POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Kokemuksia Leonin kitkarenkaista

torstai 25.02.2016 Avainsanat: AutokouluEcorunLeonidasRata-ajoRenkaatSeat LeonTalviTapahtuma

Talvi ei ole vielä ihan loppuun saakka käsitelty, mutta ajattelin, että voisin tässä vaiheessa silti jo vähän summata kokemuksia kitkarenkaista. Mulla oli siis viime talvena pari kuukautta testissä Goodyear Ultragrip Ice 2 -kitkarenkaat Polossa ja sen perusteella päädyin hankkimaan kitkat myös Leoniin. Aiemmin olen aina ajanut nastoilla, koska niissä on paras pito ääritilanteissa.

Kitkarenkaat liikenteessä

Alkutalvi oli ihan täydellistä aikaa kitkarenkaille. Lumi ja jää loistivat poissaolollaan, joten mikäs siinä kitkoilla ajellessa. Ne ovat niin ihanan hiljaiset ja rullaavat! Paluu kesärenkaisiin on varmaan shokki, kun äänimaailma muuttuukin meluisammaksi...

Lumien tultua opettelin sanomaan itselleni aina kotoa lähtiessä, että "muista, sulla on kitkat alla". Jossain vaiheessa tämä alkoi unohtua, sillä koskaan ei ollut liukasta. Normaali talvikeli. Vasta kun kotitie muuttui nollakelillä jäätiköksi, piti oikeasti keskittyä. Tiedostaa, että on ne kitkarenkaat alla, mutta toisaalta olisin ajanut varovaisesti nastoillakin. Toki superliukkailla muisti kyllä sen, että näillä renkailla pysähtyy vielä huonommin kuin nastoilla, joten ennakoin tuossa matkalla olevat tasa-arvoiset risteykset vielä entistä tarkemmin. Superliukas kuitenkin loppui aina tuohon päätielle eli kun kilometrin ajoi varovasti, niin sitten alla olikin jo sulaa asfalttia.

Vaikka erityinen kitkarenkaiden alleviivaus itselle liikkeelle lähtiessä jäikin, olen silti muistanut ne varsin hyvin risteyksissä, joissa on pitänyt pysähtyä. Jos risteys näyttää liukkaalta, pyrin hakeutumaan pois urista pitävämmälle alustalle. Välillä on hauska tajuta liikennevaloista lähtiessä, että vireisellä kaistalla nastarengasauto sutii ja itse vaan lähtee tasaisesti liikkeelle, koska on jo ennakkoon valinnut pitävämmän kohdan. Kitkoista ei sutimisen ääntä kuulu, mutta eipä ole autokaan huomauttanut pidon puutteesta.

Sitten taas jos koko risteysalue näyttää liukkaalta ja olen kääntymässä, niin lähden liikkeelle tosi rauhallisesti. Menenetty aika on niin marginaalinen, että sitä ei tarvitse edes ajatella. Mieluummin hidas vauhti kuin luistelu viereisellä kaistalla samaan suuntaan kääntyvän kylkeen. Kotitiellä on myös yksi risteys, jossa luistelin aika usein Pololla, mutta Leonin kitkarenkailla olen opetellut ajamaan sen rauhallisesti ja olen mainiosti pysynyt omalla kaistalla. Kyllähän mä olisin Polollakin voinut ajaa sen rauhallisemmin, mutta siihen oli hauska tulla kovempaa ja hieman antaa auton luistaa, kun muuta liikennettä ei ollut. Tosin nyt kun tarkemmin mietin, niin kotitien nopeusrajoituksen pudotus 40 km/h -> 30 km/h on varmaan myös vaikuttanut asiaan, sillä risteystä lähestyy nyt jo valmiiksi hitaammin.

Kertaalleen kitkat ovat päässeet minut tänä talvena yllättämään. Kadut olivat ihan jäässä ja vettä jään päällä, kun pari viikkoa sitten ajoin Yliopistonkatua alas ja halusin kääntyä vasemmalle Väinönkadulle. Etsin kadun varresta parkkipaikkaa, joten vauhti oli tosi hidas; 40 km/h alueella ehkä 25 km/h. Risteyksen valot olivat punaiset, joten aloitin jarrutuksen jo hyvissä ajoin. Vaan tällä kertaa auto ei tahtonutkaan pysähtyä! Painoin kovaa jarrua, ABSit rutisivat ja auto vain luisui kohti risteystä. Ehdin jo hieman säikähtää, mutta lopulta auto pysähtyi ihan nätisti ennen valoja. Olisiko siinä joku metri jäänyt vielä tilaa eli ihan hyvin. Minulle tällainen lähestyminen oli kuitenkin aivan poikkeuksellinen, koska tulen valoihin aina niin rauhallisesti.

Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla

Viime viikolla osallistuin Autokoulu Moottorin perinteiseen liukkaan kelin ratapäivään Lievestuoreen ajoharjoitteluradalla. Odotin tapahtumaa innolla, sillä nyt alla oli sekä uudet renkaat että uusi auto! Viime vuonnakin minulla oli radalla kitkat, mutta silloin rata oli loskainen eikä kitkojen ja nastojen erot tulleet esiin. Tänä vuonna ilma oli nollassa ja rata sopivan talvisessa kunnossa.

Vertailimme radalla ensiksi jarrutusmatkoja jäällä ja lumella. Leonin jarrutusmatka 60 km/h nopeudesta oli jäällä 50 m ja lumella 40 m. Hakkapeliitta 8 nastarenkailla varustetulla Mazda3:lla ajaneella kaverillani matkat oli 45 ja 40 m. Mitat ja nopeudet eivät ole mitenkään tieteellisen tarkkoja, mutta kyllä ne silti osoittivat, miten lumella kitkan ja nastan ero kutistuu. Tosin kun ajoin samat testit vielä autokoulun vm. 2005 automaatti-Golfilla, jossa oli muutaman talven käytetyt nastat, niin matkat olivat 51 ja 41 m. Että ota tästä nyt selvää...

Lumen vaikutus pitoon tuntui hyvin myös esteen väistössä. Kun radalla ei päivän alussa ollut vielä juurikaan ajettu, sain väistettyä esteen Leonilla hienosti 60 km/h nopeudesta. Iltapäivällä rata oli ehtinyt kiillottua lukuisista jarrutuksista enkä saanut puhdasta suoritusta edes 50 km/h nopeudesta!

Radan paluureitti on on mutkainen ja se tulee aina ajettua hieman reippaan puoleisesti. Siinä huomasi hyvin, miten hyvä ajonvakautus Leonissa on. Pikkaisen luistoa niin jo se jarruttaa. Vertailukohteena oli autokoulun Golf, josta puuttui ajonvakautus. Sillä luisteltiin ihan eri tavalla ja kaarreharjoituksessa se yliohjautui.

Mulle on ollut aina hieman epäselvää, miten luistoa korjaava vastaohjaus pitäisi tehdä. Nyt opin kuitenkin, että ajonvakautuksella varustetulla autolla ei tarvitse ohjata luiston suuntaan, vaan sinne, minne halutaan kulkea. Liian suuri korjaus voi jopa olla haitaksi, kun ajonvakautus pyrkii viemään auton sinne, minne renkaat osoittavat. Ajonvakautuksesta oli itse asiassa hauskasti juttua Iltalehdessä juuri samana viikonloppuna! Tietenkään ajonvakautus ei voi voittaa fysiikan lakeja, mutta jos olet päätynyt vastaantulijan kaistalle niin törmäät sitten ainakin keula edellä, mikä on turvallisempaa kuin kylki edellä.

Kitkarenkaat Ecorun-harjoituksissa

Tällä viikolla harjoittelin Ecoruniin ajamalla vähän pienempiä teitä, mm. Muuramen Isolahdentietä. Se oli paikoitellen melko kamalassa kunnossa; sekoitus lunta, jäätä ja epätasaisuuksia. Tällä tiellä kitkat pääsivät tositestiin ja täytyy sanoa, että olen todella ilahtunut niiden pidosta ja Leonin ajonvakautuksesta. Välillä meinasi olla pieniä luistoja, mutta ajonvakautus korjasi niitä tosi hyvin. Pystyin ajamaan siis hyvin 80 km/h rajoitusnopeutta, eikä himmata tarvinnut kuin tiukempiin mutkiin. Ecorunissa tulee olemaan varmasti vastaavia teitä ja olikin tosi hyvä käydä hakemassa vähän tuntumaa reippaampaan talviajoon.

Isoimmat luistelut Ecoruniin harjoitellessa tuli Säynätsalon suunnalla eräässä liikenneympyrässä, josta ajoin läpi vähän liian kovaa ja Leonidas meinasi poistua ympyrästä aikaisemmin kuin olisi ollut tarve. Joistain ympyröistä näkee, että ovat tosi liukkaita, mutta tämä näytti siltä että sen olisi voinut ajaa reippaammin, kuten Ecorunissa on tapana. Onneksi ajonvakautus ja reipas jarrutus pitivät auton tiellä...

Yhteenveto

Olen positiivisesti yllättynyt, miten hyvin kitkarenkailla on pärjännyt. Pitää vain muistaa ennakoiva ajotapa - tulee minulla aika lailla takaraivosta - ja liukkaalla entistäkin pidemmät turvavälit. Hurjia jäätiköitä ei ole ollut kuin muutaman kerran, mutta muuten keli on suosinut. Tietenkin minun onneni on se, ettei ole tarvinnut lähteä pahimmilla keleillä ajamaan pitkää matkaa, mutta siksi pystyinkin valitsemaan autooni kitkarenkaat.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • PänttösenTero - 27.2.2016 klo 8:50

    Olin viime viikonloppuna Tahkolla jääratailemassa. Olin peräkkäin kahden eri auton kyydissä, toista jopa ajoinkin. Ensimmäisessä oli ilmeisen loppuunkuluneet kitkat ja jälkimmäisessä puolikuntoiset nastat. Kitkoilla auton hallitseminen oli käytännössä mahdotonta, ei ollut niin hiljaista vauhtia etteikö olisi tuntunut epävarmalta. Nastoilla varustettu auto puolestaan eteni sinne mihin kuski käski. Edellisenä vuonna olin itse kitkoilla liikenteessä ja auto totteli ihan mukavasti.

    Pointtini on siis se, että uutena kitkoilla ja nastoilla ei ole merkittävää eroa, edes hiukan karhealla jääradalla. Muutaman vuoden ikäiset kitkat näyttävät vielä ihan hyviltä, mutta kumin ominaisuudet ovat muuttuneet. Kuljettaja ei välttämättä tiedosta tätä itse, koska harvoin hänellä on vertailukohtaa uusiin kitkoihin. Sanoisin, että nastarenkailla voi ajaa yhden talven enemmän kuin kitkarenkailla ilman, että pito-ominaisuudet romahtavat. Se on sitten eri juttu mikä on se oikea aika uusia rengassarja, mutta itse en aio kitkoilla kolmatta talvea aloittaa vaan silloin viimeistään on aika uusia rengassarja. Nastoilla "uskallan" ajaa yhden talven enemmän. Molempia siis löytyy taloudesta. :)

  • Jenni - 28.3.2016 klo 19:01

    Kiitos kommentista Tero, sopivasti näin kuukauden viiveellä vastaan. :P

    Karhea jää taitaa olla jo lähempänä lumipintaa kuin peilijäätä, ja sitten renkaat jo käyttäytyykin samalla tavalla. Olisin tosin luullut että pieni etu nastalle.

    Hurjaa jos kitkoilla ei kannata ajaa kuin kaksi talvea. Riippuu tietty ajomääristäkin, mutta tiedän kyllä että kitka kovettuu. Täytyy miettiä asiaa 1,5 v päästä...

  • FoXit - 29.3.2016 klo 21:00

    Kyllä nyt Tero taitaa hieman liioitella tai sitten hällä tulee talvessa niin paljon kilometreja että pintaa ei ole riittävästi tuomaan riittävää pitoa. Itsellä oli viime talvena neljättä talvea vanhat Continentalin ContiVikingcontact 5 -kitkarenkaat joissa urasyvyys oli n. 5,5-6,5 mm ja pitivät oikein mainiosti jopa jäällä. Ehkä tiukkana rajana pitäisin 5 vuotta tai alle 5,5 mm urasyvyyttä jonka jälkeen suosittelisin uusimaan kitkarenkaat. Toki uudetkin kitkarenkaat saa pilattua helposti siten että jatkaa talven jälkeen vielä kesän ja siitä sitten taas talveen, mutta toivottavasti tätä ei kukaan enää harrasta.

  • Jenni - 23.4.2016 klo 20:50

    Kyselin luottorengasliikkeeni omistajalta hänen mielipidettään kitkarenkaiden käyttöiästä. Hän sanoi että 4-5 vuotta, mieluummin 4. Kilometrejä kitkarengas kestäisi n. 50 tkm mutta esim. itsellä ikä tulee kyllä aiemmin vastaan.

    Moottorissa oli syksyllä testi (http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/kitkarengastesti-kylla-noilla-viela-yhden-talven-ajaa-vai-ajaako/) jossa verrattiin uutta, 3 ja 5 vuotta talvea kitkarengasta. 3 v ajetusta todettiin että vielä hyvä ja turvallinen, mutta 5 v taas oli ihan kamala. Mitä se sitten on 4 v:llä? Tällä hetkellä ajateltuna tuntuu, että 3 tai 4 talvea olisi mulle sellainen sopiva käyttöaika.

  • Jenni - 23.4.2016 klo 20:53

    Ai niin. Mäkin kuvittelin, että kukaan ei aja kitkoilla ympäri vuoden ellei ole ihan peeaa, mutta yllätyksekseni joku Tesla-faceryhmässäkin kehui ajaneensa kitkoilla läpi vuoden 20 v ajan ja jatkaa samaa menoa Teslalla. Piti meitä muita kommentoijia ahdasmielisinä kun ei ymmärretty häntä. Kun ei tajuta miten se on kätevää ja siinä säästää ja hyvin niillä pärjää. Jos on yli 100 ke auto niin luulisi että olisi varaa kahteen rengassarjaan, mutta kyse ei nyt tainnut olla siitä...

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!