27.03.2024

Vuosi sähköautolla, jossa ei ole auton takuu enää ollut voimassa

Osoite kopioitu

Uskaltaako käytettyä sähköautoa ostaa? Arvaako sähköautolla ajaa yhtään yli takuuajan? Tässä oma kokemukseni, toki vain vuoden ajalta takuun päättymisen jälkeen.

Vuosi sitten Volkswagen ID.4 -sähköautomme takuu päättyi akkutakuuta lukuunottamatta. Miten on ensimmäinen takuun ulkopuolella ajettu vuosi sujunut? Vaikka vuosi takuuajan ulkopuolella on erittäin lyhyt aika, kirjoitan tähän blogikirjoitukseen nyt ensimmäisen vuoden kokemuksen ja kulut.

Volkswagen ID.4 Pro Perfromance 77 kWh MAX

Auto on siis vuosimallin 2021 ID.4, missä on 77 kWh:n akku ja yksi 150 kW / 310 Nm sähkmoottori taka-akselilla. Auto on siis takavetoinen ja sähköautoksi hieman laiskanpulskea kiitymään. Satasen nopeuden tämä 2124 kg omamassan omaava auto saavuttaa valmistajan ilmoituksen mukaan 8,5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 160 km/h tasolle. Tilaa 4,584 metrin pituisessa autossa on meidän tarpeisiin jopa turhankin paljon. Ylimääräisestä tilasta on toki myös lievä haitta kahdesta syystä. Ensinnäkin asumme kaupungin keskustassa, missä pienempi auto olisi helppo pysäköidä. Onneksi takavetoisen ID.4:n kääntösäde on napakan 10 metrin luokkaa. Toinen ja ehkä enemmän harmittava haitta isosta autosta on iso kulutus. Asia korostuu melko korkean 0.28 ilmanvastuskertoimen ansiosta etenkin suurempien nopeuksien teillä korkeampana kulutuksena.

Auto oli ostettaessa Tampereelaisen merkkiliikkeen esittelyautokäytössä ollut ja muutaman tonnin ajettu, mutta kaikilla silloin saatavilla olevilla varusteilla täytetty mm vetokoukkua, aktiivimatriisiled-valoja ja säätyvää DCC-alustaa myöten. Olemme pitäneet Volkkarista niin paljon, että oikeastaan mihinkään autoon ei ole saanut oikeaa autokuumetta nousemaan. Nyt vuodelle 2024 vasta ID.4 sai päivityksiä, jotka hieman houkuttavat. Nimittäin akuston esilämmitys ja ilmeisesti aavistuksen pienentynyt kulutus olisivat tervetulleet lisät, mutta eivät ainakaan vielä ole aiheuttaneet ostokuumetta tarpeeksi. Lue lisää auton ensikokemuksistani.

Huhtikuu 2023 takuu päättyi

Vuosi sitten maalis-huhtikuun taitteessa auton takuu päättyi akustoa lukuunottamatta. Autolla oli silloin ajettu 105 000 kilometriä. Takuuajan päättymisen jälkeen Tampereen markkihuolto vielä vaihtoi oikealle eteen alustaan ropinaa pitämään alkaeneen vakaajatangon pään good will -periaatteella kuluitta, koska se ilmeni hetimiten takuun päättymisen jälkeen. Vuosi sen jälkeen autolla on ajettu 160 000 kilometriä, eli vuodessa ehti kertyä 55 000 kilometriä lisää ajoja.

ID.4 sähköauton ajoprofiilin kuvausta

Tämän sähköauton ajomatkoista huomattavan suuri osa on pitkiä matkoja. Tyypilinen ajopäivä, jolloin auto liikkuu kerryttää arviolta noin 300 - 400 kilometriä matkaa. Pidempien työ- ja vapaa-ajanmatkojen välissä on lyhyttä Tampereen alueen kaupunki- ja taajama-ajoa.

Varmasti tyypillisen toistuva matka on Tampere - Helsinki - Tampere -välin ajaminen päiväreissuina. Siinä ajossa auto kuluttaa noin 20 - 25 kWh/100 km. Kulutus ei nouse tuolla välillä talviajossa kesään verratuna juuri lainkaan, koska kesäisen 120 km/h nopeusrajoituksen noudattaminen nostaa kulutusta enemmän kuin pakkanen.

