07.10.2013

Ongelmalliset vaihteet

Osoite kopioitu
Ostin kesällä uuden polkupyörän, Nishiki Hybrid Comp SLD:n, jonka esittelin jo aiemmassa postauksessa. Sen vaihteiden kuntoon saaminen on ollut sellainen projekti, että päätin eriyttää vaihdetarinat kokonaan omaan merkintäänsä…

Ensimmäiset kilometrit

Lähdetäänpä liikkeelle ihan pyörän luovutuksesta Asema-aukion Intersportista. Maksettuani pyörän siirryimme ulos testaamaan sitä ja säätämään satulan oikeaan korkeuteen. Ajelin uudenkarhealla pyörällä ympäri asema-aukiota ja huomasin jo siinä, että osalla vaihteista ketju osuu etuvaihtajaan. Myyjä sanoi, että ei ketjua pidäkään käyttää vaihteiden ääriasennoissa. En kyllä käyttänytkään. Päätin testata vaihteet paremmin kun pääsisin vauhtiin. Lähdettiin siitä sitten kotiin, minä pyörällä ja mieheni kävellen, joten siinä ei hirveästi voinut testailla.

Miten vaihteiden pitäisi toimia

Kun pääsin ajamaan pyörällä vauhdikkaammin, huomasin saman tien, että ketju todella osuu vaihtajaan myös sellaisilla vaihteilla, millä sen ei pitäisi. Hybrid Comp SLD:ssä on 24 vaihdetta; 3 ratasta edessä ja 8 takana. Mielestäni jokaisella eturattaalla pitäisi pystyä käyttämään neljää takaratasta, jotta välityssuhteen vaihtaminen onnistuu mahdollisimman pienillä muutoksilla. Olen tottunut vanhalla 21-vaihteisella pyörälläni vaihtamaan vaihteita niin, että kun siirryn edestä 2->3 rattaalle, siirrän takaa 6->5 rattaalle, jolloin välitys muuttuu vain hieman raskaammaksi. Hybrid Compissa ketjun siirto eturattaalta 2->3 muuttaa välityssuhdetta kerralla niin paljon, että siihen olisi ehdottomasti pitänyt saada vaihteet toimimaan samalla tavalla.
 
Edestä 1. ratas toimi ok, mutta 2. rattaalla pystyin käyttämään vaihteita vain 5. takarattaaseen saakka (oletukseni 3-6). 3. eturattaalla pystyin sitä vastoin käyttämään vain 7. ja 8. takaratasta (oletukseni 5-8) eli 6. takaratas oli täysin poissa pelistä! Käytännössä pyörällä pystyi siis ajamaan max. 26 km/h ja seuraava käyttökelpoinen vaihde vaati nopeutta yli 35 km/h.
 
Ei siis muuta kuin reklamoimaan. Asema-aukion Intersportin pyörähuollosta vastaava myyjä oli säätänyt vaihteet vain pukissa eikä ollut koeajanut pyörää. Niinpä hän ei ollut huomannut ketjun osumista vaihtajaan, sillä se ilmeni vasta, kun kampien pyörittämisessä oli vastusta. Kerroin huomanneeni, että eturatas oli silmämääräisesti katsottuna hieman kiero, mutta myyjän mukaan se on normaalia. Myyjä sai kuitenkin säädettyä vaihteet kuntoon niin, että ne toimivat juuri kuten toivoinkin: 2. eturattaalla pystyy käyttämään vaihteita 6. takarattaaseen saakka ja 3. eturattaalla pystyy käyttämään takarattaita 5-8. Hyvä homma!

Ensihuolto ja ongelmien paluu

Ajettuani pyörällä noin 300 km vein sen ensihuoltoon ostopaikkaansa Asema-aukion Intersportiin. Ennen huoltoa pyörän ketjut olivat olivat rutisseet sekä edestä että takaa, mutta huollon jälkeen se oli aivan äänetön.
 
Suurin ongelma ensihuollon jälkeen olivat kuitenkin - yllätys, yllätys - vaihteet. Myyjä oli onnistunut säätämään ne niin, että ne toimivat huollon jälkeen tasan yhtä huonosti kuin silloin, kun hän luovutti pyörän minulle ekaa kertaa. Tässä vaiheessa minulta alkoi palaa käämi. Miten vaikeaa yksien vaihteiden säätö voi olla?!
 
Ei auttanut kuin reklamoida taas. Myyjän yritettyä säätää vaihteita puoli tuntia hän ilmoitti, että niitä ei ole mahdollista saada toimimaan kuten haluan, koska eturatas on 3 mm kiero ja ketju osuu siksi aina jossain vaiheessa vaihtajaan. Tässä on kuitenkin se outo juttu, että kierous on ollut rattaassa alusta saakka ja silti myyjä sai vaihteet ekalla kerralla kuntoon. Myyjän mukaan pyörällä on myös ajettu, joten siksi on jotain eroa syntynyt. Tämä ei silti selitä sitä, miten vaihteet toimivat täydellisesti ennen kuin vein pyörän huoltoon!
 
Pyysin sitten säätämään vaihteet niin, että 8. takaratas jää pois pelistä, jotta ylempänä kuvaamani tapa käyttää vaihteita onnistuisi muuten. Ilmoitin, että vien pyörän säädettäväksi johonkin oikeaan pyörähuoltoon ja lähdin masentuneena pois Intersportista hieman ramman pyöräni kanssa. Kotimatkalla huomasin, että vaihteet toimivat nyt vielä entistäkin huonommin ja pitivät ajaessa tasaista rutinaa, mikä vain lisäsi kiukkuani.

Toiseen huoltoon

Koska vaihteiden toimintakuntoon saaminen vaikutti ylivoimaiselta tehtävältä Intersportin pyörähuollolle, otin ennen huoltoon vientiä yhteyttä Nishikiin ja kysyin, miten vaihteiden pitäisi toimia ja onko 3 mm heitto eturattaassa normaalia. Heitto oli kuulemma normaalia, mutta niin myös vaatimukseni vaihteiden toiminnan suhteen. 
 
Seuraavaksi suuntasin pyöräni kanssa Huoltopilottiin, joka on Nishikin paikallinen yhteistyökumppani. Ensimmäisellä kerralla kävin vähän ennakkotiedustelemassa ja kertomassa ongelman taustaa ja toisella kertaa kävin aamulla viemässä pyörän sinne säädettäväksi. 
 
Töiden jälkeen hain pyörän ja olin vähän epäileväinen, että noinkohan mahtoi tulla kuntoon. Huoli oli kuitenkin turha, sillä vaihteet toimivat kuin unelma! Lisäksi vaihteista tuli huollossa täysin äänettömät.
 
Toimivien vaihteiden lisäksi Huoltopilotti yllätti erittäin positiivisesti huollon hinnalla. Jättäessäni pyörää huoltoon sanoin, että ei ole väliä, mitä maksaa, kunhan saatte vaihteet kuntoon. Yllättäen Huoltopilotti ei edes veloittanut säädöstä mitään! Parhautta! Ajelinkin sieltä sitten kotiin hymyillen varmaan koko matkan kuin Hangon keksi. :)
 

Pahamaineinen etuvaihtaja toimii lopultakin niin kuin pitää.

Yhteenveto

Nyt pyöräni toimii täydellisesti ja olen tyytyväinen. Harmittaa, että Asema-aukion Intersportin polkupyörähuolto ei ollut hyvä. Kuultuani pyörää ostaessa sen olemassaolosta ajattelin, että huollatankin pyöräni jatkossa siellä, koska siellä ei ole ruuhkaa ja se on ihan keskustassa. Valitettavasti en voi sitä kokemuksieni perusteella suositella enkä tule käyttämään sitä jatkossa.
 
Kun viimeisimmällä huoltokerralla yritin selittää myyjälle, miten haluan välityssuhteen muuttuvan kerralla mahdollisimman vähän (selitetty ylempänä tässä postauksessa), hän sanoi, ettei tiedä välityksistä mitään. Häh, olet pyörähuoltaja etkä sen vertaa tiedä?! Mielestäni ei vaadi jokaisen mallin yksityiskohtaista tuntemista että hiffaa, mitä tarkoitin. Nishikin edustajakin sanoi, että sinähän osaat käyttää vaihteita tehokkaasti, kun kerroin hänelle asiasta.
 
Sen lisäksi, että Intersportin myyjä/pyörähuoltaja ei osannut säätää vaihteita, ei palvelukaan vakuuttanut. Hirveän mukava se myyjä oli niin kauan kuin pyörää olin hankkimassa, mutta kauppojen teon jälkeen tuntui, että palvelu i enää hirveästi kiinnostanut.
 
Kun noita reklamointikäyntejä alkoi tulla toistuvasti, alkoi tuntua siltä, että jouduin anteeksi pyytelemään, kun olin taas häiritsemässä. Reklamointi vaati nimittäin yleensä useamman käynnin ennen kuin homma onnistui, koska myyjä ei ollut aina työvuorossa tai sitten ei vain sillä hetkellä onnistunut. Luonnollista sinänsä, koska pyörähuolto on vain urheiluliikkeen sivubisnes. Myyjä ei ollut varsinaisesti epäystävällinen, mutta sellaiset asiakaspalveluun liittyvät sanat kuin "valitettavasti" ja "olen pahoillani" eivät kuuluneet sanavarastoon ja vastaukset olivat töksäytteleviä. Havaitsin samantyylisen käytöksen myös paria muuta polkupyöristä kyselevää asiakasta kohtaan, kun viimeisellä huoltokerralla odottelin pyörääni valmistuvaksi.
 
Täytyy tähän väliin kyllä huomauttaa, että Intersportin toisesta pyörämyyjästä jäi hyvät fiilikset. Hän tuntui olevan aidosti pahoillaan ja ihmeissään, kun vaihteita ei vain saatu kuntoon. Mutta ei hänen auttanut kuin levitellä käsiään, kun huoltajamyyjä sanoi, että kaikki on kokeiltu.

Huoltopilottia voinkin sitten suositella lämpimästi. Kunpa olisin tajunnut viedä pyörän sinne jo ensihuoltoon… Vanhaa pyörää olen huollattanut aina Huoltopilotissa ja työn jälki on ollut  hyvää. Noh, jatkossa ainakin tiedän missä käyn. Intersport oli vähän kuin syrjähyppy ja nyt tiedän, että ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella.
 

Syksystä huolimatta ruoho Huoltopilotin luona oli vihreää.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Kauramoottori
07.10.2013 23.33

Mun mielestä 3mm heitto eturattaassa ei ole normaalia. Mutta hyvä, että pyörä nyt toimii!

Pitäskö tässä laittaa Interiin työhakemus "kuulemma tarvitte pyörämekaanikkoa, joka osais hommansa"? Näillä paikkakunnan Intereillä olis kyllä asiakaspalvelussa parannettavaa. Tourulassa mä oon saanu parikin kertaa aika tympeetä palvelua.

Jenni
08.10.2013 08.11

No minustakin 3 mm on aika paljon heittoa, luulisi että se nyt ei niin vaikea osa olisi tehdä suoraksi... Mutta sekä Intersportin pyörähuoltaja että Nishikin edustaja molemmat sanoivat, että se on normaalia ja vasta tonnien pyörissä ne ovat ihan suoria.

Oon huomannut samaa Intersportien palvelussa. Tai oikeestaan se on hyvin myyjäkohtaista. Tourulassa on yksi nainen tosi hyvä kenkämyyjä ja toinen on huippu vaatemyyjä. Sitten taas vastapainoksi Tourulassa on yksi miespuolinen kenkämyyjä jota koitan aina vältellä. Ja nyt ei tee enää mieli mennä Asema-aukiolle ollenkaan. Harmi vaan, että Stadiumista ei saa ihan kaikkea. Siellä nimittäin oon kohdanut aina järjestäen hyvää palvelua!

Kauramoottori
08.10.2013 08.46

No on kyllä jänniä selityksiä rattaiden kieroudesta. Mä oon käyttöpyöriin vaihdellu noita eturattaitakin ja koko kampisettejäkin. Aina tullu suoria rattaita, vaikka oon ostanu halvinta mitä on löytyny. Käyrän eturattaan pystyy vielä suoristamaankin, jos sen irrottaa ja nuijii vaikka lattiaa vasten. Tää on asia, missä vois leikkiä tyhmää ja vaikka kirjotella fillarifoorumillekin tyyliin "Onko 3mm heitto eturattaissa normaalia? Maahantuojan mukaan se on alle tonnin pyörien ominaisuus."

Tourulassa mun kohdalle on ilmesesti osunu vain niitä miespuoleisia kenkämyyjiä, kun en oo siellä kertaakaan omasta mielestä saanu hyvää/osaavaa palvelua. Stadiumissa on kyllä ihan erilainen meininki. Siellä myyjillä on intoa ja palveluhalukkuutta erilailla.

Jenni
08.10.2013 09.24

Nishiki löytänyt vielä halvempia rattaita? Nyt kun muistelen, niin maahantuojan edustaja kertoi että he ovat itsekin oikoneet niitä juuri tuolla tavalla kuin sanoit. Mutta minun pyöräni koottiin Intersportissa, koska myyjä halusi saada toimitettua sen minulle mahdollisimman nopeasti niin kokosi sen itse. (Tämä oli vielä sitä hyvän palvelun vaihetta.)

Fillarifoorumin kierrän kaukaa. Tuosta kun menisi sinne kirjoittamaan, niin se olisi kuin punainen vaate härälle. Foorumi villiintyisi ihan täysin. Siellä vallitsevan mielipiteen mukaan pyörät ei tunnu olevan kunnollisia jos ne ei maksa tuhansia euroja. Ehkä 10% foorumin tekstistä on kunnollisia. Eilen päädyin sinne googlettaessani venttiilikonvertteria ja ketjussa sitten ihmeteltiin, että miksi kyselet täältä etkä googleta...

Etsipä Tourulasta seuraavalla kerralla käsiisi Jane-niminen myyjä, hänen kanssaan on mukava asioida.

Radler 1977
02.05.2015 10.12

Hei!
Fillarin huoltoon löysin oppaan, jonka neuvojen mukaan olen saanut kaikki pyörät toimimaan vähintään tyydyttävästi. Ketjuvaihteiset vaatii hieman enemmän huoltamista kuin napavaihteet. Ensin puhdistetaan ja rasvataan vaijerit. Rasvan laatu tärkeää. Sitten sama vaihteensiirtäjien ja jarrujen nivelille Vannejarrujen akselit likaantuvat ja jumittavat herkästi. Rattaat ja vanteet pestään ja puhditetaan. Tämän jälkeen vasta kannattaa yrittää vaihteiden ja jarrujen säätöä.
Huolto on bisnestä: Asiakkaalla oli pulma ketjuvaihteet eivät oikein toimineet kaksi vuotta vanhassa pyörässä, jolla ajettu n 500 km kaupunkityömatkaa. Merkkiliike esitti 270,-- EUR arvion korjauksista. Tosiasialla uudet ketjut ja vaijerien herkistys (alle 30 min ) posti pulmat.
Öljykannusta valutettiin öljyä laakereihin. Polkimien ulkolaakerien suojatulpat irrotettiin, säädettiin ja öljyttiin laakerit. Ketjut pestiin valopetrolissa, annettiin kuivua, suojaava tunkeutuva spray ja lopuksi ketjuspray ja ylimääräiset rievulla pois. Pyörä kulki kuulemma kevyemmin kuin koskaan. Nyt viides vuosi ilman huolta ja huoltoa menossa. Nämä tuli opeteltua kun heilin pyörän sivuvetojarru ja nuppi kuumeni ja luontoretket päättyivät viimeistään kolmannelle terassille viilentävien juomien luo.

Jenni
11.05.2015 20.35

Kiva kuulla, että olet löytänyt parhaat niksit pyörän huoltoon eikä pyörän aiheuttamia tunteita tartte enää viilentää terassilla. :D

270 e kuulostaa ihan järjettömältä hinnalta korjaukselle! Hyvä että selvisi sitten vähemmällä...

Musta tuntuu, että tässä omassa pyörässäni ei neuvojesi mukainenkaan huolto auta, kun vika oli pyörässä ihan uudesta alkaen, jolloin ketjut olivat vielä ihan puhtaat. Nyt käytin pyörän keväthuollossa Huoltopilotissa ja tällä kertaa vaihteet eivät kyllä meneet kohdilleen. Olivat siis syksystä saakka olleet jo vähän huonossa asennossa ja pystyi taas käyttämään äänettömästi vain 6. takaratasta eturattailla 2. ja 3., kun haluaisin että 5. tai 7. toimisi myös noilla kahdella. Pyysin säätämään vaihteet huolella, mutta edelleen sama vika. Pitäisi käydä reklamoimassa, mutta ajattelin tehdä sen kun saan sieltä talvipyörän huollosta.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb