisi liikkeelle ja hetken päästä ohitse ajaneen auton perä alkoi olla uhkaavan lähellä liittymistä ajatellen. Ei auttanut kuin päästää kaasu vapaaksi, jotta pystyin turvallisesti liittymään edellä ajaneen auton perään. Viime vuonna edellä ajanut auto liittyi edelläni kiihdytyskaistalta moottoritielle, mutta muuten tilanne oli aika sama. Ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä lähtee.

Outoa GTI Polossa ja Sciroccossa autoissa oli se, että ihan kuin ne olisivat vastanneet kaasuun pikkaisen pidemmällä viiveellä kuin oma Polo. Automaattivaihteisia siis kaikki kolme. Ero ei ollut iso, mutta tuntui siltä, että nuo tuumasivat kaasua painaessa sekunnin kymmenesosan pidempään että mitä tekisi ennen kuin lähtivät rivakasti liikkeelle. Minusta tämä sama ilmiö oli huomattavissa riippumatta siitä, halusiko äkkiä nollasta sataan vai lähtikö vain liikkeelle risteyksestä. Kuvittelenkohan vain?

Sciroccossa on yksi miinus, jota en ollut muistanut lainkaan. Sen istuin on pikkaisen liian pitkä minulle, minkä huomaa siitä, että pohkeeni ottavat kiinni penkin etureunaan. Tuntui siltä, että olisin tarvinnut selkänojan ja takapuolen väliin pienen tyynyn, jotta pääsisin penkissä hieman edemmäs. En tullut kuitenkaan kokeilleeksi penkin säätöjä sen enempää, joten voi olla että ongelmaa ei oikeasti edes ole. Ei ainakaan muista aiemmilta koeajoilta vastaavaa.

Sciroccon penkki tuntui hieman turhan pitkältä, kun pohkeet olivat ihan kiinni penkin etureunassa. (Kuvassa ei ole kylläkään ihan autenttinen ajoasento, sillä siirsin penkkiä taaksepäin paremman kuvattavuuden toivossa.)


Sciroccossa oli näppärä peruutuskamera, jonka kuva oli paljon parempi kuin viime talvena koeajamassamme Nissan Jukessa. Juke oli tosin aika likainenkin, mistä johtuen huonompi kuva. Saattoi Volkkarilla silti olla parempi näyttö tai kamera tai molemmat, kun kuva oli niin terävä.

Sciroccolla peruuttaminen tuntui hieman vaikealta. Olen tottunut lipumaan Pololla hyvin rauhallisesti parkkiin säätelemällä nopeutta kevyesti jarrupoljinta painamalla. Kun Scirccossa päästi pakilla jarrusta vähänkin irti, tuntui auto haluavan mennä heti hirveän kovaa. Vähän töksähtelyksi meni siis peruuttamiseni. Varmaankin tottumiskysymys, että osaa annostella jarrua sopivasti.

Kylläpä osuin nätisti keskelle parkkiruutua!

 

Näkyvyys taakse ei ole koskaan ollut Sciroccon vahvimpia puolia. Taustapeili on pieni, takaikkuna on pieni ja takaistuimien niskatuet vielä blokkaavat muutenkin niukkaa näkyvyyttä.


Sciroccon koeajon jälkeen käväisimme vielä sisällä katsomassa Golfin avoautoversiota eli Golf Cabrioletia ja heittämässä läppää Demo Tourin miesten kanssa. Vielä olisi voinut koeajaa Golf GTI:n 35-vuotisjuhlamallinkin, mutta jätin sen kuitenkin väliin, koska piti ehtiä vielä iltayhdeksäksi Lahteen. Koeajoista ei jäänyt mitään "pakko saada" -fiilistä, mutta Polo GTI:n madallettu alusta ja isot renkaat kieltämättä hieman houkuttelisivat laittamaan omaa.

Oma Polo vs. GTI Polo.
Osoite kopioitu

Keskustelu

Kirsi
21.10.2011 09.01

Mulla on sulle jotain mun blogissa: http://kirsinkuntopiiri.blogspot.com/2011/10/tunnustus-ja-viikonlopun-ruokavinkki.html

:)

Jenni
23.10.2011 22.29

Kiitos! :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb