20.11.2017

Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen

Osoite kopioitu

* Kirja saatu Autoliitolta

Autoliiton opetuslupainfossa oli myytävänä Autoliiton laatimaa oppikirjaa “Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen”, joka on laadittu tukemaan opetuslupaopetusta sekä oppilaan että opettajan näkökulmasta. Kirja vaikutti pikaisella selauksella tosi kivalta, joten pyysin saada siitä arvostelukappaleen *.

Kirjan alussa kerrotaan opetusluvan ja ajokorttiluvan hankkimisesta ja opetuksessa tarvittavista lomakkeista. Lisäksi kerrotaan kuljettajaopetuksen rakenteesta ja ajokokeen arviointiperusteista. Sen jälkeen sukelletaan teoriaan, jonka lukujen järjestys ja otsikot noudattelevat hyvin pitkälle Trafin ohjeistusta B-luokan opetuslupaopetuksesta. Lopussa on vielä opastus harjoitteluvaiheeseen ja lista liikennemerkeistä.

Startin tekstikappaleet ovat napakoita ja niitä rytmittävät selkeät listat aiheeseen liittyviä ohjeita ja sääntöjä. Monien kappaleiden lopussa kehotetaan lukijaa tekemään / huomioimaan / muistamaan jokin tietty tärkeä pointti. Esimerkiksi ohittamisesta muistutetaan, että “Älä ohita, jos edellä ajavan auton kuljettaja kytkee vilkun vasemmalle.” Tykkäsin tästä tyylistä, sillä se on mielestäni paljon puhuttelevampaa kuin se, että sanottaisiin vain, että “Ohittamaan ei saa lähteä, jos …”

Opetussuunnitelman mukaisten asioiden läpikäymisen lisäksi kirjassa kerrotaan, miten toteutetaan pimeänajon ja liukkaan kelin radan näytöt. Liukkaalla ajamisen näyttöjen järjestelyohjeet opettajalle on kerätty selkeästi parille aukeamalle “Ajaminen liukkaalla” -luvun loppuun.

Pimeällä ajamisen luvussa näyttöjen järjestelyohjeet ovat sen sijaan yleisen oppilaalle suunnatun tekstin seassa, mikä tekee tekstistä mielestäni hyvin rikkonaista eikä aiheesta saa selkeää kokonaiskuvaa.

Esimerkiksi valojen käytöstä pimeällä pysäköidessä kerrotaan ensin, että parkkivaloja pitää käyttää, jotta ei häikäise muita. Sen jälkeen kerrotaan, miten avustajan tulee ajaa autonsa, että voi näyttää eri valoja oppilaan autolle. Sitten taas kerrotaan oppilaalle lisää taustaa valojen käytöstä ja hätävilkuista, ja sitten taas neuvotaan, mitä avustajan pitää tehdä...

Mielestäni olisi ollut parempi laittaa näyttöjen järjestelyohjeet samalla tavalla kuin liukkaan kelin luvussa, jotta oppilas saisi selkeän kuvan opetettavasta asiasta. Tästä seuraisi jonkin verran toistoa, mutta ei se haittaisi. Kirjassa on muutenkin jo muutamassa kohdassa toistoa, kun esimerkiksi vesiliirrosta kerrotaan sekä maantieajon että sateella ajamisen luvuissa. Näyttöjen ohjekuvat ovat kyllä erinomaisen selkeitä.

Kirjan taitto on mielestäni varsin onnistunut. Värimaailma muodostuu harmaan sävyistä ja korostusvärinä käytettävästä keltaisesta.

Valokuvien käyttö on runsasta. Kuvat ovat suurimmaksi osaksi muuten harmaasävyisiä, mutta tärkeät asiat on korostettu värittämällä ja paikoitellen ympäröimällä ne. Tämä on mielestäni suorastaan nerokas tapa korostaa opetettava asia! Samalla kirjan ulkoasu pysyy harmonisena, kun sivut eivät ole täynnä värien ilotulitusta.

Välillä kuvia on jopa niin paljon, että sivun aihe ja kuvat eivät enää kohtaa, kun edellisen sivun aiheeseen liittyvät kuvat on pitänyt latoa tilanpuutteessa seuraavalle sivulle. Tämä oli välillä vähän hassua, mutta parempi niin, kuin että kuvissa olisi säästelty.

Normaalien maan tasalta otettujen kuvien lisäksi kirjassa on käytetty dronella otettuja ilmakuvia. Ne ovat tosi hyviä, kun pitää esimerkiksi esittää risteysalue kuvassa. Muun muassa poikkeuskäännös on esitetty selkeällä ilmakuvalla, johon on piirretty ajolinja.

Mustavalkoisten kuvien lisäksi kirjassa on käytetty jonkin verran värikuvia; lähinnä suurina kuvituskuvina. Näissä silmään pistää harmillisesti överiksi mennyt muokkaaminen: sävyt vääristyvät, valkoinen palaa puhki ja tummat kohdat ovat ihan mustia.

"Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen” on selkeä ja freesi kirja. Vertailukohdetta muista uusista kuljettajakoulutuksen oppikirjoista ei tosin ole, sillä olen oman ajokorttini hankkinut kymmenen vuotta sitten, minkä jälkeen materiaalit ovat varmasta (toivottavasti) ehtineet muuttua. Muistan vain, kuinka minua ärsytti, kun autokoulukirjassani oli käytetty paikoin ikivanhoja kuvia. Startin kuvissa sen sijaan seikkailevat pääasiassa nykyaikaiset autot. 

Vaikka kirja on suunnattu opetuslupaopetukseen, on se minusta erinomaista luettavaa kenelle tahansa, joka haluaa kerrata liikennesääntöjä. Itsekin opin siitä muutaman uuden jutun, vaikka ajokortti on ollut taskussa kymmenen vuotta. Esimerkiksi, että kuljettajan pitäis muistaa sää(dät)tää takapenkillä matkustavien pääntuet, ettei pää retkahda kolarissa.

Opin myös, että autoa ei saa pysäyttää maksulliselle pysäköintipaikalle maksamatta edes esimerkiksi kyytiläisen jättämistä varten (esimerkiksi kadun varteen). Tämä kuulosti niin järjettömältä, että minun piti varmistaa asia kirjan kirjoittaneelta Autoliiton koulutuspäälliköltä. Hän vahvisti, että asia on tosiaan näin, eikä sitä ole korjattu uuteen tieliikennelakiehdotukseenkaan. Eli käytännössä et saisi pysähtyä maksulliselle paikalle edes siksi aikaa, kun menet maksamaan pysäköinnin...

Pidin kirjassa siitä, että se antaa vinkkejä myös tavalliseen elämään auton kanssa. Esimerkiksi talviosiossa muistutetaan, että tuulilasinpyyhkijöiden sulat saattavat jäätyä kiinni ikkunaan eikä niitä kannata riuhtaista irti, ettei riko niitä. Pysäköintisääntöjen ohessa puolestaan kerrotaan, että pysäköinti on mahdollista maksaa myös puhelimella.

Startti on mielestäni ehdoton hankinta kaikille ajokortin opetusluvalla suorittaville, sillä siitä on hyötyä sekä opettajalle että oppilaalle. Hintakaan ei ole Autoliiton jäsenille kuin 14,90 e, joten ei paha! (Muille 39,90 e.) Vielä kun katsoo kirjan aiheisiin liittyvät videot Autoliiton Ajokoulusta, niin teoriapuolen pitäisi olla hallussa. Toki opettajan pitää opettaa nämä asiat oppilaalle myös, mutta hänelle kirja toimii hyvänä lähdemateriaalina. 

* Olen saanut kirjan arvostelukappaleen Autoliitolta, mutta muita yhteistyökuvioita jutussa ei ole takana. Kirjasta otettujen kuvien julkaisuun olen saanut luvan. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokoulu Autoliitto Opetuslupa

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb