POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin

perjantai 28.07.2017 Avainsanat: KaupunkiajoPohdiskeluTampere

Olen ajanut autolla Tampereen keskustassa viimeksi suunnilleen vuonna kivi ja keppi. Tänä kesänä tein paluun sinne, kun vierailimme mieheni kanssa Suomen pelimuseossa Vapriikissa. Pyynikin kupeessa vietetyn yön jälkeen lähdimme takaisin Jyväskylään, mutta Tampere ei olisi halunnut päästää meitä pois…

Leveillä kaduilla kaipaa kaistamerkintöjä

Blogasin vuonna 2009, että en pidä Tampereella ajamisesta, koska keskustassa ei ota tolkkua, miten monta kaistaa kaduilla on. Näköjään samaa vikaa oli nyt kahdeksan vuotta myöhemminkin. Kadut ovat leveitä, mutta monesti kaistaviivat on piirretty vain juuri ennen risteystä. Missä ihmeen kohdassa tietä pitäisi ajaa?

Liikennesääntöjen mukaan tietenkin oikeassa reunassa. Kun katujen reunassa on pysäköitynä autoja, ajan keskemmällä katua, mutta kun autot loppuvat, olenkin yhtäkkiä keskellä kaistaa. Ajanko sitten reunaan ja taas seuraavien autojen kohdalla keskelle kaistaa? Entä milloin siirryn keskiviivan tuntumaan vasemmalle käännöstä varten?

Ajan toisen auton perässä keskellä ainutta kaistaa. Ei ehkä järkevin ajolinja?

Nyt se keskellä kaistaa ajaminen onkin oikeassa reunassa ajamista, koska vieressä on autoja.

Autokoulussa neuvottiin aikoinaan, että vilkkua pitää näyttää aina, kun autoa siirtää sivuttaissuunnassa. Meillä Jyväskylässä tällaisia paikkoja ei juuri ole, koska tiehen on maalattu kaistat (toki niissäkin vilkutetaan, kaistanvaihdon vuoksi), mutta näillä baanoilla on leveyttä niin, että todellakin tulee sivuttaissiirtymiä. Joku voisi sanoa, että eihän talvellakaan näe kaistamerkintöjä, mutta toisaalta silloin näkee, missä muut ovat ajaneet ja jatkaa laumaeläimenä samaa linjaa.

Oma jännittävyytensä oli myös Hämeenpuisto-nimisessä kadussa, jossa oli risteystä ennen kaksi kaistaa, mutta risteyksen jälkeen toinen kaista mystisesti katosi ja muuttui pysäköintipaikaksi. Kuka on syyllinen, jos tässä kaksi autoa ajaa vierekkäin risteyksen yli ja kiilaa toisensa?

Risteystä ennen on kaksi kaistaa, joita molempia pitkin ajaa auto suoraan.

Risteyksen jälkeen kaistoja onkin enää yksi. Vierekkäisillä kaistoilla ajaneet autot siirtyivät ajamaan peräkkäin, tosin toinen oikeaa ja toinen vasenta laitaa.

Suljettuja katuja ja tietöitä joka puolella

Kaistaihmetykset koin jo ekana päivänä, eivätkä ne yksinään olisi olleet blogauksen arvoiset. Se mistä halusin kertoa, oli vaikeus päästä pois kaupungista!

Auton navigaattorin nopein mutta pisin reittivaihtoehto Scandic Rosendahlista olisi ollut suunnata etelään moottoritielle. Mieheni olisi valinnut sen, mutta minusta oli turha kiertää niin paljon minuutin säästämiseksi ja päätin ajaa suoran näköistä reittiä keskustasta. Virhe!

Ensinnäkään en kesälomalaisena tajunnut, että viiden korvilla maanantaina saattaa olla pientä iltapäiväruuhkaa. Toisekseen Leonin navigaattori ei tiennyt, että suora reitti keskustan läpi ei onnistu, koska Hämeenkatu oli suljettu. Ja kolmanneksi tamperelaiset olivat vielä keksineet alkaa rakentaa junarataa keskelle kaupunkia, joten tietöitä oli siellä täältä ja kadut ilmeisesti siksikin erityisen ruuhkaiset. (Toisaalta ylileveillä kaduilla on kyllä tilaa vaikka mille, vaikka sitten raitiotielle...)

Ensimmäisen virheen tajusin jo lähestyessäni Pyynikintien ja Mariankadun risteystä, mistä halusin jatkaa suoraan Hallituskadulle. Autoja tuli oikealta jatkuvana virtana ja minä tulin vielä kolmion takaa. Tässä varmaan seistäisiin pitkään… Katu oli kuitenkin niin tukossa, että autot eivät päässeet etenemään, joten oikealta tulevat jättivät ystävällisesti tilaa risteyksen läpi ajamiseen eikä siinä tarvinnut lopulta seistä kuin 50 sekuntia.

Väärä reittivalinta alkoi paljastua...

Pari korttelia meni sen jälkeen mukavasti, mutta sitten huomasin, että olin päästänyt helpotuksen huokauksen ihan liian ajoissa. Hallituskadun ja Hämeenpuiston risteys oli nimittäin vielä enemmän tukossa! Risteyksessä oli liikennevalot, mutta katu oli niin tukossa, että vasemmalle ei päässyt kääntymään kuin muutama auto kerrallaan. Lopulta neljän minuutin ja kolmen pysähdyksen jälkeen pääsin jatkamaan matkaa. Mietin kyllä, että onko tämä edes paljon? Ulkopaikkakuntalaisena en tiedä yhtään.

Edellinen risteys ei tosin ollut mitään tähän verrattuna.

Seuraavassa eli risteyksessä navi olisi ohjannut meidät kääntymään oikealle Hämeenkadulle, mutta katu olikin suljettu. Oli siis arvottava uusi reitti. Navi ehdotti, että ajaisimme suoraan ja kääntyisimme oikealle Paasikiventielle/Kekkosentielle Näsijärven rannassa. Minulla oli mielikuva, että rantatunnelien avaamisen jälkeen siellä on kuitenkin suljettu katuja eikä oikealle pääsisi, joten päätin pitäytyä alkuperäisessä suunnitelmassa ja ajaa keskustan läpi. Navin kartta näytti, että seuraavan kerran Tammerkosken yli pääsee Satakunnankatua pitkin. Sinne siis.

Hämeenkadulle kääntyminen kielletty.

Satakunnankadulla ja sen jälkeen Rautatienkadulla liikenne sujui ihan sutjakkaasti. Mutta sitten, kun olisi pitänyt kääntyä rautatieaseman kohdalla vasemmalle Itsenäisyydenkadulle ja ajaa tunnelin läpi, katsoin opasteista että kääntyminen olisi kielletty. Jaha, ja ei muuta kuin suoraan ja uukkari viereisen rautatieaseman pihassa. Tähän tuhrautui viisi minuuttia!

Vasta kotona tuulilasikameran video paljasti, että tein risteyksessä lukuvirheen. Vasen vasemmalle kääntyvien kaista oli suljettu (ja muutettu vastaantulijoiden kaistaksi), mutta oikeanpuoleista olisi voinut käyttää. Siinä rasti oli vedetty opasteen päälle, mutta ei kääntyvien nuolen päälle.

Lukuvirhe; olisihan tuonne vasemmalle saanut kääntyä. Hyvä kysymys on kyllä myös se, että miksi olen oikeanpuoleisella kaistalla, mistä ei ainakaan käännytä.

Itsenäisyydenkadulla oli jonkin verran liikennettä, ja jossain vaiheessa katsoin kaistan yläpuolisista opasteista, että vasen kaista veisi ysitielle. Niinpä vaihdoin siihen. Hieman ärsyttävää olikin tajuta heti seuraavassa risteyksessä, että vasen kaista on suljettu - yllätys yllätys - raitiotietyömaan takia. Ja ei muuta kuin kaistanvaihto takaisin oikealle.

Keskimmäinen kaista näytti vievän 9-tielle, joten siirryin siihen.

Risteyksen jälkeen kaista kuitenkin loppui...

Kalevan puistotien ja Teiskontien risteyksessä oli myös työmaahärdelliä ja mietin mielessäni, että ole kiltti ja päästä minut nyt Jyväskylään. En onneksi juuttunut siihen, vaan pääsin suuntaamaan väljempiä teitä pitkin kohti kotia.

Lopulta Jyväskylä kutsuu!

Sen pituinen se reissu. Olisi vaan kannattanut valita navin tarjoama pisin reitti, sillä kokonaisuudessaan reilun neljän kilometrin matka Scandic Rosendahlista Teiskontien risteykseen vei 25 minuuttia...

Drivecon piirtämä reitti Pyynikiltä Teiskontielle. Siniset pallot ovat pysähdyksiä, joista tummansiniset yli minuutin mittaisia. (Driveco saatu käyttöön Falckilta.)

Totta puhuen mulla jäi kyllä pieni kutina päästä ajamaan lisää Tampereen keskustaan. Helsingin keskusta on niin nähty! :P Lähtisiköhän Tampereen Enska oppaaksi?

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Arto Grönroos - 29.7.2017 klo 11:30

    Moi,
    olipa mukava lukea erinomainen juttu Tampereen liikenteestä! näitä paikkoja täällä pyörin ja tiettyinä kellonaikoina vältän noita paikkoja etenkin autokouluoppilaitteni kanssa. Tervetuloa uudestaan Tampereelle!

  • Aki Pouta - 29.7.2017 klo 17:10

    Itellä on vielä Tampere kokeilematta omalla autolla. Juna- ja bussimatkoilla oon saanu kaupungista sen verran viitteitä, että kiinnostaa penkoa siellä enemmän. Voiko paikka olla pahempi kuin Helsinki?

    Tampereella näköjään on pistetty led-valot antiikkisiin liikennevalo-opasteisiin: http://www.autoalanverkkopalvelu.fi/julkaisujarjestelma/julkkaridata/NWYleiset/MediaArkisto/834/Kuvat/1707-tampere-11_2017_07_28_2007.jpg. Jyväskylässä oli tollaset orkkikset viel Yliopistonkadulla, mut täällä ne hävitettiin: https://goo.gl/maps/DfENa2SJdX82

  • Jenni - 9.8.2017 klo 20:57

    Arto:

    Kiitos, kiva että tykkäsit! Meidän täytyy sopia joskus Tampereen koeajo! Twitterissä lanseerasimme just pari päivä sitten termin seikkailupuisto Tampere, kuvaamaan sitä jännitystä mitä saa Tampreleella ajaessa kun liikennejärjestelyt muuttuu jatkuvasti. :D

    Aki:

    En mä oikeasti usko että se on pahempi kuin Helsinki, erilainen vaan.
    Erottaako kuvasta oikeasti led-valot? Kojelautakameran kuvassa kaikki liikennevalot meinaa palaa puhki.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!