27.10.2016

Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?

Osoite kopioitu

Keskisuomalainen uutisoi muutama päivä sitten, että Puistokatu Jyväskylässä muuttuu loka-marraskuun vaihteessa pyöräilijöille yksisuuntaiseksi. Yksisuuntaisuus toteutetaan Kalevankadun ja Rajakadun välisellä noin 750 metrin pituisella osuudella siten, että pyörällä ajetaan samaan suuntaan kuin autolla eli kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleisella kevyenliikenteenväylällä.

Keskustasta Taulumäelle pyöräillessä pitää siis käyttää hautausmaan puoleista kevyenliikenteenväylää ja Taulumäeltä keskustaan pyöräillessä Grilli 21:n puoleista väylää. Erillistä pyöräkaistaa ei tule, vaan kevyenliikenteenväylän yksisuuntaisuus ilmaistaan tekstikilvillä.

Uudistuksen ideana on artikkelin mukaan lisätä pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta, mutta en ole ihan vakuuttunut asiasta. Ensimmäinen ajatukseni juttua lukiessa oli, että eihän aprillipäivä ole vielä aikoihin. Päivittäin Puistokatua pitkin keskustaan pyöräilevä mieheni puolestaan kommentoi ideaa täysin aivokuolleeksi.

Monenlaisia vaaroja

Olemme molemmat sitä mieltä, että on tyhmää pakottaa pyöräilijät ajamaan keskustaan päin Puistokadun oikean puolen kevyenliikenteenväylää. Se on paljon vaarallisempi kuin hautausmaan puoli, sillä oikealle puolelle jää kolme huonon näkemän kolmioristeystä, monta tonttiliittymää sekä useita kerrostalojen alaovia ja kivijalkaliikkeiden sisäänkäyntejä. Näiden ohi sitten viiletetän helposti 30 km/h nopeudella, sillä katu viettää reippaasti alaspäin. Ei tunnu kovin turvalliselta. Juuri ennen Kalevankadun risteystä on vielä Puistokoulu, jonka kohdalla kevyenliikenteenväylä on hyvin kapea ja siinä liikkuu aamuisin paljon koululaisia. 

Ensimmäinen vaarallisista kolmioristeyksistä. Tässä mieheni meinasi jäädä auton alle. Vasemmalla puolella tietä risteys vie yksisuuntaiselle kadulle, joten sieltä ei voi tulla autoja päälle.

Hautausmaan puoleinen kevyenliikenteenväylä on mielestämme paljon turvallisempi ajaa keskustaan päin. Vaikka vauhtia olisi paljonkin, risteyksiin näkee kohtuullisen hyvin. Porttikongeja ja rappuja matkalla on vähemmän ja lisäksi niihin on parempi näkyvyys. Vain Kankaankadun liittymässä saa olla erityisen tarkkana, sillä sieltä tulevia autoja ei näe kumpareen takaa.

Muutama viikko sitten sankarihautoja remontoitiin ja sen kohdalla kaikki kevyt liikenne oli muutaman viikon ajan pakotettu käyttämään Grilli 21:n puoleista kevyenliikenteenväylää. Mieheni kertoi, että tätä puolta oli oikeasti pelottava ajaa, sillä siinä sai aina pelätä, milloin joku auto tulee kolmion takaa päälle. Yhtenä aamuna näin meinasi käydäkin. Kevyenliikenteenväylä on myös kohtuullisen pimeä, sillä puut varjostavat sitä voimakkaasti. Mieheni tuumikin, että jos tämä yksisuuntaisuus on jäädäkseen, hänen täytyy ehkä siirtyä pyöräilemään töihin toista pidempää reittiä, ettei tarvitse ajaa oikeaa puolta. Kertoo mielestäni aika hyvin, mitä mieltä hän on uudistuksen turvallisuudesta.

Hieman epäkäytännöllisyyttäkin yksisuuntaisiin puoliin liittyy. Jos esimerkiksi tulee Taulumäeltä Puistokadulle ja haluaa jatkaa Tourukadulle kohti Lutakkoa, täytyy muutaman korttelin ajaksi siirtyä ajamaan oikeanpuoleista väylää, jolloin joutuu myös ylittämään tien kahteen kertaan.

Itse ajan harvemmin Puistokatua keskustaan, vaan lähinnä toiseen suuntaan. Siihen suuntaan minulle on yksi ja sama, mitä puolta tiestä käytän. Ylämäkeen vauhti on hiljaisempi, joten risteyksissä ei ehdi tulla samalla tavalla yllätyksiä.

Summa summarum: mielestäni olisi parempi, että Puistokadulla saisi pyöräillä molempiin suuntiin hautausmaanpuoleista kevyenliikenteenväylää.

Keskisuomalaisen uutista ei ole netissä, mutta muutoksesta on tiedote Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry:n sivuilla. Puistokadun pyöräilyväylien yksisuuntaistaminen on osa Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämisohjelmaa ja jatkossa yksisuuntaisia väyliä olisi tulossa lisää.

Jatkossa tätä hyvää suoraa ei saa enää ajaa pyörällä alaspäin kohti keskustaa, vaan pitää käyttää oikeanpuoleista väylää, jonka varressa on muun muassa lukuisia ovia.

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Joni Kettunen
29.10.2016 15.09

Yksisuuntaiset pyörätiet ovat ainoa tapa ja kätevä sellainen suuren porukan siirtämiseen. Samaan suuntaa ajettaessa ei vastaan tuleva liikenne käänny pyöräilijän eteen, kuten kaksisuuntaisessa.

Kyllä, tässä toteutus näyttää vaaralliselta ja hankalalta. Oikea tapa olisi tehdä yksisuuntainen pyörätie ajokaistan reunaan, korotettuna puoleen korkeuteen jalkakäytävästä. Tällöin autot eivät vahingossa ajaudu pyöräkaistalle ja pyöräilijät näkyvät.

Halvemmalla pääsee maalaamalla kaistat autotien tasoon, kuten Väinönkadulla. Pidän yksisuuntaisesta pyöräillessäni väinönkatua ylöspäin. Se on selkeä, suora ja töyssytön. Ongelma syntyy kaistan loppuessa.

Samaa väylätyyppien sekoitusongelmaa tulee tämänkin pätkän kohdalle.

Näen suurempana ongelmana puiden luoman näkemäesteen. Autoilijat eivät huomaa samaan suuntaan ajavia pöräilijöitä.

Kaupunki toivoo palautetta yksisuuntaisuudesta ja väylien riittävästä leveydestä. Suosittelen tykittämään palautetta, niin tulevat väylät toteutetaan paremmin!

Marjaleena W.
30.10.2016 17.39

Polkupyörien vaarallisuudesta ei päästä ennen kuin polkupyöriltä vaaditaan ajokortti ja nopeusrajoitusten noudattamista. Polkupyörille sopisi kattorajoitus, kuten muillekkin ajoneuvoluokille, kuten mopoille. Polkupyörät kulkevat jalankulkijoiden seassa, joten niiden nopeuden rajoittamisessa voitaisiin käyttää normaalia pihakadun nopeusrajoitusta, eli 20km/h.

Jenni
30.10.2016 20.19

Joni:

Mä olen aina mieltänyt pyörälle vaarallisemmaksi samaan suuntaan ajavien eteen kääntymisen, kun pyöräilijät pitää tajuta katsoa kuolleesta kulmasta. Ja tuossa on vielä puut haittaamassa. Silti Puistokadulla koen vaarallisimmiksi kolmion takaa tulevat autoilijat, jotka eivät tajua väistää autojen lisäksi kevyenliikenteenväylällä kulkijoita. Mutta jos tuossa halutaan yksisuuntaisuutta, niin minäkin näkisin mieluiten oikeat pyöräkaistat autotien reunassa. Sitä en ole koskaan ajatellut etä pyöräkaistojen pitäisi olla korotettuja. Mitä tarkoitit, että niiltä näkyisi pyöräilijät paremmin kuin normaaleilta? Eihän se korotus kuitenkaan olisi kuin muutaman sentin.

Väinönkatu on tosiaan kätevä, kun siinä on pyöräkaista. Saisi olla alhaalta saakka. Ja Kilpisenkadulla myös. :) Hankalaa on tuo väylätyypiltä toiselle siirtyminen. Itse käyn Harjukadulla kosmetologilla ja sinne ajaminen on aina temppu. Tulen Väinönkadun alapään suunnasta pyöräkaistaa pitkin, sitten pyöräkaistalla hyppään pois pyörän selästä kun tulee suojatie, jotta voi kääntyä siitä vasemmalle taluttamaan pyörää, että pääsen kiinteistölle. Tämä on aina vähän ärsyttävää, etenkin jos takaa tulee autoja.

Täytyypäs laittaa kaupungin suuntaan viestiä myös, hyvä vinkki. :)

Marjaleena:

Jos polkupyöräilijöitä alettaisiin vaatia ajokortti, pitäisi se varmaan vaatia jalankulkijoiltakin. Sellaista hortoilua välillä näkee. Näin nopeasti ajateltuna siinä sen sijaan on ihan ideaa, että siellä missä jalankulkijat ja pyöräilijät käyttävät samaa väylää, voisi olla sopivaa olla kattonopeus. Nythän rajoitus on sama kuin vieressä menevällä ajoradalla. Jos rajoitus säädettäisiin, samalla pitäisi pyöräilijöille sallia ajaminen ajoradalla. Nythän se on kiellettyä, jos on kevyenliikenteenväylä.

Maria
03.11.2016 15.11

Pyöräilijät Jyväskylässä kuvittelevat olevansa jumalia. Kannattais lukea TLL, ja erityisesti 3§.

pietro
06.11.2016 08.08

Tässä ei ole järjen hiventäkään ketkähän pösilöt ovat tämänkin homman pähkäilleet.turvaton vaihtoehto

Samaa mieltä
17.12.2016 18.39

Todellakin vaarallisempi ratkaisu. Turha puistokadun ylitys ja puistokoulun kapea pätkä aiheuttaa varmasti isomman riskin kuin alkuperäinen järjestely. Kovasti olen yrittänyt tottua tähän mutta ei edelleenkään vaikuta hyvältä ratkaisulta.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Jyväskylä Kevytliikenne Polkupyöräily

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb