19.11.2013

Uudet nastarenkaat polkupyörään

Osoite kopioitu
Vaihtaessani keväällä pyörääni kesärenkaita huomasin, että nastarenkaiden sivut olivat todella halkeilleet. Ei kai mikään ihme, sillä olivathan ne olleet jo lähemmäs kymmenen talvea käytössä. Päätin siis hankkia tänä syksynä pyörään uudet nastarenkaat.
 

Tarttis ehkä vaihtaa...

Ostettuani kesällä uuden pyörän jäi vanha pyörä talvikäyttöön, joten vaihdoin siihen nastarenkaat näin ajoissa, jotta voin kelin mukaan ajaa nastoilla tai ilman. Uudet nastarenkaat ostin Huoltopilotista, jonka tehtäväksi annoin myös niiden allelaiton. Vaikka olisin voinut vaihtaa ne itsekin, maksoin mielelläni 22 euroa siitä, että joku muu teki sen puolestani kun liikkeessä kuitenkin kävin. Samalla vaihtoon menivät moneen kertaan paikatut sisäkumit, joista takarenkaan kumi ei enää pitänyt ilmoja kunnolla sisällään vaan tyhjeni hitaasti viikossa.
 
Huoltopilotilla oli tarjota 26 tuuman renkailla varustettuun Nishiki Reno -pyörääni paria nastarengasmallia:
- Suomi Tyres W106 (39,90 e/kpl) (ex. Nokian Hakkapeliitta W106)
- Schwalbe Snow Stud (55 e/kpl)
 
Pitkän pähkäilyn jälkeen valitsin Snow Studit. Myyjän mukaan renkaat ovat hyvin samantasoiset; Snow Studin etuna on vain heijastinnauha renkaan sivussa ja hieman parempi pito lumella isomman kuvion vuoksi. Snow Studeissa nastat ovat renkaan sivuilla, kun taas W106:ssa ne ovat keskemmällä.
 

Suomi Tyres W106 vs. Schwalbe Snow Stud

Edelliset nastarenkaani olivat W106-renkaat. Ei niissä mitään vikaa ollut, mutta halusin testata toisia, koska ajattelin, että ne olisivat mukavammat ajaa, kun renkaan sivuilla olevat nastat eivät varmaan ropisisi niin paljon. Tässä tietysti on vaarana, että pito jäällä ei ole niin hyvä, mutta 10 km ajon perusteella nastat ottavat kyllä heti kiinni kun pyörää kallistaa aavistuksenkin. Lisäksi rengaspaineita voi vähän laskea liukkaalla, jolloin nastat pureutuvat jäähän paremmin.
 

Schwalbe Snow Stud pyörässäni.

Työkaverini oli aivan järkyttynyt, kun kuuli ostamieni nastarenkaiden hinnan. Polkupyörien nastarenkaita saisi kyllä halvemmallakin, mutta ainakin itse haluan satsata sellaisiin, jotka kestävät monta talvea. Epäilin, että pyörähuollossa renkaat saattaisivat maksaa hieman enemmän kuin marketeissa, mutta yllättäen W106 maksoivat Prismassa sentilleen saman verran kuin Huoltopilotissa eli hinnassa ei ollut mitään erikoisliikelisää.
 
Kyselin Huoltopilotin myyjältä halpojen ja kalliiden nastarenkaiden eroista. Halvemmissa renkaissa nastat saattavat olla kevytmetalliseosta, jolloin ne eivät kestä käytössä vaan kuluvat niin, että lopputuloksena renkaat saattavat muuttua nastattomia liukkaammiksi. Myyjä kertoi myös esimerkkinä jonkun asiakkaan, joka oli ostanut syksyllä ensin Biltemasta pyörän nastarenkaat ja tullut sitten vuodenvaihteessa ostamaan heiltä kunnolliset, kun Biltemat eivät kestäneet. Halpisrenkaiden kumiseos saattaa olla samaa kuin kesärenkaissa, joka ei ole niin hyvä talvikäytössä. Kaikki halpisnastarenkaat eivät kuitenkaan ole huonoja, vaan esimerkiksi Continentalin Nordic Spike 120 nastarenkaat ovat kuulemma ihan ok (hinta Minimanissa 27,95 e/kpl; ei ole myynnissä 26-tuumaisina).
 
Etsiessäni tietoja polkupyörän nastarenkaista luulin, että Nokian Renkaat valistaa polkupyörän renkaita edelleenkin, sillä lukeehan vanhoissa W106-renkaissani "Nokian Hakkapeliitta". Kävi kuitenkin ilmi, että Nokian Renkaat on myynyt polkupyöränrengasliiketoimintansa jo vuonna 2004 Suomen Rengastehtaalle. Huoltopilotin myyjän mukaan Nokian nimi katosi polkupyörien renkaista vasta muutama vuosi sitten, joten ei ihme jos se on sekoittanut. Tulee mieleen Valiojäätelö, joka ei ole ollut Valion enää moneen vuoteen. Nykyisin "Nokian Hakkapeliitta" polkupyörien renkaat myydään nimellä "Suomi Tyres", mutta samoista renkaista on kyse.

Vanha pyörä uusilla renkailla valmiina talveen.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Kauramoottori
22.11.2013 22.54

Noista kahdesta vaihtoehdosta olisin myös ottanu Schwalbet.

Nastarenkaiden hinta kirpasee, mutta kyllä ne sitä ajoa sitten myös kestää. Nastarenkaat on pieni investointi verrattuna kaatumisesta tulevaan saikkuun tai telottuihin raajoihin.

Jenni
22.11.2013 23.11

Jos nämä kestävät taas lähemmäs 10 vuotta, niin ei se paljon hintaa tee per talvi. Mielellään ostan kunnolliset kerralla.

Kai tiesit vanhan periaatteeni, että nastarenkaisiin vaihdetaan vasta kun on kahdesti kaatunut kesärenkailla? :P Että ei se investointi, vaan allelaitto on ollut kompastuskivenä... Nyt voi olla että pidän tuossa pyörässä nasta ympäri vuoden.

Millä perusteella sä olisit valinnut myös Schwalbet?

Kauramoottori
23.11.2013 10.29

Schwalben kuvio näyttää rullaavammalta ja toimivammalta irtolumessa/loskassa. Noita W106 renkaita oon käyttäny monet talvet. Pitää ihan kohtalaisesti, mutta rullaa heikosti. Irtolumessa ei oo mikään paras rengas ajaa.

Talvea varten mulla on nykyään vähän järeempiä, noin 300 nastaisia maastonastarenkaita (Schwalbe Ice Spiker, Nokian WXC300). Niissä kuvio toimii paljon paremmin irtolumessa ja loskalla ja pääsee eteenpäin vaikka peilijäällä.

kalle m
02.03.2015 23.28

Mistä löytyisi 20 tuuman nastarengas lastenpyörään?

Jenni
03.03.2015 09.19

Googlettelin asiaa ja ainakin Schwalbe Marathon Winter -nastarengasta saa 20" koossa. Ihan jokaisesta kivijalkapyöräliikkeestä ei välttämättä löydy, koska kuvittelisin sen olevan aika vähän myyty koko. Mutta nettikaupoista sitä löytyy, mm. Bike Discount, josta olen kuullut hyviä kokemuksia ja tilannut itsekin kerran.

http://www.bike-discount.de/en/buy/schwalbe-marathon-winter-168-spikes-20-x-1%2C6-wired-62463?currency=1&delivery_country=39

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Nishiki Reno Polkupyöräily Renkaat Talvi

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb