ARTIKKELI

13.02.2016

Toyota Corolla – teiniautojen ikoni

Teksti: Topi Ranta

Yksitoista sukupolvea arkisia, mutta luotettavia autoja. Toyota Corollan edelleen jatkuva historia ulottuu aina vuoteen 1966 asti. Näiden vuosien saatossa moni suomalainen autoilija on omistanut – moni toki omistaa edelleen – ja lähes kaikki istuneet Corollan penkillä. Ennen kaikkea Corolla on tehnyt itsensä tunnetuksi nuorten autona. 

Toyota Corollan valmistus alkoi Japanissa Takaokan tehtaalla vuonna 1966. 60-luvun loppupuolella nähtiin ensimmäisen sukupolven Corollan suunnittelijan Tatsuo Hasegawan kolmiovinen farmari, sedan sekä fastback. Saman herran kynästä laatikkomainen ensimmäinen sukupolvi sai seuraajansa vuosikymmennen taitteessa, jolloin Corolla sai ensimmäiset coupénsa ja farmarimallistakin tuli viisiovinen versio. Japanin talouskasvu kiihdytti Corollan tuotantoa, ja miljoonas yksilö rullasi tehtaalta jo vuonna 1970. Alkuvuosien tahti on vain kiihtynyt, sillä heinäkuussa 2013 maailmalla oli myyty jo 40 miljoonaa Corollaa.

"Muistan vieläkin Wunderbaumin tuoksun ja Alpinen kasettimankan"

Aikakaudelleen tyypillisesti Corolla tuli takavetoisena, ja pysyi sellaisena kohtuullisen pitkään. Ensimmäinen etuvetoinen sukupolvi oli vuosina 1983 – 1985 valmistettu viides sukupolvi, josta oli kuitenkin siitäkin saatavilla vielä takavetoiset mallit.

Vaikka Corollaa pidetäänkin yleisesti luotettavana kulkupelinä, ja vaikka se on monelle ensiostajalle ollutkin budjetiltaan juuri sopiva vaihtoehto, on etenkin takavetoisuudella oma merkityksensä nuorien autoilijoiden valinnoissa. Kylän kovimmat kundit kun eivät perinteisesti tule etenkään talvella torille auton keula edellä.

90-luku. Ei lisättävää.

Takavedon ilot näkyvät myös paljon kertomuksissa, joita lukijamme meille lähettivät. Kevytperäinen Corolla on kouluttanut monen nuoren takavetoiset hallitsevaksi kuljettajaksi. Takavedosta oli huvin lisäksi myös hyvin yllättävää etua: 

”Todella kevytperäinen ja kulki siksi aika kivasti ’kahva edellä’. Talvella ei ollut koskaan nastarenkaita ja kotipihalle taas piti kääntyä kapealta kujalta 90 astetta, mäessä. Monta kertaa pihalta pois ajaessa piti peruuttaa tielle, ja kun kokonaan ei mahtunut kääntymään, piti vaan laittaa ykkönen päälle ja tyhjäkäynnille jauhamaan tyhjää. Sitten vaan työntämään perästä auto tien suuntaiseksi.”

Takavetoisuuden iloilla on kuitenkin kääntöpuolensa etuvedon tuntuessa tylsältä. Eräs kirjoituksien yksilö nimittäin ”meni myyntiin ainoan vikansa, etuvetoisuuden, takia”.

Vuosi 1972 toi toiseen sukupolveen Corollan sporttitrimmatun version, Corolla Levinin. Levinissä oli Toyotan T-moottorin 2T-G -variantti. 1,6-litrainen pata tuotti 116 hevosvoimaa, ja se oli varustettu kahdella nokka-akselilla. Vastaava DOHC-moottori tuli viime viikolla ensiautoartikkelin aiheena olleeseen Ford Sierraan vuonna 1989.

Avensis on pyrkinyt parempina vuosina paikkaamaan lukemia, mutta uusien Toyotien rekisteröinnit ovat kuitenkin tippuneet Corollan tahdissa.

Toyota Corolla on syntymästään saakka uudistunut tasaiseen tahtiin. Uusi mallisukupolvi on ilmestynyt neljän tai viiden vuoden välein 90-luvun puoliväliin saakka, ja siitä eteenpäinkin viiden tai kuuden vuoden välein. Desiginin trendien mukana jokaiselle käyttäjäsukupolvelle on jäänyt mieleen juuri oman vuosikymmenen teini-Corolla. Kymmenistä miljoonista valmistetuista yksilöistä maahamme on vuosien saatossa tuotu satoja tuhansia kappaleita, joten varmaa on, että lähes jokaisessa suomalaisessa Corolla herättää mielikuvan. Usein juuri muutaman mallisukupolven vanhana ensiautona.

Kuten kaikki vanhat autot, myös ensi-Corollat ovat vaatineet oman aikansa ja vaivansa. Moni on joutunut tankkaamaan öljyä koneeseen lähes bensiinin vauhdilla, ja kukkivaa peltiä on hitsattu ja vaihdettu. Silti auto on ollut luotettava ja ennen kaikkea rakas. ”Aivan mieletön auto, motti kesti vaikka mitä, vaikka öljyä paloi. Varaosat olivat lähes ilmaisia, ja peltiä uusittiin korroosion takia. Siltikin aivan loistava auto, lämmin ja käyttövarma. Muistan vieläkin Wunderbaumin tuoksun ja Alpinen kasettimankan”, muistelee eräs omistaja. Toinen taasen toteaa, ettei vuoden 1992 Corolla tahtonut temppuilla kovassakaan käytössä. ”Kaiholla kuitenkin muistelen ensimmäistä Corollaa, harmi kun menin luopumaan.” Ensiautorakkaus taitaa olla usein ikuista.

"Varaosat olivat lähes ilmaisia, ja peltiä uusittiin korroosion takia. Siltikin aivan loistava auto"

Corollan paikka teiniautoilun yhtenä tunnetuimpana ikonina saattaa kuitenkin olla muuttumassa. Vaikka suomalainen autokanta uusiutuu melko hitaasti – uusia henkilöautoja on vuosien 2007 ja 2015 välillä rekisteröity keskimäärin noin 114 000 vuodessa – uudistuu se kuitenkin hiljalleen. Ja siitä kärrystä Corolla on tippumassa.

Onko uusimmasta Corolla-sukupolvesta tulevaksi teiniautoksi?

Vuoden 2014 pientä piikkiä lukuun ottamatta entisen kansansuosikin ensirekisteröinnit Suomeen ovat laskeneet tasaista tahtia, ja vauhti on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana huima. Vuonna 2007 rekisteröitiin 5207 Corollaa. Tiputus on tähän vuoteen mennessä lähes 90 prosenttia, sillä vuonna 2015 ensirekisteröintejä oli enää vaivaiset 725 kappaletta. Avensis on pyrkinyt parempina vuosina paikkaamaan lukemia, mutta uusien Toyotien rekisteröinnit ovat kuitenkin tippuneet Corollan tahdissa.

Voisiko teini-Avensis silti olla tulevaisuuden juttu Corollan korvaajana? Luemmeko vuonna 2036 tarinoita vuoden 2015 Avensiksesta, josta muistuvat mieleen vanha Bluetooth-mankka ja talvihurjasteluiden aikana laulava ESP?

Se jää nähtäväksi.

Lue lukijoiden kertomuksia Corollasta täältä.

Ensiautosarjassa aiemmin ilmestynyt:

Ensiautojen pronssisija: Ford Sierra

Keskustelu

Ei kommentteja

Kirjoituksen avainsanat

ensiauto toyota corolla

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb