POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Ratapäivä 2011

tiistai 08.03.2011 Avainsanat: AutokouluJarrutMaantiellä ajoOngelmatilanteetPoloPolo SeniorRata-ajoTapahtumaVideo

Helmikuun viimeisenä perjantaina osallistuin jo perinteeksi muodostuneeseen Autokoulu Moottorin liukkaan kelin ratapäivään Joutsan ajoharjoitteluradalla. Tänä vuonna päivän pääteemaksi oli valittu kaarreajo, mikä oli mukavaa vaihtelua edellisten vuosien (2009, 2010) väistöharjoituksiin. Ei sillä että väistötehtävät tyhmiä olisivat, mutta oli mielenkiintoista päästä kokeilemaan muutakin. Ja pääsihän sitä loppupäivästä väistelemään muutaman kerran estettäkin.

Edellisinä vuosina olen valokuvannut näyttöjä ja ajoharjoituksia, mutta koska kuvat alkaisivat pikku hiljaa toistaa itseään, päätin tänä vuonna asian pidemmälle ja lainata radalle videokameran. Olisihan tuo kuvan- ja äänenlaatu voinut olla parempikin, mutta jätetään jotain ensi vuodellekin... Palelsi vaan niin hirveästi että kamera vaan tärisi käsissäni!


Video kaarteessa suoritetuista näytöistä.


Näytöissä siis jarrutettiin aina maassa makaavalla lipulla merkittyjen keilojen kohdalta. Kohta ei valitettavasti erotu videossa kovinkaan hyvin, mutta ei voi mitään. En myöskään saanut videolla näkymään nuolia joilla yritin jarrutuskohtaa havainnollistaa, joten koittakaa yrittää nähdä.

Jarrutukset tehtiin ensin nelivetoisella Audilla 60, 70 ja 80 km/h nopeudesta. Vain 60 km/h nopeudessa auto pysyi radalle merkityssä kaarteessa, muissa ajauduttiin pois omalta kaistalta. Audin jälkeen kokeiltiin miten etuvetoinen Golf käyttäytyy samassa tilanteessa 60 ja 70 km/h lähtönopeuksilla ja mitä tapahtuu, jos 70 km/h nopeudessa jarrutuskohdalla otetaankin vain kaasu pois. Lopuksi jarrutukset 60 ja 70 km/h nopeudesta toistettiin vielä henkilöautoja raskaammalla Crafter-kuorma-autolla. Sitä en kyllä ymmärrä että miten Golf päätyi 70 km/h jarrutuksesta niin paljon pidemmälle kuin Audi tai Crafter, kun se kuitenkin 60 km/h jarrutuksesta pysähtyi aika lailla samalle kohdalle muiden kanssa...

Näyttöjen jälkeen siirryttiin ajamaan omilla autoilla kaarretta eri nopeuksilla. "Riemukseni" Polon oikean etupyörän ABS-jarru ei toiminut tänäkään vuonna, vaan lukkiutui jarrutuksissa itsepintaisesti. Kolmen yrityksen jälkeen tympäännyin ja pyysin saada ajaa kaarretta autokoulun Golfilla. Sillä oli ihan kiva ajella, kunhan aluksi taas muistin miten automaattivaihteilla lähdetään liikkeelle.

Jarrutuskokeiden jälkeen kokeiltiin tulla kaarteeseen ilman jarrua. Ajoin ensin pari kertaa Golfilla, jonka jarrut löin pohjaan kaarteen lopussa yleensä liian aikaisin kun pelkäsin päätyväni sen kanssa penkkaan. Sitten vaihdoin takasin Poloon, joka tuntui pysyvän jarruttamatta kaarteessa hämmentävän hyvin verrattuna siihen kun jarrutin. Liika vauhti oli kuitenkin liikaa ja 75 km/h nopeudesta auto pyörähti ympäri kaarteen lopussa. Vaikka rata on leveä, niin siinä kyllä jo vähän pelotti että reunat tulevat vastaan.


Kaarreajoharjoituksia Pololla.


Kahvitauon jälkeen kokeiltiin millaisia jarrutusmatkoja ratapäivään osallistujien autoilla tulee 60 km/h nopeudesta. Radalla ei ole mitään mittoja, joten kokonaisjarrutusmatkasta en tiedä, mutta kaikkien autojen jarrutusmatkojen hajonta oli kymmenisen metriä. Ei hirveästi. Polo taisi pysähtyä aika lailla keskivaiheille, mikä oli ehkä hieman pettymys, sillä olisin toivonut että uudet renkaat rulettavat. No, eivät ne olleetkaan testivoittajat.

Sitten siirryttiinkin harjoittelemaan perinteistä väistöä ja keilojen pujottelua. Kahvitauolla yksi opettaja oli puhunut, kuinka hänen mielestään automaattivaihteisissa autoissa pitäisi aina olla ajonvakautusjärjestelmä, koska niissä ei saa vetoa pois pyöriltä samalla tavalla kuin manuaaleissa ja se voi aiheuttaa vaaratilanteita. Olikohan nopeissa ohjausliikkeissä tai jotain ... en muista millään. Pyysin sitten opettajan kyytiini että voidaan testata manuaalin ja automaatin eroa pujottelussa.

Ensin pujoteltiin Pololla noin 30 km/h nopeudella kakkosvaihteella muistaakseni siten, että annettiin aina kaasua ennen keilaa, höllättiin ohjausliikkeen ajaksi ja annettiin lisää kaasua. En suoraan sanottuna valitettavasti ihan hiffannut mikä oli ideana... Toisella kertaa Pololla pujotellessa mentiin samalla tavalla, mutta ehkä vähän enemmän vauhtia. Täydeksi yllätyksekseni Polo otti ja pyörähti ympäri viimeisen väistön yhteydessä! Pyörähdys johtui käsittääkseni siitä, että kaasu päästettiin ylös samalla hetkellä kun tehtiin ohjausliike. Ilmeisesti lisäkaasulla olisi voitu vielä palauttaa auton hallinta, mutta eipä tuossa kyllä mitään ehtinyt tajuta. Kysyin myöhemmin opettajalta, että tiesikö hän että auto tulee pyörähtämään. Ei kuulemma tiennyt, mutta arveli että niin siinä tulee käymään. Hauskoja yllätyksiä.

Parin Pololla ajetun pujottelukierroksen jälkeen vaihdettiin automaattiin ja pujoteltiin vielä sillä. Luulin että sekin olisi pitänyt saada pyörähtämään ympäri sopimattomasta ohjausliikkeestä, mutta nätisti kulki sinne minne pitikin, joten en nyt oikein saanut näyttöä ajonvakaudettomuuden huonoudesta.

Pujotteluradan päässä kauempana radalla oli väistötehtävä, johon ehti onnistuneen pujottelun jälkeen vielä kiihdyttää melko mukavasti. Pololla 55 km/h:iin ja Golfilla 60 km/h:iin. Väistöistä ei oikeastaan muuta sanottavaa, kuin että ne eivät mielestäni menneet erityisen hyvin omalle kaistalle paluun osalta. Mutta niitä ehti muutenkin kokeilla vain muutaman kerran.

Päivän lopuksi pidettiin laina-Audilla ajotaitokisa, jonka rata oli yritetty tänä vuonna tehdä entistä haastavammaksi. En ollut erityisen kilpailuhenkisellä tuulella, joten ajelin pujottelun, väistön, U-käännöksen ja auton keilojen väliin pysäköinnin sisältäneen radan tasaisen rauhallisesti ja loppuaika olikin keskitasoa. Yllätyksekseni auton kyydissä ajanottajana toiminut opettaja muisti minut autokoulun ykkösvaiheesta, vaikka ajoin hänen kanssaan silloin vain liukkaan kelin radalla.

Yritimme saada kaverini kanssa koko porukan radan jälkeen kahvittelemaan Karoliinan kahvimyllyyn, mutta lopulta meitä ei päätynyt sinne kuin kolme ja yksi opettaja. Kun lähdimme sieltä pois, oli alkanut sataa ihanaa alijäähtynyttä vettä ja auton ikkuna oli hieman jäätynyt. Raavin ikkunan, mutta kun kilometrin ajon jälkeen käännyin nelostielle, alkoi ikkuna olla jo uudelleen jäässä. Tilanne ei näyttänyt pimeässä pahalta ja jatkoin matkaa. No, kaikki oli hyvin niin kauan kun ketään ei tullut vastaan. Sitten kun autoja alkoi tulla vastaan, näkyvyys meni todella huonoksi, sillä vastaantulijoiden valot vaan heijastuivat ikkunasta ja ajaminen kävi pelottavaksi. Muutaman kilsan päästä bongasin tyhjän linkkipysäkin ja pysähdyin raaputtamaan ikkunan puhtaaksi. Loppumatkan sain pidettyä tuulilasin sulana käyttämällä pyyhkijöitä tihkuasennolla ja pesemällä ikkunaa säännöllisesti. En kyllä ollut ainut, jota sade haittasi, sillä linkkipysäkeillä oli tasaisesti autoja pysähdyksissä.

Yhteenvetona päivästä voi sanoa, että taas oli kivaa! Tykkäsin siitä, että painotettiin eri asiaa kuin aiempina vuosina. Kaarreajossa minusta mielenkiintoisinta oli ajaa kaarteeseen jarruttamatta ja tuntea, miten auto käyttäytyy. Tykkäsin myös ajella Golfilla, joka on kyllä veistetty ihan samasta muotista kuin Polo, mitä nyt kaikki on hieman isompaa. Radalla aika kului taas hyvin nopsaan, mutta viime vuoteen verrattuna sitä ei mennyt hukkaan omaa vuoroa odotellessa, koska porukkaa oli vähemmän. Näyttöjen videoinnissa osa jutuista meni ehkä vähän ohi, mutta voitte uskoa, että asiat kävivät selviksi kun videoita kasatessa katselin niitä uudelleen ja uudelleen... Ja ei muuta kuin ensi vuonna uusiksi!

Ps. Videot löytyvät Youtubesta HD-laadulla, tähän niitä ei vaan voinut niin isoina laittaa.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Shiri - 9.3.2011 klo 14:25

    Hyvin editoitu video! :)

  • Jenni - 9.3.2011 klo 14:31

    Jee kiitti! <3 Ei ois kyl tullut ihan noin hyvää välttämättä Movie Makerilla, kummallakaan versiolla. Editoin tuon nimittäin lopulta MiniMacin iMoviella kun läppäri ei jaksanut. Hyvä rötvätä sohvalla ja klikkailla videota 50" tv:stä. :DD

  • Onniponi - 9.3.2011 klo 22:18

    Hauska lueskella sun blogia, kun itse ostin viikko sitten samanmoisen polon, joskin pari vuotta vanhemman. Sama korimalli kuitenkin, ja 1.4 koneella. Autoilua on takana kyllä jo pian 7 vuotta, mutta tämä on eka ihan ikioma autoni. Ensio nimeltään ;)

  • Jenni - 28.3.2011 klo 20:42

    Mielestäni vastasin tähän jo kerran, mutta eipä näy... Hauska kuulla että sinäkin olet löytänyt oman Polon. Ensio on oikein mainio nimi! Hauskoja kilometrejä teille! :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!