01.11.2017

Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla

Osoite kopioitu

Opetusluvan vaatimukset muuttuivat vuoden 2018 lakiuudistuksen yhteydessä ja ntämä artikkeli sisältää osittain vanhentunutta tietoa. Lue artikkelin päivitetty versio tästä!

---

Kävin kuuntelemassa Autoliiton järjestämän infotilaisuuden ajokortin hankkimisesta opetusluvalla. Vaikka olen ensisijaisesti ammattimaisen autokouluopetuksen kannalla, minua kiinnosti kuitenkin nähdä, mitä Autoliitolla on tarjota opetuslupaopetuksen valinneille. Se vähä mitä olen vilkuillut Autoliiton Ajokoulun opetusmateriaaleja on ainakin vaikuttanut tosi monipuoliselta!

Tilaisuuden puhuja, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen, kertoi aluksi opetusluvan eduista. Sen suurin vahvuus on luonnollisesti valtavat ajomäärät. Etenkin jos oplun hankkii heti kuin mahdollista eli 17-vuotiaana, ehtii ennen 18-vuotissyntymäpäivää ajaa periaatteessa tuhansia kilometrejä. Opetusluvan etuna on myös se, että ajokokemusta on mahdollista kerryttää kelissä kuin kelissä. Samalla vanhemmat ja nuoret saavat viettää yhdessä aikaa ennen kuin nuori lentää pesästä.

Opetusluvan vaatimukset

Ennen opetusluvan hankkimista on syytä miettiä, että onko itse sopiva opettamaan. Onko pitkä pinna ja tuleeko toimeen opetettavan kanssa?

Itse miettisin myös, osaanko välittää tietoa oppilaalle riittävän hyvin. Kuka tahansa pystyy neuvomaan, miten autoa ajetaan teknisesti, mutta se on vain murto-osa koulutuksesta. Pitää osata välittää eteenpäin myös oikeita asenteita ja kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin, jotta oppilaasta tulee muut huomioiva ja vastuullinen kuljettaja.

Opetuslupaopettajaksi hyväksytään melko helposti. On oltava vähintään 25-vuotias, ajokortti on ollut vähintään 3 vuotta ja on oltava henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan opettajaksi soveltuva. Esimerkiksi aiemmat ajokiellot voivat estää luvan saamisen, mutta yksittäinen ylinopeussakko ei ole este. Lisäksi pitää läpäistä opetuslupaopettajan teoriakoe. Siinä on pitkälti samoja kysymyksiä kuin oppilaan teoriakokeessa, mutta virheitä saa tulla vähemmän.

Opetusluvan ja ajokorttiluvan hakeminen. (Huom! Nämä tulevat joltain osin muuttumaan kesällä 2018.)

Opetusauton vaatimukset

Ajo-opetuksessa käytettävään autoon on asennettava opettajalle oma jarrupoljin, sivupeili sekä taakse valkoinen kolmio. Lisäksi auto pitää katsastaa opetusajoneuvoksi. Autossa on suositeltavaa olla oma taustapeili myös opettajalle, vaikka se ei olekaan pakollinen.

Opetusajoneuvona voi käyttää lähes mitä tahansa normaalirakenteista B-luokan kortilla ajettava autoa, jopa matkailuautoa! Väärällä puolella oleva ratti sen sijaan jo liian epänormaali, eikä kelpaa.

Opetusauto voi olla automaattivaihteinen, mutta jos haluaa ajokortin, jolla saa ajaa myös manuaalia, täytyy kuljettajantutkinto ajaa manuaalivaihteisella autolla. Mikään ei toki estä käyttämästä kahta opetusajoneuvoa, joista toinen on manuaali ja toinen automaatti. Vesalainen kertoi aikovansa tehdä näin, kun aikanaan opettaa oman tyttärensä ajamaan.

Autokouluautoissa opettajalla on käytössä useimmiten jarrun lisäksi kytkin ja mahdollisesti kaasupoljinkin. Opetuslupa-autoihin asennetaan yleensä vain jarrupoljin, sillä useamman polkimen paketti on kallis. Hinta asennuksineen voi olla kuulemma jopa toista tonnia, joten ei oikein kannata.

Autoliitolta voi ostaa paketin, jossa on jarrupoljin, peili ja kolmio. Se maksaa jäsenille 115 e, minkä päälle tulevat tietysti asennuskulut. Vesalainen ei osannut sanoa, mitä asennus maksaa, koska se kuulemma riippuu niin paljon autosta. Eräs paikalla olleista kertoi maksaneensa lisäpolkimen asennuksesta Ford Mondeoon 200 e.

Kävin katsomassa tilaisuuden jälkeen Mondeoon asennettua poljinta. Se oli tosi nätisti pultattu kiinni metallilevyyn, joka oli puolestaan kiinnitetty matkustajan penkin kiskoon.

Teoriaopetus

Vesalainen kertoi, että opetuslupaopetuksen yhtenä haasteena on ollut teoriaopetuksen järjestäminen. Mistä hankkia opetusmateriaalit?

Autoliitto on kehittänyt Ajokoulu-verkkosivuston tähän tarpeeseen. Siellä on jokaiselle B-opetussuunnitelman mukaiselle aihepiirille oma sivu, jossa on kerrottu tunnin aihe ensin videolla ja sen jälkeen tekstillä, kuvilla ja lyhyemmillä videoilla. Jokaisen aihepiirin sivun lopussa on kommentointipalsta, jossa voi esittää aiheeseen liittyviä kysymyksiä ja Autoliiton asiantuntija sitten vastaa niihin.

Ajokoulussa on oppimateriaalien lisäksi mm. teoria ja kuvakoeharjoitukset niin oppilaalle kuin opettajallekin, riskitilannevedioita sekä video ajokokeen kulusta jännitystä lievittämään. Sivulle on myös kerätty linkkejä liikennemerkkeihin, ajoharjoitteluratojen tietoihin ja maksuihin.

En ehtinyt tutustua Ajokoulun materiaaleihin vielä kovin syvällisesti, mutta ensivaikutelma oli ainakin varsin vakuuttava. Niistä voi kortillinenkin kertailla asioita kivasti. Itse ajattelin, että voisin katsoa ainakin videot läpi, sillä tilaisuudessa esitetyt näyttivät mukavan rennolla otteella toteutetuilta.

Osa Ajokoulun materiaaleista on vapaasti katsottavissa, mutta esimerkiksi opetussuunnitelman mukaiset oppimateriaalit ja opettajan teoriakokeen kysymysharjoitukset vaativat kirjautumisen palveluun eli Autoliiton jäsenyyden. Tuosta materiaalimäärästä vuosijäsenyys 55 e (tai alle 24-vuotiaiden nuorisojäsenyys 30 e) ei tosin ole summa eikä mikään. Yhdellä jäsenmaksulla ajokoulua voi käyttää sekä opettaja että oppilas ja lisäksi saa tietty kaikki muut AL:n jäsenedut.

Se mitä jäin Autoliiton Ajokoulusta kaipaamaan oli opettajalle tehdyt ohjeet siitä, miten oppilasta autetaan oppimaan asiat. Löysin ohjeet B-korttiluokan ajo-opetukseen netistä Ajokorttikoulu-nimiseltä nettisivulta ja ne tuntuivat varsin hyviltä.

Vastaavanlaiset ohjeet olisivat mielestäni hyvä lisä Autoliiton Ajokoulu-sivustoon. Uskoisin, että jos ensikertalainen opettaja saisi pienet vinkit miten opetusta kannattaa suorittaa, niin hän pystyisi opettamaan asiat asiat vielä paremmin vs. pelkkä opetussuunnitelma.

Ajo-opetus

Jos netissä olevasta Ajokoulusta puuttuukin ohjeet opettamiseen, niin opetuslupainfossa Vesalainen antoi siihen mielestäni tosi hyviä vinkkejä!

Hän korosti, että opettamisessa on tärkeää, että jokaisella ajotunnilla on etukäteen mietitty tavoite, jolloin saadaan paras oppimistulos. Huomioitavaa on myös se, että ei riitä, että asia on opetettu, vaan sen pitää olla myös opittu. Kun yksi aihe on käsitelty ja opittu, voidaan siirtyä seuraavaan aiheeseen. Seuraavan aiheen kohdalla edellisen tunnin aihe pitäisi siis olla hallussa.

Vesalainen kertoi myös tavan päästä oppilaan "pään sisälle”. Tätä voi pyytää ajattelemaan ääneen ajaessa, jolloin opettaja pääsee selville, miten oppilas oikeasti ajattelee risteyksistä ajamisesta sun muusta. Tällä tavoin on mahdollista puuttua esimerkiksi vääriin ajatusmalleihin.

Ajotuntien reitti kannattaa miettiä etukäteen, sillä harjoittelu on paljon mielekkäämpää, kun ajetaan jokin oikea reitti sen sijaan, että ajettaisiin samaa risteystä uudelleen ja uudelleen. Reitille kannattaa myös mietti erilaisia ja haasteellisia paikkoja. Esimerkiksi kääntymiset yksisuuntaiselle kadulle ja pois sieltä sekä risteykset, joissa on useampi samaan suuntaan kääntyvä kaista. Myös mutkatiellä kannattaa ajoharjoittelun aikana poiketa, koska siellä yleensä tapahtuu nuorten ulosajo-onnettomuudet…

Opetuslupaopetukseen oleellisesti kuuluvat “asiointiajot” eli kauppareissut ja matkat mummolaan yms. Vesalainen suositteli aloittamaan vasta, kun kaikki opetussuunnitelman mukaiset asiat on käyty läpi.

Ajotunnit on suositeltavaa käydä tässä järjestyksessä.

Yhteenveto

Opetuslupainfo oli vakuuttava tietopläjäys, joka kannattaa ehdottomasti käydä kuuntelemassa, jos harkitsee opettavansa itse. Tilaisuudessa käytiin tosi kattavasti läpi säännöt ja määräykset, mitä opetuslupaan liittyy sekä annettiin vinkkejä opetuksen toteuttamiseen.

Osallistujat saivat esittää koko tilaisuuden ajan väliin mieltä askarruttavia kysymyksiä. En tosin käy niitä kaikkia nyt tähän listaamaan, koska en millään muista kaikkea… Jos tulit lukemaan tämän jutun etkä saanut vastausta kysymykseesi, niin kannattaa ainakin aluksi lukea Trafin “B-luokan opetuslupaopetus” -oppaasta.

Autoliitto on muuten tehnyt Ajokoulu-verkkosivuston lisäksi paperisen Startti-oppikirjan, joka vaikutti pikaisella selailulla tosi kivalta. Eikä se maksa AL:n jäsenille kuin 14,90 e! Kokonaisen kirja-arvostelun saatte lukea lähiaikoina, sillä pyysin siitä mukaani arvostelukappaleen. :)

Osoite kopioitu

Keskustelu

Jari
07.11.2017 20.21

Aiheesta tänään kysellessäni minulle kerrottiin Ajovarmalta että opetuslupaa hakiessani mukana pitää olla ajokorttini ja hakemuksen saa vain Ajovarman toimistosta.
Kysyin vielä erikseen pitääkö tulevan oppilaan olla mukana; "Ei tarvitse".

Ajokorttilupahakemusta ei myöskään "laiteta vireille" mitenkään samalla, ellei välttämättä halua. Ajokorttilupaa ehtii hakea myöhemminkin.

Ajovarman ajanvarauksessa kysytään opetusajoneuvon rekisterinumeroa vaikka sitä ei merkitä mihinkään papereihin eikä muutoskatsastusta tarvitse tehdä etukäteen, ja opettaa saa millä tahansa ajoneuvolla joka on muutoskatsastuksessa hyväksytty opetuslupakäyttöön.

Taitaa ajokorttiasiat muuttua niin nopeasti ettei mikään taho enää pysy ajan tasalla ?

JARI
08.11.2017 18.13

Tänään kävinkin jättämässä opetuslupahakemuksen Ajovarmalle. Tarvitsin ajokorttini (+ esitin kysymättä kuvallisen henkilökortin koska ajokortti on vanha paperiversio) ja 30€ rahaa.
Sain hakemuslomakkeen jonka täytin, virkailija kertoi että kolmen viikon sisällä tulee opetuslupa postissa.
Samalla varmistui myös se että opetuslupa on voimassa kunnes oppilas saa ajokortin (tai tietysti max. 2 vuotta) vaikka omalla kohdallani opettajan teoriakokeen voimassaoloaika (3 vuotta) päättyy jo maaliskuussa 2018 ja poika täyttää 18 marraskuussa 2018.
Aikaisemmin muutama vuosi sitten kerrottiin että mikäli teoriakokeesta on "virta" lopussa ei hylätyn ajokokeen seurauksena määrättyjä lisäajotunteja voisi enää antaa vaan ne olisi ostettava autokoululta. Tämä on toki saattanut olla silloin väärää tietoa, mutta parillakin kertaa näin on väitetty.

Jenni
09.11.2017 23.24

Mukavaa Jari että jaoit kokemuksiasi opetusluvan hakemisesta tänne blogiini!

Luulin ihan että oppilas pitää olla mukana opetuslupaa hakiessa, mutta ei näköjään. Trafin sivuilla siitä ei mitään mainitakaan mutta Autoliiton Startti-kirjassa väitettiin että pitäisi olla mukana.

Aika hassua että kysytään tuota opetusauton rekkaria vaikka sillä ei ole merkitystä!

Oppilaan ajokorttiluvassa puolestaan näyttää riittävän, että sen hakee ennen kokeiden varaamista.

Outoa olisi, jos opetuslupa vanhenisi tutkinnon hylkäyksen jälkeen, jos opettajan teoriakoe on vanhentunut. Miksei opetuslupa vanhenisi sitten muutoinkin kun teoriakoe vanhenee! En löytänyt siitä mitään tietoa. Kai sen on oltava niin, että kunhan teoriakoe on voimassa, niin saa opetusluvan ja sen jälkeen ei ole merkitystä muuta kuin opetusluvan parasta ennen -päivällä.

TOniko-53
15.05.2020 13.44

vois kyllä automaatin riittävän. myös koska uusissa on niinsanotusti molemmat eikä kytkintä

Jenni
15.05.2020 15.25

Mitä tarkoitat, että uusissa on molemmat?

Sebaulus
04.08.2020 09.16

Vanhaa tietoa. Päivittäkää tai poistakaa sivusto vuosi 2020 ja uudet säännökset.

Jenni
02.03.2021 20.02

Tässä artikkelin päivitetty versio: https://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/miten-hankkia-opetuslupa-ja-mita-silla-voi-opettaa--opetuslupainfo-vm--2021

Huolestunut
04.05.2021 20.33

Saapiko lain mukaan opetusluvan opetettava oppilas kyyditä muita ihmisiä samalla kun häntä opetetaan ajamaan?

Jenni
04.05.2021 22.08

Moikka huoletunut,
kyllä opetuslupaoppilaan kuljettaman auton kyydissä saa olla muitakin kuin opettaja. Ihan ensimmäisille ajotunneille heitä ei kannata ottaa häiritsemään keskittymistä, mutta myöhemmässä harjoitteluvaiheessa, kun siirrytään ns. asiointiajoihin, se on jopa kannattavaa, niin tulee kokemusta siitäkin. Kyydissä oleva ihmiset kuitenkin luovat jossain määrin sosiaalista painetta, jota on hyvä oppia sietämään ja suodattamaan. Enkä tarkoita sitä, että kyytiläiset kommentoisivat ajoa, vaan ihan normaali jutustelukin on oma häiriötekijänsä vs. keskittynyt ilmapiiri opettajan kanssa. :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokoulu Autoliitto Opetuslupa

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb