12.02.2016
Naisautoilijat osa 2. - Mikon ja Akin salaisuus
Teksti: Arttu Lustig
Kuva: Jenni Rossi & Arttu Lustig
Valtakunnallinen autobloggaajien kokoontuminen läheni loppuaan. Vihdoin oli saavutettu toivomani tilanne, jossa naisseuraa ei enää ollut pöydässä ja pääsisin miesten kesken keskustelemaan naisautoilijoista. Kasvavissa määrin sisälläni oli noussut ajatus ja tunne, että naiset olisivat autoilijoina parempia kuin miehet. Olin aikaisemmin kirjoittanut blogiini naisten paremmuudesta autonomistajina, mutta en osannut pukea sanoiksi, miksi ajattelin naisten olevan myös parempia kuskeja. Nyt kun hetki oli oikea, halusin kysyä, oliko bloggarikollegoilla, Akilla ja Mikolla, syntynyt samansuuntaisia ajatuksia ja olisiko heillä mielipidettä naisautoilijoiden paremmuudesta.
Hetken avattuani ajatuksistani kumpikin nyökytteli hiljaa merkkinä myötämielisyydestä ajatuksilleni. Aki aloitti selvittämisen lakonisena kuin vastatakseen kymmenettä kertaa samaan kysymykseen. Akin mukaan koko vyyhti pitää aukaista miehisistä lähtökohdista. Miesten autoilu on täysin levällään. Autossa ollaan kuin kotona verhot kiinni, mutta samalla ruokitaan kilpailuviettiä ympäristössä, jonka valtteina ovat pidättyväisyys ja rauhallisuus. Ajattele, jos ihminen marketissa tekisi ostokset puolittain juosten yrittäen saavuttaa seuraavaa näköpiiriin osuvaa ostoskärryjä ohjaten. Repertuaariin kuuluisivat myös kovat kiihdytykset aina pienimmänkin tilaisuuden tullen. Tällainen henkilö joutuisi ennemmin tai myöhemmin vaihtamaan ostospaikkaa marketin henkilökunnan pyynnöstä. Toisaalta taas miehille alinopeus on syntiä, joka tukkii tiet ja aiheuttaa ruuhkia, mutta taas ylinopeus on laitonta ja aiheuttaa vaaratilanteita. Olemme miehinä ajaneet itse itsemme tilanteeseen, jossa voittaminen on lähtökohtaisesti mahdotonta.
Mikko valisti, että naiset suhtautuvat autoiluun hyvin eri lailla ja pelaavat liikenteessä hyvin eri tavalla kuin miehet. Naisten valttikorttina ja päämääränä on vuorovaikutus. Autoilu on naisille keskustelua ja yhdessäoloa muiden autoilijoiden kanssa. Autoilu ei ole vain liikennemerkkien tottelemista, vaan myös viestintää muiden autoilijoiden kanssa. Auto ei siis ole pelkästään keino päästä paikkoihin, vaan yhtä lailla kommunikoinnin väline. Vähän samaan tapaan kuin kännykkä. Tietenkin erotuksella, että autolla kommunikoidaan valomerkein muiden tiellä liikkujien kanssa. Joskus erityisissä tilanteissa avuksi tulevat kielimuurit ylittävät käsimerkit tai harvinaisimmillaan auton ikkunasta pilkistävät kuljettajan kasvot kertomaan näkökantansa autojen sijoitteluun liikenneväylällä.
Aki selvensi, ettei liikenteessä ajaminen vaadi erityisiä ajotaitoja. Kaikki liikenneväylät ovat suunniteltu niin, että henkilöautolla on mahdollisimman helppo kulkea. Hyvin vaatimattomilla ajotaidoilla pärjää liikenteessä, ja autoilun haasteet syntyvät vuorovaikutuksesta muiden autoilijoiden kanssa. Koska naisten vuorovaikutustaidot ovat yleisestikin paremmat kuin miesten, ovat naiset parempia kuskeja kuin miehet.
Vaikka Mikko oli lähdön merkiksi laittamassa takkiaan päälle, halusin tiedustella vielä häneltä kantaa vanhaan kliseeseen, jossa perustellaan miesten olevan parempia kuskeja, koska kaikki menestyneimmät autourheilijat ovat miehiä. Mikko vastasi, ettei kai sentään itselleen voi ottaa kunniaa vain sen takia, että jollakin toisella pakkasella myös vähän kutistuu.
Matkatessani kohti kotiani läpi räntäsateisen Keski-Suomen Akin ja Mikon sanat kaikuivat mielessäni. Puheissa oli perää. Ehkä lopulta sain rauhan mieleni päälle sukupuolten taistelussa maanteillä. Muistelin kehä ykkösellä huomiota herättävästi seikkaillutta autoa. Auto vaihtoi kaistaa kuin arpaonneaan testaten. Nopeus vaihteli pienistä pyrähdyksistä yllättäviin jarrutuksiin. Liikevaloissa selvisi, että kuskina toimi vanhempi nainen. Vaikka nainen autoineen oli haaste turvaväli-ihanteelle, vuorovaikutuksesta muiden autoilijoiden kanssa pidettiin tiukasti huolta runsaasti vilkkua käyttäen eikä omaperäinen ajotyyli lopulta ollut kuin ihmettelyn aiheeksi muulle liikenteelle.
Käy ihmeessä kurkkaamassa myös Mikon ja Akin autoblogeja:
http://autovouhotus.fi/mikon-autoblogi/
Keskustelu
Ei kommentteja