11.08.2015

Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa

Osoite kopioitu

Eletään vasta elokuun alkua, mutta kävin jo varaamassa moottoripyörälleni Eerikille talvisäilytyspaikan Nurmi MP -nimisestä uudesta moottoripyörä- yms. vapaa-ajan laitteiden liikkeestä. Aikainen lintu nimittäin nappaa madolta 15 % alen talven aikana tehtävistä huolloista, kun varaa talviunet elokuun loppuun mennessä.

Aiemmin huollatin ja talvisäilytin Kawasaki ER-5 -pyörääni Kuvan moottoripalvelussa, mutta sen mentyä viime syksynä konkurssiin siirryin Bikeforumin asiakkaaksi, koska Kawasakin edustus siirtyi heille. Sinänsä ei olisi ollut väliä, minkä liikkeen asiakkaaksi ryhdyn, kun Eerik tarvitsi vain talvisäilytyksen ja öljynvaihtohuollon, mutta oli yksinkertaista viedä se valtuutettuun huoltoon.

Kuvan huollon "autotalliin" verrattuna Bikeforum oli tosi paljon hienompi paikka. Mutta oli heillä kalliimpaakin, sillä talvisäilytys maksoi 215 e, kun Kuvalla se kustansi 200 e. Jättäessäni pyörän sinne jäi hyvä fiilis, ja siitäkin jäi hyvä fiilis, että talvella öljynvaihdon yhteydessä minulle soitettiin ja kysyttiin haluanko vaihtaa jarrukahvan, joka on vääntynyt. Keväällä fiilikset kuitenkin laskivat ensinnäkin siksi, että huhtikuun lopussa minulle soitettiin, että pyörä pitäisi hakea pois ennen kuun vaihdeta, koska varaston vuokrasopimus umpeutuu. Olin ajatellut hakea sen pois vasta pari viikkoa myöhemmin, sillä kuun vaihde oli aikamoista hässäkkää autonvaihdon vuoksi, mutta ei auttanut kuin järjestää haku aikaisempaan. Toinen miinus tuli siitä, että pyörää ei ollut pesty talvea vasten vaan huomasin kotiin päästyäni, että sehän oli yhtä ravassa kuin syksylläkin. Ei tullut mieleen kysyä kuuluuko pesu säilytykseen, sillä minusta sen pitäisi kuulua siihen automaattisesti...

Nyt siirryn ilomielin Nurmi MP:n asiakkaaksi. Liikkeen perustivat viime syksynä Kuvan moottoripalvelun (huollon?) entiset työntekijät, joten sieltä varmasti löytyy asiantuntemusta. Ei sillä, etteikö sitä varmasti löytyisi Bikeforumistakin, mutta sympatiani ovat olleet alusta saakka uuden yrityksen puolella. Minusta oli tosi hienoa, että porukka rohkeni perustaa uuden liikkeen! Olisin mielelläni jättänyt Eerikin heidän hoteisiinsa jo viime talvena, mutta tieto talvisäilytysmahdollisuudesta tuli sen verran myöhään, että olin jo ehtinyt sopia siitä Bikeforumin kanssa.

Moottoripyörän talvisäilytys maksaa Nurmi MP:llä 199 e, mihin sisältyy pyörän perusasioiden tarkastus, polttoaineen lisäaineistus, akun ylläpitolataus ja tietysti myös se pesu. Talven aikana meinasin myös teettää pyörälle noin 200 euroa maksavan 30 tkm huollon, koska se tulee täyteen vajaan tuhannen kilsan päästä. Talvisäilytyksen ennakkovaraajan 15 % alennus huolloista tulee siis käytettyä. :)

Nurmen Jyskän Lidlin takana sijaitsevat tilat olivat hienot, vaikka myyjä antoikin ymmärtää, että ne olivat vielä hieman kesken. Vasta kotona tajusin, että unohdin käydä tsekkaamassa liikkeen Facebookissa mainostaman loungen, jossa voi hengata pyörän huollon ja pelata vaikka flipperiä. Siistiä?!

Samalla kun kävin varaamassa säilytyksen, pyysin tiskin takana ollutta miestä vilkaisemaan Eerikin renkaita. Olin vähän katsellut, että eturenkaassa ei ole enää hirveästi uraa jäljellä, mutta kyllä siellä kuulemma vielä ajaa. Sakkorajamerkintään renkaan keskellä oli vielä hieman matkaa, sivuilla uraa riittävästi ja rengas muuten kaikin puolin ehjä. Luulen, että vaihto tulee ajankohtaiseksi ensi kaudella. Kysyin aiemmin tarjousta uudesta eturenkaasta Nurmelta ja Bikeforumista. Nurmella Michelin Pilot Street maksaisi asennuksineen 100 e, kun taas Bikeforumin tarjoama Pirelli Sport Demon maksaisi 142 e.

Renkaiden kunnon lisäksi ystävällinen mies katsoi samoilla vauhdeilla ketjujen ja jarrujen kunnon, jotka molemmat näyttivät pikavilkaisulla olevan ok. Ihmettelimme myös vääntynyttä jarrukahvaa, sillä pyörässä ei näy viitteitä, että se olisi kaatunut. (Kahva oli eteenpäin mutkalla jos ostaessani pyörän, mutta en ole vaihdattanut sitä, koska se ei vaikuta käyttöön.) Moottoripyörään jää lähes aina jälkiä jos se kaatuu, mutta Eerikin ainoat naarmut ovat pakoputkessa ja nekin tosi pieniä. 

Vaikka olen tässä on nyt huoltoa ja säilytystä sopimassa, niin totta puhuen olen suunnitellut moottoripyörän myyntiä. Vaikka ajaminen onkin kivaa, se on jäänyt niin vähiin viime ja etenkin tällä kaudella, että pyörää ei ole järkevää pitää. Kaikki muut harrastukseni kiilaavat aina edelle... Tämä kausi on kuitenkin jo niin pitkällä, että on hyvin epätodennäköistä, että pyörä menisi enää kaupaksi. Niinpä lieneekin parasta huoltaa se nyt ja myydä heti ensi kauden alkaessa. Huoltoon menee se vajaa parisataa, mutta ainakin itse ostaisin mieluiten huolletun ja kaikin puolin kunnossa olevaksi todetun pyörän.

Mitä mieltä olette? Pitäisikö pyörä yrittää myydä nyt polkuhintaan vai keväällä vähän korkeammalla ja huollettuna? Ei siitä kuitenkaan missään tapauksessa omiaan tule saamaan takaisin.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Kawasaki ER-5 Moottoripyöräily

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb