POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu

keskiviikko 23.09.2015 Avainsanat: AutokouluLiikenneturvallisuusOpetuslupa

Suomessa on mahdollista hankkia ajokortti kahdella tapaa: autokoulu tai opetuslupa. Molemmissa on hyvät puolensa: autokoulujen liikenneopettajat ovat kokeneita ja opetus laadukasta, kun taas opetusluvan etuna ovat edullinen hinta ja suuret ajomäärät.

Opetuslupaopetukseen liittyvä lainsäädäntö on muuttunut viime vuosina tiuhaan tahtiin: välistä opettajan ja oppilaan piti käydä autokoulussa yhteisopetustunneilla, mutta vuoden 2014 alusta ne poistettiin. Nykyisin oppilaan ei myöskään tarvitse enää olla opettajan lähisukulainen, vaan opetusluvalla voi opettaa kolme perheen ulkopuolista oppilasta kolmen vuoden aikana.

Viime viikolla ajokorttimarkkinoita sekoittamaan julkaistiin uusi palvelu #Ratti.fi, jonka ideana on yhdistää opetusluvan haltijat ja ajokorttia haluavat ihmiset. Ajokorttien Uber siis. Oppilas maksaa palvelulle 499 e ja se etsii listoiltaan sopivan opetuslupaopettajan, joka saa oppilaasta 429 e korvausta. Kuulostaa helpolta ja halvalta.

Näen opetuslupabisneksessä kuitenkin yhden perustavanlaatuisen ongelman. Tavallisesti opetuslupaoppilaalle kertyy ajokokemusta perheen tavallisten asiointiajojen ohessa moninkertainen määrä autokouluun verrattuna, mikä on mielestäni opetusluvan paras juttu. Ratti.fi:n kautta tehdyissä opetussopimuksissa ajo-opetusta annetaan kuitenkin vain pakolliset 18 tuntia. Kyseinen tuntimäärä ei tahdo riittää kaikkien asioiden omaksumiseen autokoulussakaan, joten miten opetuslupaopettaja pystyisi opettamaan asiat tehokkaammin?

Mikäli ajokoe ei mene läpi 18 ajotunnin jälkeen, on opetuslupaopettaja velvollinen antamaan oppilaalle lisäopetusta maksimissaan neljä tuntia. Tämän jälkeen oppilas voi hankkia lisäopetusta omalla kustannuksellaan esimerkiksi autokoulusta. Uskoisin kyllä, että lisätunnit järjestyvät siltä tutuksi käyneeltä opettajalta. Siitä seuraa opetuslupabisneksen toinen mahdollinen ongelma: hoitaako opettaja verovelvoitteet oppilaalta saamistaan rahoista vai päätyvätkö ne taskuun pimeänä? Opettajan on kyllä ymmärtääkseni hoidettava verokuviot itse myös Ratti.fi:ltä saamastaan palkkiosta, koska opettaja ei ole työsuhteessa palveluun.

Itse puollan ajokortin hankinnassa autokoulua, sillä sieltä voi luottaa saavansa laadukasta ja ammattitaitoista opetusta. En toki kiellä, etteikö opetusluvalla voi saada ihan yhtä hyvät valmiudet tien päälle. Eihän opetuslupajärjestelmää olisi, jos tavisten kykyyn opettaa ei uskottaisi. Mutta esimerkiksi kun foorumeita lukee, porukka kertoo kuinka teoriaopetukset on merkitty opetuslomakkeeseen, vaikka oppikirjaa on tuskin avattu. Autokoulussa kaikki asiat tulee varmasti käytyä läpi ja monelta kantilta. Toki on mahdollista tehdä vaikka niin, että hankkii osan opetuksesta, esim. teoriat ja liukkaan kelin harjoittelun, autokoulusta ja opettaa muuten opetusluvalla.

Ratti.fi madaltaa varmasti kynnystä hankkia kortti opetusluvalla, kun opettajaa ei tarvitse löytää omasta lähipiiristä. Toivon kuitenkin, että ihmiset miettisivät muutakin kuin rahaa. Ajokortin hankkiminen autokoulussa on arvokasta, mutta sieltä saa varmasti laadukasta opetusta. Jos tuttu ihminen opettaa, silloinkin tietää suunnilleen mitä saa. Mutta miten on tuntemattoman kanssa?  Ratti.fi:n opetuslupaopettajille tehdään poliisin taustatarkistus, mutta se ei kerro asenteista tai kyvystä opettaa. Entä ehtiikö kaiken oppia 18 tunnissa? Ratti.fi lupaa nettisivuillaan ajo-opetukselle tyytyväisyystakuun, mutta käyttöehdoissa siitä ei mainita sanallakaan. Varsinainen ajo-opetussopimus on kuitenkin oppilaan ja opettajan välinen eikä Ratti.fi ole siinä mukana. 

Käyttöehtoja lukiessani muuten huomasin sellaisen hassun jutun, että ajo-opetuspäiviä per oppilas saa olla enintään 12 kpl, mikä tarkoittaa, että puolet tunneista on pidettävä tuplatunteina. Ajamaan opettelu vaatii kuitenkin sen verran paljon keskittymistä, että muistan ainakin itse olleeni helposti yhden tunnin jälkeen jo aika väsynyt. Niin paljon sisäistettävä lyhyessä ajassa. Mutta mitä sitten, jos opettaja opettaisikin vaikka 13:na päivänä? Potkut Ratti.fi:stä? Onko se  niin justiinsa?

Voisi tietysti ajatella, että Ratti.fi:hin kirjautuvat opetuslupaopettajiksi vain sellaiset, jotka ovat liikkeellä harrastusmielessä ja haluavat tehdä hyviä kuskeja. Bisnemielessä touhu ei kannata, sillä yhdestä oppilaasta saatava 429 euroa on aika vähän käytettyihin tunteihin nähden ja meneehän osa tuosta summasta vielä bensoihinkin. Ratti.fi on laskenut tuntipalkan olevan 8,64 e, millä ei hirveästi juhlita. Sittenhän tuo ei kannata alkuunkaan jos autoon pitää vielä asentaa opetuspolkimet ja katsastaa se. Ratti.fi:n oletuksena taitaa kuitenkin olla, että opetuslupa on hankittu jo perheenjäsenen opetusta varten, jolloin autoon ja opettajan opetuslupaan liittyviä kuluja ei enää tule.

Autokouluala on luonnollisesti käärmeissään uudesta pelurista ja huolissaan harmaan talouden lisääntymisestä. Ratti.fi aikoo puolestaan valittaa kilpailuvirastoon opetusluvan kolmen oppilaan rajasta, koska se suojelee yrityksen mukaan autokouluja... Saapa nähdä, mitä tästä vielä seuraa. Autokoulun pyörittäminen on luvanvaraista liiketoimintaa ja liikenneopettajan pätevyys monen näytön takana, joten siinä mielessä opetuslupien muuttaminen bisnekseksi on aikamoinen oikopolku ja siksi hieman epäilyttävää. Itselleni yksi asia on kuitenkin yli muiden: liikenneturvallisuus. Sen pitää säilyä nyt ja tulevaisuudessa ajo-opetuksen kirkkaimpana tähtenä. 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Ratti.fi - 25.9.2015 klo 7:18

    Onko meitä huijattu älyttömän hintaisen autokoulun liikenneturvallisuudella?

    Maailman suurimman automaan arvoa kantavassa Amerikassa ajetaan autokoulu käytännössä aina opetusluvilla ja äiti on yleisin opettaja. Mutta meille on "valistettu", että autokoulu on paikka, joka varmistaa liikenneturvallisuuden. Onko tämä huijausta?

    Vaikuttaa ilmeiseltä, että on monia tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa ajoturvallisuuteen paljon enemmän kuin elämän ensimmäisen ajo-opetuksen antaja. Sellaisia tekijöitä saattaisivat olla vaikkapa tieliikennettä ohjaava säädöstö, tieliikennelaki, tieliikennesäännöt, liikennevalot, liikennemerkit, etenkin niiden näkyvyys, korkeimmat sallitut ajonopeudet, alkoholin ja huumeiden sallitut arvot ajajan veressä, asuinpaikkakunta, paikallinen liikenne ja liikennekulttuuri, maasto, näkyvyys, teiden kääntymiskaistat ja liittymiskaistat, junaratojen tasoylikäytävät, sää, teiden kunto, teiden valaistus, teiden liukkaus, auton turvarakenteet ja turvalaitteet, turvavyöt ja turvatyynyt, auton kunto, renkaiden kunto, renkaiden liukumisesteet, auton lasien likaisuus vasta-aurinkoon ajettaessa, ikkunoiden huurtuminen tai jäätyminen, näkyvyyttä estävä lumi ikkunoiden ulkopinnoilla, liikenteen valvonta? Suomen ajoteillä on vieläkin hämärässä huonosti näkyviä tappavia betoniporsaita, kun muualla maailmassa yleensä edellytetään käytettävän vedellä tai hiekalla osaksi täytettäviä, kauas näkyviä, korkeita, kirkasvärisiä, lähes vaarattomia muoviesteitä.

    Niinpä... jokainen voi uudelleen miettiä, että muistatko ajo-opettajasi oppeja tänään?

    Nyt ollaan tilanteessa, jossa markkinat muuttuvat ja Suomalaiset kuluttajat voittavat. Kiitämme saamastamme palautteesta ja tuesta. Terveisin, Ratti.fi

  • Jenni - 6.10.2015 klo 22:57

    Kiitos kommentista. Tässä vaiheessa autoilu-uraa ensimmäisellä opettajalla tuskin on mitään merkitystä, koska ajaminen on rutinoitunutta. Ajokokeissa sen sijaan on ollut havaintoa, että opetuslupalaisilla on auton käsittely paremmin hallussa ja autokoululaisilla taas liikennetilanteiden hallinta.

    Itse muistan autokouluopettajan juttuja vieläkin. Vastikään mietittiin taas miehen kanssa sitä, kun opettaja löi nyrkillä yhdessä risteyksessä napakasti matkustajan ovea - en ollut muistanut katsoa jalankulkijoita. Siitä saakka olen muistanut... :D Ja jos en muista katsoa, niin muistan tämän demonstraation. Se oli kyllä hyvä.

    Saa nähdä mitä jatkossa tapahtuu, tuleeko tutkintopainotteinen koulutus. Tutkintohan muuttuu silloin todella paljon vaikeammaksi, mutta pakolliset ajomäärät saattaisivat poistua.

  • Dinah - 12.10.2015 klo 1:36

    Sukulainen opetti luvalla, hyvin opettikin. Tähän mennessä nolla sakkoa, nolla onnettomuutta, rauhallinen tapa ajaa ja liikennesäännöt hallussa. Mihin tässä olisi tarvittu koulua? Etenkin kun meillä päin tarjolla oli opastajaksi tarjolla paikallisen ajo-opiston setämies, jolla kädet eksyivät aina välillä naispuolisen oppilaan reisille.

    Kakkosvaihe autokoulussa. Tuli ajettua Yarista letkassa harjoitteluradalla, jonka liukkaus oli kaukana todellisesta elämästä, mustasta jäästä ja marraskuun sohjokeleistä. En kokenut saavani mitään kovin hyödyllistä oppia, mutta pankkitili keveni. Ja juu, oli se koulun Audi ihan kiva.

    Rahakysymyskin on monelle yllättävän tärkeä, etenkin niukin naukin 18-vuotiaalle. Joidenkin on pakko syystä tai toisesta saada kortti, vaikka ei olisi rahaa kustantaa ajokoulun Bemarilla tapahtuvaa opetusta. Jollakulla ei välttämättä ole sukulaista, joka kykenisi tai tahtoisi opettaa.

    Ihmisten asenteissa se korjaamisen paikka useinmiten on, ei niinkään taidoissa. Jos sinnikkäästi ajaa kolmion takaa eteen, eikä välitä vilkuttaa kääntyessään ja nopeusrajoitukset ovat nynnyille, ei siinä paljon muuta odoteta kuin onnettomuutta tapahtuvaksi. Autokoulu voi luennoida vaikka kuinka paljon turvallisesta liikennekäyttäytymisestä, mutta jos Pera päättää kohauttaa olkiaan laeille ja asetuksille, ei siinä auta kymmenenkään liikenneopettajan sormenheristely.

    Ajamaan oppii nimenomaan AJAMALLA, ei tankkaamalla kirjoja tai kyttäämällä PowerPoint-esitystä jossain nihkeässä kopissa autokoulun takahuoneessa. On hyödyllistä vaihdella ajokkeja, kokeilla joskus pakettiautoa ja testata nelivetoa. Tutustua autoihin ja niiden ominaisuuksiin muultakin kantilta kuin siltä, mikä olisi kiva verhoilu ja onko mittaristossa miellyttävä fontti.