Pidempiä lomamatkoja ID:llä tehtiin vuoden aikana kymmenen Euroopan maan kierros Baltian kautta ajaen sekä Tukholman ja Kööpenhaminan kautta Legolandiin. Muilta osin vapaa-ajanmatkat ovat suuntautuneet 290 km päähän usein Viitasaarelle mökkeilemään. Lyhyempiä lomamatkoja on tehty mm Ouluun ja Savonlinnaan kuluneen vuoden aikana.

Muita työmatkoja autolla on ajettu Tampereelta mm Tahkolle, Ouluun, Kempeleelle, Seinäjoelle, Joensuuhun sekä lukuisiin lähempänä sijaitseviin kohteisiin.

Liikenne-energian kulut

Lasken kulutuksen vuotuisen keskimäärän 22 kWh/100 km mukaan, mikä sisältää myös lataushäviöt. Kotilatauksen hinta oli suurimman osan kuluneesta vuodesta 13 snt/kWh, mutta nousi vuoden vaihteessa 15 snt/kWh tasolle. Julkiset lataukset ovat toteutuneet keskimäärin 30 snt/kWh hinnalla tai alle. Vaikka autolla ajetaan paljon pitkiä matkoja, on suurin osa latauksista silti tapahtunut kotona. Lasken liikenne-energian kulut siksi 16 snt/kWh keskimääräisellä hinnalla, jolloin kulutetun noin 12 100 kWh:n latauksien hinnaksi on kertynyt noin 1936 euroa. Se on kuluina noin 161 euroa kuukaudessa ja noin 3,52 euroa/100 km.

Pari korjattavaa asiaa ollut vuoden aikana

Vuosi on tosiaan kovin lyhyt aika ja oletuksena on että korjauskuluja näin uudelle autolle ei vielä suuresti tule. Yksi selkeä korjauskohde autolle kuitenkin vuoden aikana tuli, kun murtauduin itse auton latausluukusta sisälle. Jos olisin korjannut vaivan ajoissa, olisin selvinnyt noin 40 euron kuluilla, mutta nyt laiskuudestani johtuen sille kertyikin hintaa 530 euroa.

Toinen korjausta saanut asia oli talvirenkaat. Autossa oli alla Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkarenkaat, joisa oli kulutuspintaa edessä vielä 8 mm ja takana 5,5 mm. Päätin kuitenkin vaihtaa taka-akselille uudet Nokian Hakkapeliitta R5 -kirkarenkeet joulukuussa 2023. Tähän päätökseen tulin vain siksi, että haluan autossani olevan taka-akselilla aina paremmat renkaat mahdollisen vesiliirtoriskin takia. Auton renkaat ovat takana leveämmät kuin edessä, eikä siksi tullut kyseeseen renkaiden vaihto akselilta toiselle. Hintaa talvirenkaille kertyi asennettuna 692 euroa.

Muita kuluja aiheuttaneita vikoja autossa ei ole vuoden aikana ollut, mutta tiedän niitä tulevan kohta toisen takuun ulkopuoleisen vuoden alkamisen jälkeen, koska nyt auton etupäässä ropisee vasemmalla samalla tavalla, kuin aiemmin oli ennen korjausta oikealla puolella. Tuohon korjaus on jo varattuna huhtikuulle, mutta kirjoitan siitä sitten kun asia toteutuu.

Yhtään maksullista määräaikaishuoltoa tälle vuodelle ei osu, koska autossa on kahden vuoden huoltoväli ilman kilometrirajaa. Yhden maksuttoman ohjelmistopäivityksen hain autoon ja sen myötä tuli mm latausnopeuteen pieni parannut sekä plug&charge-ominaisuus.

Tuulilasin pyyhkijöitä tai raikkaria en nyt tämän vuoden aikana ole vaihtanut, eikä niille tunnu olevan vielä tarvetta. Auton pesut ja lasinpesunesteet rajaan tämän laskelman ulkopuolelle. Ne jokainen arvioikoon itse omista lähtökohdistaan.

Korjaus ja ylläpitokulut siis 1222 euroa, eli 101,83 euroa kuukautta kohden ja 2,22 euroa / 100 km.

Kuva alla: ID.4:ssämme on myös frunkki. Siellä säilytetään peräkontista tarvikkeita, mitkä kulkevat autossa aina mukana, mutta joita tarvitaan erittäin harvoin.

Vakuutukset ja verot

Vakuutuksia, eli liikennevakuutusta sekä Superkaskoa maksoin vuodessa autosta 773, 17 euroa ja ajoneuvoveroa 201,12 euroa. Vakuutusten hinta on erittäin muuttuva tekijä, mutta oma kokemus on, että ID:ni vakuutus on samaa tasoa tai ainakin hyvin lähelle, mitä on muillakin vastaavilla autoilla. 

Vakuutukset ja verot yhteensä siis 974,29 euroa, eli 81,19 euroa kuukaudessa ja 1,77 euroa / 100 km.

Auton arvonalenema

Auton arvon alenema on tietenkin ollut myös tämän vuoden aikana suurin kuluerä. Paljonko arvo sitten on vuodessa laskenut? Sitä joudun nyt vain arvioimaan. Pidän edelleen toimivana nyrkkisääntönä, että paljon ajavan auton arvo putoaa puoleen kolmessa vuodessa. Niin on näyttänyt käyvän myös tälle ID.4:lle, tai sitten se on pudonnut jopa hieman enemmän. Joka tapauksessa suurin arvonalenema 61 000 ostohinnasta on tapahtuntut jo ensimmäisen ja toisen vuoden aikana. Pidän realistisena arviona kuitenkin, että myös kolmantena vuotena auton arvon alenema olisi ollut 10 000 euron luokkaa sellaiselle, joka sen olisi vuosi sitten käytettyjen hallista ostanut. Korostan, että tämä on vain suuntaa antava oma arvaukseni. Lasken kuitenkin sillä arvolla

Arvonalenema siis 10 000 euroa vuodessa, eli 833 euroa kuukaudessa, eli 18,18 euroa / 100 km.

Yhteensä ensimmäisen takuun ulkopuolisen ajan kulut

Yhteensä siis tämä takuun päättymisen jälkeen ensimmäisen vuoden kulut olisivat olleet 14 132,29 euroa, eli 1177,69 euroa kuukaudessa ja 25,70 euroa/100km. Onko tuo sitten paljon vai vähän? Joka tapauksessa edelleen melko arvokkaan auton kuluista suurin osa on arvon alenemista. Sitä olisi ollut huomattavasti vähemmän esimerkiksi alle 10 000 euron autolla ajaessa. Toisaalta bensiiniautolla 55 000 kilometrin ajamiseen polttonesteisiin olisi saattanut mennä meidän ajoprofiililla noin 6000 - 7000 euroa, eli 500 - 583 euroa kuukaudessa ja noin 10 - 12 euroa / 100 km. Huoltojakin olisi tullut jo tuohon vuoteen autosta riippue yksi tai useampi. Niin tai näin, ajaminen Suomessa maksaa paljon ja uudella, tai tässä tapauksessa alle kolmivuotiaalla autolla ajaminen vielä enemmän.

ID.4:n kuntoisuuden arviointia neljännen vuoden alkaessa

Ulkoisesti ja sisustaltaan auto on vain pesua ja hyvää puunausta vailla. Muutoin se ei paljoa uutta häpeä, paitsi tuulilasi, jossa on pari pientä häränsilmää, muttei yhtään vaihtoa vaativaa vikaa. Talvirenkaat tulevat kestämään vielä ensi talvenkin ajot hyvin kulutusta. Kesärenkaat joudun todennäköisesti vaihtamaan jälleen ensi kesänä. Ostan jälleen todennäköisesti samat Hankookit, mitkä nytkin alla ovat. Ne makoivat viimeksi 955 euroa sarja alle asennettuina. Huhtikuun puolivälin kieppeillä auto käy Tampereen Lielahdessa Suomen Autohuollossa, eli SAH:ssa, jolloin korjataan vasemmasta etunurkasta kuuluva ylimääräinen ropina. Sen hintaa en lähde arvailemaan ja olen pyytänyt samalla tsekkaamaan alustasta muut mahdolliset välykset ja korjaamaan ne. 

Moottori ja voimansiirto eivät oireile mitenkään, kuten eivät myöskään laturi tai invertteri. Auton ajotietokone ja muut siihen liittyvät asiat toimivat kuten ne MEB-autossa voivat vain toimia, eli toisinaan hieman ärsyttävän hitaasti ja joskus hieman bugitellen, mutta mitään ajoa estävää ei ole ollut eikä ole tiedossa. 12 voltin akkukin on hyvässä kunnossa, vaikka auto sitä koko talven kovemman pakkasjakson herjasikin. Kertaakaan ei ollut mitään ajoa haittaavaa ongelmaa pakkasillakaan.

Sähköauton akusto kuluu ajan ja ajamisen myötä. Tämän ID.4:n akuston nettokapasiteetti on ollut uutena 77 kWh ja nyt 160 000 km ajettuna se on noin 71,5 kWh, eli akuston kuntoisuutta ilmaiseva SOH-lukema on noin 93 %. Tuossa on hieman hajontaa otantakertojen välillä, mutta käytännön toimintamatkan muutos tukee tuon muutoksen havainnon olevan aika lähelle oikea. Olen myös tarkkaillut joitain kertoja akuston kennojen jännite-eroja kun akkua ajetaan yhteen putkeen 100 prosentista alle kymmen prosentin varaustasoille. Kennojen väliset jännite-erot ovat pysyneet pieninä ja tätä tukee kokemus, ettei akuston varaustaso ole romahtanut akuston tyhjässä päässä epäloogisesti ja nopeasti alas. Tämän hetken SOH-lukemasta lineaarisella arviolla akusto saavuttaisi SOH 70 % tason noin 665 000 kilometrin ajon kohdalla, mikä tarkoittaisi meidänkin ajoilla reilun 11 vuoden ajomäärää. Silloinkin akustossa olisi vielä noin 53,9 kWh jäljellä käytettävissä olevaa kapasiteettia, mikä on enemmän kuin useissa uutenakaan. Toki vuosien ja kilometrien karttuessa akuston kertakaikkisen vikaantumisen tai kennon vioittumisen riski kasvaa. Onneksi Volkswagen Groupin MEB-sarjan autojen akustot ovat korjattavissa modulaarisesti.

Nyt neljännen vuoden alkaessa samallä päättyy autosta myös akuston takuu, kun 160 000 kilometrin raja on ylittynyt. En kuitenkaan ole huolissani akuston kestävyydestä tai sen vikaantumisen kuluriskistä. Enemmän olen huolissani modernin renkaille nostetun tietokoneen mahsollisista muista vioista ja niiden kuluriskeistä. Toisaalta ikäänytessään auton arvonalenema pienentyy kuukautta kohden. Nyt jo hankintahinnastaan arvonsa puolittaneen auton arvo ei enää voi pudota ainakaan enempää kuin se nyt jo on pudonnut. 

Uskaltaako käytetyn sähköauton ostaa?

Uskaltaako käytetyn sähköauton ostaa? Entä onko sillä järkeä ajaa yhtään yli takuuajan? Kysyin nuo kysymykset kirjoituksen alussa. En osaa vastata kuin ensimmäisen takuun ulkopuolisen vuoden kokemuksellani. Ajelemme ID:llä edelleen tyytyväisinä. Katselen kuitenkin jatkuvasti uusien esiteltävien sähköautojen ominaisuuksia. En niinkään ostaakseni uutta autoa, vaan muodostaakseni kuvaa, minkä esimerkiksi vuosimallin 2024 sähköauton haluaisin ostaa käytettynä noin vuonna 2026 tai 2027. Tässä vaiheessa oma kokemus nimittäin vahvistaa sitä, että käytetty sähköauto saattaa olla erityisen edukas yhdistelmä kohtuulista arvonalenemaa, huolto- ja ylläpitokuluja sekä liikenne-energiakuluja.

Osoite kopioitu

Keskustelu

jani_ik
29.03.2024 10.52

Biokaasulla halvemmat polttoainekulut, ja käy ihan tavallinen 16" perusrengas murto-osalla noista rengaskustannuksista. Eipä siinä sähköllä ajamisessa ole järkeä jos kaasua on saatavilla kätevästi siellä missä asuu, mutta muutoin sitte sähkö ettei nyt ainakaan fossiilinesteitä kuluteta. :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Käytetty sähköauto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) BYD (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (36) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Seal (1) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (242) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (38) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (58) sähköauton kulutus (3) Sähköauton lataaminen (34) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb