POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla driveco

Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu

torstai 19.10.2017 Avainsanat: Driveco , Ecorun , Taloudellinen ajo , Toyota

Suomen taloudellisuusajorintamalla kokeiltiin tänä syksynä jotain ihan uutta, kun Lahdessa ajettiin viime viikonloppuna Toyota Ecorun. Kilpailu oli monella tapaa totutusta poikkeava: kaikki kilpailijat ajoivat samanlaisilla Toyota Auris Sports Touring hybrideillä ja autojen kulutusta ei mitattu tankkaamalla, vaan Toyotan hybridikoeajossakin käytössä olevalla Driveco-ajotavanseurantalaitteella.

Poikkeavaa oli myös kilpailun kulku ja reitti. Tavallisen reilun 200 km reitin sijaan kukin kilpailijapari ajoi vain 13,5 km ja 18 minuuttia pitkän lenkin. Näistä kuusi parasta pääsi loppukilpailuun, jossa ajettiin 17,5 km pitkä reitti kahdella eri autolla: hybridi-Auriksella ja tavallisella 1,5-litraisella Toyota Yariksella.

Toyota Ecoruniin päästäkseen kuljettajien piti osallistua karsintakilpailuun jossain kampanjassa mukana olleessa Toyota-liikkeessä. Lisäksi mukaan pääsi viisi parasta kuljettajaa Ecorunin moderni-ja fossiilicupista. Kaikki paikan ansainneet eivät tosin päässeet/halunneet osallistua, joten lopulta kaikki cupissa ajaneet saivat mahdollisuuden tulla mukaan loppukilpailuun kulkematta karsinnan kautta.

Komea auringonnousu toivotti kilpailijat tervetulleeksi tapahtumaan.

Valmistautuminen

Olen ajanut Toyota Auris hybridillä muutamaan otteeseen ja eritysesti viimeisimmällä kerralla puolitoista vuotta sitten vakuutuin niiden polttoainetaloudellisuudesta. En halunnut kuitenkaan lähteä soitellen sotaan, joten lainasin OK Autosta viikonlopuksi Auriksen, jotta voin harjoitella taloudellista ajamista hybridillä.

Kyselin harjoittelun tueksi muutamalta tutulta taloudellisuusajajalta neuvoja, miten hybridillä ajetaan mahdollisimman taloudellisesti. Sain vinkkejä mm. vapaalla rullaamisesta, kiihdytä-ja-rullaa -tekniikasta sekä akun varaustason säilyttämisestä riittävän suurena. Parikin kaveria sanoi, että on vaikea antaa yksiselitteistä ohjetta, sillä ajaminen tulee ikään kuin selkärangasta.

Otin harjoittelun tavoitteeksi ajaa Jyväskylän Toyota Ecorun -lenkin alle 3,0 l/100 km. Keskisuomalaisen autoliitteen toimittaja pääsi ko. kulutuksella mukaan loppukilpailuun ja enhän minä voisi olla huonompi kuin taloudellisuusajoa harrastamaton toimittaja! Toisin kuitenkin kävi. Kaikkeni yritin, mutta kulutukseni oli ajotietokoneen mukaan parhaimmillaankin vain 3,2 l/100 km. Jälkimmäisenä päivänä satoi ja silloin parhaan ajon kulutus huiteli jo 3,6 l/100 km lukemissa.

Ei ole epätoivolla rajaa, kun Jenni hybridillä ajaa!

Tulinkin siihen tulokseen, että hybridillä on helppo ajaa pienellä kulutuksella, mutta ne viimeiset desit on todella haastava saada pois.

Toyota Ecorunin plussat ja miinukset

Lähdetään liikkeelle kalustosta. Se, että kaikki ajavat samanlaisilla autoilla, on sekä plussan että miinuksen arvoinen juttu.

Samanlaisilla autoilla kilpaillessa korostuu kuljettajien kyky ajaa taloudellisesti millä tahansa autolla sen sijaan, että tietäisi vain parhaat kikat omalla autolla ajamiseen. Ei myöskään voi saada etua siitä, että omistaisi/lainaisi sen paperilla parhaan auton. Tämä on mielestäni positiivista, mutta toisaalta jos oma auto onkin kilpailuautoa vastaava, siinä voi saada etua niihin nähden, joille auto ei ole entuudestaan tuttu. 

Kilpailuautoina oli kuusi samanlaista Toyota Auris Hybridiä.

Suurin plussa uudessa kilpailutyypissä oli ehdottomasti siinä, että autoja ei tarvinnut tankata. Tuhansissa Toyotan hybridikoeajoissa ympäri Euroopan koeteltu Driveco mittaa kulutuksen luotettavasti ja tulokset ovat pilvessä saman tien, kun kilpailija on päässyt maaliin.

Plussaa kilpailu saa (lähes) reaaliaikaisesta tulosseurannasta. Kivasti kävi kuhina autoliikkeen aulassa, kun kilpailijat odottivat televisioruudulle omia tuloksiaan ja jännittivät, millä kulutuksella seuraavat ajoivat.

Tulosseurantapiste Vesijärven Auton ovella.

Iso plussa täytyy antaa myös kunnon karnevaalimeiningistä, jota piti yllä mainio juontaja. Hän haastatteli kilpailijoita joka välissä ja heitti hauskaa läppää väliin. Ja innostui muuten itsekin taloudellisesta ajosta niin, että kävi harkitsemaan itsekin osallistumista!

Juonto ja taustamusiikki toivat tapahtumaan mahtavan tunnelman verrattuna siihen, että porukka olisi vain seisoskellut pihassa odottamassa omaa vuoroaan.

Kilpailun mainio juontaja Aleksi Halen.

Yleisesti ottaen kilpailun järjestelyt toimivat minusta mallikkaasti. Oli järjestetty jopa reitin puolessa välissä olleeseen U-käännökseen liikenteenohjaus,  jotta kilpailijat saivat ajaa uukkarin rauhassa. Muutenhan taloudellisuusajot ajetaan yleisillä teillä, joten muu liikenne voi vaikuttaa tulokseen.

Miinuspuolella pisimmän miinuksen saa kilpailureitin lyhyys. Alle parinkymmenen minuutin ajolla pienikin liikenteellinen häiriö; esimerkiksi eteen tuleva hidas ajoneuvo; voi pilata oman ajon. Muutenkin näin lyhyt matka altistaa virheille eri tavalla kuin pitkät kilpailut, joissa on varaa korjata. Lisäksi tuntuu tyhmältä tulla monen sadan kilometrin päästä kilpailuun, jossa saa ajaa vain noin sairaan lyhyen matkan.

On tietysti ymmärrettävää, että kilpailussa ei voi olla monen tunnin ajoa, kun useamman henkilön pitää ehtiä ajaa samalla autolla. Olisin siltä toivonut, että reitti olisi ollut edes tyyliin 45 minuuttia pitkä. Alkukarsintojen puolen tunnin reititkin olivat vähän turhan lyhyitä.

Tiekirja ei montaa käännöstä pitänyt sisällään; lähinnä vain nopeusrajoitusten vaihteluja.

Iltapäivän erillinen loppukilpailu saa minulta myös miinuksen. Kun aamun karsintojen kuusi parasta jatkoi finaaleihin, muut 21 kilpailijaparia saivat lähteä kotiin, koska heillä ei ollut tapahtumassa enää mitään tekemistä.

Mielestäni olisi parempi, että kaikki ajaisivat vähän pidemmän lenkin ja lopuksi palkittaisiin parhaat ilman lisäajoja. Palkintojenjakokin olisi mielekkäämpi, kun paikalla olisi ollut muitakin kuin vain järjestäjät ja finalistit.

Finaalissa ajettiin sekä hybridi-Auriksella että tavallisella bensa-Yariksella.

Viimeinen miinus täytyy antaa mahdollisesta hybridiautojen akkujen varaustason vaihtelusta kilpailijoiden välillä. Samaa autoa käytti neljästä viiteen kilpailijaa, ja seuraava jatkoi sillä varaustasolla, minkä edellinen oli autoon jättänyt. Mitä jos joku saa täyden akun ja joku toinen tyhjän?

Kyselin ihmisiltä kisan jälkeen akkujen varaustilannetta ja jäi kuva, että suurimmalla osalla alku- ja lopputilanne olivat aika samat 2/8 tai 3/8 mittariston palkkia. Käytännössä useimat siis ajoivat yhtä tyhjällä akulla, joten mitään katastrofaalista virhettä ei nähtävästi käynyt.

Toyota Auriksen energiamonitorissa akun varaustila vaihtelee yhden ja kahdeksan palkin välillä.

Autojen täysin sähköisen EV-moden käyttö oli estetty peittämällä sen nappi.

Oma ajo

Niin, miten se kilpailu sitten sujui omasta mielestä?

Vaikka lenkki oli lyhyt ja sisälsi vain pari käännöstä, teki maaston jatkuva kumpuileminen siitä haastavan. 

Etenkin alkumatkasta tuntui siltä, että auto ei tahtonut millään kulkea sähköllä. Olen omaksunut hybrideillä ajamiseen sellaisen tavan, että päästyäni tavoitenopeuteen nostaan jalan kaasulta ja painan sitten uudestaan, jolloin auto yleensä siirtyy kulkemaan sähkömoottorilla. Nyt tuntui, että auto ei tahtonut mennä sähkölle lainkaan tai käväisi siinä vain muutaman sekunnin ajan. Tämä näkyykin Driveco-seurannasta, missä sähkö ja polttomoottori vuorottelevat hyvin tiheästi.

Koitin myös sopivissa paikoissa ajaa saamani ohjeen mukaisesti vapaalla vaihteella. Kun auto rullaa sopivasti, ei annetakaan sen ladata akkua kaasupoljin ylhäällä vaan vaihdetaan vapaalle vaihteelle. Akku ei lataudu, mutta toisaalta auto rullaa silloin pidemmälle. Koko matkaa en tietenkään ajanut näin, että sain myös ladattua akkua.

Reitin alun ja lopun piha-alueet pääsin ajamaan täysin sähköllä, mihin olin tyytyväinen. Edes reitin lopulla liikenneympyrässä eteen tullut auto (myönnetään, se ehti sinne mua ennen) ja sen myötä tekemäni äkkijarrutus eivät pilanneet sähköajoa, vaan pääsin jatkamaan matkaa pysähtymisen jälkeen sähköllä maaliin saakka.

Kilpailureitti kulki Vesijärven Auton lähimaisemissa.  

Mietin, että suurin ongelma minulla onkin taloudellisessa ajossa tasaisen nopeuden ylläpitäminen. Nopeus tippuu liian herkästi, ja se pitää polkea takaisin. Sekä arjessa että kisoissakin tulee liian usein ajettua niin kevyellä jalalla, että joudun jossain vaiheessa painamaan kaasua reilummin päästäkseni taas riittävän kovaan nopeuteen. Ehkä ensi kauden suurimmaksi tavoitteeksi täytyykin ottaa tämä!

Kulutukseni kilpailureitillä oli 3,91 l/100 km ja CO2-päästöt 91 g/km. Ajoajasta 49% mentiin sähköllä ja 51% bensalla. Koko ajon voi katsoa Toyotan hybridikoeajosivulta.

CO2-päästöihin perustuvassa tuloslaskennassa sijoitukseni oli 16/27, mikä ei ole ihan huonoimmasta päästä, mutta ei sillä erityisesti juhlitakaan. Mutta voitin sentään yhdellä sijalla Keskisuomalaisen toimittajan. Meillä molemmilla oli täsmälleen sama kulutus, mutta minun CO2-päästöni olivat gramman verran pienemmät. 

Älkää kysykö, miten tämä on mahdollista, minä en tajua. Samasta määrästä bensaa tulee aina sama määrä päästöjä.

Yhteenveto

Toyota Ecorun oli minusta piristävä uutuus taloudellisuusajokisojen joukossa. Kilpailu on saamassa jatkoa ensi vuonna, mihin sitä kehitetään nyt saatujen kokemusten ja palautteiden pohjalta. Itse toivoisin, että ajoreitti olisi silloin kunnollisen mittainen ja että erillistä finaalia ei ajettaisi.

Pelkäsin etukäteen, että Modern Cupissa ajavat kilpailijat veisivät kaikki finaalin paikat, koska autot ovat heille tuttuja. Iloiseksi yllätyksekseni paikat jakautuivatkin puoliksi ja aamupäivän parhaimman karsintatuloksen ajoi vielä fossiilikuski! Nähtävästi hybridit eivät sittenkään ole niin vaikeita pihisteltäviä, vaan oikeasti hyvät kuskit pärjäävät niillä riippumatta siitä, millä autolla yleensä ajaa. 

Voittajien on helppo hymyillä. Kilpailun voittivat keskellä seisovat Terho Havumäki ja Timo Savilaakso. Kaikki finaaliin päässeet palkittiin pokaaleilla.

Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin

keskiviikko 04.02.2015 Avainsanat: Driveco , Maantiellä ajo , Polo , Polo Junior , Renkaat , Talvi , Yhteistyö

Olen aina ollut nastarengasihmisiä, koska ne ovat yksinkertaisesti turvallisin valinta Suomen talveen. Kitkarenkaat ovat kuitenkin alkaneet viime talvina vähän kiinnostaa, sillä rauhallisella ja ennakoivalla ajotyylilläni minun pitäisi pärjätä niillä ihan hyvin. Renkaat ovat kuitenkin sen verran arvokkaita, että niitä ei voi ihan noin vain kokeeksi lähde vaihtamaan. Viime talvena olisin saanut valita Poloon Hakkapedia-blogaajana Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat, mutta vedin varman päälle ja valitsin Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat*.

Jokin aika sitten Rengasnuoran Jarmo kysäisi, olisinko kiinnostunut testaamaan kitkarenkaita. No ehdottomasti! Saisin testata kitkoja ilman sitoumuksia sen aikaa kun huvittaa ja palata sitten takaisin omiin nastoihin. Testirenkaiksi sain valita joko Nokian Hakkapeliitta R2 tai Goodyear UltraGrip Ice 2, jotka molemmat ovat testimenestyjiä. Merkillä ei ollut minulle juuri väliä, joten päädyin Jarmon ehdottamaan Goodyeariin*, joka voitti viime talvena TM:n kitkarengasvertailun.

Jotta pystyisin mahdollisimman hyvin vertaamaan nasta- ja kitkarenkaiden eroa, kävin ajamassa juuri ennen renkaiden vaihtoa reilun 60 km lenkin. Pienen keskustapyörähdyksen jälkeen suuntasin Ronsuntaipaleentietä Muuramen Isolahteen, joka on moottoripyöräilystä tuttu pätkä, mutta jossa en ole koskaan talvella ajanut. Tie oli urainen, jäinen ja mutkainen eli aivan täydellinen rengastestaukseen. Jossain mutkissa auto luisti aavistuksen sivusuunnassa ja kertaalleen isommassa mutkassa ajonvakautus puuttui peliin kuuluvan rutinan saattelemana. Isolahden jälkeen kävin kipuamassa Riihivuoren laelle ja sitten vanhaa Jyväskyläntietä takaisin kaupunkiin. Lopuksi kokeilin pari mäkilähtöä Tikassa erittäin jyrkässä lumipintaisessa ylämäessä. 

Reilu 60 km pitkä renkaiden testauslenkkini

Lenkin jälkeen kävin Rengasnuoralla vaihdattamassa nastat kitkoihin ja ei muuta kuin takaisin baanalle. Tietenkin nyt vähän varovaisemmin ja entistä ennakoivammin, koska kitkojen pito ei ole nastarenkaiden luokkaa. Jarmo myös muistutti, että kitkat eivät varoita millään tavalla liukkaasta. Siinä missä nastat tavallaan varoittavat liukkaasta äänellään, kitkat ovat täysin äänettömät. Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi kitkoja tältä kannalta!

Ensimmäinen ihana havainto kitkoista oli tietenkin hiljaisuus. Tuntui, kuin auto olisi vetäissyt jalkaansa villasukat ja tassutteli niillä eteenpäin äänettömästi kuin kissa.

Goodyear UltraGrip Ice 2

Ajoin kitkarenkailla lähtöä ja loppua lukuun ottamatta saman testilenkin kuin nastoillakin. Puolentoista tunnin ajon jälkeen fiilis oli hämmentynyt: näinkö helppoa tämä on? Olin odottanut, että auto tahtoisi luistella mutkaisella ja jäisellä tiellä ekaa lenkkiä enemmän, mutta takapuoleni ei huomannut luistoa kuin pari kertaa aavistuksen verran. Taisin kyllä tulla mutkiin vähän rauhallisemmin kuin nastarenkailla, mutta muuten ajelin Drivecon* perusteella aika samaa nopeutta kuin ekallakin lenkillä. Koko reissun keskinopeus oli vain kaksi kilometriä ekaa lenkkiä pienempi.

 

Testilenkki nastarenkailla ja kitkarenkailla ajettuna.

Riihivuoren laelle ajoin tietoisesti ekaa kertaa varovaisemmin, koska mäen päälle vievä tie on mutkainen ja jännästi reunoihin kallellaan. Ylämäessä jossain vasemmalle kaartavassa mutkassa tuli silti pieni säikähdys, kun auto meinasi puskea suoraan oikean reunan penkkaa kohden. Pieni jarrutus kuitenkin auttoi ja pääsin taas oikealle ajolinjalle. 

Mäkilähdöt onnistuivat kitkoilla varsin hyvin. Hieman jäisessä kirjaston mäessä Polo lähti siitä liikkeelle täysin ongelmitta eikä luistoneston merkkivalo välähtänytkään. Lumisessa tosi jyrkässä ylämäessä ensimmäinen liikkeelle lähtö meni myös hyvin, mutta parilla seuraavalla renkaat vähän sutivat tyhjää vaikka annoin kaasua tosi varovasti. Auto ei silti valunut yhtään taaksepäin, vaan pienen nuljumisen jälkeen se lähti kipuamaan mäkeen varmoin ottein.

Täytyy muuten todeta, että Polon mäkilähtöavustin on erinomainen varuste. Sen avulla auto pysyy paikallaan vielä hetken sen jälkeen, kun jalan on nostanut jarrulta. Ehtii hätäilemättä siirtää jalan jarrulta kaasulle ilman pelkoa siitä, että auto lähtee valumaan.

Muutaman päivän testaamisen jälkeen on sanottava, että kitkarenkaat ovat hämmästyttävän helpot ajettavat. Haluaisin sanoa “huolettomat”, mutta väitän, että siinä vaiheessa, kun kitkarenkaista lakkaa huolehtimista, ollaan menossa metsään. Huonolla tuurilla muutenkin kuin kielikuvana. Pitää tiedostaa, että alla on kitkat ja muistaa huolehtia ennakointi ja turvavälit sen mukaiseksi. 

Olen ajanut tämän viikon autolla töihin ja joka kerta vasta ekassa käännöksessä muistanut, että ainiin, Polossa on kitkarenkaat ja sitten olen huomioinut ne loppumatkan (ja nauttinut hiljaisuudesta). Kaikki on mennyt tähän saakka hyvin, mutta testirupeama on vasta alussa. Maanantaina suuntana on Hämeenlinna ja renkaat pääsevät pidemmälle maantielenkille. Helmikuun lopussa puolestaan perinteinen autokoulun ratapäivä, jota odotan nyt erittäin mielenkiinnolla, kun on erilaiset renkaat alla. Pääsee oikeasti kokemaan, miltä kitkat tuntuu kun ollaan pidon rajamailla ja miten jarrutusmatkat eroavat nastarenkaisista autoista.

* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat Nokian Renkailta, koska olen Hakkapedia-rengastestaaja. Goodyear UltraGrip Ice 2 -kitkarenkaat ovat testissä Rengasnuoralta. Driveco-ajotavanseurantalaite Falckilta on käytössäni toistaiseksi. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä

keskiviikko 16.07.2014 Avainsanat: Driveco , Muiden käyttäytyminen , Reissut

Pitkästä aikaa reissupostausta! Vietin viime viikonlopun Kuopion Musiikkikeskuksella Animeconissa tiiviisti myyntipöydän takana, missä figuurit, mukit, paidat, avaimenperät ja julisteet vaihtoivat kovasti omistajaa.

Menomatka

Kuopioon lähdin lauantaiaamuna klo 7. Keli oli upea ja matkan varrella olevat lukuisat järvet peilityyniä! Aijai, kyllä Suomen maisemissa silmä lepää. Sen mitä autolla ajamiselta ehtii katsella…
 
Menomatkalla juutuin jonkun hitaan kuskin perään. Satasen alueella nopeus vaihteli 80-90 km/h välillä ja jokaisen nopeusvalvontatolpan kohdalla piti silti varmuuden vuoksi jarruttaa. Parhaimmillaan 78 km/h:iin. En antanut sen kuitenkaan stressata, vaan sovitin nopeuteni edellä ajavan vauhtiin ja pidin reilua turvaväliä, jolloin kiireisemmät pystyivät tarvittaessa ohittamaan ensin minut, palaamaan omalle kaistalle ja sitten edellä ajavan. Omaan makuuni sopivia ohituspaikkoja ei hirveästi ollut näkemäesteiden ja vastaantulijoiden vuoksi. Ei mulla ollut niin kiire, että ottaisin riskejä. Yksi hyvä pitkä ohitussuora olisi ollut, mutta yllätys, yllätys, edellä ajava nosti siinä nopeutensa sataseen. Joten en sitten siinäkään ohittanut, koska en viitsi hirveällä ylinopeudella ohittaa. 
 
Outoa tuossa edellä olevassa autossa oli se, että kuskin kohdalla näkyi koko ajan kovasti kääntyilevä pää. Mietin, että puuhasiko kuski jotain ylimääräistä ajaessaan, mutta ei. Päästyäni moottoritielle ohitin auton saman tien ja totesin, että se keskelle kuikuileva pää olikin takapenkillä. Taisikin varsinainen kuski istua siellä?
 
Välillä aina tulee mietittyä, että miksi ihmiset ajavat niin omaan tahtiinsa. Osasyynä voisi pitää navigaattoreita. Omani ainakin näytti tuolle välille muutamassa kohtaa väärää nopeutta ja yhden pätkän kotimatkalla ajelinkin vahingossa 80 km/h, kun en huomannut nopeuden muuttumista ja navikin näytti väärin. Mutta tuo hidastelija ajeli kyllä muutamankin satasen lätkän ohi, joten ei liene siitäkään kysymys. Vaihtoehtoisesti hidastelija saattaa säästää bensaa, mutta silloin nopeutta ei kyllä pidä nostaa ohituspaikan tullen vaan ennemminkin antaa tilaa. Oli miten oli, helpointa on mukautua muiden vauhtiin eikä ottaa turhaa stressiä. 80 km/h:kin on vielä ihan hyvä matkavauhti ja bensaa säästyy.

Yöpyminen ja evästelyä

Kaveri oli varannut huoneen Koivurannasta, joka sijaitsee järven rannalla Kurkimäessä noin 15 min ajomatkan päässä Kuopiosta. Ilmastoidussa huoneessa nukuin pahviseinistä huolimatta varmaan parhaat unet pariin viikkoon, kun ei ollut liian kuuma. :)
 

Koivurannan maisemat auringonlaskun aikaan.

Koivuranta oli muuten hyvä, mutta aamiaisbuffet puuttui. Niinpä suuntasin sunnuntaina aamupalalle matkan varrella sijaitsevalle Pitkäjärven ABC:lle. Kuuluisa(?) ABC-laatu hieman epäilytti, mutta 7,90 e maksanut aamupala noutopöydästä oli ihan positiivinen yllätys. Ei nyt hotellitasoa, mutta ainakin leipä ja karjalanpiirakat olivat hyviä ja niillä jaksoi pitkälle päivään.
 
Viime vuodesta oppineena en lähtenyt ajamaan kotiin conin jälkeisenä iltana, vaan vasta hyvin nukutun yön jälkeen. Vaikka conin myyntipöytäsali sulkeutui viideltä, sieltä ei todellakaan pääse vielä hetkeen lähtemään. Sitten alkaa purkaminen ja pakkaaminen, toiselta nimeltään tetris. Miten saada parhaiten mahtumaan tavarat ensin laatikoihin ja sitten pakettiautoon? Olimme valmiita kahdeksalta, minkä jälkeen laahustimme vielä keskustaan syömään. Bowld1ner oli ihan jees, mutta ei mielestäni yhtä hyvä kuin Diner Jyväskylässä.

Kotimatka

Maanantaina harkitsin ABC-aamiaisen uusimista, mutta nukuin niin pitkään, että totesin tarjoilun varmaankin jo päättyneen. Päätin syödä aamupalan matkan varrella Rautalammilla sijaitsevalla Tiinan Tuvalla, jonka palvelua ja tilauksesta tehtyjä sämpylöitä on netissä kehuttu. 70-luvulla perustettu Tiinan Tupa sijaitsee hienolla paikalla jörven äärellä ja on täysi vastakohta megaketjuille. Paikan idyllisyyteen tosin tekivät ikävän loven kertakäyttöastiat. Täällä jos missä perinteiset posliinikupit olisivat kuuluneet asiaan! Aamupalaksi päädyin ottamaan kalakukkoa, mikä oli todella herkullinen valinta. Jälkiruuaksi löysin vielä metsämansikoita rantaan vievien portaiden juuresta.
 

Kalakukkoaamiainen, nam!

Aamiaisen lähdin ajelemaan kohti kotia pysähdellen muutamilla geokätköillä. Tiinan Tuvalta löytyi eka, sitten seuraava vähän takaisin Kuopioon päin Janoinen Karhu -nimisen kahvilan pihasta. Oli muuten hauska aiheeseen sopiva purkki siellä. :) Hetken mielijohteesta ostin kahvilasta mukaan pari munkkia, koska Aki suositteli niitä Twitterissä. Oli valtavia ja hyviä, voin minäkin suositella!
 
Kuudennen kätkön kohdalla GPS:stäni loppui paristot ja paikalle pysähtynyt perhe istui nollapisteelle syömään, joten päätin että nyt on hyvä aika ajaa kotiin. Leppälahdessa iski miehekäs kaatosade, joka jatkui vielä kaupungissakin. Moottoritiellä ajettiin jonossa 80 km/h ja allekin, tosin muutama kiireisempi painoi ohi. Seurasin hitaasti minua ohittaneen auton epätoivoisen näköistä etenemistä; vesi lensi keulasta ja sivuista niin, että tuli vene mieleen. Muutenkin vesi lensi paikoitellen todella korkeassa kaaressa. Onneksi vesiliirrolta kuitenkin säästyttiin.
 
Kotona mieheni jo nälkäisenä odotti. Hän oli miettinyt, että jos käy syömään, tulen kotiin sillä sekunnilla. Mies oli miettinyt, että mistä saisi tietää missä menen, kun en autolla ajaessa kuitenkaan vastaa puhelimeen. Sitten hän oli keksinyt ovelasti katsoa Drivecon* online-liittymästä, missä päin olen menossa. Ehkä noin puolen kilometrin päässä! :D Oli kyllä hieno idea, en olisi ehkä itse keksinyt.
 
Drivecosta tuli mieleen, että Polon ajotietokoneen näyttämä kulutus menomatkalla oli 5,0 ja paluumatkalla ennen geokätköilypysähtelyä saakka 4,9 l/100 km. Aika jees! Drivecon kulutusseuranta ei ole parantunut joulukuisesta blogauksestani, vaan se näyttää edelleen kolmisen desiä alakanttiin. Korjaantukohan se koskaan...
 
* Olen saanut Think&Drive palveluun liittyvän Driveco-ajotavanseurantalaitteen Falckilta testiin. Kaikki mielipiteet ovat omiani.

Onnellista liukastelua

sunnuntai 02.02.2014 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Driveco , Mazda , Muilla autoilla ajaminen , Rata-ajo , Talvi , Video

Onnellisten ihmisten ajokoulun ensimmäinen oppitunti “Auton hallinta ääritilanteissa” pidettiin viime maanantaina Hämeenlinnassa. Kävin nappaamassa aamulla kaverilta lainaan action-kameran ja sitten vain Mazda3:n navigaattori opastamaan kohti Hämeenlinnaa ja Katisten kartanoa. Drivecosta oli kätevä katsoa, kauanko ajomatka Hämeenlinnaan kesti syyskuussa, mutta miten paljon talvirajoitukset hidastaisivat? Varasin aikaa kolme tuntia, mutta ei matkaan mennyt kuin 2,5 h. Hyvä niin, koska parempi ajoissa kuin myöhässä. Paikalla olivat silti jo kaikki muut paitsi meidän radiojuontajat.
 
Aivan ihanan lounaan jälkeen suuntasimme vajaan 10 km päähän kartanon maille tehdylle ajoharjoitteluradalle. Lumitykki oli laulanut ja vapaapalokunta kärrännyt vettä paikalle niin, että pellolle oli saatu jäädytettyä 600 m pitkä rata ja me onnelliset ajokoululaiset saimme kunnian olla sen ensimmäiset käyttäjät ikinä.

Ratapäivää aloittelemassa. Mazda3:ssa on tylsästi rekisterikilpi on keskellä naamaa vs. Mazda6 (punainen).

Kyllä muuten oli liukasta! Opettajat sentään olivat varustautuneet liukuestekengillä, niin pysyivät tolpillaan radalla. opettajatkin saivat vähän moneen kertaan kipittää radan reunasta autojen luokse. Me oppilaat pysyttelimme parhaamme mukaan mukavan lämpöisissä autoissa ja liukastelimme vain päivän teeman mukaisesti niillä. 
 
Radalla suoritetut harjoitukset teimme niin, että jakauduttiin suunnilleen pareittain autoihin ja ensin toinen teki harjoitukset ja sitten toinen (ja välillä kyydissä oli myös valokuvaajia ja ties mitä videoryhmiä). Istuin aluksi Aki Linnanahteen auton kyydissä. Autokoulun radalla ollaan aina oltu yksikseen, joten nyt oli hirveän kiva kun oli seuraa ja pääsi seuraamaan toisen suoritusta, kuuntelemaan opettajan neuvoja ja juttelemaan tehtävistä.

Palautetta Akille ekan jarrutuksen jälkeen.

Minulle koko päivän mielenkiintoisin uusi oppi tuli siinä, kun ajo-opettajamme Jiri kysyi väistötehtävän tehneeltä Akilta, että mikä kiire hänellä on palata väistön jälkeen omalle kaistalleen. Hirveän hyvä kysymys! Omalle kaistalle minäkin olisin palannut, sillä Autokoulu Moottorin ratapäivissäkin ollaan aina niin tehty ja radalla on oikein merkit sitä varten. Jiri kuitenkin opetti, että auto pysyy paremmin hallinnassa, kun ei kiirehdi palaamaan omalle kaistalle. Vastaantulijoiden kaista lienee tyhjä, jos sinne kerran väistää… Tämä oli erittäin hyvä oppi.
 
Akin tehtyä kaikki harjoitukset potkaisin tiimitoverini pois minun Mazdastani, jonka ikkunaan olin kiinnittänyt action-kameran. Parille ekalle kierrokselle kyytiini tuli myös ajokoulun videokuvausryhmä, jonka kysymyksiin yritin ajamisen lomassa antaa edes jollain tasolla järkeviä vastauksia.
 
Ensimmäisellä kierroksella harjoiteltiin pelkästään kunnon jarrutusta. Ohjeena oli jarruttaa 50 km/h nopeudesta apinan raivolla. Monien ratapäivien jälkeen luulin osaavani jarruttaa riittävällä voimalla, mutta sainkin kuulla jarrutukseni olleen neitimäinen! :D Tästä suivaantuneena hyppäsin seuraavalla kierroksella jarrulle niin korkealta ja kovaa, että esitykseni kelpuutettiin. :)

Jarrutustehtävä. Rata oli kunnon luistinrata, kuten ajourista näkyy.

Minusta kyllä tuntuu, että oikeassa hätätilanteessa voimaa ei tulisi ladattua noin kaukaa, kun refleksinä hyppää kaasulta äkkiä jarrulle. Sinänsä jotenkin typerää, että vaaditaan niin kova jarrutus, että siihen ei harjoittelematta pysty. Eihän se ole turvallista jos auton turvalaitteet (mm. hätäjarrutustehostin) eivät aktivoidu. Mazda3:ssa hätävilkkujen pitäisi aktivoitua myös, mutta nyt kukaan ei saanut niitä päälle. Joko oltiin kaikki surkeita jarruttajia tai sitten ne eivät vain toimineet. Vai toimisiko ne silloin kun auto oikeasti pysähtyy napakasti pitävällä alustalla?
 
Esteen väistötehtävän tein oikealle 60 km/h nopeudesta. Mietin, että olisi pitänyt ohjata enemmän, mutta yllättäen sainkin kiitosta siitä, kuinka olin tosi rauhallinen ja käänsin rattia tosi vähän. Eli ihan nappisuoritus! Jee! :)

Video: Jarrutus ja esteen väistäminen

Jossain vaiheessa Jiri jutteli oikeasta tavasta pitää ratista kiinni. Sehän on “kymmentä vaille kaksi” tai “varttia vaille kolme”. Ilmeisesti itse pidän vähän liian keskeltä jo, olen sitä miettinytkin joskus. Luulin, että “varttia vaille kolme” on vain rallikuskien tapa, mutta näköjään sitäkin opetetaan autokouluissa. Ja onhan se totta, että viikset löytyvät ratin molemmilta puolilta keskeltä, eikä ylempää.
 
Pelkällä vasemmalla kädellä ei saa koskaan pitää, koska jos vaikka ikkunaan lentää loskaa, niin saatat vaistonvaraisesti sitä väistäessäsi ohjata samalla vahingossa vasemmalle vastaantulijoiden kaistalle. Sama juttu lypsämisasennon kanssa (=kädet ratin alaosassa). Eli jos on pakko ajaa yhdellä kädellä, niin käytetään sitten oikeaa, koska sen kanssa vahinkokääntäminen ohjaa oikealle.
 
Kakkoskuskien väistettyä esteet muutamaan kertaan olikin jo aika tehdä kentälle slalom-rata, jonka ideana oli testailla auton ohjaustuntumaa. Osan aikaa kyydissäni istuskeli Mazdan Aki (Akeja oli porukassa suorastaan kolmin kappalein…), jonka kanssa kommentoitiin muiden suorituksia ja jolta oli myös hyvä kysellä kinkkisiä kysymyksiä autosta.

Pujottelua. Nuo Mazda3:n halogeenivalot näyttää aika onnettomilta ksenonien jälkeen...

Slalomista eli pujottelusta tykkään tosi paljon, koska siinä voi kokeilla auton rajoja. Nyt maksiminopeus sai olla jotain 45 km/h ennen kuin auto lähti käpälästä. Ja kun auto ei enää käännykään sinne minne oli tarkoitus, niin ratin kääntäminen lisää ei ainakaan auta tilannetta…

 

Video: Pujottelu

Ratapäivä päättyi tyyliin kthxbye eli kun ajot oli ajettu niin sitten vain nopeasti kiiteltiin ja lähdettiin kotiin. Jälkeenpäin kuulemieni juttujen perusteella monet tuntuivat kokeneen ahaa-elämyksiä radalla. Ihmiset varmaan juttelivat kokemuksistaan omissa autokunnissaan, mutta koko porukan yhteinen yhteenvetotilaisuus olisi ollut kirsikka hauskan päivän kakun päälle. 
 
Ratapäivästä jäi erittäin hyvät fiilikset ja seuraavana päivänä podinkin töissä perinteistä ratapäivän jälkeistä masennusta. Monta ratapäivää kokeneena oli mahtavaa päästä uusien opettajien oppiin ja löytää uusia ahaa-elämyksiä!

Ratapäivä (ja graafissa myös kotimatka) Drivecon näkökulmasta.

Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti

torstai 16.01.2014 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Driveco , Mazda , Muilla autoilla ajaminen , Omat mokat , Reissut , Renkaat

Mazda etsi joulukuussa osallistujia tammikuussa starttaavaan "Onnellisten ihmisten ajokouluun", jossa Aki Linnanahteen ja Anna Perhon luotsaamat joukkueet haastetaan parantamaan ajotapojaan. Lisäksi ajokoulun oppilaat saavat kuukaudeksi käyttöönsä uuden Mazda3:n. Mietin pitkään hakisinko ajokouluun ja viimeisenä iltana sitten naputtelin lyhyen hakemuksen ajatuksella, että jos tarttuvat siihen niin tarttuvat. Kerroin, että haluan aina vain oppia paremmaksi kuskiksi ja ajokoulusta saisin lisäksi mainiota sisältöä blogiini.
 
No arvatkaa mitä! Yli sadan hakijan joukosta minut todellakin valittiin Onnellisten ihmisten ajokouluun viiden muun henkilön kanssa! :D Ihan älyttömän siistiä! :D
 
Ajokoulun ensimmäinen tapaaminen oli viime tiistaina Helsingissä. Lehdistötilaisuuden jälkeen oli tarkoitus jatkaa ensimmäiselle oppitunnille Hämeenlinnaan liukkaan kelin radalle, mutta talvi teki tepposet eikä rataa saatu ajoissa kuntoon, joten liukastelu jouduttiin siirtämään parin viikon päähän.
 
Lehdistötilaisuudessa oli paikalla joukko Mazdan edustajia, ajokoulun opettajat sekä joukkueenjohtajat Anna Perho ja Aki Linnanahde. Mazdan porukat kertoivat ajokoulun taustoista ja sitten esiteltiin joukkueet. Itse pääsin Aki Linnanahteen joukkueeseen. Hyvin sekalaista sakkia me ajokoululaiset tunnuimme olevan ajokokemuksen suhteen. Joukkueet tuntuivat olevan koottu niin, että molemmissa on vetäjän lisäksi yksi autoilun harrastaja ja kaksi vähemmän varmaa kuskia.
 

Onnelliset ajokoululaiset ryhmäkuvassa opettajien kanssa. Minä olen ainakin porukan väripilkku, jos en muuta!

Kokonaisuudessaan ajokoulu sisältää kolme kontaktiopetuskertaa, joiden teemoina ovat liukkaan kelin ajo, positiivinen ajattelu liikenteessä (tms.) ja taloudellinen ajaminen. Ja tässä koulussa ei sitten kuulemma ajella, vaan ajetaan!
 
Ajokoulu huipentuu huhtikuussa Autoliiton järjestämään vuosittaiseen EcoRun-kilpailuun, jossa kisataan pienimmästä polttoaineen kulutuksesta ennalta määrätyllä reitillä. Olen joskus katsellut netistä EcoRun-kilpailujen materiaaleja ja miettinyt, että sellaiseen olisi siistiä osallistua - ja nyt pääsen mukaan! Aivan mahtavaa, en malta odottaa!
 
Ajokoulun suurin miinuspuoli on se, että tapahtumat ovat arkipäivinä. Onnekseni minulla on liukuva työaika, mutta tuntipankki tulee kyllä menemään tämän myötä pahasti miinukselle… Mutta ehtii niitä töitä vielä tehdä, ei tällaista tilaisuutta voi yksinkertaisesti jättää väliin.
 
Ihan tyhjin käsin minun ei tarvinnut lähteä lehdistötilaisuudesta, sillä sain sieltä heti alleni automaattivaihteisen Mazda3:n. Se on samaa kokoluokkaa, kuin mahdollinen tuleva automme, joten on mielenkiintoista päästä koeajamaan sitä. Meidän alkuperäiselle tulevien autojen valintalistalle uutta Mazda3:a ei ollut valittu koska sitä ei ollut julkaistu vielä listaa tehdessä, mutta kyllähän se sinne voi päästä jos auto vakuuttaa.
 
Lehdistötilaisuuden jälkeen sain tosiaan käyttööni uuden Mazda3:n. Ensimmäinen haaste oli ajaa se pois Ravintola Teatterin terassilta. Eeh… Ei olisi kyllä tullut mitään ellei joku olisi näyttänyt ulkopuolella mihin kääntyä, sillä portti oli niin kapea, että sivupeilitkin piti taittaa kiinni että siitä mahtui! Mutta selvisin. :)
 

Sain neljäksi viikoksi käyttööni Premium Plus -varustellun automaattivaihteisen Mazda3 sedanin.

Ennen kotiinlähtöä käväisin Falckilla, jonka Think & Drive -tuotteeseen liittyvä Driveco-ajotavanseurantalaite on Polossa testikäytössä. Pari tuntia kului kuin siivillä Drivecon kehitysehdotuksia läpikäyden; ilmeisesti olen antanut siitä enemmän kommentteja kuin kukaan! :D Sain myös toisen Driveco-laitteen lainaan Mazda3:een. On mielenkiintoista päästä testaamaan sitä eri autossa - jospa Mazdasta saisi irti kulutuslukematkin oikein.
 
Kotimatkalla oli aika lähellä, etten ajanut Mazdalla kolaria. Minun piti päästä Kehä I:ltä Lahdenväylälle, jonne yllättäen erkaannuttiinkin vasemmalle eikä oikealle kuten yleensä. Vasemmanpuoleisin kaista oli aika täysi ja itse olin kolmesta kaistasta oikeanpuoleisimmalla, kun huomasin että erkanemiskaista loppuu pian. Katsoin, että vasemmalla on sopiva väli, joten vilkku päälle ja samantien kaistaa vaihtamaan. Seuraava asia minkä huomaan sivupeilistä, on takana ihan turhan lähellä oleva valkoinen pakettiauto, joka samaan aikaan tööttää pitkään ja kuuluvasti ja sitten olenkin jo vasemmanpuoleisimmalla kaistalla ja paku menee oikealta ohi.
 
Mikä meni vikaan? Tavallisesti olan yli katsominen tulee kaistanvaihtotilanteessa selkäytimestä, mutta nyt oli ilmeisesti liian kiire. Minulla ei ole mitään muistikuvaa pakusta ennen tööttäystä. Jälkeenpäin muistan kyllä, että Mazda3:n kaistavahti vinkaisi säikähtäneellä äänellä kytkiessäni vilkun, mutta en tajunnut siihen reagoida kun olin jo menossa.
 
Puolet kotimatkasta podin kauheaa morkkista tästä idioottimaisesta kaistanvaihdostani, ja ihan aiheesta. Selitin ajokoulun lehdistötilaisuudessa, että en kuvittele olevani parempi kuski kuin muut ja haluan aina oppia paremmaksi, mutta ei tällaisia mokia silti yksinkertaisesti saa tulla! Uskon, että oli ihan pakukuskin reaktiokyvystä kiinni, että hän ei ajanut päälleni. Kiitos hänelle siitä. Minä muistan jatkossa olla vähän tarkempi ja ajan vaikka risteyksen ohi jos meinaa tulla kiire.
 
* Olen saanut Mazda3 testikäyttöön Mazdan Onnellisten ihmisten ajokoulusta. Driveco-laitteen olen saanut Falckilta testikäyttöön. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!