POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla polo senior

POLOinen 10 vuotta!

tiistai 09.01.2018 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Pohdiskelu , Polo Junior , Polo Senior

Kylläpä aika rientää! Tänä vuonna tulee nimittäin kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun perustin autoblogi POLOisen. Varsinainen merkkipäivä on vasta kesäkuussa, mutta mielestäni kymmenen vuoden rajapyykkiä sopii juhlia koko vuoden.

Historian havinaa ja tiukkoja mielipiteitä

Lueskelin viikonloppuna juttuja blogin ensimmäisiltä vuosilta ja hihittelin monta kertaa ääneen. Voi sitä tunteen paloa, mikä niissä on! xD

“Kyllä minä tekisin niin ja näin” ja “Mitä senkin tyypin päässä liikkui??” ja “Tekisi kyllä mieli sanoa suorat sanat!” 

Sitä se oli aloittelevan autoilijan elämä, kun kortti oli ollut taskussa vasta alle vuoden. Nämä mielipiteet ja ajatuksethan ne olivat syynä blogin perustamiselle, kun en viitsinyt enää vaivata miestäni ihan kaikilla sanomisillani.

Hauska oli muuten myös huomata, että Järjen Ääni eli rakas aviomieheni oli mukana blogissa jo ihan alussa. Joulukuisessa kirjoituksessani hän kyseenalaisti ohitukseni, joka meinasi päätyä kaiteeseen. Kymmenen vuotta sitten Järjen Ääni puolestaan kyseenalaisti haluni hankkia Volkswagen Sciroccon, joka oli unelma-autoni monta vuotta.

Täytyy kyllä ihmetellä, miten käsittämättömän paljon juttua mulla riitti jo pelkästään ensimmäisen vuoden aikana! Reissuja, outoja liikennetilanteita, esitelmä Vaajakosken turboliittymästä, kolari, uusien renkaiden hankinta, liukkaan kelin rata kesällä ja talvella, katsastus jne...

Tästä nappisilmäisestä Poloisesta se kaikki lähti. :)

Minä autobloggaajana

Oikeasti ikävöin sitä aikaa, kun oli niin paljon sanottavaa liikenteestä. Mutta kun olin uusi kuski, oli kaikki uutta ja ihmeellistä. Esimerkiksi iskunvaimentimien testaus ensimmäisessä katsastuksessa oli “hämärä heilutustesti”. :D

Nykyisin tuntuu, että pitää tapahtua jotain tosi spesiaalia, että ryhtyisi kirjoittamaan. Oikeasti suurin este tavallisempien tapahtumien kirjoittamiselle on kyllkin aika. En ole aikoihin osannut kirjoittaa tajunnanvirtaa, kun kaikki "pitää" taustoittaa tarkasti ja kirjoittaa kilometrin pituinen juttu. Ja pahuksen monta kertaa unohdun someenkin, ennen kuin juttu on valmis!

Mulla on edelleen jonossa juttuja viime kesältä ja syksyltä, joten tajunnanvirta - sitä ei taideta hetkeen nähdä.

POLOisen Facebook-sivulle näitä lyhempiä tulee sentään välillä kirjoiteltua, kuten meidän lähitietyömaan montuista. Kerran ajoin asfaltin reunan monttuun niin, että auto oikein pomppasi ja piti käydä tarkistamassa pyörien kulmat. Joululomalla tiellä oli puolestaan enemmän kuoppia kuin tasaista ja ajoin sen niin varovaisesti, että taksi paineli ohi...

Tietysti muuttuminen analyyttisemmaksi on osittain ihan luonnollista kasvua. Minä olen vuosien saatossa muuttunut autoilijana ja blogini siinä mukana. Kaikki ei sentään muutu, vaan vanhat tutut aiheet liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen tulevat pyörimään mukana varmasti hamaan tulevaisuuteen! Taloudellisen ajamisenhan olen vienyt ihan uudelle tasolle, kun aloin kilpailla ecorunissa vuonna 2014.

Polo Seniorin päivitys Polo Junioriin vuonna 2011 oli huima tekninen loikka. Automaattivaihteet ja ilmastointi, ai että!

Isoimpia juttuja, mitä mulle on autoblogaajana tämän kymmenen vuoden aikana tapahtunut, ovat ainakin autonhuoltokurssi (kahdesti!), kaksi autonvaihtoa, moottoripyöräkortin ja pyörän hankinta, Mazdan Onnellisten ajokoulu ja tietysti ryhtyminen taloudellisen ajon harrastajaksi.

Vaikka varsinaiseksi koeajoblogiksi en ole POLOista koskaan tarkoittanut, mutta muutamia koeajojuttuja tulee silti vuosittain tehtyä. Makeimmat testaamani autot ovat olleet Tesla Model S, Lotus Evora ja Lotus Elise, Nissan 370z sekä pieni yllättäjä Renault Twizy!

Jos kuuntelisin vain googlettajia, niin minun pitäisi koeajaa koko Toyotan mallisto. Analytiikan mukaan Toyota Auris -aiheiset juttuni ovat nimittäin todella suosittuja, ja niitä luki viime kuussakin liki 30% blogini kävijöistä! Muut jutut saavat vain kävijöiden muruset.

Tulevaisuuden suunnitelmat

Poloisen kymmenvuotisjuhlan kunniaksi minulla ei ole vielä suuria suunnitelmia juttuaiheiden suhteen muuten, kuin että uusi Polo täytyy koeajaa! Sehän julkaistiin jo viime syksynä, mutta minulla on edelleenkin viimevuotisiakin juttuja jonossa, joten en sitä viitsinyt koeajanut syksyllä.

Facebookiin meinasin tehdä säännöllisesti päivittyvän juttusarjan, missä palaan vanhoihin postauksiin. Julkaisen parin viikon välein jonkin vanhan jutun ja mietin, miten nykyisin tekisin samassa tilanteessa ja ovatko ajatukseni kenties muuttuneet ajan saatossa. Tekisikö viekäkin mieli sanoa suorat sanat törttöilijöille?

Minulle saa toki myös ehdottaa aiheita juttuihin! En tosin pysty lupaamaan aikataulua, jolla toiveita toteuttaisin. Minulla on nimittäin edelleen vuosi sitten saamani toive turvavyön käytöstä videona edelleen tekemättä… Mutta ehdottakaa silti. Ehkä jokin aihe on niin kiinnostava, että käyn sen kimppuun saman tien!

Toistaiseksi ei ole mitään suunnitelmia vaihtaa Leonidasta tuoreempaan. Mediasoitin voisi olla modernimpi, mutta muuten auto on vallan mainio.

Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas

sunnuntai 07.06.2015 Avainsanat: Leonidas , Polo Senior , Yleinen

Polon vaihtuessa Leoniin monet kysyivät minulta, mitä blogin nimelle tapahtuu. Entä Twitter-nimelleni? Voinko olla enää POLOinen, kun auto ei ole enää Polo? Olisinko sitten LEONinen? Ei se kyllä kuulostanut yhtään hyvältä.

Olin miettinyt blogin nimeä itsekin jo pidempään; varmaan siitä saakka, kun vuosi sitten rakastuin uuteen Poloon ja mieheni ilmoitti, että meille ei muuten tule enää kolmatta Poloa. "Mutta rakas, millä nimellä sitten voin kutsua blogiani?" Nimikriisi! Pohdin nimiasiaa kevään aikana moneen otteeseen ja tulin siihen tulokseen, että vaikka auto vaihtuukin, POLOinen on ja pysyy. Mitään muuta vaihtoehtoa ei ole. POLOinen on Poloisen perintö, sillä tätä blogia ei olisi syntynyt ilman Poloa Senioria. Liki seitsemän blogausvuoden aikana nimi on myös niin vakiintunut, että en lopulta voisi kuvitellakaan, että vaihtaisin sen muuhun. Se on tavallaan myös brändini, jos niin voi sanoa.

Polo Seniorista tuli otettua tosi vähän kuvia. Tässä pesen silmäterääni elokuussa 2008.

Vaikka blogin nimi pysyikin POLOisena, mietin, että Leonille olisi silti kiva keksiä jokin lempinimi. Nimen pitäisi olla sellainen, että siitä tietäisi mistä autosta on kyse. Sen pitäisi myös oikeasti juurtua käyttöön, koska muuten sillä ei olisi mitään merkitystä. Twitterissä ehdotetut Leoninen ja Leonoora olivat ihan lällyjä enkä edes harkinnut niitä. Leon tarvitsi miehisen nimen! Rekisterikilven ENR-alusta kehittelin espanjalaiselta hurmurilta kalskahtavan nimen Enrique Leon. Se oli periaatteessa hyvä, mutta tuntui silti siltä, ettei jäisi puheeseen.

Eräänä päivän työkaverini keksi täydellisen nimen: Leonidas! Leonidas I oli Spartan kuningas (k. 480 eaa.), joka on tunnettu urhoollisuudestaan Thermopylain taistelussa. Leonidas on myös päähenkilö ko. taistelusta kertovassa elokuvassa 300. En ollut nähnyt sitä, mutta nopeasti työkaveri sivisti minua nettivideoilla, mistä kyse. Miehisestä mätöstä ja meemiksi muuttuneesta "This is Sparta!!!" -huudosta. Ja niin Leonin nimi oli päätetty. :)

Viime viikolla Pikamulkaus-sivuston Miika ehdotti minulle, että "Jos sun Leon ois avomallinen, se pitäis nimetä Leonardo Di Cabrio:ksi." Aivan mielettömän hyvä idea, miksen keksinyt itse?! :D Cabrio tuo ei ole, mutta Leonardo on niin hyvä nimi, että ehkä kutsun Leonia myös sillä. Rakkailla lapsillahan on tunnetusti monta nimeä.

Polo Junior ja Leonidas sekä blogaaja puskassa headerin kuvauskeikalla.

Leidi liikenteessä

perjantai 05.12.2014 Avainsanat: Jenni , Polo Junior , Polo Senior , Yleinen

Sain viime viikolla kunnian tulla haastatelluksi Keskisuomalaisen autoliitteen “Leidit liikenteessä” -juttusarjaan, jossa esitellään rennolla otteella naisia ja heidän suhdettaan autoihin ja autoiluun. Olin joskus vähän haaveillutkin, että pääsisin siihen mukaan. En kuitenkaan viitsinyt erikseen tuppautua, vaan kysyvät jos kysyvät. Ja niin kävi. :)
 
Jutun tekeminen kävi kyllä sähäkästi. Sain aiheesta sähköpostia tiistaina, haastattelu oli keskiviikkona, oikoluin jutun torstaina ja perjantaina se jo julkaistiin. :D 
 
Toimittaja laittoi jutun otsikoksi “Ärhäkkäästi taloudellinen”, joka kuvaa todella hyvin sitä, mitä autoltani haluan. Muutenkin pidin jutusta ihan älyttömästi; se oli kivasti kirjoitettu ja toimittaja sai haastattelusta irti juuri sen mitä pitikin. Volkkarifanitus, blogaaminen, maalipintafriikkeily, kirkkaat värit, suorituskykyiset autot, taloudellinen ajaminen ja jatkuva kehittyminen. Niistä on mun autoilu tehty.

 
 
Jutusta julkaistiin myös lyhennetty versio "Laatu löytyy koputtamalla" Keskisuomalaisen nettisivuilla, mutta se ei ollut niin kiva, kuin kokonainen versio.
 
Kysyin toimittajalta, mistä oli blogini bongannut. Ilmeisesti se oli ollut jo pidempään toimituksen tiedossa. Ajattelin että se olisi löytynyt, kun aiemmin syksyllä vaahtos.. siis keskustelin Twitterissä autoliitteen valokuvien vaihtelevasta tasosta. Liitteen tuottajan ottamat kuvat ovat olleet välillä ihan ala-arvoisen huonoja, kun kuvakulmat ovat mitä sattuu, perspektiivi kauhea ja/tai tausta sekava. Annoinkin siitä palautetta toimittajalle, joka lupasi välittää terveiseni eteenpäin. Toivottavasti tulee parannusta. Haastattelussani kuvat onnistuivat onneksi oikein kivasti (tosin toimittaja ei ollutkaan tämä henkilö jonka kuvista en niin pidä).

Auton kulutuksen seuranta

keskiviikko 11.07.2012 Avainsanat: Bensan kulutus , Polo , Polo Junior , Polo Senior , Tankkaus , Volkswagen

Isälläni on ollut aina tapana kirjoittaa auton tankkauksen jälkeen ajetut kilometrit ja tankattu bensamäärä siniseen ruutuvihkoon. Kun meille ostettiin auto, hankin minäkin polttoaineen kulutuksen seuraamista varten pienen vihon, johon kirjoitin tiedot kustakin tankkauksesta. Saatuani Poloiseen Econen-kulutusmittarin en jaksanut kirjoittaa enää kulutusta ylös, sillä näinhän tarkan kulutuksen jokaisen ajon jälkeen. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut fiksua kirjata tankkaukset ylös, koska nyt en osaa yhtään sanoa, mikä Polo Seniorin keskikulutus oikein oli, koska yksittäiset kulutukset unohtuvat. Kuitit kyllä säilöin vihon väliin laskeakseni kulutukset "sitten joskus", mutta sielläpä ne edelleen odottavat kirjaamista...

Polo Juniorin kulutusta ryhdyin seuraamaan heti ensimmäisestä tankkauksesta alkaen. Tein tunnuksen suomalaiseen tankkaus.com-palveluun, johon pystyi syöttämään samat tiedot kuin vihkoonkin, mutta palvelu hoiti laskutoimitukset puolestani. Kätevää!

Vuoden vaihteessa sivusto uudistui nykyaikaisemman näköiseksi, mutta samalla sen toimivuus heikkeni huomattavasti. Tankkauksesta piti syöttää nyt aina myös asema ja ennen kaikkea tilastointiominaisuudet huonontuivat. En halua tietää, mitä autoni on kuluttanut keskimäärin missäkin kuussa, vaan haluan käyrän koko ajalta, kuten palvelun entisessä versiossa. Kun vielä sisäänkirjautuminen alkoi tahmata, kypsyin palveluun lopullisesti.

Kaikki uuden Polon tankkauskuitit olivat tallessa (odottamassa syöttämistä tankkaus.comiin), joten aloin tutkia muita mahdollisia palveluja, johon tankkaustiedot voisi kirjata ylös. Foorumikeskustelujen perusteella saksalainen Spritmonitor ja jenkkiläinen Fuelly olisivat kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa. Pienen vertailun jälkeen päädyin valitsemaan Fuellyn, koska siinä oli kivemman näköiset kuvaajat ja nätimpi ulkoasu. Spritmonitorissa olisi saanut määriteltyä tarkemmin, millaisissa olosuhteissa on ajanut, mutta keskiarvotilastointi ei ollut makuuni.

Kesäloman alun kunniaksi naputtelin Fuellyyn kaikki Polon tankkaukset, joita oli kertynyt vajaassa vuodessa 21 kpl. Myös sisäänlukutoiminto olisi ollut tarjolla, mutta ajattelin, että lienee nopeampaa kirjoittaa kuitenkin kaikki yksitellen. Kaikki Fuellyyn syötetyt tiedot ovat julkisia, joten tässä kiinnostuneille tiedot meidän 77 kW 1.2 TSI Polon kulutuksesta. Myös Spritmonitoriin tallennetut tiedot ovat julkisia, joten tästä voitte katsoa vertailun vuoksi jonkun meidän Poloa vastaavan Polon kulutustiedot.

 

Tankkausten perusteella laskettu kulutus on varmasti pidemmällä aikavälillä aika tarkka, mutta yksittäiset tankilliset eivät aina kerro koko totuutta. Polo Seniorin tankkasin joskus "täyteen", mutta sain silti keskikulutukseksi vain 3,1 l/100 km, mihin ko. autolla ei vain ole mahdollista päästä. Juniori puolestaan nielaisi keväällä bensaa niin, että kulutukseksi tuli liki 10 l/100 km, vaikka ajo oli melko normaalia.

Tuntuu, että eri huoltoasemien bensapumput ovat eri mieltä siitä, milloin tankki on täysi, koska yleensä hillittömät kulutuslukemat saa aikaiseksi tankkaamalla jossain muualla kuin vakiopaikassani. Tuon superkulutuksen jälkeen olen ottanut tavaksi nollata Polon kakkosajotietokoneen aina tankkauksen yhteydessä, jotta voin kirjata kuittiin ylös auton näkemyksen keskikulutuksesta. Toistaiseksi eroa ei ole ollut kuin desi suuntaan tai toiseen eli aika hyvin auton ajotietokone on pysynyt kärryillä.

Mitä iloa kulutuksen seurannasta sitten on? Ei kai varsinaisesti muuta kuin että sitä on ihan mielenkiintoista seurata. Tietenkin yritän ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella, mutta oikeasti ajon aikainen kulutusseuranta tulee hoidettua ajotietokoneesta katsomalla.

Olen kyllä hieman pettynyt Polon 6,4 l/100 km keskikulutukseen, sillä se on huomattavasti korkeampi kuin luvattu maantie 4,4 / yhdistetty 5,3 / kaupunki 7,0 l/100 km. Testiolosuhteet ovat aina testiolosuhteet, mutta silti...

Alin keskikulutus johon olen päässyt on 4,7 l/100 km, kun ajoin pääosin 60 km/h rajoitettua maantietä Heinolasta Kouvolaan  66 km/h keskinopeudella. Helsinkiin ajaessa huomaa puolestaan hyvin, miten auto hotkii polttoainetta 120 km/h nopeudella ajaessa. Yleensä kulutus on ennen motarin alkamista Heinolassa 5,9 l/100 km luokkaa, mutta Helsinkiin päästyäni se on nyt useammalla reissulla ollut 6,4 l/100 km.

Oho, ostettiin auto

torstai 18.08.2011 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Polo Junior , Polo Senior , Volkswagen

Ota lokoisa asento ja herkut lähettyville, sillä nyt seuraa seikkaperäinen tarina siitä, minkälaisten vaiheiden kautta vanha Polo yllättäen vaihtui tuliterään Poloon. Tapojeni mukaisesti kun en taaskaan osannut kirjoittaa lyhyesti.

Uusi silmäterämme!


Kaikkihan lähti siitä, mieheni T bongasi nelisen viikkoa sitten Ahjoautosta muutaman vuoden vanhan Highline-varustellun automaattivaihteisen 1.4 TSI Golfin. Viikonloppuna suuntasimme Ahjoautoon tarkoituksenamme saada Golf koeajolle, mutta auto ei ollutkaan paikalla, sillä joku liikkeen myyjistä oli lähtenyt sillä Tampereelle. Liikkeen toinen myyjä lupasi varata auton meille maanantai-illaksi koeajolle.

Lopulta Polo 1.2 TSI!

Siinä keskustellessamme T keksi kysyä myyjältä, että näkeekö hän, mitä autoja samaan konserniin kuuluvalla Jyväskylän Autotarvikkeella on tällä hetkellä koeajettavana, että olisiko siellä lopulta pitkään kaipailemaamme 1.2 TSI -moottorilla varustettua Poloa. Suureksi yllätykseksemme siellä oli sellainen. Niinpä myyjä soitti Autotarvikkeelle ja varasi Polon meille koeajettavaksi. Ennen lähtöämme myyjä vielä vannotti meitä, ettemme tekisi kauppoja mistään, ennen kuin olisimme maanantaina koeajaneet Golfin.

Tehokkaalla 1.2 TSI -moottorilla varustettu Polo oli kiinnostanut meitä siitä saakka, kun uusi Polo tuli markkinoille. Kun moottorityyppi lopulta tuli myyntiin, kysyimme pari kertaa Autotarvikkeelta, että milloin heille olisi tulossa sellainen koeajettavaksi. Eivät tienneet. Viime syksynä jätimme jollekin liikkeen myyjälle soittopyyntölapun, että ilmoittaa, kun heillä on haluamamme Polo koeajettavana. Autotarvikkeelle ajaessamme mietimme, että eipä sitä soittoa koskaan kuulunut...

Autotarvikkeelle päästyämme puhelimessa Polon koeajosta sopinut myyjä tuli heti vastaan. Vaihdoimme siinä pari sanaa ja totesimme myös, että jätimme liikkeeseen joskus soittopyynnön kyseisestä autosta, mutta ei ole kuulunut. Siinä samassa myyjä tunnisti meidät ja muisti lapun, sillä olimme sattumalta jättäneet soittopyynnön juuri hänelle. Myyjä kertoi katsoneensakin lappua vasta jokin aika sitten (itse asiassa hänellä oli jopa näyttää se meille) eikä Polokaan lopulta ollut hänen pelastuksekseen ehtinyt olla liikkeellä koeajettavana vasta kuin pari viikkoa.

Lähdimme siitä sitten koeajolle, jolla tietysti ekana suuntasimme Vaajakosken moottoritielle testaamaan TSI-moottorin kiihtyvyyttä. Hyvin kulki! Koeajoautona oli Comfortline-varusteltu manuaalivaihteinen Polo. Itse olimme kiinnostuneet (tai mieheni lähinnä) enemmän automaattivaihteisesta jos Polon ostaisimme, mutta koeajolla tarkoituksena oli ennemminkin testata millainen moottori oli ajaa. Hyvän tuntuinen ja mukavan rivakka se oli ajaa; tykkäsimme. Ja aah ilmastointi oli ihana helteisenä päivänä, vaikkei se tietty moottorin koeajoon liittynytkään.

Kuka tilasi Polon kaikilla herkuilla?

Palattuamme koeajolta iskimme silmämme Autotarvikkeen aulassa viattoman näköisenä seisoskelleeseen helmiäismustaan Poloon, josta löytyi vaikka mitä varusteita! Oli TSI-moottori, automaattivaihteet, Highline-varustelu ja ihanat nahkaiset penkit. Sehän oli suoraan kuin tehty meille! Myyjä kertoi kyseisen auton tulleen liikkeeseen vasta kahta päivää aiemmin, joten osuimme sinne todella hyvällä hetkellä.

Saman tien päätimme pyytää kaunokaisesta tarjouksen. Sopivasti Volkkarilla oli menossa kampanja, että erään uusia Poloja sai kaupan päälle varusteita tuhannella eurolla, joten Poloon saisi vielä ilmaiseksi talvirenkaat vanteineen. Tarjousta ja muutamaa valtavaa Polo- ja Scirocco-julistetta(!!!) rikkaampana lähdimme kotiin. Emme varanneet autoa, mutta myyjä päätti silti jättää Polon ikkunaan "Varattu"-lapun, koska ei siitä kuulemma mitään haittaakaan olisi.

Heippa, Golf

Maanantaiaamuna myyjä jo soitteli, että olemmeko tehneet päätöksiä Polon suhteen. Emme olleet, sillä olimme edelleen menossa illalla koeajamaan Golfia. Myyjä sanoi ettei voisi pitää Poloa enää kovin pitkään varattuna, mutta lupasi pitää lapun ikkunassa vielä seuraavaan aamuun.

Kaverini P, jonka puoleen käännyn aina autoasioissa, oli luvannut lähteä mukaan koeajamaan Golfia. Olin varma että hän kannustaisi hankkimaan ennemmin Golfin kuin Polon, koska ensimmäinen on isompi ja hän on aina ollut sitä mieltä että meidän pitäisi ostaa Golf. Soittelin hänen kanssaan päivällä ja yllättäen hän ei innostunutkaan lainkaan Golfista, kun sai tietää siitä tarkemmin. Tuplaturbot ovat kuulemma olleet hieman vikaherkkiä ja jos hajoavat, eivät ole mitään halpoja korjata. Samaa olimme kyllä miettineet miehenikin kanssa, että ei olisi kiva jos Golf leviäisi sen vuoden jälkeen, minkä aikaa autossa olisi takuu voimassa. Uusi Polo olisi turvallisempi vaihtoehto, etenkin kun siihen saisi huolenpitosopimuksella vielä kolmen vuoden takuun.

Juteltuani mieheni kanssa ("P kielsi meitä ostamasta Golfia!") peruimme Golfin koeajon kokonaan (toivottavasti Ahjoauton myyjällä oli Tampereella kiva reissu Golfilla, sillä se saattoi periaatteessa aiheuttaa kauppojen menetyksen) ja pyysimme sen sijaan Autotarvikkeen myyjältä koeajo-Polon lainaan koko illaksi vähän tarkempaa testausta varten. Illalla T kyllä tunnusti, ettei ollut viikonlopun jälkeen enää edes ajatellut Golfin ostamista, mutta olisi minun mielikseni lähtenyt ajelemaan sillä.

Lisää koeajelua Comfortline-Pololla

Töiden jälkeen suuntasimme Autotarvikkeelle hakemaan Poloa. Myyjä kävi kanssamme täyttämässä Polon tankin ja saimme vielä lupauksen, että jos bensaa tarvitsee lisää, niin sen kuin tankkaamme ja tuomme kuitit mukanamme kun palautamme auton. No joo, emme sentään ihan koko tankkia meinanneet yhdessä illassa ajaa tyhjäksi... Reilulla sadalla kilsalla onnistuimme kuitenkin kartuttamaan matkamittaria, kun ajoimme illalla ympäriinsä. Kurvailimme Vihtasillan kautta vanhempieni luokse Lievestuoreelle ja matkalla poikkesimme myös hiekkatiellä, kun keksin ajattaa meidät partiomajalle.

Kaupunkiin palattuamme kiertelimme vielä jonkin aikaa keskustassa, kunnes lopulta yhdentoista jälkeen suuntasimme kotiin Sippulanniemen kautta, jonka tie oli yllättäen koko lenkin huonokuntoisin pätkä. Isommista kuopista ajaessa Polon roiskeläpät vain raapivat maata. Pidemmän lenkin perusteella Polo oli kyllä tosi miellyttävä ajaa ja vakionopeussäädin oli kiva. Ainut ongelma, minkä huomasin, oli se, että Comfortline-varustetason penkit olivat kovemmat kuin omassa Polossamme ja takapuoleni hieman puutui kotimatkalla. Muutoin olimme varsin vakuuttuneita autosta.

Aamupäivällä kävin palauttamassa laina-Polon liikkeeseen. Lupasin, että tulemme käymään töiden jälkeen uudelleen ja pyysin myyjää selvittämään vielä miten huoltosopimus toimii ja olisiko mahdollista vaihtaa Highline-Poloon hienommat vanteet. Ennen lähtöäni menin vielä istuskelemaan siihen hetkeksi, koska olin jäänyt hieman epäilevälle kannalle laina-Polon penkin mukavuudesta. Olisin saanut varmasti jäädä istumaan autoon vaikka koko päiväksi, mutta suuntasin takaisin töihin. En osannut sanoa olivatko penkit pehmeämmät kuin Comfortlinessa, mutta hyviltä ne tuntuivat.

Eihän siitä voinut kieltäytyä

Iltapäivällä palasimme jälleen Autotarvikkeelle paijaamaan Highline-Poloa. Vanteiden vaihto muihin kuin Volkkarin omiin onnistuisi päikseen (alkuperäiset renkaat säilyisivät) ja myyjä oli jo ihan vakuuttunut siitä, kuinka Polo näyttäisi todella hyvältä ehdottamillani vanteilla. Huolenpitosopimuksen hintaa ja sisältöä piti hieman arpoa, sillä jossain sanottiin että se sisältää renkaiden kausivaihdon ja jossain toisessa että ei. Ilmeisesti sopimuksen sisältö oli vastikään muuttunut, mutta saisimme vielä samaan sopimushintaa renkaiden vaihdon.

Viilasimme myyjän kanssa tarjousta vielä vähän mm. vaihtoauton varusteiden osalta ja luettuamme lopullisen tarjouksen totesimme, että mitäpä tätä enää jahkaamaan, ostetaan pois. Meidän perheessämme asiat päätetään sitä nopeammin, mitä isommista rahoista on kyse: samaan tyyliin ostimme vanha Polon ja asuntommekin. Ei siis muuta kuin nimiä paperiin.

Myyjä suunnitteli, että saisimme Polon jo mahdollisesti saman viikon perjantaina, mutta koska halusimme siihen kaikenlaisia lisiä, siirtyi toimitus viikkoa myöhemmäksi. Sen päivän sovimmekin luovutuksen takarajaksi, sillä olin lähdössä seuraavana maanantaina jo reissuun. Muuten sillä ei mikään kiire olisi ollutkaan.

Halusimme Poloon vanteet, joissa yhdistyisi auton värin mukainen musta ja hopea. Ensimmäinen vannevaihtoehtomme oli vähän tähteä muistuttava kiillotettu musta Enzo Shadow, joka oli kuitenkin loppuunmyyty. Onneksi kakkosvaihtoehtona olleita myös erittäin hyvän näköisiä AEZ Intenso -vanteita löytyi ja Poloon tilattiin sellaiset. Vanteiden lisäksi asennutimme Poloon moottorinlämmittimen sisähaaroineen sekä Media-In-pistokkeen, johon saa kiinni iPhonen.

Meidän Pololle kelpaavat vain hienot vanteet.


Meidän Polo!

Toissa perjantaina odotuksentäyteisen puolentoista viikon jälkeen pääsimme lopulta noutamaan uutta Poloamme. Olipa se hienon näköinen odotellessaan hallissa meitä. Olin hieman pelännyt, että renkaat näyttäisivät 15-tuumaisilla vanteilla sittenkin hieman läskeiltä, mutta oikein hyviltä ne näyttivät. Tietenkin 16-tuumaiset vanteet olisivat olleet näyttävämmät, mutta päätimme ajomukavuuden puolesta pitää 15-tuumaiset.

Ihan ensimmäiseksi myyjä ruuvasi sisätilalämmittimen kiskon vanhasta Polosta uuteen Poloon. Samalla esittelin mitä kaikkea rojua uusi omistaja tulisi saamaan: uudet talvirenkaat, alkuperäiset pölykapselit, kromisia varapölykapseleita ja ylimääräiset pyyhkijänsulat. Vain liekkimatot säästin uuteen Poloon.

Vanhan Polon matkamittarin lukemaksi jäi 108285 km. Nopeasta auton vaihtumisesta kertoo sekin, että olin tankannut Polon vasta 93 kilometriä aiemmin, koska en arvannut, että olisimme vaihtamassa autoa...


Kauppakirjan ja muiden dokumenttien allekirjoittamisen jälkeen saimme kattavan esittelyn uudesta autostamme ja sen ominaisuuksista. Neuvot tulivat mm. automaattivaihteiston, vakionopeussäätimen ja ajotietokoneen käyttöön. Konehuoneenkin syynäsimme tarkkaan ja ihmettelimme, kuinka jotkin osat oli päivätty jo joulukuulle ja jarrunestekin huhtikuulle.

Jossain vaiheessa joku satunnainen asiakas juuttui pyörimään Polon ympärille pidemmäksi aikaa. Myyjäkin tuntui vähän ihmettelevän sitä ja kysyi jo meiltä, että onko kyseessä joku tuttumme. Ei, vaan ihan tuntematon tyyppi. Se oli vähän outoa. Meidän auto! Meidän esittely!

Esittelyn jälkeen nostelimme talvirenkaat Polon kyytiin (takapenkit menevät muuten tosi kätevästi kasaan) ja enää yksi asia oli hoitamatta: kuvata vanha Polo ja uusi Polo yhdessä. Olin kysynyt lupaa siihen itseasiassa jo tilaussopimusta allekirjoittaessamme. Muutaman sadan metrin päässä Keskisuomalaisen takana oli sopivan hiljainen tienpätkä, jossa oli sopiva paikka ajaa autot vierekkäin. Myyjä lähti mukaamme ja tarjoutui ajamaan autot puolestani levikkeelle juuri siihen asentoon kuin halusin. Kylläpä se kävi näppärästi! Loppuviimeksi myyjästä tuli vielä valokuvaajakin, kun halusin ottaa perhepotretin. :)

Perhepotretti, joskin vanha Polo suuntasi kuvan ottamisen jälkeen uusiin seikkailuihin.


Kuvien ottamisen jälkeen suuntasimme vielä myyjän kanssa bensa-asemalle, sillä olimme sopineet saavamme uuden Polon täydellä tankilla. Ja niin lähdimme kohti uusia seikkailuja uudella ihanalla Polollamme.

Liian hyvä tilaisuus ohittaa

Oli aika uskomatonta löytää autoliikkeestä sattumalta uusi, lähes täysin toiveitamme vastaava Polo. Vaikka koeajamamme manuaalivaihteinen 1.2 TSI oli tosi kiva, emme olisi todennäköisesti jaksaneet tilata uutta autoa tehtaalta, koska 1.2 TSI-moottorilla ja automaattivaihteilla varusteltujen Polojen toimitusaika on puoli vuotta. Nyt kun sellainen oli tarjolla suoraan silmiemme edessä, muuttui tilanne varsin houkuttelevaksi.

Liikkeestä löytyneen Polon varustelutaso oli korkein eli Highline, jonka olisimme valinneet itsekin. Suurimpana syynä Highlinen valintaan olisi ollut parhaimmat penkit, mitä Poloon saa. Tähän liikkeestä löytyneeseen yksilöön penkkien verhoilumateriaaliksi oli lisäksi valittu Alcantara/nahkajäljitelmä, josta tuli lisähintaa lähes tonni. Auts. Toisaalta saimme nyt talvirenkaat vanteineen ilmaiseksi, joten hinnan suhteen lopputulos oli +/-0. Mielihyvä sen sijaan kasvoi +100:lla, sillä nahkaiset penkit ovat sanalla sanoen ihanat.

Jos olisimme tilanneet Polon itse, olisimme luultavasti ottaneet sen jonkin muun värisenä kuin mustana. T on valinnut konfiguraattorista aina valkoisen Polon, kun taas itse olen haaveillut punaisesta tai oranssista. Muistan julistaneeni autokoulussa, etten ostaisi ikinä mustaa autoa, kun poltin käteni mustan Audin kylkeen. Onneksi emme kuitenkaan päässeet itse valitsemaan Polon väriä, sillä tuo helmiäismusta päihittää mennen tullen perusvalkoiset ja -punaiset. Perusmusta nyt olisikin ihan tylsä, mutta helmiäismaali kiiltelee tosi nätisti. Puhtaanapito onkin sitten toinen juttu...

Helmiäisvärin lisäksi ostamassamme Polossa on lisävarusteina monitoimiohjauspyörä ja täysautomaattinen ilmastointilaite. Ne olisimme valinneet itsekin. Oikeastaan ainut ominaisuus, mikä ostamastamme Polosta jäi puuttumaan, oli tasokkaampi radio. Myös Media-In-pistokkeen olisimme ottaneet tehdastilauksena, mutta onneksi sen asentaminen onnistui jälkikäteenkin.

Polon lopulliseksi hinnaksi muodostui 26370 e. Sen hintaisia pikkuautoja tuskin menee kaupaksi ihan joka päivä, joten täytyy vain ihmetellä, miten sellainen on päätynyt autoliikkeeseen. Sitä tietoa emme saaneet irti myyjästä, sillä eipä tainnut hänkään tietää.

Vanhasta vm. 2004 Polosta saimme hyvitystä 5990 e. Alkuperäisessä tarjouksessa hyvitys oli 6650 e, mutta myyntisopimuksessa se oli tippunut 5990 euroon ja näiden erotus 660 e oli laitettu erilliseksi alennukseksi uuden auton hinnasta. Tämä liittyi jotenkin siihen, minkä arvoisena vaihtoauto voi olla liikkeellä varastossa. Joka tapauksessa uudesta Polosta jäi maksettavaksi 20380 e.

Miksi sitten ostaa näin hillittömän kallis Polo, kun samalla summalla olisi saanut vaikka Golfin? Merkinnän alussa mainitsemani lähes Polon tasoisesti varustettu Golf olisi maksanut käytettynä 25900 e, mutta uutena vastaava maksaisi kirkkaasti yli 30000 e, Sciroccosta puhumattakaan. Vähän turhan kallista. Käytettyyn verrattuna uuden auton etuna on aina myös takuu, jonka me vielä laajensimme kahdesta kolmeen vuoteen ottamalla Pololle huolenpitosopimuksen (44 e/kk). Kolme vuotta huoletonta autoilua tiedossa.

Osa Polon myyntisopimuksesta, josta näkyy kaikki tarjoukseen tehdyt viilaukset. Loppuhinnasta puuttuu Media-In-pistokkeen asennus, joka kustansi 390 e.


Olen seurannut töissä farmarimallisten autojen ostobuumia ja ihmettelen vain, miksi perheettömienkin ihmisten pitää ostaa laivan kokoisia autoja. Jos kerran vuodessa tai harvemmin pitää kuljettaa jotain isompaa, niin eikö silloin voisi vaikka lainata autoa joltain? Isot autot eivät välttämättä ole edes mitään bensapihejä ja vaikka olisivatkin, niin pieni vähäruokainen auto päihittää ne silti mennen tullen. Mutta kukin tavallaan; meille Polo on täysin riittävän kokoinen auto.

Oma Polo kullan kallis. <3


Loistomyyjä

Oman kappaleensa tässä kilometrisessä merkinnässä ansaitsee vielä Autotarvikkeen mainio myyjä Mika. Kun menimme koeajamaan Poloa ensimmäistä kertaa, myyjä vaikutti siltä kuin olisi juonut noin viisi kupillista liikaa kahvia, sillä sen verran innokkaasti juttua tuli. Vähän kuin Tapaus Punahilkka -animaatioelokuvan orava, josta tulee yhden kahvikupillisen jälkeen hyperaktiivinen.

Seuraavilla tapaamisilla myyjä oli huomattavasti rauhallisempi, mutta piti silti jatkuvasti sopivan määrän pilkettä silmäkulmassaan. Siksi hänen kanssaan oli oikeasti tosi mukava asioida, kun oli sellainen nuorekas meininki. Lisäksi oli kivaa, että autoa ei myyty pelkästään miehelleni vaan koimme koko ajan olevamme keskenämme tasavertaisia ostajia, vaikka mieheni se suurempi rahoittaja olikin.

Oli hauska huomata, kuinka vilpittömän innoissaan myyjä oli itsekin täysvarustellusta Polosta. Hän ei ollut ilmeisesti ehtinyt tutustua siihen itsekään juurikaan ennen kuin satuimme paikalle. Myös vanteita myyjä jaksoi hehkuttaa uudelleen ja uudelleen. Luovutustilaisuudessa hän selitti tohkeissaan, kuinka olisi suorastaan törkeää myydä musta Polo tavallisilla harmailla vanteilla. Ihan parasta! :DDD

Loistavaa oli sekin, että myyjä lähti ennakkoluulottomasti mukaamme valokuvaamaan Poloja ja tarjoutui auttamaan asiassa. Todellista asiakaspalvelua. Sitten kun joskus päätämme luopua Polosta, toivomme että Mika on edelleen töissä Autotarvikkeella; valmiina myymään meille uuden Sciroccon Volkkarin.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!