POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla

tiistai 31.03.2015 Avainsanat: AutokouluRata-ajoRenkaatTalviTapahtuma

Tämän vuotinen agendani perinteisessä Autokoulu Moottorin liukkaan kelin ratapäivässä helmikuun lopussa oli testata, miten (huonosti) kitkarenkaat pitävät jäällä ja kokeilla, “ilmoittavatko” renkaat, kun pidon menetys on lähellä. Viikon plussakelien jäljiltä rata oli kuitenkin tosi sohjoinen, joten ei ollut merkitystä oliko autossa alla nastat vai kitkat. Noh, tulipahan ajeltua, eikä radalla ole koskaan käynyt aika pitkäksi. Yleensähän se lähinnä loppuu kesken, ja niin kävi nytkin. 

Viime vuosina ratapäivä on pidetty Lievestuoreella, mutta tänä vuonna palattiin JoSeMoRa:lle eli Joutsan seudun moottoriradalle. Joutsan etu Lievestuoreen ajoharjoittelurataan verrattuna on sen harjoitusalueen pituus, 430 m, minkä johdosta radalla on turvallista ajaa maantienopeuksilla.

Päivä meni vanhalla kaavalla eli ekana jarrutusmatka- ja turvavälinäyttö ja sitten päästiin ajamaan itse. Komeassa kaaressa nukke jälleen kerran lensi, kun nopeutta nostettiin kympillä 50 -> 60 km/h. Jos näytöt kiinnostavat, niin kannattaa ehdottomasti lukaista viime vuoden blogaukseni, jossa näytöistä on videot ja tarkemmin juttua.

Autokoulun Audi A3 törmää nukkeen jarrutusmatkanäytössä. Auto pysähtyi tälle kohdalle jarrutuksesta 50 km/h nopeudesta, mutta 60 km/h nopeudesta vauhtia on tällä kohtaa vielä ihan reilusti.

Kentälle oli rakennettu esteen väistötehtävä (jarruta ja väistä), kaarreajo (jarruta kun tulet kaarteeseen) ja kitkaympyrä niin, että ne pystyi ajamaan kaikki sanoilla vauhdeilla. Miinuksena tässä oli se, että opettajan antama palaute puuttui täysin, ellei sitä käynyt kysymässä erikseen ekan tehtävän jälkeen. Etu puolestaan oli, että ajaminen oli varsin jouhevaa, kun kukaan ei pysähtynyt radalle, joten pitkiä jonotusaikoja päässyt syntymään. Ehkä seuraavalla kerralla palautteen anto voisi olla kaikkien näiden kolmen tehtävän jälkeen, jolloin yksi opettaja voisi lähettää matkaan ja vaikka pari opettajaa voisi olla radan sivussa antamassa palautetta. Täytyypä ehdottaa. :)

Volvo V70 väistää estettä ja kääntyy poikittain. (Kuva: Reija Ilomäki)

Autokoulun Audi A3 parkissa, Mersu palaamassa tukikohtaan kaarretehtävän vierestä, pari autoa kitkaympyrässä ja minä Pololla oikaisemassa takaisin lähtöpaikkaan. (Kuva: Reija Ilomäki)

Esteen väistötehtävän ajoin ensin 50 km/h vauhdista, missä ei ollut  mitään vaikeaa. 60 km/h vauhdissa sen sijaan alkoi olla tekemistä ja ajoinkin tyylikkäästi esteen reunimmaisen törpön yli. Ajattelin, että vika oli kitkarenkaissani, mutta ei selkeästikään, koska ajoin saman törpön yli myös kaverini Hakkapeliitta 8 -nastarenkailla varustetulla Mazda3:lla. Myöhemmin väistö onnistui kuitenkin Pololla tuosta 60 km/h vauhdistakin.

Esteen väistötehtävä Pololla. Alemmassa kuvassa opettaja korjailee törppöjen paikkoja, mutta tällä kertaa minä en rikkonut rataa, vaan jo joku ennen mua. (Kuva: Reija Ilomäki)

Kaarteessa Polo ei tahtonut pysyä. En tiedä mikä siinä oli ajateltu saapumisvauhdiksi, mutta ainakin 50 km/h vauhdista Polo ajautui ulos aika totaalisesti. Tätäkään ei voi laittaa renkaiden syyksi, koska tuossa sohjossa nastoista ei ollut mitään apua. Mielenkiintoisempaa olikin vertailla Polon ja Mazda3:n käytöstä. Esteen väistöstä ne suoriutuivat aika samalla tavalla, mutta kaarrejarrutuksessa niiden käytös oli ihan erilaista: Mazda3 pyrki ulos ison auton isoin elkein kylki edellä, kun taas Polo kääntyi paljon terävämmin. Ajonvakautus oli siis ihan erilainen. Samaa sanoi kaverini, joka testasi puolestaan Poloa.

Myöhemmin kokeilin radan toiseen reunaan rakennettua esteen väistöä 80 km/h nopeudesta. Normaalilla tiellä ei kyllä tulisi kuuloonkaan ajaa noin kovaa, jos sohjoa olisi yhtä paljon kuin nyt radalla oli! Esteen väistäminen kuitenkin onnistui hyvin. Kaikista yllättävin juttu tapahtui kuitenkin sitten, kun Polo lopulta pysähtyi: sen hätävilkut alkoivat vilkkua! Ja minä kun olen luullut, että siinä ei ole automaattista hätävilkutusta, sillä en ole aikaisempien kolmen ratapäivän aikansa saanut niitä syttymään kertaakaan. Mutta niin ne nyt vain syttyivät ja vieläpä joka kerta, kun jarrutin 80 km/h tai kovemmasta vauhdista. Ehkäpä hätävilkkujen syttyminen vaatii toimiakseen kovemman lähtövauhdin; kovempi vauhti = kovempi hätä? Tai sitten sohjon alta löytyi asfalttia ja auton hidastuvuus oli kovempi kuin jäällä ja ne toimivat siksi. Ei voi tietää. Mutta hienoa oli löytää tämä ominaisuus!

Esteen väistäminen 80 km/h nopeudesta.

Tajusin liian myöhään, että radan sohjossa 80 km/h ajaessa olisi ollut hyvä tilaisuus vähän mutkitella ja kokeilla, miltä tuntuu, jos/kun auto lähtee lapasesta. Kun kaikki harjoitustehtävät ovat jarrutuksia, ne ovat tavallaan liikenteen erikoistilanteita. Olet joutunut silloin jo hätään. Sen sijaan normaalissa ajossa, jos tilannenopeus on keliin nähden liian suuri, auto voi lähteä heittelehtimään. Olisi ollut jännä kokeilla, miltä se tuntuu ja miten siitä selvitään.  

Loskaa ja sohjoa ja tässä kohtaa alkaa pilkottaa jo asfalttikin... 

Yksi päivän hauskoista jutuista oli päästä tapaamaan Autokoulu Moottorin liikenneopettaja Reija. Olin hänen kanssaan samalla luokalla ala-asteella, kunnes perheeni muutti Lievestuoreelle. Viime tapaamisesta on 23 vuotta, toivottavasti seuraavaan menee vähän vähemmän aikaa! :)

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Piia - 1.4.2015 klo 17:36

    En ole eds tiennyt että on olemassa sellainen ominaisuus kuin automaattinen hätävilkutus...!

  • Jenni - 2.4.2015 klo 23:32

    Juu on! Fiksu ominaisuus, mutta ihan herkästi ei mene päälle vaan vaatii tosi tiukan jarrun polkaisun. Niin Volkkarin hyötyautojen kuin Mazdankin kanssa radalla ollessa sen annettiin ymmärtää oleva merkki onnistuneesta jarrutuksesta. :P Mazdalla en saanut kertaakaan syttymään, Volkkareista sain Amarokilla muutaman kerran. Ja nyt Pololla! Oon luullut oikeesti et se on vain uusiempien autojen ominaisuus. Kuvittelisin, että se on sulla Cactuksessakin, mutta missäs testaat... :)

  • Kimmo - 6.5.2015 klo 12:26

    Paketti-Mersuissa automaattinen hätävilkutus tarkoittaa sitä, että hätäjarrutehostin on aktivoitunut jarrutuksessa = riittävän voimakas jarrutus. Ilmeisesti muissakin merkeissä on sama logiikka. Omassa Peugeotissanikin oli yllätyksekseni automaattinen hätävilkutus, joka aktivoitui moottoritienopeudesta voimakkaammin jarrutettaessa. Taajamanopeuksissa se ei aktivoidu, eli se on ohjelmoitu keski-eurooppalaisittain äkillisten moottoritiejarrutusten varalle.

  • Jenni - 11.5.2015 klo 20:40

    Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, että hätävilkut syttyy kun hätäjarrutehostin on aktivoitunut. Tosin on vähän outoa, että hädässä tarvittava ominaisuus vaatii niin kovan polkaisun, että sitä ei selkäytimestä monella tule ilman harjoittelua.

    Voi muuten olla että Polossa ei ole syttynyt Lievestuoreen liukkaan kelin radalla hätävilkut siksikään, että siellä nopeudet on taajamaluokkaa eli max 60 km/h. Tai sitten vaan liian liukasta ja pysähdys ei ole ollut äkillinen. Enivei, kiitos kommentistasi, siinä tuli uutta tietoa! :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!