09.11.2008

Talvea odotellessa

Osoite kopioitu

Viime lauantaina koitti marraskuun ensimmäinen päivä, mikä tarkoittaa sitä, että autoissa saa alkaa taas käyttää nastarenkaita. Tämä on kuitenkin vain ohjeellinen sääntö, sillä toki nastarenkaita saa käyttää muulloinkin, mikäli keliolosuhteet niin vaativat.

Viime viikon lopulla aamut alkoivat olla liukkaita, joten vaihdatin Poloon nastarenkaat maanantaina. Renkaiden vaihtamista itse emme edes harkinneet, kun kerran joku muukin voi tehdä sen edullisesti. Työpaikkani sopimuspaikassa renkaiden vaihto maksaa 20 euroa, mikä on ihan sopiva hinta siitä, ettei tarvitse sotkea käsiä ja menettää hermojaan. Pyörittelee vain renkaat takakonttiin ja seuraavana päivänä toiset varastoon. On myös tosi näppärää, kun sopimuspaikka hakee kolmen euron lisämaksua vastaan auton työpaikalta renkaiden vaihtoa varten. Jättää vain rahat ja avaimet toimistopalveluun, niin iltapäivällä autossa on alla nastarenkaat ja pestyt kesärenkaat löytyvät takakontista.

Vaikka päivisin lämpötila pysyttelee plussan puolella, takaavat yöpakkaset sen, että tiet ovat aamuisin paikoitellen varsin liukkaista. Tämän oli huomannut kiitettävän moni, sillä viime viikonloppuna ulkoillessa monessa pihassa näytti olevan meneillään renkaiden vaihto tai renkaiden takakonttiin siirtäminen. Päivittäin kuokkalasta keskustaan kävelevä mieheni arvioikin, että jos viime viikon maanantaina 1/10 autoilijasta oli nastarenkaat alla, niin tämän viikon maanantaina suhde oli pyörähtänyt niin, että enää 1/5 autoilijoista ajoi kesärenkailla.

Töissä olen huomannut, että aina löytyy myös ihmisiä, jotka jääräpäisesti pitävät kesärenkaat alla niin pitkään kuin mahdollista. Perusteena vaihtamattomuudelle on se, että pakkaset eivät kumminkaan kestä kovin pitkään, vaan pian on taas sulaa ja nastat kuluttavat asfalttia. Eräskin työkaverini vakuuttelee, että kunhan vain ajaa varovasti, niin hyvin voi pitää kesärenkaat alla.

Minä en kyllä tajua, miksi pitää leikkiä turvallisuudellaan, kun jossain vaiheessa renkaat on joka tapauksessa vaihdettava. Onhan teiden kulumisen ajatteleminen tietysti jaloa, mutta sille ei hirveästi mahda mitään. Keskellä talveakin voi olla useamman viikon nollakelit, jolloin nastat hiovat samalla tavalla sulaa tienpintaa. Kitkarenkaita käyttämällä voi tietysti säästää asfalttia, mutta toisaalta niiden pito jäällä ei ole lähellekään nastarenkaiden veroinen. Onneksi nastarenkaatkin ovat kehittyneet vuosien saatossa ja Hesari tietääkin kertoa, että viimeisen 15 vuoden aikana niiden kuluttavuus on pienentynyt 75 prosenttia, mikä on varsin hyvä uutinen.

Kuinkahan paljon viivyttelijöitä on kaikista autoilijoista? Hekin joutuvat taipumaan viimeistään kuukauden päästä, kun joulukuun ensimmäisenä päivänä astuu voimaan talvirenkaiden käyttöpakko. Mietin aluksi, että mikä järki on erotella milloin saa ja milloin pitää käyttää talvirenkaita, mutta jos käyttöä ei erikseen kiellettäisi, niin jotkut sankarit varmaan ajaisivat nastarenkailla kesälläkin. (Kaikkiin kieltokaan ei tunnu purevan, sillä viime kesänä ohitseni ajoi joku nastarenkailla, kun ropina vain kuului...) Jos puolestaan talvirenkaiden käyttöön ei erikseen pakotettaisi, niin varmaan jotkut teiden ritarit™ ajelisivat kesärenkailla ympäri vuoden.

Liikenneturvan sivuilta löytyi mainio talvirenkaiden käyttöaikaa kuvaava piirros. Piti napata se tännekin, sillä tuota havainnollisempaa kuvaa aiheesta on vaikea löytää. Alunperin kuvan linkkasi Kosti, joten kiitokset vaan siihen suuntaan. Talvirenkaita on siis pakko käyttää ajalla 1.12-28.2. Lisäksi nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen aina pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin saakka ja näidenkin aikojen ulkopuolella, mikäli keli niin vaatii. Etenkin jos pääsiäinen sattuu olemaan aikaisin, ei sen jälkeen ole välttämättä vielä mitään asiaa liikenteeseen ilman talvirenkaita.

Liikenneturvan havainnollinen piirros talvirenkaiden käyttöajoista.


Keskisuomalainen uutisoi tällä viikolla, kuinka kaksi autoa oli ajanut Muuramentiellä ojaan samassa mutkassa. Olin varma että autoissa olisi ollut kesärenkaat alla, mutta jutun lopussa kerrotiin, että molempiin oli jo vaihdettu talvirenkaat. Tämä on hyvä muistutus siitä, että vaikka autossa kuinka olisi talvirenkaat, eivät tee ajamisesta samanlaista kuin kesäkeleillä, vaan aina on myös muistettava huomioida keliolosuhteet. Ainakin omaan ajamiseeni tämän jutun lukeminen toi vielä hieman lisää varovaisuutta, vaikka en mutkissa ole ennenkään hirveästi kaahaillut.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb