08.03.2011

Ratapäivä 2011

Osoite kopioitu

Helmikuun viimeisenä perjantaina osallistuin jo perinteeksi muodostuneeseen Autokoulu Moottorin liukkaan kelin ratapäivään Joutsan ajoharjoitteluradalla. Tänä vuonna päivän pääteemaksi oli valittu kaarreajo, mikä oli mukavaa vaihtelua edellisten vuosien (2009, 2010) väistöharjoituksiin. Ei sillä että väistötehtävät tyhmiä olisivat, mutta oli mielenkiintoista päästä kokeilemaan muutakin. Ja pääsihän sitä loppupäivästä väistelemään muutaman kerran estettäkin.

Edellisinä vuosina olen valokuvannut näyttöjä ja ajoharjoituksia, mutta koska kuvat alkaisivat pikku hiljaa toistaa itseään, päätin tänä vuonna asian pidemmälle ja lainata radalle videokameran. Olisihan tuo kuvan- ja äänenlaatu voinut olla parempikin, mutta jätetään jotain ensi vuodellekin... Palelsi vaan niin hirveästi että kamera vaan tärisi käsissäni!


Video kaarteessa suoritetuista näytöistä.


Näytöissä siis jarrutettiin aina maassa makaavalla lipulla merkittyjen keilojen kohdalta. Kohta ei valitettavasti erotu videossa kovinkaan hyvin, mutta ei voi mitään. En myöskään saanut videolla näkymään nuolia joilla yritin jarrutuskohtaa havainnollistaa, joten koittakaa yrittää nähdä.

Jarrutukset tehtiin ensin nelivetoisella Audilla 60, 70 ja 80 km/h nopeudesta. Vain 60 km/h nopeudessa auto pysyi radalle merkityssä kaarteessa, muissa ajauduttiin pois omalta kaistalta. Audin jälkeen kokeiltiin miten etuvetoinen Golf käyttäytyy samassa tilanteessa 60 ja 70 km/h lähtönopeuksilla ja mitä tapahtuu, jos 70 km/h nopeudessa jarrutuskohdalla otetaankin vain kaasu pois. Lopuksi jarrutukset 60 ja 70 km/h nopeudesta toistettiin vielä henkilöautoja raskaammalla Crafter-kuorma-autolla. Sitä en kyllä ymmärrä että miten Golf päätyi 70 km/h jarrutuksesta niin paljon pidemmälle kuin Audi tai Crafter, kun se kuitenkin 60 km/h jarrutuksesta pysähtyi aika lailla samalle kohdalle muiden kanssa...

Näyttöjen jälkeen siirryttiin ajamaan omilla autoilla kaarretta eri nopeuksilla. "Riemukseni" Polon oikean etupyörän ABS-jarru ei toiminut tänäkään vuonna, vaan lukkiutui jarrutuksissa itsepintaisesti. Kolmen yrityksen jälkeen tympäännyin ja pyysin saada ajaa kaarretta autokoulun Golfilla. Sillä oli ihan kiva ajella, kunhan aluksi taas muistin miten automaattivaihteilla lähdetään liikkeelle.

Jarrutuskokeiden jälkeen kokeiltiin tulla kaarteeseen ilman jarrua. Ajoin ensin pari kertaa Golfilla, jonka jarrut löin pohjaan kaarteen lopussa yleensä liian aikaisin kun pelkäsin päätyväni sen kanssa penkkaan. Sitten vaihdoin takasin Poloon, joka tuntui pysyvän jarruttamatta kaarteessa hämmentävän hyvin verrattuna siihen kun jarrutin. Liika vauhti oli kuitenkin liikaa ja 75 km/h nopeudesta auto pyörähti ympäri kaarteen lopussa. Vaikka rata on leveä, niin siinä kyllä jo vähän pelotti että reunat tulevat vastaan.


Kaarreajoharjoituksia Pololla.


Kahvitauon jälkeen kokeiltiin millaisia jarrutusmatkoja ratapäivään osallistujien autoilla tulee 60 km/h nopeudesta. Radalla ei ole mitään mittoja, joten kokonaisjarrutusmatkasta en tiedä, mutta kaikkien autojen jarrutusmatkojen hajonta oli kymmenisen metriä. Ei hirveästi. Polo taisi pysähtyä aika lailla keskivaiheille, mikä oli ehkä hieman pettymys, sillä olisin toivonut että uudet renkaat rulettavat. No, eivät ne olleetkaan testivoittajat.

Sitten siirryttiinkin harjoittelemaan perinteistä väistöä ja keilojen pujottelua. Kahvitauolla yksi opettaja oli puhunut, kuinka hänen mielestään automaattivaihteisissa autoissa pitäisi aina olla ajonvakautusjärjestelmä, koska niissä ei saa vetoa pois pyöriltä samalla tavalla kuin manuaaleissa ja se voi aiheuttaa vaaratilanteita. Olikohan nopeissa ohjausliikkeissä tai jotain ... en muista millään. Pyysin sitten opettajan kyytiini että voidaan testata manuaalin ja automaatin eroa pujottelussa.

Ensin pujoteltiin Pololla noin 30 km/h nopeudella kakkosvaihteella muistaakseni siten, että annettiin aina kaasua ennen keilaa, höllättiin ohjausliikkeen ajaksi ja annettiin lisää kaasua. En suoraan sanottuna valitettavasti ihan hiffannut mikä oli ideana... Toisella kertaa Pololla pujotellessa mentiin samalla tavalla, mutta ehkä vähän enemmän vauhtia. Täydeksi yllätyksekseni Polo otti ja pyörähti ympäri viimeisen väistön yhteydessä! Pyörähdys johtui käsittääkseni siitä, että kaasu päästettiin ylös samalla hetkellä kun tehtiin ohjausliike. Ilmeisesti lisäkaasulla olisi voitu vielä palauttaa auton hallinta, mutta eipä tuossa kyllä mitään ehtinyt tajuta. Kysyin myöhemmin opettajalta, että tiesikö hän että auto tulee pyörähtämään. Ei kuulemma tiennyt, mutta arveli että niin siinä tulee käymään. Hauskoja yllätyksiä.

Parin Pololla ajetun pujottelukierroksen jälkeen vaihdettiin automaattiin ja pujoteltiin vielä sillä. Luulin että sekin olisi pitänyt saada pyörähtämään ympäri sopimattomasta ohjausliikkeestä, mutta nätisti kulki sinne minne pitikin, joten en nyt oikein saanut näyttöä ajonvakaudettomuuden huonoudesta.

Pujotteluradan päässä kauempana radalla oli väistötehtävä, johon ehti onnistuneen pujottelun jälkeen vielä kiihdyttää melko mukavasti. Pololla 55 km/h:iin ja Golfilla 60 km/h:iin. Väistöistä ei oikeastaan muuta sanottavaa, kuin että ne eivät mielestäni menneet erityisen hyvin omalle kaistalle paluun osalta. Mutta niitä ehti muutenkin kokeilla vain muutaman kerran.

Päivän lopuksi pidettiin laina-Audilla ajotaitokisa, jonka rata oli yritetty tänä vuonna tehdä entistä haastavammaksi. En ollut erityisen kilpailuhenkisellä tuulella, joten ajelin pujottelun, väistön, U-käännöksen ja auton keilojen väliin pysäköinnin sisältäneen radan tasaisen rauhallisesti ja loppuaika olikin keskitasoa. Yllätyksekseni auton kyydissä ajanottajana toiminut opettaja muisti minut autokoulun ykkösvaiheesta, vaikka ajoin hänen kanssaan silloin vain liukkaan kelin radalla.

Yritimme saada kaverini kanssa koko porukan radan jälkeen kahvittelemaan Karoliinan kahvimyllyyn, mutta lopulta meitä ei päätynyt sinne kuin kolme ja yksi opettaja. Kun lähdimme sieltä pois, oli alkanut sataa ihanaa alijäähtynyttä vettä ja auton ikkuna oli hieman jäätynyt. Raavin ikkunan, mutta kun kilometrin ajon jälkeen käännyin nelostielle, alkoi ikkuna olla jo uudelleen jäässä. Tilanne ei näyttänyt pimeässä pahalta ja jatkoin matkaa. No, kaikki oli hyvin niin kauan kun ketään ei tullut vastaan. Sitten kun autoja alkoi tulla vastaan, näkyvyys meni todella huonoksi, sillä vastaantulijoiden valot vaan heijastuivat ikkunasta ja ajaminen kävi pelottavaksi. Muutaman kilsan päästä bongasin tyhjän linkkipysäkin ja pysähdyin raaputtamaan ikkunan puhtaaksi. Loppumatkan sain pidettyä tuulilasin sulana käyttämällä pyyhkijöitä tihkuasennolla ja pesemällä ikkunaa säännöllisesti. En kyllä ollut ainut, jota sade haittasi, sillä linkkipysäkeillä oli tasaisesti autoja pysähdyksissä.

Yhteenvetona päivästä voi sanoa, että taas oli kivaa! Tykkäsin siitä, että painotettiin eri asiaa kuin aiempina vuosina. Kaarreajossa minusta mielenkiintoisinta oli ajaa kaarteeseen jarruttamatta ja tuntea, miten auto käyttäytyy. Tykkäsin myös ajella Golfilla, joka on kyllä veistetty ihan samasta muotista kuin Polo, mitä nyt kaikki on hieman isompaa. Radalla aika kului taas hyvin nopsaan, mutta viime vuoteen verrattuna sitä ei mennyt hukkaan omaa vuoroa odotellessa, koska porukkaa oli vähemmän. Näyttöjen videoinnissa osa jutuista meni ehkä vähän ohi, mutta voitte uskoa, että asiat kävivät selviksi kun videoita kasatessa katselin niitä uudelleen ja uudelleen... Ja ei muuta kuin ensi vuonna uusiksi!

Ps. Videot löytyvät Youtubesta HD-laadulla, tähän niitä ei vaan voinut niin isoina laittaa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Shiri
09.03.2011 14.25

Hyvin editoitu video! :)

Jenni
09.03.2011 14.31

Jee kiitti! <3 Ei ois kyl tullut ihan noin hyvää välttämättä Movie Makerilla, kummallakaan versiolla. Editoin tuon nimittäin lopulta MiniMacin iMoviella kun läppäri ei jaksanut. Hyvä rötvätä sohvalla ja klikkailla videota 50" tv:stä. :DD

Onniponi
09.03.2011 22.18

Hauska lueskella sun blogia, kun itse ostin viikko sitten samanmoisen polon, joskin pari vuotta vanhemman. Sama korimalli kuitenkin, ja 1.4 koneella. Autoilua on takana kyllä jo pian 7 vuotta, mutta tämä on eka ihan ikioma autoni. Ensio nimeltään ;)

Jenni
28.03.2011 20.42

Mielestäni vastasin tähän jo kerran, mutta eipä näy... Hauska kuulla että sinäkin olet löytänyt oman Polon. Ensio on oikein mainio nimi! Hauskoja kilometrejä teille! :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb