30.11.2013

Demo Tour 2013 ja kestohymy

Osoite kopioitu
Meillä on muodostunut perinteeksi käydä testaamassa Volkswagen Demo Tourilla muutamaa autoa. Tänä vuonna erityisesti kiinnosti Jetta Hybrid ja ilmeisesti vasta kesken kiertueen mukaan tullut Polo R WRC. Jotain hyötyä siitä, että Jyväskylä oli syyskuun puolivälissä startanneen kiertueen neljänneksi viimeinen paikkakunta!

Jetta Hybrid

Lähdimme ensimmäiseksi kokeilemaan hybridi-Jettaa. Nappasimme mukaan lempiautomyyjämme Mikan, koska uuden auton tekniikasta saa lyhyellä koeajolla enemmän irti, kun on mukana joku joka auton tekniikan tuntee. Toki Demo Tourin puolestakin olisi saanut esittelijän, mutta tuttu automyyjä on aina tuttu. Selvisi muuten, että Autotarvikkeella on ollut Jetta Hybrid koeajettavana jo kesästä saakka, ja me tultiin Demo Tourille sitä varten…
 
Jetalla oli mukava ajaa. Sen hallintalaitteet olivat tutun turvalliset ja ajotuntuma jämäkän saksalainen. Auton jarrutustuntuma oli kuitenkin aika erikoinen. Jarrut ottivat kiinni varsin napakasti, vaikka poljinta painoi vain vähän. Kun painoin jarrua vähitellen kovemmin esimerkiksi liikennevaloja lähestyessä, tuntui, ettei sillä ollut enää mitään merkitystä auton hidastumiseen vaan auto vaan meni ja meni.
 
Hybridi on parhaimmillaan kaupungissa, joten motarilla pistäytymisen jälkeen suuntasin keskustaan. Neljän ruuhkassa oli hauska huomata, kuinka hybridin keskikulutus vain tasaisesti laski, kun liikuttiin sähkömoottorin avulla. Koeajon keskikulutus oli 5,7 l/100 km. Automyyjä olisi toivonut näkevänsä paljon matalampia lukemia, mutta kaupunkiajoksi se oli minusta ihan ok, etenkin kun vertaa siihen mitä sain aikaiseksi Auris Hybridillä (toki eri lenkki).
 
Demo Tourin esittelijä varoitti, että sähköllä liikkuessa Jetta on äänetön ja ihmiset ei siksi välttämättä huomaa sitä. Se todella oli hiljainen! Siinä sai kokea auton sisälläkin sen sähköauton hiljaisuuden, jota odotin mutta joka puuttui taannoin testaamastani Auris Hybridistä.
 
Liikkeellelähtö pelkän sähkömoottorin turvin tuntui hieman voimattomalta. Mutta oliko se sitä oikeasti? Kun korvat eivät rekisteröi kiihtyvän auton ääntä, niin eihän silloin voi kiihtyäkään? Ripeämmissä kiihdytyksissä käytetään bensa- ja sähkömoottoria, joiden yhdistelmällä (1.4 TSI 110 kW + sähkö 20 kW) auto kiihtyy nollasta sataan parhaimmillaan 8,6 sekunnissa.
 
Kirjoitin Auris Hybrid -merkinnässäni, kuinka meidän ajomäärällä ei ole juuri väliä, miten paljon auto kuluttaa. Sillä perusteella en siis valitsisi Auris Hybridiä, niin vähän kuin se kuluttaakin. Mutta nyt kun alle saatiin Volkswagen, muuttui ääni kellossa. Kyse onkin siis vain merkistä… Todettiin miehen kanssa, että meidän kertaviikkoiset kauppareissut ainakin on semmoista pysähtelyä, että niissä sähkömoottori olisi ihan elementissään. 
 
Jetta Hybrid maksaa 36 000 e, mikä on 9000 e enemmän kuin halvin malli, mutta jos vertailukohteeksi otetaan se meille sopivin ja samalla kaikkein kallein eli 32 400 e hintainen 1.4 TSI 118 kW Highline, niin hintaeroa jää enää 3600 e. Aika paljon pitäisi tosin ajella, että sitäkään säästäisi… Mutta tämmöinen 3000 e voi olla hinta jonka laittaa auton varusteisiin, niin pitäisikö laskea sitten hybridimoottorikin vaan varusteeksi? Kunhan pohdin. Tosin Jettaa me ei haluta, koska ei tykätä sedaneista, mutta jos Golfin saisi hybridinä, niin voitaisiin harkitakin.

Jetta Hybridin mittaristo. Kamera teki tenän joten Jetasta ei ole enempää kuvia...

Polo R WRC

Luulisi Polon olevan jo aika nähty juttu, mutta ei. Demo Tourilla oli mukana Polo R WRC -ralliauton siviiliversio, joka on kaikkien aikojen tehokkain Polo 2.0 TSI 162 kW (220 hv) moottorillaan. Sitä valmistetaan vain 2500 kpl ja Suomen kiintiö oli alunperin vain kolme, mutta määrä nostettiin syksyllä 20:een Polo WRC:n voitettua Suomen MM-rallin.

Se näyttää hyvin viattomalta...

Ensimmäiset kolme Polo R WRC:tä myytin kuulemma "tiskin alta", mutta näköjään kaikkia kahtakymmentä ei, kun sellainen tuli mukaan kiertueelle ja se on valittavissa Volkkarin konfiguraattorissakin. Alkuperäinen hinta oli 44 000 e, mutta kiintiön kasvatuksen yhteydessä hinta tippui 35 000 euroon, mikä ei ole tuollaiselle harvinaiselle tehopakkaukselle paha!
 
Pololla ajoimme vain lyhyen koeajolenkin moottoritiellä muutaman kiihdytyskaistan kautta, koska suurin ilohan noissa tehokkaissa autoissa on aina ollut kiihtyminen. :D Ja hyvin Polo R WRC kiihtyi! Tunnustan nyt kiihdyttäneeni sen hetkellisesti 20-30 km/h verran ylinopeuteen, onneksi ei poliisi tullut sillä hetkellä vastaan.

Polo R WRC:ssä oli käsiä hellivän pehmeä alcantara-verhoiltu ratti.

Kirjoitin pari vuotta sitten, että Polo GTI murahteli innokkaasti. Polo R WRC:hen verrattuna se oli kyllä aika päälleliimatun oloista murinaa, sillä tässä murina kuulosti sellaiselta oikeasti tehokkaalta! Sen kiihtyvyys 6,3s 0 -> 100 km/h ei silti ollut GTI:hin verrattuna kuin 0,6 s parempi, mutta ehkä se ei kerro kaikkea.

 

WRC Pololla ajamisesta jäi kyllä kunnon kestohymy naamalle loppupäiväksi, sen verran hauska peli se oli! :D

Muuta

Toivottavasti Demo Tour tulee Jyväskylään ensi vuonna vähän aikaisemmin.  Tuntuu, että kiertue olisi joka vuosi hirveän myöhään täällä, mutta vanhoja merkintöjä selailemalla voi todeta, että on se ollut täällä pari jo kertaa syys-lokakuussakin. Ajankohdalla ei olisi muuten väliä, mutta tähän aikaan vuodesta kiertueen tehokkaista autoista ei saa kaikkea iloa irti, koska maa on jäässä.

Tänä vuonna tosin renkaiden pito pääsi yllättämään. Nokian renkaat on kiertueen yhteistyökumppani ja ainakin koeajamissani autoissa oli Nokian kitkarenkaat alla. Koska autot eivät luistelleet yhtään, luulin että tiet olivat ehtineet  sulaa lämpötilan pyöriessä koko päivän nollan tuntumassa. Pololla kotiin ajaessa kuitenkin huomasin yllätyksekseni, että siellähän oli liukasta, ja liikenneympyrässä ajaminenkin meni vähän luisteluksi. Myös kaverini sanoivat, että oli varsin liukas keli. En tajua, missä vaiheessa kitkarenkaat ovat muuttuneet näin pitäviksi jäällä...
 
Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb