09.01.2018

POLOinen 10 vuotta!

Osoite kopioitu

Kylläpä aika rientää! Tänä vuonna tulee nimittäin kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun perustin autoblogi POLOisen. Varsinainen merkkipäivä on vasta kesäkuussa, mutta mielestäni kymmenen vuoden rajapyykkiä sopii juhlia koko vuoden.

Historian havinaa ja tiukkoja mielipiteitä

Lueskelin viikonloppuna juttuja blogin ensimmäisiltä vuosilta ja hihittelin monta kertaa ääneen. Voi sitä tunteen paloa, mikä niissä on! xD

“Kyllä minä tekisin niin ja näin” ja “Mitä senkin tyypin päässä liikkui??” ja “Tekisi kyllä mieli sanoa suorat sanat!” 

Sitä se oli aloittelevan autoilijan elämä, kun kortti oli ollut taskussa vasta alle vuoden. Nämä mielipiteet ja ajatuksethan ne olivat syynä blogin perustamiselle, kun en viitsinyt enää vaivata miestäni ihan kaikilla sanomisillani.

Hauska oli muuten myös huomata, että Järjen Ääni eli rakas aviomieheni oli mukana blogissa jo ihan alussa. Joulukuisessa kirjoituksessani hän kyseenalaisti ohitukseni, joka meinasi päätyä kaiteeseen. Kymmenen vuotta sitten Järjen Ääni puolestaan kyseenalaisti haluni hankkia Volkswagen Sciroccon, joka oli unelma-autoni monta vuotta.

Täytyy kyllä ihmetellä, miten käsittämättömän paljon juttua mulla riitti jo pelkästään ensimmäisen vuoden aikana! Reissuja, outoja liikennetilanteita, esitelmä Vaajakosken turboliittymästä, kolari, uusien renkaiden hankinta, liukkaan kelin rata kesällä ja talvella, katsastus jne...

Tästä nappisilmäisestä Poloisesta se kaikki lähti. :)

Minä autobloggaajana

Oikeasti ikävöin sitä aikaa, kun oli niin paljon sanottavaa liikenteestä. Mutta kun olin uusi kuski, oli kaikki uutta ja ihmeellistä. Esimerkiksi iskunvaimentimien testaus ensimmäisessä katsastuksessa oli “hämärä heilutustesti”. :D

Nykyisin tuntuu, että pitää tapahtua jotain tosi spesiaalia, että ryhtyisi kirjoittamaan. Oikeasti suurin este tavallisempien tapahtumien kirjoittamiselle on kyllkin aika. En ole aikoihin osannut kirjoittaa tajunnanvirtaa, kun kaikki "pitää" taustoittaa tarkasti ja kirjoittaa kilometrin pituinen juttu. Ja pahuksen monta kertaa unohdun someenkin, ennen kuin juttu on valmis!

Mulla on edelleen jonossa juttuja viime kesältä ja syksyltä, joten tajunnanvirta - sitä ei taideta hetkeen nähdä.

POLOisen Facebook-sivulle näitä lyhempiä tulee sentään välillä kirjoiteltua, kuten meidän lähitietyömaan montuista. Kerran ajoin asfaltin reunan monttuun niin, että auto oikein pomppasi ja piti käydä tarkistamassa pyörien kulmat. Joululomalla tiellä oli puolestaan enemmän kuoppia kuin tasaista ja ajoin sen niin varovaisesti, että taksi paineli ohi...

Tietysti muuttuminen analyyttisemmaksi on osittain ihan luonnollista kasvua. Minä olen vuosien saatossa muuttunut autoilijana ja blogini siinä mukana. Kaikki ei sentään muutu, vaan vanhat tutut aiheet liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen tulevat pyörimään mukana varmasti hamaan tulevaisuuteen! Taloudellisen ajamisenhan olen vienyt ihan uudelle tasolle, kun aloin kilpailla ecorunissa vuonna 2014.

Polo Seniorin päivitys Polo Junioriin vuonna 2011 oli huima tekninen loikka. Automaattivaihteet ja ilmastointi, ai että!

Isoimpia juttuja, mitä mulle on autoblogaajana tämän kymmenen vuoden aikana tapahtunut, ovat ainakin autonhuoltokurssi (kahdesti!), kaksi autonvaihtoa, moottoripyöräkortin ja pyörän hankinta, Mazdan Onnellisten ajokoulu ja tietysti ryhtyminen taloudellisen ajon harrastajaksi.

Vaikka varsinaiseksi koeajoblogiksi en ole POLOista koskaan tarkoittanut, mutta muutamia koeajojuttuja tulee silti vuosittain tehtyä. Makeimmat testaamani autot ovat olleet Tesla Model S, Lotus Evora ja Lotus Elise, Nissan 370z sekä pieni yllättäjä Renault Twizy!

Jos kuuntelisin vain googlettajia, niin minun pitäisi koeajaa koko Toyotan mallisto. Analytiikan mukaan Toyota Auris -aiheiset juttuni ovat nimittäin todella suosittuja, ja niitä luki viime kuussakin liki 30% blogini kävijöistä! Muut jutut saavat vain kävijöiden muruset.

Tulevaisuuden suunnitelmat

Poloisen kymmenvuotisjuhlan kunniaksi minulla ei ole vielä suuria suunnitelmia juttuaiheiden suhteen muuten, kuin että uusi Polo täytyy koeajaa! Sehän julkaistiin jo viime syksynä, mutta minulla on edelleenkin viimevuotisiakin juttuja jonossa, joten en sitä viitsinyt koeajanut syksyllä.

Facebookiin meinasin tehdä säännöllisesti päivittyvän juttusarjan, missä palaan vanhoihin postauksiin. Julkaisen parin viikon välein jonkin vanhan jutun ja mietin, miten nykyisin tekisin samassa tilanteessa ja ovatko ajatukseni kenties muuttuneet ajan saatossa. Tekisikö viekäkin mieli sanoa suorat sanat törttöilijöille?

Minulle saa toki myös ehdottaa aiheita juttuihin! En tosin pysty lupaamaan aikataulua, jolla toiveita toteuttaisin. Minulla on nimittäin edelleen vuosi sitten saamani toive turvavyön käytöstä videona edelleen tekemättä… Mutta ehdottakaa silti. Ehkä jokin aihe on niin kiinnostava, että käyn sen kimppuun saman tien!

Toistaiseksi ei ole mitään suunnitelmia vaihtaa Leonidasta tuoreempaan. Mediasoitin voisi olla modernimpi, mutta muuten auto on vallan mainio.

Osoite kopioitu

Keskustelu

ZEB
17.08.2018 08.03

Eksyin aikoinaan blogiisi juurikin siksi, että omistin samanlaisen, nappisilmäisen, hopeisen Poloisen. Se valitettavasti oli todellinen maanantaimalli, ja vaihtui sittemmin Almeraan, jolla päästelin viisi vuotta ja 70tkm. Sen jälkeen luulin olevani liian rahoissani, ja päivitin Almeran 9 vuotta uudempaan Kia Rioon, ja nyt itken katkeria kyyneleitä Nissanin perään.

Blogiisi eksyinkin takaisin Nissanien kautta, kun googlasin kokemuksia Jukeista ja Pulsareista. Vähän iäkkäämpikin Juke kiinnostaa varustelutasonsa puolesta, Pulsar taas kiinnostaa, koska se jatkaisi tätä saman kokoluokan autojen sarjaa. Plus että heppatyttö tarvii paljon isomman takaluukun, kuin Jukessa. Oli ihan hauska lukea koeajokommenttejasi näistä autoista, etenkin positiiviset kommentit Pulsarista :) Itseä kun on vähän ihmetyttänyt, miksi Pulsarit ovat niin karvalakkeja verrattuna 5 vuotta vanhempiin Jukeihin.

Jenni
17.08.2018 08.10

Mä muistan sut, oli kiva kun kommentoit ja tosi kiva kun eksyit nyt uudestaan blogiini! Mietittiin ainakin joskus nimeä sun Almeralle. Hauska kuulla sun autojutuista sen ajan jälkeen. :)

Mulle on jotenkin sattunut tiettyjä automerkkejä, joista kirjoitan ja Nissan on yksi niistä. Juket on sen verran spesiaaleja olleet ja Pulsar kiinnosti kokoluokassaan uutena haastajana. Harmillisen vähän sitä on Suomessa myyty, silä mielestäni se on todella hyvä auto. Jos haluaa ulkonäköä olisi valinta Juke, mutta muuten kyllä Pulsar. Juken tilat ja takakontti on todella pienet!

Mutta mitä meinaat, että Pulsarit on karvalakkeja? Että käytettynä ei löydy hyvin varusteltuja? Ehkä niitä sitten ostaa ihmiset jotka tarvitsee vain kuljettimen paikasta A paikkaan B ja vähän spesiaalimpaa Pulsaria varustellaan.

ZEB
20.08.2018 10.39

No näitä kahta mallia kun on tutkaillut, niin Jukessa on yleensä jo automaatti-ilmastointi, peruutuskamera tai vähintään tutkat, suurimmassa osassa navi jne. Pulsareissa oikeastaan ainut ns. 2010-luvun asia tuntuu olevan vakionopeudensäädin. Niissä on myös manuaali-ilmastointi, enkä yhdestäkään tainnut löytää peruutustutkia, kun nettiautoa selailin.

Toki nää on kaikki hintakysymyksiä, ehkä Jukeja ostavat on tahtoneet panostaa enemmän, ja Pulsareita on ostaneet faarit, jotka eivät tarvi ekstraa. Mutta silti tuntuu hassulta, että suurimmaksi osaksi nyt myynnissä olevat 15-16 vuosien Pulsarit on ilman "mitään" lisäherkkuja.

Mulle tuli viikonlopun aikana mieleen vielä se, että oletko koeajanut Jukea talvikelissä? Mitä tykkäsit? Mun suurin ongelma Kiani kanssa on sen yliherkkä ohjaus (tästä saa lukea esim. nettiautoon jätetyistä arvosteluista, en siis vain kuvittele ohjauksen herkkyyttä), joka tekee autosta talvella ihan tunnottoman tiehen. Olen tottunut, että kun ajaa pientä autoa ja istuukin suht matalalla, niin jonkunlainen tuntuma tiehen on, ja Almeran kanssa kynnettiin melko infernaalisissa keleissä ilman kolareita. Kia on ihan tunnoton (tai tuntuma ei ole aito), ja ratin pienikin liike heilauttaa autoa todella paljon. Urissa ajaessa tuntuu koko ajan, että lähtee lentoon, ja korjaaminen ratilla on ihan vihoviimeinen asia. Eli rystyset valkoisena talvella toivoin vaan pääseväni kotiin uraisilta teiltä, ja vihasin koko saippuanpalaa (valkoinen kun se auto on..).

Lumikeleillä oli jopa hassua, miten tuolla reppanalla ei meinannut päästä mistään, kun ohjaus ja auto ei ole jotenkin yhtään synkassa ja sitten kun tehoa on vielä vähän ja auto on kevyt.. Puhumattakaan helkkarin luistonestosta, joka lyö päälle jotenkin myöhään, ja sopivassa ja hallitussa sladissa mutkassa tempaisee yhtäkkiä renkaat lukkoon ja auton päinvastaiseen suuntaan! En tiedä, kummassa on vika: Luistonestossa vaiko kuskissa, joka ei ole ennen "luistonestoisella" autolla ajanut. Niin tai näin, en tykkää!

Jostain luin nyt, että Jukekaan ei ehkä olisi maailman miellyttävin talviauto, ja toki nyt kaikki uudemmat autot alkaa olla ohjaukseltaan sähköisempiä muutenkin.. Päätin jo siirtää autonvaihtoa ainakin talveen saakka, jotten mene ojasta allikkoon ostamalla uutta huonoa talviautoa :D

Jenni
11.10.2018 22.56

Hitsi, mä unohdin jossain vaiheessa kokonaan vastata blogiin tulleisiin kommentteihin, myös tähän sun mukavaan pitkään tarinaan! Pahoittelut! :o

Haha, Pulsar on kyllä paljon enemmän pappa-auto kuin Juke. :D Ei ole ennenkään tarvittu peruutuskameraa tms!

Hurjalta kuulostaa kyllä sun talviajot Kialla! Autossa on niin tärkeää tuntea sen kulku, ei saa olla liian tehostettu ohjaus. Joissain autoissa ajonvakautus on myös liian kaitseva.

Olen ajanut Jukea talvella, mutta en kyllä muista yhtään millainen se oli ajaa. Kävin lukaisemassa ensilumille sattuneen Nissan Juke Nismo RS jutun ja näköjään olin tykännyt. Ohjauksesta tosin ei ollut mitään kommenttia. https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/nissan-juke-nismo-rs---terrierimainen-mohkofantti-koeajossa (Jännästi jotkut autot pyörii koeajoissa enemmän; Juken oon ajanut kolmesti kuten myös Toyota Auriksen.)

Loistoidea hankkia auto vasta talvikelillä, niin pääsee hyvin testailemaan. Toivottaavsti löydät omasi!

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Jenni Leonidas Pohdiskelu Polo Junior Polo Senior

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb