08.12.2016

Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy

Osoite kopioitu

Pääsin testaamaan Auto 2016 -tapahtumassa elämäni tähän asti erikoisinta kulkuneuvoa; kaksipaikkaista Renault Twizy -sähköautoa.

Twizy ei ole varsinaisesti henkilöauto, vaan 450 kg painoinen ja 13 kW tehoinen kulkupeli kuuluu nelipyörä-ajoneuvoluokkaan (L7e). Twizyä saa myös kevyt nelipyörä (L6e) eli mopoauto-versiona. Sen teho on elektronisesti rajoitettu 4 kW:iin ja nopeus 45 km/h:iin, mutta muuten mallit eivät eroa toisistaan. Twizy 80 ajamiseen tarvitaan B-luokan ajokortti, Twizy 45 kuljettamiseen riittää puolestaan mopoautokortti.

Auto on ollut tuotannossa jo vuodesta 2012 saakka, ja ensi keväästä alkaen sitä aletaan myydä myös Suomessa.

Katsokaa miten pieni se on!

Ajotuntuma Twizyssä on - sanoisinko - napakka. Tien epätasaisuudet tuntuivat aika kovasti autoon. Tätä korostaa vielä se, että penkit ovat kovaa muovia vailla mitään pehmustetta. Kovat penkit ovat kuitenkin ihan kivat istua ja aavistuksen kuppimaisina pitävät hyvin otteessaan. Matkustaja istuu hajareisin kuljettajan takana, jalat penkin sivuilla.

Twizyllä ajamisessa oli fiilistä kylliksi ja siitä saivat osansa myös sivulliset. Äänettömyydestä huolimatta pikkuinen ilmestys käänsi päitä ja nosti hymyn ihmisten huulille. :) Totta puhuen auto ei kyllä ollut ihan äänetön, vaan kiihdyttäessä sähkömoottorista kuului hieman sähköistä sirinää. Ohjaus on varsin jäykkä, koska autossa ei ole ohjaustehostinta, mutta vauhtiin päästyäni siihen ei kiinnittänyt enää mitään huomiota.

Ohjaamo on hyvin pelkistetty, mutta toisaalta eipä sitä juuri muuta tarvitsekaan kuin nopeus- ja akkumittarin.

Ehdin kokeilla lyhyellä testilenkillä myös maantienopeutta. Twizyn nopeus on rajoitettu 80 km/h:iin ja siihen se myös kiihtyi, vaikkakin 50 km/h jälkeen melko verkkaisesti. Takaisin kaupunkiin päin kiihdyttäessä liittymiskaista alkoi tuntua vähän lyhyeltä; tällä ei mihinkään pieneen väliin mennä jos vauhtia ei ole saanut kelattua tappiin!

Maantiellä ajamisessa oli kyllä ihan omanlaistaan vauhdin hurmaa, mitä korostivat avoimet sivuikkunat ja ovien läpinäkyvät alaosat. Missään vaiheessa ei silti pelottanut. Nauratti lähinnä olla sellaisella kirpulla liikenteessä. :D

Tuusulanväylältä poistuessa en uskaltanut ajaa sillä yhtä reippaasti kuin oikeilla autoilla, sillä en tiennyt miten kiikkerä se on. Koeajon jälkeen jutellessa selvisi, että auton pohjaan sijoitettu 100 kg akku tekee siitä hyvin vakaan eikä se kaadu. Olisin siis voinut ajaa kaarteen vauhdikkaamminkin.

Pieni ja jämäkkä katseenkääntäjä.

Twizy on pääsääntöisesti plussakelin ajoneuvo, sillä siinä ei ole lämmityslaitetta ja sivuikkunatkin puuttuivat. Ovet Suomeen tuotavissa malleissa sentään on, vaikka jossain maissa nekin ovat lisävaruste. Ilmava hytti oli kuitenkin ison tuulilasin ansiosta varsin suojaisa ja sillä tarkeni ajaa +4 asteen kelissä ihan hyvin normaaleissa ulkovaatteissa. Ennakkoon jännitin myös hieman sitä, miten ravassa olisin ikkunattomalla autolla ajamisen seurauksena, mutta ihmeellisesti edes ohi ajaneet linja-autot eivät onnistuneet kastelemaan, vaikka sumupilven nostattivatkin märästä asfaltista. 

Twizy kulkee yhdellä latauksella noin 70-80 km/h. Auto ladataan tavallisesta suko-pistokkeesta, jossa on vähintään 10 A sulake eli normaali auton lämmitystolppa riittää yleensä hyvin. 6,1 kW akun lataaminen tyhjästä täyteen vie noin 3,5 h.

Ruoka-aika! Latauspiuha kulkee kätevästi keulassa olevan luukun alla.

Kenelle Twizy on sitten suunnattu? Renaultin edustaja nimesi mahdollisiksi ostajiksi "valveutuneet urbaanit", joille auton lyhyt kantomatka riittää. Auto onkin omiaan esimerkiksi kaupunkiliikenteeseen eikä se myöskään tarvitse paljon parkkitilaa. Itse näkisin Twizyn mahdolliseksi vaihtoehdoksi niille, jotka ajavat työmatkoja (mopo)skootterilla. Sillä ajaessa ei tarvitse kypärää eikä erityisiä ajovaatteita. Sateella se tarjoaa myös skootteria paremman suojan - ei ehkä täydellistä, mutta edustajan mukaan se on sateella yllättävänkin suojaisa. Mopoautoon verrattuna se on puolestaan paljon coolimpi!

Renaultin edustaja kertoi, että Twizyjä on vuokrattavana Hangossa Cafe Regattassa. Ne olivat kuulemma viime kesänä jatkuvasti menossa. En ihmettele yhtään. Tunti maksaa 20 euroa ja siinä ajassa ehti heittää kivan lenkin lähiympäristössä. Myös Tuulilasin sähköautoblogaaja Vesa Linja-Aho oli bongannut Hangon vuokra-Twizyt jo toissa kesänä ja käynyt testaamassa ja tykännyt.

 Twizyllä ajaminen oli tosi hauska kokemus ja tekisi kyllä mieli käydä testaamassa se ensi kesänä vähän pidemmällä lenkillä. Tuskin siitä erityinen myyntimenestys tulee, mutta uskon, että sillekin oma pieni ostajakuntansa löytyy. Twizy 45 maksaa 12690 e, Twizy 80 puolestaan 13990 e.

Ovien avaaminen ei vie yhtään tilaa sivulta, sillä ne aukeavat suoran ylöspäin kuin sakset. (Kuva: Marko / Sähköautoileva motoristi)

Osoite kopioitu

Keskustelu

Julius
03.03.2018 18.24

Tarviiko tähän korttia

Jenni
05.03.2018 08.22

Twizyn ajamiseen tarvitsee aina ajokortin. Twizy 45 (mopoautoversio) ajamiseen pitää olla vähintään mopoautokortti AM121, Twizy 80 ajamiseen B-luokan ajokortti.

Ennen vuotta 1985 syntyneet eivät tarvitse mopon ajamiseen ajokorttia, mutta mopoauton ajaminen vaatii kortin syntymävuodesta riippumatta.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb