18.04.2016

Milloin U-käännös on kielletty?

Osoite kopioitu

Meillä oli työkaverini kanssa taannoin erimielisyyttä siitä, onko U-käännös sallittu, jos vasemmalle kääntyminen on kielletty. Mielestäni ei ollut, kaverin mielestä oli. Asia oli selvitettävä!

Minulle on jäänyt mieleen jo lukioajoilta tilanne, jossa oltiin tultu porukalla autolla kaupunkiin opintomessuille. Olimme ajaneet oikean paikan ohi ja jossain risteyksessä kuskina toiminut luokkakaveri teki uukkarin kommentoiden, että "uukkari on sallittu, jossei se oo kielletty". Tarkoittaako se sitä, että U-käännös on kiellettävä aina omalla liikennemerkillään (334), kuten työkaverini väitti? Ei tarkoita.

Tieliikenneasetus sanoo vasemmalle kääntyminen kielletty -merkistä (332) yksiselitteisesti, että "Merkillä kielletään vasemmalle kääntyminen ja U-käännös risteyksessä tai liittymässä, jollei lisäkilvellä ole osoitettu muuta vaikutusaluetta." Tämä on mielestäni hyvin loogista, koska sisältäähän uukkari aina vasemmalle kääntymisen.

On myös muita tilanteita, joissa U-käännös on kielletty:

Ajokaistat erottavaa sulkuviivaa ei saa ylittää, joten sen kohdalla ei voi myöskään tehdä uukkaria. (Katkeamaton keltainen tai valkoinen viiva ajoradan pinnassa.)

Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä ei saa kääntää autoa eikä siten missään nimessä myöskään tehdä uukkaria edes eri suuntaan vievät ajoradat yhdistävillä poikittaisteillä. Useasti poikittaistiet on varmuuden vuoksi vielä merkitty vasemmalle kääntyminen kielletty -merkillä.

Tunnelissa, joka on osoitettu liikennemerkillä (565), ei saa tehdä uukkaria.

Pakollista ajosuuntaa osoittavat määräysmerkit kertovat minne saa ajaa, joten ne myös estävät U-käännöksen. (Pyöreä merkki, jossa valkoinen nuoli sinisellä pohjalla 411-415.) Mutta saako U-käännöksen tehdä, jos pakollinen kääntyminen onkin vasemmalle? Tämä aiheutti minulle hieman päänvaivaa ja käännyinkin asiassa Facebookin Liikenneopetus-ryhmän ammattilaisten puoleen. Pari eriävää mielipidettä oli, mutta ehdoton enemmistö painotti, että ainoastaan nuolen suuntaan saa ajaa. Eli pakollinen kääntyminen vasemmalle eisalli U-käännöstä.

Yhteenvetona voitaneen todeta, että U-käännös on sallittu aina, kun sitä ei ole erikseen kielletty. Kielto voi olla omalla liikennemerkillään tai jokin muu liikennemerkki sisältää kiellon. Suurin osa kielletyistä tilanteista on ihan maalaisjärjellä pääteltäviä.

Harkitessa U-käännöstä on syytä aina huomioida, että sen tekee turvallisessa paikassa, jossa on riittävästi näkyvyyttä molempiin suuntiin. Navigaattorit saattavat käskeä tekemään U-käännöksen missä tahansa riippumatta siitä, onko se sallittua tai turvallista. Kaarteet ja mäet ovat pahoja paikkoja ja esimerkiksi maantiellä on tapahtunut useampia onnettomuuksia, kun uukkarin tekijä on ajanut vastaan tulijan eteen. Mielestäni maantiellä onkin parempi käydä kääntämässä auto jollain sivutiellä ja sen risteyksestä sitten kääntyä päätielle takaisin tulosuuntaan. Kaupungissa puolestaan on usein helpompaa ajaa korttelin ympäri kuin tehdä uukkari jossain vilkkaassa risteyksessä.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Liikennesäännöt

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb