07.08.2009

Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset

Osoite kopioitu

Viime viikolla mm. Helsingin Sanomat uutisoi siitä, kuinka poliisi kiristää syksyllä ylinopeusvalvontaa ja sen rajoja. Kun nykyisin sakotusraja on ollut 15 km tietämillä (en löytänyt faktaa, mutta tässä käsityksessä olen ollut), niin jatkossa poliisi voi puuttua jo muutaman kilometrin ylinopeuteen ja 7 km ylityksestä napsahtaa rikesakko.

Uutinen on herättänyt runsaasti keskustelua. Ihmiset tuntuvat olevan niin tottuneita ajamaan nykyisen sakkorajan sallimaa ylinopeutta, että tiukempaa valvontaa ei hevillä sulateta. Sehän tarkoittaisi, että on alettava ajaa hitaammin! Se lienee muutoksen tarkoituksenakin. Voidaan kysyä, mitä ideaa on nopeusrajoituksilla, joiden niiden ylittämisestä ei saa sanktiota ennen kuin ylittää ne reilusti.


Aiheen ympärillä vellovassa keskustelussa lähinnä valitetaan valvonnan mukanaan tuomista epäkohdista. Tässä muutamia toistuvasti esitettyjä argumentteja:

Valvonnan kiristämisen vuoksi nopeusrajoituksia pitäisi nostaa

Vaatimus perustuu siihen, että ihmiset eivät halua muuttaa ajotottumuksiaan. Jos on aina ajettu 80 km/h alueella 90 km/h, niin valvonnan tiukentaminen vaatisi ajamaan hitaampaa ja sehän ei käy laatuun. Niinpä moni esitti, että nopeusrajoitus nostettaisiin kymmenellä kilometrillä 80 km/h -> 90 km/h, jolloin voisi ajaa valvonnan kiristymisestä huolimatta samaa nopeutta kuin ennenkin.

Ehkä tämä toimisi hetken, mutta en millään pysty uskomaan, että ihmiset voisivat pitäytyä rajoituksessa, vaan vähitellen alettaisiin vaatia jälleen korkeampia nopeusrajoituksia. Poliisin työryhmän tavoitteena on kuitenkin laskea keskinopeuksia, joten nopeusrajoitusten nostaminen tuskin auttaisi siinä asiassa.

Ei ole mahdollista ajaa tasan nopeusrajoituksen määräämää nopeutta

Väitteestä paistaa läpi se, että nopeusrajoituksen ei ymmärretä olevan suurin sallittu nopeus, vaan sitä pidetään pakollisena ajonopeutena. Autolla ajaessa nopeus ei koskaan pysy vakiona, vaan se yleensä hieman heittelee esimerkiksi maastonmuotojen mukaan. Jos siis ajaa koko ajan sallittua maksiminopeutta, saattaa auto helposti kiihtyä ylinopeuteen esimerkiksi alamäessä.

Tässä väitteessä on se hassu juttu, että siinä ei huomioida lainkaan auton mittarivirhettä. Autojen mittarithan näyttävät yleensä hieman yläkanttiin. Jos ihmiset katsoisivat nopeuden aina mittarin mukaan, ei nopeuden vaihtelusta johtuvia nopeusrajoituksen ylityksiä luultavasti tulisi niin paljon.

Ei voi tietää mitä nopeutta ajaa, koska missään ei voi tarkistaa nopeusmittarin todellista näyttämää

Väittämä perustuu jälleen siihen, että on vain pakko ajaa koko ajan niin kovaa kuin luvallista. Koska auton mittari näyttää alakanttiin, arvioidaan heittämä ja ajetaan sen verran mittarin näyttämän yli. Arvio ei kuitenkaan ole koskaan tarkka. Jos vain ajaisi mittarin mukaan niin ei olisi mitään ongelmia. Nopeusmittari ei näytä koskaan liikaa, joten sen mukaan ajamalla ei myöskään syyllisty ylinopeuteen. Sitä paitsi jos pitää ajaa mittarin näyttämää kovempaa, voi nopeuden tarkistaa navigaattorista, jotka ovat aika lailla yleistyneet viime vuosina.

Kaikkiin autoihin pitäisi saada vakionopeussäätimet, jotta rajoituksia pystyy noudattamaan

Yllättävän moni keskustelija oli sitä mieltä, että koska pienestäkin ylinopeudesta sakotetaan jatkossa, pitäisi kaikkiin autoihin saada vakionopeussäädin. Sillä eliminoitaisiin inhimillinen tekijä eli kuljettaja, joka ei aina pysty pitämään yllä täsmälleen samaa nopeutta.

Joku tosin valitti, että vakionopeussäädinkään ei takaa aina tasaista nopeutta, sillä ajettaessa ylämäkeen nopeus saattaa mäen laella hetkeksi nousta säädettyä arvoa suuremmaksi. Mutta onko vakionopeussäädinkin pakko asettaa tasan rajoituksen mukaiseen maksiminopeuteen?

Jälleen olisi helpointa ajaa mittarin näyttämää nopeutta.

Nopeusmittarin jatkuva tuijotus heikentää liikenneturvallisuutta

Erittäin usein esille tullut väite. Autoa ajaessa ei muka ehdi enää seurata liikennettä, koska sakkojen pelossa on koko ajan tuijotettava nopeusmittaria. Mittaria ei ole ennenkään tuijotettu koko ajan, joten miksi pitäisi nytkään? Ajamalla mittarin näyttämää nopeutta eikä mittarivirheen rajoilla, pieni nopeuden heittelehtiminen ei haittaa mitään.

Jotkut vetoavat siihen, että auton mittari ei ole riittävän tarkka näyttämään ajettua nopeutta. Mikään nopeusmittari ei ole niin epätarkka, ettei se näyttäisi tasakymmeniä, mitä nopeusrajoituksetkin ovat.

Varovasti ajavien määrä lisääntyy ja vaaralliset ohitukset lisääntyvät

Ennen nopeusvalvonta oli löysempää, mutta nyt kun sitä tehostetaan, varmasti useampi autoilija alkaa noudattaa rajoituksia. Aina on kuitenkin myös niitä, jotka eivät malta ajaa rajoitusten mukaan. Kun he sitten saavuttavat hitaammin ajavia, on ohi päästävä. Rajoituksia noudattavia autoilijoita on kuitenkin turha syyllistää vaarallisten ohitusten lisääntymisestä, sillä ohittajat niitä riskejä ottavat, eivätkä normaalisti ajavat.

Ennen kuin kaahaajat syyttävät sääntöjä noudattavia ihmisiä vaaratilanteiden lisäämisestä, olisi ehkä syytä tarkistaa omaa ajotapaa. Onko pakko olla niin kiire, että hitaammasta on heti päästä ohi?

---


Hyvin monet väitteet perustuvat siihen, että ihmiset ajavat vähintään nopeusrajoituksen mukaisesti, eikä enintään. Mittarivirheen verran "ylinopeutta" ajaminen tuntuu olevan liikenteessä enemmän tapa kuin poikkeus ja mittarin mukaan ajavat luokitellaan alinopeutta ajaviksi.

Autokoulussa opettajani sanoi kerran jotain tyyliin, että "et voi mitään sua ohittaville, koska sun on ajettava nopeusrajoituksen mukaan". Niin varmasti kaikille opetetaan, mutta viimeistään ympäristön paine (kun kaikki muutkin...) pakottaa ajamaan kovempaa. Ehkä tätä liian kovaa ajamisen oravanpyörää päästään nyt purkamaan, kun nopeusrajoituksia aletaan valvoa kunnolla. Ehkä todella muutaman vuoden kuluttua keskinopeudet olisivat hieman tippuneet.

Nopeuden tiputtaminen on kuitenkin pitkällinen prosessi, sillä totuttuja toimintatapoja on vaikea muuttaa. Kun ihminen on koko ikänsä ajanut tietyllä tapaa, on vaikea asennoitua uudelleen. Nopeuden tiputtaminen tulee olemaan itsellenikin harjoitusta vaativa asia. Herkästi tulee paine ajaa se 5 km ylinopeutta, jotta pysyn mukana muun liikenteen tahdissa. Kun tähän on tottunut, tulee helposti ajettu pikkasen yli vaikka ei olisi edes muuta liikennettä paineistamassa ja toisaalta oman auton mittaria hiljempaa ajavista ajattelee, että miksiköhän tuo ajaa noin hitaasti.

Viime aikoina olen pyrkinyt pitämään nopeuteni pari kilsaa todellisen nopeuden alapuolella testatakseni muiden suhtautumista nopeuteeni. (Asennutin Poloon keväällä Econen-kulutusmittarin, joka näyttää todellista nopeutta.) Ajaessani moottoritiellä rajoituksen mukaisesti olen huomannut, että 90% autoista ohittaa minut. Ajaessani puolestaan tavallisella maantiellä kehitän perääni pikku hiljaa jonon, josta kiireisimmät ohittavat välillä vähän turhan ahtaista väleistä. En halua silti pitää itseäni "varovasti ajavana" ja "vaarallisten ohitusten aiheuttajana", kun kerran ajan rajoitusten mukaisesti!

Muutoksen pitää lähteä meistä kaikista jotta nopeuksien tiputtamisessa onnistuttaisiin. Poliisin muistamiset toivottavasti nopeuttavat tätä prosessia.

Ps. En ottanut tässä merkinnässä mitään kantaan nopeusrajoituksiin ja ylinopeuksiin ohitustilanteissa. Niistä olisi kyllä jotain sanottavaa, mutta jääköön toiseen kertaan, jos joskus saisin aiheesta jotain raapaistua. Jos.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Antti-Juhani Kaijanaho
08.08.2009 10.15

Mikä mahtaa olla tuo todellisen nopeuden näyttävä mittari? Navigaattori vai jotain muuta?

Jenni
09.08.2009 15.48

Econen-kulutusmittari ja välillä autossa on vielä navigaattorikin näyttämässä nopeutta. :) (Korjasin sen myös tekstiin.)

Otto L
30.09.2009 22.15

Eikä ohituksia pitäis ees syntyä, koska edes ohitustilanteessa nopeus ei saa ylittää nopeusrajoituksia

Jos ajat 80 alueella 80 --> susta ei saa mennä ohi

Jenni
30.09.2009 22.54

Näinhän se lain kirjaimen mukaan menee. Ja vaikka toinen ajais 90 km/h ja sä 100 km/h niin tarttet tosi pitkän pätkän että ehdit ohittaa. Kirjoitin tästä kokemusperäisen kommentin viime vuoden kesänä blogin alkuun. Mielestäni pitäisi olla mahdollisuus ylittää rajoitus x km/h ohitustilanteessa, koska ripeä ohitus on turvallisempi kuin pitkäaikainen vastaantulijan kaistalla kökkiminen silloin kun tarjolla ei ole sitä kahden kilsan suoraa vailla ainuttakaan autoa. Toki aina kantsii miettiä, milloin ohitus hyödyttää niin paljon, että se kannattaa suorittaa.

Otto L
01.10.2009 20.54

Ohittamisen tarpeellisuudestakin oli puhetta ja edes pitkillä matkoilla siitä ei ole juuri hyötyä, paitsi jos edessä köröttää traktori, josta pääsee kyllä nopeasti ohi nopeus eron takia

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb