POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Rohkeasti liikenteen sekaan

sunnuntai 18.09.2011 Avainsanat: AutokouluMoottoripyöräilyMP-kurssi

Neljän ruuhka ja vesisade. Mikä olisikaan parempi hetki lähteä ensimmäistä kertaa muun liikenteen joukkoon moottoripyörällä? Itse en olisi välttämättä vielä päästänyt itseäni liikenteen sekaan, mutta kun opettaja kerran oli sitä mieltä että sinne vaan, niin eipä siinä sitten mitään. Siellä suunnassa on varmasti kokemusta ja näkökantaa siitä, milloin oppilas omaa riittävät taidot, että hänet voi päästää ajamaan muuallakin kuin harjoittelukentällä.

Ihan yllättävän hyvin ajotunti mielestäni sujui. Jopa paremmin kuin odotin, vaikka varsinaisesti en kyllä osaa sanoa, mitä odotin... Noh, en ainakaan kaatunut, sammuttanut pyörää enkä kai aiheuttanut hirveän vaarallisia tilanteitakaan. Ainakaan sellaisia mistä olisi tullut kommenttia vielä tunnin jälkeen.

Tunnin aikana kommunikointi opettajan kanssa tapahtui radiopuhelimitse. Minulla tosin oli vain kuuloke, joten en voinut opettajalle mitään sanoa, vaan kuulin vain ohjeet. Ennen lähtöä opettaja kehotti, että nyökkäisin aina kun ymmärrän, mutta unohdin sen ajaessani melko totaalisesti. Pari kertaa osoittelin kädellä että tuonneko mennään ja sitten sain vahvistusviestiä korvaan. Ihan hyvin kuitenkin pelasi yksisuuntainen kommunikointi ja tulipahan täysin keskityttyä omaan tekemiseen kun ei voinut hölistä radioon.

Pelkkä koulun pihasta poistuminen oli kyllä jo ihan riittävän jännittävää. Pysäytettyäni vajaan korttelin päähän ensimmäisiin liikennevaloihin Kilpisenkadun ja Hannikaisenkadun risteykseen huomasin, että maahan laskemani jalka vapisi jännityksestä niin, että oli laskettava jalkapohja maahan pelkkien varpaiden sijasta, jotta olo olisi tukevampi. Tuntui että liikennevalot olivat ikuisuuden punaisella ja ehdin pälyillä jalankulkijat kymmeneen kertaan.

Lopulta valot vaihtuivat ja pääsin liikkeelle. Sain ohjeet suunnata Rautpohjan suuntaan Hannikaisenkatua pitkin. Tarkoitus oli ajaa hiljaisemmalle alueelle, mutta pakkohan sitä oli vilkkaamman alueenkin läpi kulkea, kun koulu kerran on ihan keskustassa. Mutta varmaankin helpoin reitti tuo silti oli verrattuna siihen, että olisi ihan ydinkeskustaan jääty suoraan pyörimään. Keskussairaalantiellä opettaja kehotti jatkamaan suoraan Rautpohjan ohi, mutta minun päähäni Rautpohja oli iskostunut sen verran hyvin, että meinasin silti ajaa sinne. Nätisti muistin vilkuttaa kaistanvaihtoaikeeni ajoissa, mihin vastauksena opettaja muistutti radioon, että jatketaan vaan suoraan ... ai niin.

Jatkoimme Keskussairaalantietä vielä suoraan Länsiväylänkin yli kohti Kypärämäkeä, jossa sai ajaa vähän hiljaisempaa Kypärätietä. Sieltä sitten Viitaniemen kautta takaisin keskustaan, jossa pyörimme hetken ennen autokoulun parkkihalliin ajamista.

Alkumatka oli tosiaan aika jännittävä, mutta melko nopeasti uskalsin ajaa pyörällä vähän kovempaa ja jopa rajoitusten mukaan. Missään vaiheessa en voi kuitenkaan sanoa olleeni erityisen rento. Kävin viime merkinnän jälkeen vielä kerran ajamassa kentällä, jolloin opin myös vaihtamaan vaihteita sujuvasti. Siitä oli melkoisen paljon hyötyä liikenteeseen ja luulen, että ilman sitä tuntia olisi menoni ollut aika paljon epävarmempaa.

Ensimmäinen erityisen jännittävä liikenteellinen tilanne oli kääntyminen Nisulankadulta vasemmalle Viitaniementielle. Risteyksessä ei ole nuolivaloa, joten siinä pitää odottaa että ei ole vastaantulijoita ennen kuin kääntyy. Vastaantulijoita riitti niin pitkään kuin valoissa riitti vihreää, joten minulle aukeni tilaisuus kääntyä vasta, kun valot olivat muuttumassa punaisiksi. Sinänsä siis helppoa, kun ei tarvinnut edes yrittää mihinkään rakoon tunkemista. Muistelen, että opettaja neuvoi ettei kannata pyörällä mennä liian keskelle risteystä, ettei tarvitse heti liikkeelle lähtiessä olla kääntämässä. Minulla on näköjään edelleen yhtä laho pää kuin auton ajokorttiakin ajaessa, sillä silloinkin unohdin tunnin jälkeen puolet opettajan sanomista asioista, kun keskityin ajamiseen enkä kuunteluun.

Ajolinjat olivat asia, mistä sain muutaman kerran kommenttia ja myös omasta mielestäni ajolinjani olivat melko satunnaiset. Sateella ajoratamaalaukset olivat liukkaat, joten ne kannatti kiertää. Kiersin ne jostain syystä yleensä vasemmalta, mutta opettaja suositteli ohittamaan oikealta. Jeps, ihan fiksua pysyä kauempana vastaantulevasta liikenteestä. Vasemmalle kääntyessä ryhmityttiin ihan kaistan vasempaan reunaan ja oikealle kääntyessä oikealle. Rajakadun ylitys Sepänkatua pitkin oli ihan suoraan risteyksen läpi ajaminen. Siinä olin asettunut keskellä kaistaa, mutta sain kehotuksen tulla reunemmaksi. "Jos tuo edellä oleva auto olisi kaistan oikeassa reunassa, olisit keskellä siihen autoon nähden", neuvoi opettaja neuvoi. Yksikaistaiselle yksisuuntaiselle kääntyessäni piti kääntyä vasempaan reunaan ja siitä vasta siirtyä oikeaan reunaan.

Totta puhuen en ihan hahmottanut millä kohtaa kaistaa minun lopulta pitäisi milloinkin ajaa eikä oppikirjakaan selventänyt asiaa, sillä aiemmin siinä kehotetaan ajamaan keskellä kaistaa jotta ei luulla mopoksi yms. mutta sitten taas myöhemmin se neuvoo ajamaan niin oikealla kuin on turvallista. (Niinhän se menee autollakin, mutta moottoripyörällä on enemmän varaa liikkua sivuttaissuunnassa.) Tätä täytyy kysyä seuraavalla kerralla.

Keskustaan Harjukadun ja Yliopistonkadun risteykseen pysähtyessäni koin saman elämyksen kuin joskus omalla autolla ajoa aloitellessani: liikenne on peliä. Olin vain siirtynyt uudelle vaikeustasolle valitsemalla uuden kulkuvälineen. Säännöt ovat samat ja edelleen tarkoitus on selviytyä liikenneympäristössä niin hyvin kuin mahdollista ja osata toimia joka tilanteessa oikein.

Keskustassa peli kävi haastavaksi, kun oli vasemmalle kääntymisiä, tasa-arvoisia risteyksiä ja useita kaistoja. Vaasankatu on tällä hetkellä remontissa ja se on muutettu yhden korttelin matkalta kaksisuuntaisesta yksisuuntaiseksi. Korttelin puolivälissä oli liikenteenjakaja, joka ohjasi kiertämään itsensä vasemmalta. Olin vasta harjoitellut teoriakokeeseen netissä ja vastannut väärin yhteen "saanko ajaa tästä suoraan" -kysymykseen, koska en ollut tajunnut liikenteenjakajaa. Nyt olin skarppina ja kiersin sen vasemmalta, mutta samalla sain ohjeen, että ajaisin takaisin oikeaan reunaan. Meni siis aikamoiseksi mutkitteluksi se pätkä. Harmi kun en tajunnut kysyä tunnin jälkeen opettajalta, että miten siitä olisi pitänyt ajaa.

Kääntyminen Vapaudenkadulta vasemmalle yksisuuntaiselle Cygnaeuksenkadulle meni myös aika säädöksi. Muistin vilkuttaa, ryhmittyä oikein ja ajatella että käännyn vasemmanpuoleiselle kaistalle, mutta kaikkine ajatuksineni unohdin huomioida vastaantulevan liikenteen. Opettaja sitten muistutti radioon, että kannattaa jarruttaa kun on tuota vastaantulevaa liikennettä... Samalla valot vaihtuivatkin jo punaisiksi ja minua nolotti hirveästi kun jäin puoliksi suojatien päälle. Valojen vaihduttua kääntyminen meni ihan hyvin, mutta sitten kun seuraavasta risteyksestä piti jo olla kääntymässä oikealle, niin homma meni aika säädöksi, kun piti vaihtaa vilkku vasemmalta oikealle, olisi pitänyt vaihtaa pyörää isommalle vaihteelle ja samalla myös katsoa oikealle taakse ennen kaistanvaihtoa. Selvisin kuitenkin, joskin jäin ajamaan aika pitkäksi aikaa ykkösvaihteella.

Vilkku oli muuten yksi asia, jota en millään meinannut muistaa ottaa pois päältä. Opettaja sai aika monta kertaa risteysten jälkeen sanoa, että "ota vaan se vilkku pois päältä". Silloinkin kun muistin sammuttaa vilkun itse, se söi turhan paljon muuta huomiokykyä, koska jouduin aina katsomaan miten painan vivun takaisin keskiasentoon.

Sain muuten kommenttia oikean jalan maahan laittamisesta, tai oikeastaan siitä, että en millään laittanut sitä maahan. Risteyksistä olisi kuulemma helpompi lähteäkin kun olisi molemmat jalat maassa ja etenkin oikealle kääntyminen helpottuisi. Olen jotenkin itsepintaisesti ehtinyt kuitenkin jo omaksua tavan, että oikea jalka pidetään aina jarrulla. Näin myös opetti toinen opettaja, jonka kanssa olin viimeksi kentällä harjoittelemassa, joskin olin oppinut tämän tavan jo ennen sitä. Jännä ristiriita opetuksissa - kumpaa tässä nyt uskoisi?

Ajotunnin jälkeen opettaja kertoi, että oli ajatellut että pysähdyttäisiin jossain vaiheessa, mutta ajo sujui sen verran hyvin että mitä suotta. Sain myös positiivista palautetta siitä, että huomioin kevyen liikenteen hyvin. Jee! Pyrin pyörittämään päätä yhtä innokkaasti kuin autolla ajaessanikin, mutta selkeästi kyllä huomasin, että liikenteestä jäi paljon huomaamatta, kun piti keskittyä pyörän hallintaan. Ei siis muuta kuin lisää harjoitusta.



Ensimmäisen moottoripyörän ajotunnin ajoreitti.
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Aki - 19.9.2011 klo 23:27

    Vilkun sammuttaminen on tosiaan oma juttunsa. Itse sain aikanaan sellaisen ohjeen, että vilkun voi sammuttaa vaikka kesken käännöksen. Nykyään teenkin ajaessani niin, että heti kun pyörä on lähtenyt kääntymään tai se on toisella kaistalla, sammutan vilkun, koska aikeet ovat jo selvinneet muille. Mitään vedenpitävää neuvoa en kuitenkaan osaa antaa, mutta ei ole vilkku kertaakaan unohtunut. Risteykstiin ym. pitää vain ottaa jokin kaavamainen toimintajärjestys tyyliin vilkku päälle - oikea vaihde - muut tienkäyttäjät - liikkeelle lähtö - vilkku pois - kiihdytys tms.

    Sade on ihan motoristin arkea. :) Ja parempi se kuin räntä. Itselläkin aikanaan ajokoe sijoittui lokakuun poliväliin, ja aika lailla ensilumen tulon rajoilla silloin mentiin. Mutta sattui kuitenkin aurinkoinen inssipäivä. Tsemppiä ajotunneille ja ajokokeeseen. Ja kiitos hyvästä blogista.

  • Jenni - 20.9.2011 klo 8:05

    Paljon kiitoksia kannustavasta kommentista ja vilkunkäyttöohjeista! <3

    Ohjeesi kuulostaa hyvältä, joskin ehkä minusta tuntuu siltä että merkinanto päättyisi noin liian nopeasti kun on tottunut siihen että auto vilkuttaa pidempään. Mutta käytännössähän vilkku on kyllä siinä vaiheessa kertonut jo oleellisen. Itselläni (ainakin vielä) tuohon liikkeelle lähtöön liittyy vielä vaihteiden kanssa pelaaminen ja se että tarkistan vielä kääntyessänikin kevyen liikenteen joten vilkkunapin etsiminen tangosta ei ole tärkein siinä vaiheessa. Mutta, tämä on varmasti oppimiskysymys. Eilisellä ajotunnilla en enää unohdellut vilkkua yhtään niin paljon päälle. =)

    Oho sulla onkin ajokoe mennyt myöhään. Saa nyt nähdä miten itse ehdin kokeeseen (=miten nopeasti opin) mutta luulisi että parin viikon sisään.

  • Aki - 20.9.2011 klo 12:37

    Ei kestä! Ajattelin tässä uudemman kerran asiaa, ja tuli mieleen lisättävää. Vilkkunapin ja vaihteiden käyttö täytyy sillä tavalla opetella, että niitä ei tarvitse katsoa, jolloin tietysti katse voi olla muussa liikenteessä. Itse muistaakseni pidän peukaloa vilkkunapilla koko kääntymisen ajan, joten minun ei tarvitse ruveta etsimään sitä ja toisaalta se varmaan myös edesauttaa sammuttamisen muistamisessa. Vaihteissa taas kannattaa pitää kaavio mielessä ja voi vaikka opetella syrjäsilmällä vilkuilemaan kojetaulua niin, että kun näkee vapaan vaihteen merkkivalon vilahtavan, tietää että seuaaavana on ykkönen (jos vaihteisto on mallia 1 - N - 2 - 3 jne.) Lisäksi vaihtaessa voi laskea, monesko vaihde menee milloinkin silmään. Varmasti kuitenkin ajamisen myötä opit pelaamaan hallintalaitteiden kanssa samalla tavalla kuin autolla.

    Toivottavasti kerkeät inssiin ennen talvea!

  • Jenni - 20.9.2011 klo 23:04

    Juu, varmasti tuon vilkun oppii hallitsemaan kun enemmän ajaa. Nyt on vielä hakemista. Täytyy kokeilla pystyisinköö käyttämään kytkintä ja vilkkua saman aikaisesti. En suoraan sanottuna muista, missä asennossa kytkin mulla on aina silloin kun vilkkunapin kanssa pelaan.

    Vaihteet opin sentään jo käyttämään ihan hyvin, vilkaisen vain mittaristosta että oikea vaihde meni silmään. Tuo koulun pyörä tuntuu olevan ihan selkeä siinä asiassa. Ja ihan tuo perus 1-N-2-3-4-5-6 -vaihteisto siinä on.

    Oikeasti mahtavaa että viitsit kommentoida näin pitkästi! Olen siitä tosi ilahtunut. =) On harvinaista että saan palautetta ja vielä harvinaisempaa että palaute on näin pitkää ja perusteellista. Kiitos.

  • Aki - 21.9.2011 klo 15:45

    Hei, ei kestä kiittää kommentoinnista. Mukavaa että se ilahduttaa. Ymmärrän kyllä miksi. Olen seurannut blogiasi pitkään, koska olen kiinnostunut tieliikenteestä ja ajoneuvoista. Eniten pidän tyylissäsi siitä, että kirjoitat asioista perusteellisesti, monipuolisesti ja kiinnostavasti. Kuvat myös ovat hyvä lisä, ja niissä olet nähnyt vaivaa (automyyjän ja liikenneopettajan pyytäminen kuvaajaksi). Täytyy ruveta kommentoimaan enemmänkin, jos tulee jotain sanottavaa! :)

    Muuten, jos haluat keskustella enemmän niin ota yhteyttä meiliin. Se onnistuu ton Google-profiilin kautta.

  • Jenni - 22.9.2011 klo 21:50

    Jes! Olen tosin välillä vähän turhankin perusteellinen... Mua harmittaa aina, jos blogimerkintä jää kuvattomaksi, koska pitkä teksti ilman taukoja on raskas lukea. Mutta kaikesta ei valitettavasti saa kuvaa. :/

    Pistän profiilisi muistiin. :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!