POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla Taloudellinen ajo

Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018

maanantai 03.09.2018 Avainsanat: Ecorun , Kaasuauto , Seat , Taloudellinen ajo

Niin koitti se päivä, kun Leonidas jäi eläkkeelle taloudellisuusajokisoista. Kovin nuorina nämä autot eläköityvät, kun ei sillä ole ikää kuin kolme vuotta, mutta minkäs teet kun nuoremmat menevät ohi oikealta ja vasemmalta.

Millä autolla sitten ajaisin elokuun kilpailussa? Alunperin ajattelin pyytää lainaan Volkswagen Poloa, koska POLOisella blogillani on tänä vuonna 10-vuotissyntymäpäivä, mutta asia ratkesi kuin itsestään, kun selvisi että tsekkiläiset kaverini olisivat tulossa kisaan kaasuautolla. Minäkin haluan kaasuauton!

Kävin kysymässä autoa Jyväskylän Autotarvikkeelta ja tuttu myyjä oli heti valmis lainaamaan minulle Seat Ibiza 1,0 TGI -kaasuauton. Ainut miinus oli, että Ibiza olisi manuaalivaihteinen. Sitä ei edes myydä automaattina.

Mietin vain, että mitähän tästä vielä tulee!? Olen ajanut seitsemän vuotta automaattivaihteisella autolla, joten joutuisin nyt opettelemaan nyt ajamaan manuaalilla. Ei vaihteen vaihtaminen käsin ole mitenkään hankalaa, mutta se taloudellisuus...

Haaste otettu vastaan. :)

Ankaraa harjoittelua

Sain Ibizan käyttööni jo muutama päivä ennen kilpailua, mikä oli tosi hyvä, koska niin ehdin ajaa sitä vähän sisään (mittarissa saadessa 25 km) ja opetella käyttämään sitä.

Ensimmäiset harjoitukset ajoin Karin kanssa hiekkatiepätkällä, jossa harjoittelimme hiekkatieajoa pari vuotta sitten Leonilla. Totesimme, että Ibiza puutuu tosi herkästi mäkiin, mutta käyttäytyy soralla hyvin nätisti eikä ajonvakautus kaitse liikaa.

Tuossa 66 kW (90 hv) moottorissa ei oikein ole alavääntöä, joten jos kierrokset tippuivat, sillä ei päässyt mihinkään. Auton teknisistä tiedoista selvisi, että paras vääntö alkaa 1900 rpm kierroslukemasta, joten ei ihme että se oli vähän voimaton. Olen tottunut 150 hv Leonissa siihen että vääntöä on jo 1500 rpm kieppeillä.

Seuraavana päivänä lähdin tsekkiläisen taloudellisuusajajakaverini Marekin vinkistä selvittämään moottorin optimaalisinta kierrosaluetta. Ajoin samaa 700 metrin pätkää uudestaan ja uudestaan eri nopeuksilla ja otin joka kerta muistiin kierroslukeman ja kulutuksen.

Jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia, kiihdytin auton tavoitenopeuteen aina ennen mittausjaksoa, valitsin suurimman vaihteen ja laitoin vakionopeussäätimen päälle. Nollasin kulutusmittarin aina saman maamerkin kohdalla ja katsoin jakson keskikulutuksen toisen maamerkin kohdalla. Koska maa reitti oli loivasti mäkinen, ajoin sen molempiin suuntiin ja otin molemmat lukemat talteen.

Saamieni lukemien varjossa näytti siltä, että Ibizan taloudellisin kierrosalue olisi 1300-1400 rpm, mikä tarkoitti 60-65 km/h nopeutta. Tällöin kulutus oli 2,3-2,7 kg/100 km suunnasta riippuen. Nopeuden noustessa yli 70 km/h:iin (1550 rpm >) kulutus alkoi selkeästi lisääntyä etenkin ylämäen puolella ja 80 km/h ajaessa se oli jo 2,7-3,2 kg/100 km.

Ibizan kulutus ja kierroslukemat eri nopeuksilla. Kulutus alaspäin viettävällä tiellä on vihreällä ja paluumatka samalla pätkällä oranssilla värillä.

Sopivan kierrosalueen löytäminen ei ole kuitenkaan vastaus kaikkeen, vaan tietoa pitää osata soveltaa. Mikä on maksimikierrosalue millä kiihdyttää? Vaihdanko vaihteita yksi kerrallaan vai hyppien joka toisen yli? Ennen kaikea miten ajan ylämäet taloudellisesti niin ettei auto puudu ihan täysin?

Tarkoituksenani ajaa neljän päivän aikana auton mittariin 1000 km, että saisin edes vähän vetristettyä uudenkarheaa moottoria. Huomasin kuitenkin nopeasti tavoitteen olevan utopistinen. Kilsoja kertyisi tietty nopeammin jos ajaisi vain maantietä, mutta siinä ei tule harjoitusta auton käytöksestä. Sain lopulta kasaan vain reilu puolet tavoitteesta, ja auton mittarissa olikin kisan alussa vain 550 km.

Kilpailupäivä

Suurajot Ecorunissa oli enemmän luokkia kuin koskaan ennen (ainakaan minun aikanani), kun mukana oli niin bensa-, diesel-, kaasu-, hybridi- kuin lataushybridiautojakin. Jokaisessa luokassa oli kolme autoa paitsi bensaluokassa neljä. Ja minä kun kuvittelin, että perinteinen bensaluokka kuolee kokonaan, kun kevään kisoissa bensa-autoja oli vain kaksi!

Taloudellisuusajajan painajainen on kesähelle. Auton ilmastointi on pidettävä pois päältä polttoaineenkulutuksen minimoimiseksi, joten auringonpaisteella ajaminen - ei siis tarvitse olla edes helle - on tosi tukalaa.

Itse pidän puhalluksen päällä ja sammutan vain AC:n, mutta kovimmat harrastajat sammuttavat ilmastoinnin täysin. Marek kertoi, että jos ei ole kuuma, hän pitää ilmastoinnin kokonaan pois - tuuletuksen voi hoitaa avaamalla ikkunat alamäissä.

Nyt keli oli alkuun parhain mahdollinen. Aurinko oli pilvessä ja ilman lämpötila +17 C. Loppumatkasta alkoi sataa ja välillä vettä tuli ihan reippaastikin, mutta tiet eivät kuitenkaan muuttuneet sellaiseksi mutavelliksi kuin viime vuonna.

Bensaluokassa kisannut edellissukupolven hopeinen Ibiza lähdössä matkaan. Tämäkin auto oli Jyväskylän Autotarvikkeen lainaama. :)

Kaasuautojen tankkaus

Kaasuluokan autoilla kilpailureitti poikkesi jonkin verran muista, sillä lähin kaasuasema oli Mustankorkealla, kun taas muut suuntasivat tankkaamaan Palokkaan.

Menomatkalla Mustankorkealle kaasuautot tankattiin lisäksi bensalla. Se ei ollut kuitenkaan millilitran tarkkaa piripintaan liruttelua kuten muiden autojen kilpailutankkaukset, vaan ideana oli vain tankata auto täyteen, jotta kaikilla olisi tasapuolisen painava tankki autossaan. Itse kilpailuhan ajettaisiin pelkällä kaasulla.

Mustankorkean jäteasemalla tankkasimme autot täyteen paikallista biokaasua. Kaasun tankkaus oli superhelppoa verrattuna bensan ja dieselin kilpailutankkauksiin! Pumppu täyttää kaasutankin parissa minuutissa ja lopettaa automaattisesti, kun kaasua ei mahdu tankkiin enempää.

Ei hankalaa piripintaan tankkausta, ei ravistelulenkkiä, eikä uutta tankkausta pukilta toivoen sormet ristissä, että tankkaus onnistuu. Ihan parasta!

Niin leppoisaa tankkaamista kaasuasemalla! (Kuva kilpailua edeltävän päivän tankkauksesta jos ihmettelitte, että missä numerotarrat ovat.)

Ainut spesiaali asia, mikä piti huomioida kaasuautoissa, oli että niillä sai lähteä takaisin kilpailukeskukseen vasta, kun mittaristoon syttyi kaasukäytön merkkivalo.

Jostain syystä kaasuautot saattavat käyttää muutaman minuutin bensaa polttoaineena ennen kaasulle siirtymistä. Ibiza meni kisassa kaasulle heti kun sen käynnisti, mutta aiemman tyhjästä täyteen tankkaamisen jälkeen se kävi peräti seitsemän minuuttia bensalla ennen kuin suostui vaihtamaan kaasuun.

Kaasun tankkauksen yhteydessä tarkkailimme kaasuaseman omaa painetta. Jos se olisi tippunut selkeästi kilpailijoiden välillä, olisi autojen saama kaasumäärä voinut olla eri. Nyt se pysyi kuitenkin hyvin samanlaisena.

Ajoimme kisan lopussa tankille samassa järjestyksessä kuin alussa, joten paineen laskun piti olla autojen välillä periaatteessa sama. Minun ja Marekin väliin "kiilasi" yksi tavallinen asiakas, mutta nähtävästi hän ei kuitenkaan vaikuttanut tuloksiin.

Kaasuaseman paine oli aamulla hieman korkeampi kuin illalla.

Kilpailu

En tiennyt että meillä on täällä keski-Suomessa näin paljon mäkiä! Kilpailu tuntui olevan mäkeä mäen perään. Pitkiä ja jyrkkiä, lyhyitä ja loivia, ja kaikkea siltä väliltä. Mutta kuten Kari sanoi, niin onneksi ylämäen jälkeen tulee aina alamäki.

Mäet myös kostautuivat. Jo kilpailun ensimmäisellä jaksolla 60 km/h alueella oli tutka hyvin herkullisessa paikassa, missä alamäki muuttui ylämäeksi. Siinä oli niin hyvä paikka ottaa vauhtia, että peräti puolet kilpailijoista ajoi tässä ylinopeutta. Itse vetäisin pohjat; 70 km/h. Hups... Onneksi en ajanut yhtään kovempaa, sillä silloin sakkoa olisi tullut 3 % sijaan 6 %.

Yhteensä kilpailussa oli kolme tutkapaikkaa, joista kahdessa muussa kaikki ajoivat kiltisti rajoituksen mukaan. Itse en kahta muuta edes huomannut matkan varrelta, kun olivat niin hyvässä piilossa.

Ai että, miten hyvä alamäki ottaa vähän vauhtia tuohon seuraavaan ylämäkeen!

Bongaatko tutkamiehen puskasta sähkötolppien välistä? En minäkään, kunnes oli liian myöhäistä...

Ibizalla ajaminen sujui varsin luontevasti, eikä se onneksi puutunut mäkiin kuin muutaman kerran. Harjoitus oli tuottanut tulosta!

Lounaan jälkeinen Urrian hyppyrin sisältänyt jakso oli kilpailun haastavin. Siinä oli korkea, yli 60 km/h keskinopeuspyynti ja suuri osa matkasta soratietä, jonka pinta oli paikoitellen liukas kuin kuulalaakereilla olisi ajanut. Ei siinä mitään jos ei olisi ollut kiire, mutta nyt aikataulupaineet ajoivat ajamaan aika kovaa.

Muutaman kerran ajonvakautus nappasi ihan kunnolla kiinni, kun auto luisteli kuin Teemu Selänne. Yhdessä mutkassa säikähdin kunnolla, kun tuntui siltä, että ilman ajonvakautusta oltaisiin päädytty kylki edellä ojaan. Sen jälkeen päätin vähän hidastaa menoa, vaikka kuinka olisi kiire.

Jälkeenpäin Jaakko mainitsi, että oli tehnyt virheen pyytämällä minua kiirehtimään pätkällä, sillä oli laskenut aikataulun väärin. Mutta rauhoitin kuulemma hyvin itseni yliyrittämisen jälkeen.

Urria ei ollut ainut tie, joka oli järkyssä kunnossa. Kilpailun loppupuolella Kuohun tienoilla tie oli ihan uskomatonta nimismiehenkiharaa. Tuntui, että hampaista tippuu paikat, kun siinä tärisytti menemään. Oli pakko hidastaa vauhti jossain kohdin alle 50 km/h:iin kun tie oli niin kamala. Joku sanoi, että tuolla tiellä olisi ollut rallien yleisöliikennettä ja siksi se on niin kärsinyt, mutta minulla ei ole varmaa tietoa asiasta.

Ai kauhea mikä täristys tässäkin oli!

Kokonaisuudessaan kilpailu meni mukavasti. Kommunikaatio pelasi emmekä ajaneet harhaan kertaakaan. Osasin ehkä kevään yliväsyneestä kisasta oppineena keskittyä pelkkään ajamiseen, enkä jutteluun.

Manuaalivaihteinen auto vaati hieman enemmän keskittymistä kuin automaatti, joskaa manuaalin ja automaatin ero ei lopulta ollut niin iso kuin olin kuvitellut. Käskytänhän automaattiakin osan matkasta itse.

Kaasuluokan tulokset

Kilpailun tauolle tultaessa Ibizan ajotietokone näytti 3,2 kg/100 km, mikä oli mielestäni ihan hyvän kuuloinen lukema. Marekin Skoda Octavia näytti 2,9 kg/100 km ja Tuomon Octavia reilu 3 kg/100 km, joten olisin kyllä sillä perusteella viimeinen. Noh, ei minulla mitään suuria odotuksia ollutkaan tuloksista, sillä auto oli uudenkarhea kuten myös ajotaitoni manuaalivaihteistolla.

Lopputankkauksessa Ibizaan meni 7,09 kg kaasua, mikä tarkoitti 265 km pituiselle reitille 2,718 kg/100 km kulutusta ja 74 g CO2/100 km päästöjä. Valmistaja on ilmoittanut Seat Ibiza 1.0 TGI kaasun kulutukseksi 3,3 kg/100 km ja päästöiksi 88 g CO2/100 km, joten alitin ne kirkkaasti.

Olin luottavainen, että muut tankkaisivat vielä vähemmän, mutta kilpailukeskukseen palattuamme Tuomo onnitteli minua. Ibizaan oli mennyt vähiten kaasua kaikista meistä kolmesta! Marekin Octaviaan oli mennyt 7,24 kg kaasua ja Tuomon Octaviaan 7,29 kg.

Mutta aina on mutta. Tuloksiin ei passaa uskoa, ennen kuin ne ovat seinällä, eikä välttämättä vielä silloinkaan, kuten viime kesänä saimme huomata... Olin varma, että viimeistään tutkasta saamani sakko tiputtaisi sijoitustani. Muut kaasuautoilijat tosin pohtivat, että he taisivat myös saada sakot samasta tutkasta.

Ja niinhän siinä kävi, että pienimmästä kulutuksesta huolimatta päädyin kaasuautojen viimeiseksi. 3 % ylinopeussakko tiputti minut toiseksi, koska Tuomo ei saanut sakkoja.

Jumbosijalle tipahdin, koska olin saanut vielä toiset 3 % sakkoa alkutankkauksesta, jossa Ibizaan ei mennyt lajisääntöjen vaatimaa kymmentä litraa bensaa. WTF? Ajan kaasuautolla joka käyttää kisassa pelkkää kaasua, ja saan sakkoa bensasta?

Sääntö juontuu siitä, että bensa/dieselautojen tankin voi turvottaa tankkaamalla sen monena päivänä ennen kisaa ihan täyteen. Jos tankkiin menee kymmenen litraa polttoainetta, ei sillä ole voinut kikkailla.

Säännöt ovat säännöt, mutta kyllä suututti! Niitä on kyllä muutettava seuraaville kausille, koska ei tässä ole nyt mitään järkeä. Ja jos kilpailun järjestäjillä olisi ollut yhtään pelisilmää, he olisivat voineet julkaista ennen kisaa lisämääräyksen, ettei kaasuautoihin tarvitse mahtua kymmentä litraa bensaa, koska sillä ei ole merkitystä...

Lopullinen kilpailukulutukseni sakkojen jälkeen oli 2,881 kg/100 km, mikä tarkoittaa energiaksi muutettuna 32,251 kWh/100 km.

Tsekit Marek ja David osallistuivat Ecoruniin joukkorahoituskampanjan voimalla ja heidän autonsa olikin kuorrutettu sponsorien tarroilla. Vieressä tauolla pikku-Ibizani.

Yleiskilpailun tulokset

Kilpailun voittajat palkittiin kisan jälkeen, mutta seuraavana päivänä kävi ilmi, että tuloslaskennassa oli ollut virheitä. Tämä on aina yhtä harmillista! Sama kuin viime vuonna, kun olin yhden päivän bensaluokan voittaja, mutta seuraavana selvisi, että olinkin vasta toinen. Tämä kertoo osaltaan tuloslaskennan monimutkaisuudesta?

Lopulliset tulokset saatiin muutaman päivän päästä. Niissä voitti se, joka ajoi pienimmällä kWh/100 km kulutuksella.

Kaasuautot ovat todella energiataloudellisia ja olivat 16 auton joukossa sijoilla 3., 5. ja 6, joista minä siis kuudes. Kilpailun voitti Toyota Prius PHEV lataushybridi 29,751 kWh/100 km kulutuksella, mutta todellinen yllättäjä oli toiselle sijalle tullut perinteinen Toyota Prius hybridi, joka jäi lataushybridin kulutuksesta alle 1 kWh/100 km.

Jostain syystä tässä kisassa ei ollut eritelty Modern- ja Traditional Cupin tuloksia, vaan yleiskilpailussa kaikki autot olivat samalla viivalla. Perinteisistä autoista vain kaasuautot pystyvät panemaan kampoihin hybrideille ja lataushybrideille. Perinteiset bensa-autot, joita Leonidaskin edusti, olivat sijoilla 11-14. Niillä ei paljon juhlita.

NEZ tulokset

Suurajot EcoRun oli tämän vuoden ainut pohjoismaiden yhteinen eli NEZ taloudellisuusajokilpailu.

Siinä oli tänä vuonna ihan uudenlainen pisteidenlaskusysteemi, jossa verrattiin autojen kulutusta niiden oman luokan keskikulutukseen. Kaikki autot saivat tällä tavalla oman vertailuluvun ja suurimman luvun saanut voitti koko NEZ-kilpailun.

Laskutavan ideana oli tehdä kilpailusta tasaväkinen eri luokkien kesken, sillä tähän mennessä NEZissä menestyminen on vaatinut käytännössä hybridiauton.

Käytännössä vertailuluvut tekivät tuloksista todella kummalliset, eikä niitä ymmärrä ilman tarkkaa tutustumista laskutapaan. Vai mitä sanotte siitä, että NEZin voitti yleiskilpailun kymmenes auto? Tämä johtuu siitä, että diesel-luokassa oli suurin hajonta tuloksissa ja luokan parhaan tuloksen ajaneet saivat siten suurimman vertailuluvun.

Kyllä, se on masentavaa, että hybridit voittavat käytännössä aina, ja juuri siitä syystä suomalaiseen EcoRun Cupiinkin tehtiin erilliset Modern ja Traditional sarjat. Pitäisikö NEZkin ajaa tällä erottelulla? Tosin mikäli kaasuautot ovat mukana jatkossa, ne voittavat sitten taas hyvin todennäköisesti kaikki bensa- ja dieselautot. Ehkä pitäisi vain jakaa luokkakohtaiset palkinnot eikä edes yrittää laittaa eri luokkia samalle viivalle?

Itse sijoituin NEZ-tuloksissa 12. sijalle.

Yhteenveto

Voihan vitsi! Epäilyksistäni huolimatta opin ajamaan taloudellisesti manuaalivaihteisella autolla! Vaikka pokaalia ei tästäkään kisasta tullut, niin olen tulokseen äärimmäisen tyytyväinen. Lasken mielessäni aina varjotuloksia ilman sanktioita ja niissä voitin kaasuautojen kisan.

Kaasuauto oli tankkaamisen suhteen yliveto, kun ei tarvinnut stressata yhtään siitä, onko auto nyt varmasti oikeassa asennossa tankilla ja saako ilmakuplat pois hötkyttelylenkillä. Haluaisin siksi ehdottomasti ajaa jatkossakin kaasuautolla, jos sellainen vain löytyy lainaan.

Jaakko on jo pidempään puhunut, että haluaisi minun kilpailevan manuaalivaihteisella autolla, mutten ole siitä innostunut. Turhaan vastustelin. Tarvitsen vain hieman aikaa opetella auton ja vaihteiston tavoille, minkä jälkeen ei ole merkitystä, mikä vaihteisto autossa on.

Oli mahtavaa, että sain Ibizan käyttööni jo kisaa edeltävänä keskiviikkona, niin ehdin harjoitella kunnolla. Jos olisin saanut auton vasta viikonloppuna, olisi tulos ollut varmaan aika erilainen.

Suuret kiitokset Jyväskylän Autotarvikkeelle Ibizan lainasta!

Seuraava taloudellisuusajokilpailu onkin Tsekissä kolmen viikon päästä ajettava Skoda Economy Run, johon saan ajokiksi manuaalivaihteisen Skoda Fabian. Aiemmat kisathan olen mennyt automaatila, mutta Ibizasta saamillani hyvillä kokemuksilla päätin jatkaa uraani vaihdekepin hämmentäjänä. Toivottavasti löytäisin Suomesta vastaavan auton koeajettavaksi ennen kisaa niin saisin selvitettyä moottorista optimaaliset nopeus- ja kierrosalueet.

Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018

maanantai 07.05.2018 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Tupla-ecorun-viikonlopun jälkimmäinen kilpailu järjestettiin sunnuntaina Pusulassa. Jos en olisi maksanut kisaa ennakkoon, olisin varmaankin jättänyt sen väliin. 

Lauantain kisan jälkeen kysyttiin kilpailijoiden mielipidettä kahden kisan viikonlopusta. Kaikki olivat tyytyväisiä paitsi minä, joka mietin kauhulla miten väsyneenä joudun ajamaan 300 km kotiin sunnuntai-iltana. Siinä vaiheessa en vain arvannut, että olisin jo sunnuntaiaamuna niin väsynyt, että meinaisin torkahtaa rattiin 75 km siirtymällä hotellilta kisapaikalle!

Kisapaikalle päästyäni olo oli kuin zombiella, paitsi että en örissyt. Koska en jaksanut… Kartturini Jaakkokin kommentoi, ettei ole nähnyt minua koskaan niin hiljaisena kuin olin silloin.

Onneksi sain kisan jälkeiselle kotimatkalle kuskiksi toisen jyväskyläläisen tiimin kartturin, koska kisan jälkeen ajamisesta ei olisi tullut enää mitään.

Zombiekuski odottamassa auton tankkauksen valmistumista.

Vauhdikas kilpailu

Vaikka olin tosi väsynyt, ajaminen kilpailussa tuntui hyvältä! Kaikki energia kuluikin sitten ajamiseen, eikä minusta ollut reitillä juttuseuraa. Mutta tulipahan keskityttyä 110% ajamiseen.

Jatkoin ajamista edellisen päivän tyyliin kiihdytä-ja-rullaa-tekniikalla, missä otin aina vauhtia alamäistä ja annoin nopeuden pudota ylämäissä.

Siinä missä lauantaina ajettiin varsin maltillisilla nopeuksilla, päästiin sunnuntaina jo ihan vauhdin makuun, koska suurimmalla osalla jaksoista keskinopeus oli yli 60 km/h. Vieläkin vauhdikkaampaa olisi ollut, ellei osalla kilpailun teistä olisi tiekirjan painamisen jälkeen pudotettu nopeusrajoitusta 80 -> 60 km/h:iin teiden huonon kunnon takia.

Lehdissä on uutisoitu, että kelirikko on tänä vuonna pahempi kuin vuosiin. Tämä ecorun-viikonloppu todellakin näytti kaikessa kaameudessaan, miten luokattoman huonossa kunnossa tiet ympäri maata ovat talven jäljiltä!

Kilpailun ainut hiekkatiepätkä poistettiin lisämääräyksellä, koska se oli niin huonossa kunnossa. Lisäksi tienpitäjä oli laskenut muutamien teiden nopeusrajoituksia kuoppien takia.

Yhden 60 km/h rajoitetun alamäen laskettelin vauhdikkaasti alas 69 km/h nopeudella suoraan tutkaan. Kyllä, tiesin että ajan ylinopeutta, mutta kun en halunnut surmata hyvää vauhtia jarruttamalla. Yksi kilpailija kommentoi mulle, että kumpi on nolompaa: ajaa ecorunissa alamäessä tutkaan 69 km/h vai 59 km/h alinopeutta kuten he. Niinpä... 

Alamäen tutkan huomasin, mutta lisäksi järjestäjät olivat tutkanneet jotain risteystä. Ei mitään havaintoa missä! Kilpailun järjestäjä kommentoi mulle, että ajoit siitä aika vauhdikkaasti, mistä huolestuin, että nytkö meidät diskataan koko kisasta?! Onneksi oli kuitenkin ajanut sen ihan rajoitusten puitteissa.

Yhdellä jaksolla oli liki 30 km pätkä 120 km/h rajoitettua moottoritietä, mikä vaati hieman taktikointia.

Millä nopeudella pitäisi ajaa, että pysyy aikataulussa, muttei myöhästy? Muistelen ajaneeni motarilla parin vuoden takaisessa kisassa pääosin 80 km/h, mikä on toki tasaista, mutta ylämäissä kulutus nousee.

Nyt ajoin kaikki alaspäin viettävät osuudet satasen pintaan ja ylämäissä annoin vauhdin hiipua 80 km/h pintaan. Hetkellisen kulutuksen mittaria seuraamalla pyrin pitämään kulutuksen matalalla ja onnistuinkin siinä mielestäni ihan hyvin, koska ajoin pitkiä matkoja satasta tyyliin 3,2 l/100 km kulutuksella.

Turhan paljon virheitä

Harhauduimme kilpailureitiltä harmillisen monta kertaa. Yksi kohta tiekirjassa oli ihan outo ja päädyimme jonkun rakennuksen pihaan pyörimään. Siitä päästyämme käännyimme seuraavasta risteyksestä väärään suuntaan.

Siitä olikin paha tehdä uukkaria, sillä liikennevirta oli jatkuva eikä missään mitään risteystä kääntymistä varten. Lopulta Jaakko käski tehdä uukkarin ihan vaan tien varteen pysähtyen ja kyllä se Leonidas siitä juuri ja juuri mahtui kääntymään, kun pientareita vähän käytti hyväksi.

