20.05.2012

Sumuvalopelle ilman sumuvaloja

Osoite kopioitu

Jokin aika sitten julkaisemassani merkinnässä kerroin, kuinka liikenteessä näkyy yhä enemmän autoja, joiden takapää on pimeänä. Polo kuuluu tähän samaan joukkoon. Tokihan takavalot palavat, kun autossa on ajovalot päällä, mutta päivävalot eli huomiovalot päällä ajaessa takavalot ovat pimeinä.

Miksi sitten näin? Asia liittyy EU-säädökseen, jonka mukaan takavalojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa. Suomessa Trafi kuitenkin sallii autojen takavalojen palamisen huomiovalojen kanssa liikenneturvallisuussyistä. Osa autojen maahantuojista luovuttaa autot takavalot päällä ja osa ei. Voitte arvata kumpaan ryhmään Volkswagen kuuluu... Takavalojen palamattomuus ei siis ole vain Polojen ominaisuus, vaan kaikki Suomessa uutena myytävät Volkkarit toimivat näin.

Käyttäessäni Poloa talvella Jyväskylän Autotarvikkeella takuuhuollossa kysäisin, olisiko mahdollista koodata takavalot palamaan huomiovalojen kanssa. En ollut kovin vakuuttunut, että se onnistuisi, sillä oli lukenut netistä, että monet autoliikkeet ovat kieltäytyneet koodaamasta valoja palamaan EU-säädökseen vedoten. Yllättäen huoltoneuvoja totesi, että onnistuuhan se. Hän oli vielä sattumalta samana päivänä selvittänyt takavalojen palamisen luvallisuudenkin katsastuskonttorilta, kun joku muu asiakas oli asiasta kysellyt.

Poloon koodattiin takavalot palamaan huomiovalojen kanssa ja olin tyytyväinen. Lopultakin valaistu perä!

Iloni jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä päviävalojen ja takavalojen kanssa Polossa paloi nyt myös etuparkkivalot. Tämä yhdistelmä ei näytä oikein fiksulta, koska Polon huomiovalot ja parkit ovat eri umpioissa. Tulee vähän sumarifiilis. Siis tiedättehän tyypit, jotka pitävät päällä sumuvaloja ja parkkeja säästääkseen ajovaloja tai näyttääkseen muuten vain muka tyylikkäiltä...

Otin sitten uudelleen yhteyttä samaan huoltoneuvojaan ja kysyin parkkien palamisesta. Takavaloja oli kuulemma koodattu palamaan joillekin asiakkaille, mutta kukaan ei ollut koskaan reklamoinut parkkivalojen palamisesta. Liikkeellä ei ollut tietoa, miten takavalot saisi palamaan huomiovalojen kanssa ilman parkkeja, mutta huoltoneuvoja lupasi yrittää löytää sopivan koodauksen kokeilemalla. Varoitti kuitenkin, ettei voi taata toimivaa ratkaisua.

Polo majaili Autotarvikkeella pari päivää, kun huoltoneuvoja koitti saada valoja toimimaan haluamallani tavalla. Ensin Volkswagenin virallisella ohjelmalla ja seuraavana päivänä vielä epävirallisella VCDS-ohjelmallaan. Tuntui, että Polon valoista tuli hänelle oikein henkilökohtainen missio! :)

Yritys oli ihailtavan kova, mutta siitä huolimatta Polo ei taipunut. Volkswagen on yksinkertaisesti päättänyt, että pelkkiä takavaloja ei ole mahdollista laittaa palamaan huomiovalojen kanssa ja sillä sipuli. Elikkä ainut mahdollisuus saada päivävalot+takavalot -kombo toimimaan ilman parkkeja olisi ottaa autosta parkkipolttimot kokonaan pois, mutta se ei oikein tunnu hyvältä idealta...

Ajovalot päällä.

 

Huomiovalot eli päivävalot päällä, lisänä ne pahuksen parkkivalot. Oikeasti päivävalojen pitäisi siis palaa yksinään, mutta ilman parkkeja ei olisi takavalojakaan.
 
Sumuvalot ja parkkivalot päällä. Huomaa, kuinka erilainen valokuvio sumareilla on ylemmän päivävaloihin verrattuna.


Pahoittelen kuvien talvisuutta... Ne on otettu helmikuussa -20 asteen pakkasessa koodauksen jälkeen. Kaikissa kuvissa on hieman ylimääräistä hehkua johtuen ilmassa olevasta pakokaasusta. En viitsinyt tuossa pakkasessa sammuttaa autoa kuvien oton ajaksi, kun olin kuitenkin lähdössä liikenteeseen.

 

LED-päivävaloilla varustettuja Poloja ei tietääkseni ole lainkaan mahdollista koodata siten, että takavalot palaisivat päivävalojen kanssa. Jos laittaa takavalot palamaan, ledit himmenevät parkkivaloiksi. Asiaa on selvitetty nettifoorumilla aika paljon ja eräs ledeillä varustetun GTI Polon omistaja kävi jopa kopioimassa VCDS:llä meidän Poloisen koodauksen testatakseen sitä omassaan, mutta eipä toiminut.

Täytyy toivoa että Volkswagen tulee toisiin aatoksiin ja mahdollistaa takavalot huomiovalojen kanssa jossain vaiheessa Suomen mallin mukaan. Siihen saakka pitäydyn päivävaloineni sumari-lookissa, koska haluan pitää takavalot palamassa. Jos joku vastaantuleva kotipoliisi välkyttelee minulle pitkiä valoja ojentaakseen sumuvalopelleä, niin välkytän takaisin. Tietenkin voin ajaa Pololla normaalit ajovalot päällä, jolloin takavalotkin ovat päällä, mutta mieluummin käytän valoisaan aikaan noita päivävaloja kun ne kerran on sitä varten olemassa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb