POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet

keskiviikko 08.08.2018 Avainsanat: KaupunkiajoTampere

Päädyin viime kesänä aikamoiseen liikennehärdelliin, kun ajoin vahingossa Tampereen keskustaan neljän ruuhkaan. Jonoja ja raitiotietyömaan takia suljettuja katuja ja kaistoja joka puolella!

Keskustaseikkailun jälkeen mietin, että olisipa siistiä, jos Tampereen Enska, Aamulehden Moron liikennetohtori, liikenneopettaja Arto Grönroos haluaisi joskus esitellä minulle kaupungin liikennejärjestelyjä. Kun minulla sitten kesäkuun alussa tuli reissu Tampereelle, kysäisin Artolta, että kiinnostaisiko ja Artohan oli heti valmis!

Mainio kaupunkioppaani Arto Grönroos.

Ratikkalinjaan tutustumista

Ensimmäisenä suunnaksi otettiin Hervanta, jonne on rakentumassa raitiovaunuvarikko. 

Matkalla Hervantaan ajettiin ylös hurjan jyrkkä (12%) Lukonmäki, mikä on kuulemma ajo-oppilaille jännittävä. Siinä on arvottu vaihteita suuntaan jos toiseenkin. Arto kertoi kysyneensä siinä oppilaalta, että vaihtaisiko hän siinä polkupyörällä ajaessa isommalle vai pienemmälle vaihteelle. Sama pätee autoonkin.

Kuvassa mäki ei tietystikään näytä yhtä jyrkältä kuin luonnossa, mutta ainakin liikennemerkki on todistamassa.

Seuraavaksi ajoimme Kalevan kaupunginosaan, jonka halki kulkee Sammonkatu. Se vaikutti jotenkin tutulta, ja Arto vahvistikin, että kesällä 2008 ottamani valokuva on tältä nimenomaiselta kadulta.

Ajoin silloin ensimmäistä kertaa Tampereelle autolla ja otin silloin muutamia kuvia liikenteestä sen aikaisella kännykkäkameralla. Talvella 2009 päädyin taas ajelemaan Tampereelle ja muistelin blogissani myös edelliskesän seikkailuja. Silloin kadulla oli lisäksi viherkaistaleella varsinaisesta pääväylästä erotetut “talouskaistat”, mutta nyt puita ei enää ole vaan katu on yksi suuri erämaa, jonka keskelle tulee kiskot.

Sammonkatu vuonna 2008.

Suunnilleen sama kohta Sammonkadusta vuonna 2018.

Hieman aiemmasta kohdasta Sammonkadulla raitiotyömaa oli merkitty vähän huonosti. Vai miten ajaisitte tämän kohdan? Voisin kuvitella, että moni jatkaa vahingossa suoraan työmaalle, koska siinä ei ole liikenteenjakajaa ohjaamassa oikealle.

Suoraan vai oikealle?

Raitiotyömaan ansiosta keskusta oli aika sekaisin ja kaduilla poikkeusjärjestelyjä.

Ränni Pirkankadulla.

Rautatieaseman edessä mikään ei ollut ennallaan. Tässä ajoin itsekin harhaan viime kesänä.

Tampereen rantatunneli

Kalevasta jatkoimme katsomaan 2,4 km pitkää Tampereen rantatunnelia, joka on Suomen pisin maantietunneli. Ennen tunnelin rakentamista samalla valtatie 12:n osuudella oli Arton mukaan viidet liikennevalot ja autojonot seisoivat ruuhkassa pahimmillaan Hervannasta Lielahteen saakka. Nyt liikenne kulkee sujuvasti maan alla 60 km/h nopeudella ilman pysähdyksiä.

Eteläinen sisäänkäynti.

Ledeillä saadaan aikaiseksi miellyttävä päivänvalon sävyinen valaistus toisin kuin perinteisillä natriumlampuilla, joiden valo on tosi keltaista. 

Siniseksi valaistu seinä piristää pitkää matkaa maan alla.
Edit: Lukija vinkkasi, että väri kertoo, että ollaan Tammerkosken alla. Kiva idea!

Tunneli-liikennemerkki (565) saattaa tuntua turhalta, mutta sisältää tosiasiassa lukuisia liikennesääntöjä. Pysähtyminen ja U-käännös ovat kiellettyjä ja lisäksi ajovalojen käyttö on pakollista. Maan pinnalle palatessa on tunneli päättyy -liikennemerkki (566), jolla säännöt perutaan.

Tampereen rantatunnelissa on kielletty jalankulku sekä pyörällä, mopolla ja traktorilla ajaminen erillisillä liikennemerkeillä (324 ja 315). Mopoautolla saa ajaa; osin erikoisesta syystä: ei ole olemassa liikennemerkkiä, jolla ne voisi kieltää, vaan pitäisi laittaa erillinen lisäkilpi.

Kävelyn ja polkupyörällä ajamisen kieltävä merkki kieltää myös mopot.

Arto kertoi, että joku päivä hänen ohitseen oli kaahannut tunnelissa mopoauto 90-100 km/h nopeudella. Siinä ylitettiin aika reilusti niin ajoneuvon (45 km/h) kuin tunnelin omakin (60 km/h) nopeusrajoitus!

Pispalan harju

Jottei ihan pelkäksi autoiluksi menisi, poikkesimme välissä Arton ja takapenkillä matkustaneen Otso-koiran vakiokahvilassa Lapinniemen Ansarissa nauttimassa herkulliset salaatit. Jos muuten käytte siellä, muistakaa pyytää kahvilasta lupalappu pysäköintiin tai voi tulla kalliit kahvit!

Evästauon jälkeen hyppäsimme takaisin autoon. Keli oli muuttunut sateisesta aurinkoiseksi ja olikin mitä parhain heti lähteä seikkailemaan Pyynikin ja Pispalan harjuille.

Siis wow! Pispalan harju oli ihan mielettömän hienoa seutua täynnä vanhoja taloja ja kapeita kujia. Jossain kohtaa ihmettelin, että mitenkäs tuossa yhdessä aidassa on yksisuuntaisen merkki, niin siinä tosissaan oli yksisuuntainen tie jyrkkään alamäkeen.

Tuollako muka autotie?

Kyllä, juhannusruusupuskaan piiloutunut yksisuuntaisen merkki johdattaa alamäkeen.

Pispalassa asuessa on syytä hallita pieneen tilaan pysäköinti, sillä paikkoja ei ole turhan paljon. Joissain taloissa on autotallit ja osaan niistäkin on aika temppu peruuttaa kapeilta kadulta.

Ei ole leveydellä pilattu nämä kadut!

Saisitko auton taittumaan kerrasta tähän autotalliin?

Olen harrastanut satunnaisesti ihan huvin vuoksi Helsingin keskustassa ajelua, koska siellä on mielenkiintoiset ja monipuoliset liikenneympäristöt. Tampeen tietyöt ja ruhkat eivät tuntuneet yhtään houkuttelevilta Helsinkiin nähden, mutta sitten kun päästiin noille pienille harjujen kujille niin johan muuttui ääni kellossa.

Hurjan jyrkkä katu! Tässä jännittäisi ajaa talvella.

Viinikan liikennejärjestelyt 

Jossain vaiheessa päädyimme Viinikan risteysalueelle, joka on yksi Tampereen liikenteen solmukohtia. Sitä remontoidaan tällä hetkellä liikenteen sujuvoittamiseksi, mutta vielä nyt se oli aikamoinen härdelli! Tosin vaikutti siltä, että se on ollut härdelli jo ennen remonttia. 

Arto ajoi siitä mielestään liikenteenjakajan mukaan, mutta yhtäkkiä huomasimme, että meidän oikealta puolelta tulee autoja samalle kaistalle ja jouduimme pysähtymään. Mitäs ihmettä?

Eikö tästä ajolinja mene aikalailla suoraan kohti tuota isoa vasemmalle osoittavaa nuolta?

Noh, ajoimme sen sitten uudestaan oikein tarkkaan ja kun tarkkaan katsoimme, risteyksessä olikin meihin nähden vähän liian poikittain kahdelle kaistalle ohjaava liikenteenjakaja, jonka mukaan meidän olisi pitänyt ottaa vasen kaista. Että sattuu näitä ammatilaisillekin. Arto totesikin, että saa olla valppaana, kun kaupungin liikennejärjestelyt muuttuvat jatkuvasti. 

Uusintakierros. Kun tarkkaan katsoo, keskellä risteystä on kahteen suuntaan jakava nuolimerkki. Kuvasta huomaa myös ajoratamaalaukset, jotka sekoittuivat kadun jyrsintöihin.

Ratapihankadun vaarallinen risteys

Yksi erikoinen liikenteellinen paikka oli myös Ratapihankadun ja Vellamonkadun risteys. Siinä on jokaisesta suunnasta tuleville autoilijoille stop-merkit! Jos useampi auto on pysähtyneenä, risteys ajetaan perussäännön mukaan eli oikealta tulevaa väistetään riippumatta siitä, kuka pysähtyi ensin. 

Paikka on vaarallinen, koska autoiijat joutuvat väistämään pyöräilijöitä, jotka tulevat alamäessä olevaan risteykseen kovaa vauhtia. Olisi ehkä hyvä, että pyöräilijöilläkin olisi siinä pakollinen pysähtyminen? Tosin eivät siinä kaikki autoilijatkaan pysähdy stopeista huolimatta...

Risteyksessä oli iltasellakin jos jonkinlaista liikkujaa.

Risteyksestä puuttui kuulemma ennen suojatien/pyörätien jatkeen merkinnät, mutta kun Aamulehti teki siitä Arton kanssa jutun, maalaukset ilmestyivät risteykseen jo samana iltana.