    Sitä toivoisi joskus törmäävänsä naisen pitämään blogiin, joka olisi muutakin kuin keveää Kodin Kuvalehti -tyylistä höpöhöpöä, mutta tämä kirjoituskokoelma jää kauaksi vakavasti otettavasta autoilublogista. On sopivasti pinkkiä tyttöjeniltaa ja mainosheijastimia.

  • Jenni - 12.10.2015 klo 20:51

    Kiitos pitkästä kommentista! Mukava kuulla, että suvusta löytyi hyvä opettaja ja sait hyvät eväät tien päälle. :)

    Rahakysymys on tosiaan täysin aiheellinen. Mielestäni ajokortti on asia, joka pitäisi olla kaikkien saatavilla. Siihen kuuluvia teorioita voisi opettaa jo toisen asteen oppilaitoksissa. Lisäksi koulutuksen hintaa saisi painettua alas poistamalla siitä arvolisäveron. On hyvin ristiriitaista, että mm. ratsastuskoulujen alv on 10% mutta autokoulujen 24%.

    Sinulla on hieman ikävä kuva autokoulun teoriatunneista. Meillä ainakin tehtiin ryhmätehtäviä powerpointtien lisäksi ja heräteltiin keskustelua eri aiheista. Tilat olivat asialliset ja nykyisin luokahuoneet ovat entistä viihtyisämpiä. Tietysti osa tunneista oli vähän tylsiä, mutta kyllä niillä kaikilla on aikalailla paikkansa. Teoriaopetuksen vähentämiseksi tarvittaisiin lakimuutos.

    Ajamista opitaan tietenkin ajamalla ja siinä opetuslupa on tosi hyvä, kun ajoa tulee niin paljon. Kuten tuossa tekstissä jo kirjoitin, niin mietin että saako ratti.fi kautta tulevilta opettajilta riittävästi ajo-opetusta, kun määrä on vain se minimi 18 tuntia.

    Useita autoja on hyvä testata, mutta opetusluvallakin opettaesa ne kaikki pitää olla katsastettu opetusautoiksi. Helpommin siis saattaa saada testatua useampaa autokouluissa, joissa on monipuoline kalusto. Joissain

    Kakkosvaihe kannattaisi aina ajoittaa talveen, jotta pääsee testaamaan oikeasti liukkaalla kelillä ajamista. Keinotekoisesti liukastettu rata ei koskaan ole oikean jään veroinen. Minusta on harmi että ihmiset pitävät liukkana kelin harjoittelua turhana. Itse käyn treenaamassa sitä joka talvi ja kyllä se on aina yhtä hyödyllistä.

    Mainitsemasi autokouluopettaja on todella häpeäksi ammattikunnalleen, toivottavasti hänestä on valitettu ylemmäs!

    Ikävää jos pidät blogiani hömppäblogina. Olet nyt vain sattunut lukemaan sen koko blogin kevyimmän kirjoituksen eli tuon autoliikkeen naisteniltajutun, mihin kokeilin vielä rennompaa kirjoitustyyliäkin. Tarkoitukseni on pohdiskella autoilua ja liikennettä monelta kantilta ja olla informatiivinen ja hyödyksi lukijoille. Kuitenkin maanläheisesti ja omaa persoonaani mukaan tuoden. Selaa ihmeessä juttuja taaksepäin ja huomaat että täällä on selvitetty tarkkaan auton pintakäsittelyä, renkaidenvaihtoasioita, auton hankintaa, taloudellista ajoa jne. Välillä joitain koeajojakin, mutta ei siihen tavalliseen tyyliin, mitä netti on täynnä. Sellaista juttua pystyy tuottamaan sukupuolesta riippumatta ja minulla ei ole siihen tarvetta.

    Jos kaipaat lisää naisten kirjoittamia autoblogeja, niin tsekkaa nämä:
    http://rcg-710.blogspot.fi/
    http://autovouhotus.fi/rattituntuma/
    http://pienipunane.blogspot.fi/

  • jooseppi - 29.10.2015 klo 20:17

    Näen ratti.fi:n ongelmana sen että ajokortin hinta tulee silti kalliiksi koska ratti.fi ottaa aina pienen siivun välistä. Käytännössä he siis eivät tee mitään muuta kuin yhdistävät opettajat ja oppilaat. Tämän saman asianhan voi tehdä ihan jokainen ilmaiseksi vaikka opetuslupa.net -sivustolla. http://www.opetuslupa.net -sivustolta löytyy karttahaut joiden avulla voi löytää sopivan opettajan tai oppilaan. Lisäksi sivustolla on paljon muuta maksutonta.
    Eli on mielestäni vähän ihmeellistä miksi media tarttuu tällaiseen maksulliseen juttuun kun ihan maksuttomia ja edullisempia tapoja hankkia ajokortti on olemassa. En tosin vielä itse luonut tuonne profiilia mutta aion tehdä sen.

  • Jenni - 2.12.2015 klo 23:09

    Kiitos kommentista. :) Media ei opetuslupa.nettiä varmaan noteerannut, kun se on ollut hiljaa itsestään? Kun yritys on taustalla niin sehän laittaa lehdistötiedotetta menemään ja liikenneopettajat kavahtavat sitä ja mediasirkus on valmis. En muuten itsekään tiennyt että opetuslupa.net myös toimii opettajien välityskanavana.

  • Pekka - 13.1.2016 klo 13:30

    Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Siinä on puolueettomasti ja fiksusti käsitelty asiaa monesta eri näkökulmasta.

    Opetuslupa on lähtökohtaisesti hyvä asia, jos se on perhepiirissä tapahtuvaa opetusta. Lapsen vanhempi tuntee ja tietää lapsensa, sekä näin varmasti osaa ottaa huomioon oppimisen erityispiirteet. Lisäksi opetusta annetaan perhepiirissä annetaan ykeensä todella paljon. Eli varmaankin voi sanoa, että määrä korvaa laadun.

    Ratti.fi, tämä opetuslupaopetuksen Tinder ;) yhdistää ammattimaisen opetuksen ja "amatööri"- opetuksen huonot puolet - amatööriopettajan ja ammattilaisen käyttämän tuntimäärän

  • Jaana - 15.1.2016 klo 5:48

    Huomasin ratti.fi sivuilla opettajan palkkion ilmoitettavan nattona, onko todella? Tämähän tarkoittaa että ratti.fi on hoitanut verot ja muut sivukulut. Käsittääkseni ratti.fi vain välittää.

    Mutta sitten se toinen asia, opetuksen laatu. Liikenneopettajan koulutus on laaja, paljon teoriaa, ajotunteja, opettajakoulutusta yms. Teoriakoekin on koko päivän kestävä ja siinä tarvii oikeasti osata kaikki liikenteeseen liittyvät asiat.
    Miten muuten on näiden ratti.fi opettajien tieturva-, ensiapu- yms pätevyydet. Niitä ei ainakaan ollut laskettu tuohon ratti.fi kuluihin.

    Vielä kysyn miksi autokoulujen alv on 24? Ai niin sehän on bisnestä eikä opetusta laisinkaan, näin on päättänyt verottaja.

  • Jenni - 15.1.2016 klo 16:36

    Pekka,
    kiitos mukavasta palautteesta! Olen samoilla linjoilla kanssasi. Opetuslupa perhepiirissä on varmasti ihan toimiva ratkaisu, mutta Ratti.fi:n amatööriopettaja ja ammattilaisen tuntimäärä ei oikein vakuuta.

    Jaana,
    olen ihmetellyt itsekin tuota netto-sanan "alleviivausta" Ratin sivuilla. Siis sehän viittaa siihen että opettaja saa tuon summan käteensä, mutta en ole löytänyt tietoa, miten tuosta hoidetaan verokuviot. Ratti.fi kertoo saaneensa verohallinnolta ennakkopäätöksen että palkkion maksaminen on ok. Mutta toimittaako opettaja Ratille verokortin vai miten homma menee?

    Autokoulujen hinta tippuisi kyllä kivasti jos opetuksesta ei tarvitsisi maksaa alvia. Esim 1600 e kurssi olisi enää 1300 e. Ratin hinnoissakin on kyllä alv, 499 e kortissa sitä on 100 e.

  • Jaana - 16.1.2016 klo 6:09

    Kyllähän tässä sopimus toimeksiannosta syntyy. Tuo vastikekkin eli finanssipuolikin hoituu tässä toimeksiantajan puolesta. Tässähän myös pankkitunnuksilla kirjaudutaan tekemään "sopimus". Näin ollen toimeksiantajan tulisi periä vero joten siksi varmaan tuo netto. Toimeksiannon saaja maksaa sosiaalivakuutusmaksunsa itse.
    Toivottavasti tällä toiminnalla ei edistetä harmaata taloutta. Se olisi aika epäreilua velvoitteet hoitaville yrityksille.
    Myös vakuutusmaksut taitavat olle autokouluyrityksissä Jotain muuta kuin pelkkä ajoneuvovakuutus. Liikutaanhan riskiympäristössä riskitekijän kanssa. Oppilashan on opetustilanteessa melkoinen riski ellei vänkärin paikalla ole ammattinsa osaava opettaja.
    Jos opetusluvalla opettavalle opetustilanteessa sattuu liikennevahinko, pieni tai iso, maksamme me ajoneuvovakuutuksen ottajat yhteisesti osan tuosta korvauspotista. Näin se vain menee.

  • Eemeli - 22.1.2016 klo 23:31

    Tuli mieleeni että netin kautta monet pedofiilit saalistavat.
    kysymys vanhemmille. luottaisitko todella seitsemäntoistavuotiaan tyttösi tai poikasi netin kautta löytyneen ventovieraan opetuslupaopettajan käsiin.Mitkä ovat tällaisen opettajan motiivit? Autokoulun toiminta on julkista, ja tarkasti viranomaisten valvomaa. Nykyään monella poikkakunnalla autokoulun ykkösvaihe maksaa 1100 euroa.

  • Jaana - 25.1.2016 klo 5:59

    Nimenomaan, juuri näin kuten Eemeli yllä kirjoitti.
    Liikenneopettajat ovat tiukasti viranomaisvalvonnassa. Ennen kuin voit alkaa työskentelemään pitää olla rikosrekisteriote toimitettuna, etpä pääse edes koulutukkseen ennen sitä.
    Lisäksi opeusta seurataan jatkuvasti viranomaisten taholta. Tiukkaa on ja niin pitääkin olla.

    Olen tätä asiaa selvitellyt sen jälkeen kun toiminta vapautui villisti. Katselin tuossa juuri liikenneonnettomuustilastoja viime vuodelta, huonolta näyttää. Mietin että mikä mahtaa olla syynä. Työkavereista osa on opettanut itse lapsiaan, kalliiksi on tullut. Autot pajalla ja bonuksia vakuutuksista menetetty. Missä halpuus?

  • Uncle Antti - 20.2.2016 klo 18:00

    Ymmärrän että puhelin saattaa olla ruuhkainen aina silloin tällöin. En kuitenkaan ymmärrä että kahteen sähköpostiini ei kukaan Ratti.fistä vaivaudu vastaamaan!

  • *ajo-opetus - 22.2.2016 klo 16:23

    Ajo-opetus pitää ehdottomasti olla luvanvaraista ja seurattua. Mitä enemmän opetuslupalaisia, sitä kirjavampi joukko kuljettajia. Lähitulevaisuudessa voi olla edessä tilanne, ettei opettajakaan ole käynyt autokoulua, vaan opetuslupalainen opettaa opetuslupalaista. Pelottaa jo ne seuraukset, mitä tällaisesta maallikkotyöstä tulee. Ei se, että on joskus itse ollut kuumeessa, tee ihmisestä pätevää hoitamaan muita kuumeisia ihmisiä. Ei se, että on itse istunut koulussa historiantunnilla, tee hänestä pätevää historian opettajaa. Miten ihmeessä kuvitellaan, että se, että osaa ajaa autoa, tekee hänestä pätevän opettamaan ajamista. Opetuslupatoiminta toimii hetken aikaa siksi ja vain siksi, että nämä opetuslupalaiset ovat kaikki saaneet laadukkaan ajo-opetuksen ammattimaisten opettajien toimesta. Pian tilanne on täysin toinen. Suuntaus on erittäin huolestuttava ja pelottava. Siinä vaiheessa sitten kysellään, että mikä hallitus ja kuka ministeri olikaan hyväksymässä tällaista järjetöntä ratkaisua, jossa sokea taluttaa sokeaa.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!

Palaute