Muita huomioita

Yksi keskustan vaaranpaikka on Näsijärvenkadun ja Hämeenpuiston risteyksessä. Arto selitti, että turistit suuntaavat tästä suoraan kohti Särkänniemeä eivätkä huomaa ollenkaan olevansa väistämisvelvollisia. Kuten minäkin Artolta kysyin, että "ai, oliko siinä kolmio?" En tajunnut ollenkaan, mistä hän puhui ennen kuin kotona katsoin videokameran tallenteen risteyksestä. "Ai tuo kolmio!"

Havaitsin risteyksen liikennemerkin vasta videolta...

Oli muuten hassua huomata, että kun istun auton kyydissä, tsekkaan aina oikealle kääntyessä kuolleen kulman. Kommentoin sitä Artollekin, joka sanoi tekevänsä samaa aina kun istuu jonkun muun kyydissä. Se vaan tulee niin automaattisesti! Jossain risteyksessä mietin oikein että ei nyt tartte katsoa, mutta kun ajatus karkasi, huomasin taas vilkaisseeni olkani yli. 

Hämpin parkkihalli

Päätimme kiertoajelun Hämpin parkkihalliin, joka sai valmistumisvuonnaan 2012 euroopan moderneimman pysäköintilaitoksen palkinnon.

Pysäköintihalli on poikkeuksellisen avara, sillä sen kerrokset eivät yhdisty umpinaisilla luiskilla, vaan se on yksi suuri luola, jossa on kaksi kerrosta ja alempaan näkee kaiteen takaa. Keskellä komeutta on jopa liikenneympyrä!

Tuntuu jotenkin uskomattomalta, että keskelle kaupunkia talojen alle on pystytty louhimaan niin valtava luola!

P-Hämppi on tosi viihtyisä ja hienosti valaistu. Tässä laskeudutaan parvelta pohjakerrokseen.

Yhteenveto

Kiertoajelun jälkeen jäi fiilis, että kyllä Jyväskylä on ihan älyttömän pieni kaupunki. Ja Tampere puolestaan suuruudenhullu kaupunki raitiotietyömaineen, rantatunneleineen ja parkkihalleineen. Ja junaradan päälle rakentuvine jäähalleineen! Mistä niillä riittää tuohon kaikkeen rahaa?

Kierroksen jälkeen jäi myös fiilis, että ehkä sinne sittenkin voisi mennä ajelemaan autolla huvikseen. Kaupunki on niin iso, että raitiotyömaa ei ulotu ihan kaikkialle, vaikka aluksi tuntui siltä, että paikka on pelkkiä rännejä täynnä.

Suuret kiitokset Artolle kiertoajelusta! Ensi kerralla mennään sitten maistamaan Pyynikin näkötornin kuuluisia munkkeja. :)

Näkemiin ensi kertaan!

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Leo - 9.8.2018 klo 8:55

    Osta navigaattori, mainio laite joka paikassa, monipuoliset ominaisuudet.

  • Jenni - 9.8.2018 klo 9:41

    Leonissa on alkuperäisvarusteena tosi hyvä navi, mutta ei senkään kartat pysy mukana Tampereen liikennemuutosten tahdissa. :P

  • Maria - 9.8.2018 klo 19:12

    Tuo sininen valo tossa tunnelissa merkkaa sitä kohtaa missä alitetaan Tammerkoski. :)

  • Jenni - 10.8.2018 klo 8:42

    Hei tuota en tiennytkään - onpa hauska idea! Kiva että kerroit! :)

  • Timo - 10.8.2018 klo 10:49

    Muutaman kerran itsekin olen mennyt sekaisin tietyömaiden kohdalla ajaessa, kun en ole huomanut valkoisia kaistamerkintöjä. Olisi kyllä parempi, jos tilapäiset kaistaviivat maalattaisiin esimerkiksi keltaisella (tai jonkin muun värisellä kuin valkoisella) maalilla, kuten mm. Saksassa tehdään. Helpottaisi huomattavasti havainnointia, koska tietyömaalla on jos minkinlaista maalausta ja jyrsintään asfaltissa.

  • Jenni - 10.8.2018 klo 12:33

    Kiitos kommentista! Jyrsinnät ja asfaltin reunat tosiaan häiritsevät kaistamaalausten havainnointia, eikä aina tiedä mikä maalaus on vanha ja mikä voimassa oleva. Vaikka ne tuossa videon kuvakaappauksessa näkyvät kohtuu selvästi, emme huomanneet niitä risteyksessä ajaessa, vaan ensisijaisesti ajoimme liikennemerkkien mukaan. Sitten kun tuo jakajan merkki ei osoittanut meihin päin, ei mikän ihme että ajettiin harhaan. Keltaiset viivat voisivat olla hyvä lisä, kiinnittäisivät huomion.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!