Lounastauolta lähtiessä käännyimme ekasta risteyksestä väärään suuntaan, minkä Jaakko tajusi jo 50 metrin jälkeen ja pyysi pysähtymään. Siinä ei ollut hyvää kääntymispaikkaa, joten jatkoin toisen mokoman eteenpäin. Tästä tuli noottia, että minun pitäisi pysähtyä nopeammin. Mutta ei siinä pystynyt kääntymään!

Parisataametriä uukkarin jälkeen Jaakko tajusi, että olimmekin nyt väärässä suunnassa (eli alkuperäinen suunta oli oikea) ja pyysi pysähtymään. Aaargh, ei nyt oikeasti!

Tuppaan välillä kiihtymään nollasta sataan nopeammin kuin autoni, joten kimpaantuneena jarrutin niin, että asfaltiin jäi mustat jäljet. Joko nyt oli riittävän nopeasti pysähdytty?

Ennen kuin pääsimme taas liikenteeseen, seuraavana lähtövuorossa oleva autokunta näkyi jo lähtevän. Eli tähän uukkarisekoiluun tuhraantui kaksi minuuttia kallista aikaa. Maantiet joutui posottamaan vauhdilla, että saimme aikataulun kiinni. Mutta emme myöhästyneet!

Tiekirjaan oli yhdelle jaksolle eksynyt ikävä matkavirhe: yksi risteys oli merkitty tulevaksi monta kilometriä ennen todellisuutta. Tämä ei meitä kuitenkaan hämännyt, sillä olimme varmoja, ettemme olleet kääntyneet mitään edeltävää risteystä väärin. Niinpä vain jatkoimme matkaa ja saavutimme siinä sivussa seuraavan joukkueen.

Yhtä vakaata uskoa ei ollut jyväskyläläisellä Seat Leon -tiimillä, joka ajoi jossain vaiheessa meitä vastaan. He olivat päättäneet lähteä tarkistamaan edellistä risteystä, mutta kun kaksi autokuntaa tuli vastaan, he tekivät uukkarin ja karauttivat pian ohi.

Seat Leon ohittamassa Seat Leonia.

Tulokset

Kilpailun bensaluokassa oli kaksi osanottajaa kuten edellisenäkin päivänä: Minun Seat Leon 1,4 TSI ACT ja toisen jyväskyläläisen tiimin Seat Leon 1,0 TSI. Mietimme ennen kilpailua, että voisimme jakaa viikonlopun voitot. He voittaisivat hitaan kilpailun ja minä nopean, koska autoni sopii paremmin nopeaan ajoon.

Valitettavasti Leonidas jäi tässäkin kisassa kakkoseksi eli viimeiseksi. Seatien kulutusero oli kuitenkin huomattavasti pienempi kuin edellisenä päivänä: voittajien kulutus oli 4,248 l/100 km kun taas minun 4,475 l/100 km/h. Ennen ylinopeussakkoa kulutukseni oli 4,336 l/100 km eli vain reilun desin ero! 

Auton ajotietokone näytti molemmilla Seateilla samaa kulutusta kuin mitattukin.

Yksilitraisen Leonin kulutus kasvaa todella radikaalisti, kun ajetaan kovempaa, sillä edellisen päivän hitaasta kisasta mun kulutus kasvoi vain 2 dl/100 km, mutta yksilitraisella Leonilla 5 dl/100 km.

Tästä voi päätellä, että isommalla moottorilla varustettu Leonidas todella tykkää kovemmista nopeuksista kuin pienimoottorinen veljensä.

Hauskana sivuhuomiona täytyy mainita, että samansuuntaiset erot kulutuksissa oli myös dieseleissä. Edellispäivän hitaassa kisassa yleensä tosi hyvin pärjännyt Markku Lehisto jäi yleiskilpailun viimeiseksi isolla Jaguar XE:llä, jonka kulutus oli 4,117 l/100 km. Sunnuntain maantiepainotteisessa kisassa Jaguar näytti kyntensä ja Markku voittikin yleiskilpailun 3,668 l/100 km kulutuksella.

Mutta takaisin Leoneihin.

Vaikka kisasta olisi karsinut muutamat harhaanajot, niiden aiheuttaman kirimisen ja ylinopeuden, olisi Leonien ero ollut varmaan jo aika pieni. Epäilen silti voittomahdollisuuksia. Nyt alla oli myös kitkarenkaat, joista sain etua kesärenkailla varustettuun Leoniin verrattuna. Kesärengaskisassa ero olisi taas kasvanut.

Summa summarum: nopeissa kisoissa Leonidaksella on vielä periaatteessa mahiksia, mutta hitaissa kisoissa sillä ei tee mitään. Harmittaa oikeasti, sillä rakastan autoani ja haluaisin kisata sillä. :(

Koko traditional-luokka tuntuu kyllä olevan kuolemassa ecoruneista kun kilpailijat siirtyvät kisaamaan yhä enenevissä määrin hybrideillä. Autot ovat järjestäin lainattuja ja uusinta tekniikkaa. Mieheni ehdotti, että pitäisikö harrastelijaluokka olla niille, jotka ajavat omilla autoillaan? Voisin siirtyä itsekin siihen... Kun mieluummin ajan huikealla alustalla ja istuimilla varustetulla Leonilla kuin esimerkiksi Hyundai Ioniqilla, jonka penkit ovat kuin sohvat.

Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018

maanantai 30.04.2018 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Huhtikuun tupla-ecorun-viikonloppu alkoi lauantaina AL Helsinki EcoRun -kilpailulla. Tiet olivat suurimmaksi osaksi 60 km/h rajoitettuja, joten en päässyt hirveän hyvin toteuttamaan kiihdytä-ja-rullaa ajotyyliä. Kilpailu sujui siitä huolimatta vallan mainiosti, sillä ajoin parhaan tulokseni ikinä!

Kilpailu

Olin ennakkoon ollut vähän huolestunut kilpailureitin teiden kunnosta, sillä yksi kisasta pois jäänyt tuttu sanoi ettei halua rikkoa siellä autoaan. Tiet ovat tosiaan olleet tänä keväänä luokattoman huonossa kunnossa aikakin täällä Jyväskylän seudulla. Juuri kisaa edeltävänä päivänä jouduin soittamaan Tien käyttäjän linjalle, kun Lohikoskentiessä oli niin iso monttu, että olisi varmaan rikonut auton, jos siihen olisi ajanut!  

Kilpailun järjestäjät olivat kuulleet huoleni ja ystävällisesti merkinneet tiekirjaan pahimmat montut. Yhdestä mäen harjanteelle merkitystä kuopasta Tero mainitsi, että katsotaan mitä sieltä löytyy ja sitten kuuluikin jo JYMPS!

Ajoin suoraan kuoppaan, koska en erottanut sitä ollenkaan tiestä. Kirkas auringonpaiste, reikäiset tiet ja puiden varjot eivät ole hyvä yhdistelmä! Kojelautakamera tulkitsi jysäyksen vaaratilanteeksi ja lukitsi videon. Onneksi jysäys ei se sentään ollut niin paha kuin viime talvena kotini läheisellä tietyöalueella, missä kuoppaan ajamisen jälkeen jouduin käyttämään auton pyöränkulmien tarkastuksessa…

Monttu, jota en osanut yhtään varoa varoituksesta huolimatta, koska en nähnyt sitä lainkaan.

Yhdessä kohtaa reitillä jouduin poliisin pysäyttämäksi. Ei, en sentään tutkaan, vaan kyseessä oli tavallinen puhallusratsia. Siinä me kilpailijat nätisti jonossa pysähdyttiin puhaltamaan ja sitten taas jatkettiin pihistelyä.

"Hyvää huomenta, puhalluskoe."

Dynaaminen Duo

Tero oli kartturina varsinainen monitoimimies, joka ei tyytynyt pelkkään kartanlukuun. Hän käski monesti rullaamaan ja kielsi jarruttamasta tilanteissa, joissa olisin ehkä itse jo vähän himmannut.

Päivän edetessä Tero ryhtyi myös automaattiseksi vaihteenvaihtajarobotikseni. Automaattiautolla? Jep, sillä siinäkin voi käskeä auton kulkemaan isommalla vaihteella kuin automaatti oletuksena valitsisi.

Monesti toimimme sanattomasti synkronoidusti niin, että samalla hetkellä kun mä päästin kaasusta irti, Tero vaihtoi ajatuksen voimalla vaihdelaatikon takaisin omaan päätäntävaltaansa, jolloin coasting eli vapaarullaus meni päälle. Kisan lopulla robottini oli välillä vähän turhankin virkaintoinen, mutta enivei oli aika hauskaa ajaa tälleen!

Tiimimme toimi koko kisan hyvin emmekä ajaneet kertaakaan harhaan. Tutkiinkaan emme ajaneet, koska niitä ei ollut. Muutoin olisi saattanut tulla dynamic duolle vähän sanktiota dynaamisesta ajosta, kun koitin parhaani mukaan ottaa alamäistä vauhteja ylämäkiin. Ja just näistä tilanteista meilä oli välillä vähän erimielisyyttä, että miten kovaa ajan. “Älä nyt koske jarruun” “Mutta liikaa ylinopeutta!”

Minusta on tosi siistiä seurata lentokoneita kun ajan nelostietä Helsinkiin, joten kun kisareitti meni ihan lentokentän vierestä, piti oikein keskittyä ajamaan, etten jää tuijottamaan taivaalle... Ikinä en ole nähnyt näin läheltä lentokonetta autoa ajaessa!

Tulokset

Kisan lopputulos oli paras, mitä olen Leonilla koskaan ajanut: 4,115 l/100 km! Tämä oli uskomatonta, koska kilpailu oli aika hidas ja testailujeni mukaan Leonidas toimii paremmin nopeilla reiteillä. Taitaakin olla oikeasti niin, että se toimii muihin nähden paremmin korkeilla nopeuksilla, koska tietenkin kulutus on isompi kovaa ajaessa.

Kilpailun pieni kulutus oli takuulla kitkarenkaiden ansiota! Mutta miten paljon na vaikuttivat - sitä en osaa sanoa. Renkaat antoivat lupaavia tuloksia jo kotoa Vantaalle ajaessa. Auton keskikulutus Heinolan moottoritien alkaessa 4,9 l/100 km, kun kesärenkailla se on ollut aina yli 5 l/100 km. Nyt ajettiin jo kesärajoituksilla enkä hidastellut matkalla turhia, joten tulokset ovat vertailukelpoisia.

Vaikka ajoin kilpailussa Leonilla sen kaikkien aikojen pienimmän kulutuksen, ei silllä hätyytelty ykkössijaa.

Erkki Tiirikaisen Seat Leon 1,0 TSI:n kulutus oli 3,821 l/100 km eli kolme desiä vähemmän kuin mulla. Ja peräti neljä desiä vähemmän, jos ei lasketa tiimin saamaa 3% sakkoa myöhästymisestä. Olinhan mä toki bensaluokan toinen, mutta sillä ei hirveästi kannata juhlia, sillä cup-kilpailussa oli kokonaista kaksi bensa-autoa... Lopputulos meidän kahden välillä oli kyllä ihan sitä mitä odotin, paitsi että litrainen moottori meni vieläkin pienemmällä. 

Myös dieseleitä oli kisassa vain kaksi. Modern Cup vetää kilpailijoita enemmän puoleensa, sillä itse lataavia hybridejä oli kisassa viisi ja latayshybridejä yksi. Tomi Salo voitti yleiskilpailun suvereenisti Toyota Prius PHEV -lataushybridillä, vaikka auton kulutuksessa huomioidaan ladattu energia. 

Uutena luokkana Cupin ulkopuolella oli sähköautot, joita olikin uskaltautunut mukaan neljä kappaletta: kolme Hyundai Ioniqia ja lisäksi autobloggaajakollegani Marko uudella Nissan Leafillaan. Sähköautojen kilpailun voitti Petri Munukka Moottori-lehden “Vuosi sähköllä” -juttusarjan Hyundai Ioniqilla. Marko jäi odotustensa mukaisesti Leafillaan viimeiseksi, koska Hyundai Ioniqit vain ovat yksinkertaisesti taloudellisempia. Mukavaa kuitenkin oli ollut. Markon jutun kilpailusta voit lukea täältä!

Uutta tässä kilpailusa oli myös harrastesarja, jonka tuloksia ei huomioida Cup-pisteissä. Harrastajien osallistumismaksu kilpailuun oli pienempi kuin cuppilaisilla, mikä voisi madaltaa osallistumiskynnystä. Nyt mukaan oli rohkaistunut yksi kilpailija diesel-Avensiksella. Toivottavasti sarja pysyy mukana jatkossakin ja houkuttelisi lajin pariin uusia kokeilijoita!

Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja

keskiviikko 11.04.2018 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Kävin viikonloppuna harjoittelemassa taloudellista ajoa talvitauon jälkeen. Viime kirjoituksen aikoihin vaihdoin tosiaan auton takaisin kulkemaan eco-tilassa, jossa se vaihtaa vapaalle aina, kun kaasusta päästää irti. Kylläpä sillä on taas ihana ajaa, kun se rullaa niin pitkiä matkoja!

En jostain syystä päässyt talven aikana oikein sinuiksi perinteisen moottorijarrutuksen kanssa, vaan auto tuntui aina pysähtyvän nopeammin kuin odotin. Leonin vapaarullaus on mulla sen sijaan selkäytimessä ja pysyn hyvin kärryillä, milloin kaasusta kannattaa irrottaa, että auto hidastuu sopivasti esimerkiksi nopeusrajoitusmerkkin kohdalle.

Kulutus Seat Leon 1,0 TSI vs. 1,4 TSI ACT 

Ajoin viime syksynä Skoda Economy Runin Octavialla, jossa oli 1,0 TSI moottori. Tutustuakseni moottorin sielunelämään otin yhdeksi illaksi koeajoon Seat Leonin, jossa oli vastaava moottori. Itse asiassa kyseessä oli sama auto, Erkki ja Seppo ajoivat toiseksi Suurajot Ecorunin bensaluokassa.  

Seat Leon 1,0 TSI

Päästäkseni selville yksilitraisen moottorin taloudellisimmista vauhdeista keksin ajaa yhtä ja samaa 80 ja 50 km/h rajoituksia sisältävää Vaajakosken ja Leppäveden välistä maantielenkkiä uudestaan ja uudestan niin, että maksiminopeus oli joka kerta 5 km/h vähemmän kuin edellisellä lenkillä. Maksiminopeus tarkitti tässä sitä, mihin nopeuteen kiihdytin auton kaasua painamalla - oli vain positiivista, jos auto kiihtyi itsekseen alamäessä tämän yli. 

Tutkimustulokset olivat kiinnostavia! Mitä hitaammin ajoin, sitä vähemmän polttoainetta kului. Luonnollisesti? 80 km/h nopeudessa kulutus oli 4,2 l/100 km, kun taas maksiminopeudella 60 km/h, kulutus oli enää 3,6 l/100 km. Kulutus tippui keskimäärin desillä, kun nopeus tippui 5 km/h.

Ensimmäisessä testissä ajoin ihan rajoitusten mukaan eli max 80 km/h, mutta koitin toki pihistellä.

Max 60 km/h. Ennätyshyvä kulutus näkyi myös ECO-pisteissä.

Viikonloppuna kokeilin samaa 15 km pituista lenkkiä omalla autollani. Vähän hassua, etten ole tehnyt näin tarkkaa tutkimusta oman autoni kulutuksille ennen? Se on ollut meillä jo kuitenkin kolme vuotta. Toisaalta keksin yleensäkin selvittää kulutuksen suhdetta nopeuteen vasta viime syksynä, joten annettakoon se anteeksi.

Kuten jo viime kirjoituksessani totesin, uudet yksilitraisilla moottoreilla varustetut autot ovat ajaneet Leonidaksen 1,4 TSI ACT -moottorin ohi. Se tuli todistettua myös eri nopeuksia testatessa. Leon 1,4 TSI ACT kulutti melkein kaikilla nopeuksilla 0,2 l/100 km enemmän kuin 1,0 TSI Leon. Vain 70 km/h lenkillä tulos oli sama.

Jännää näissä testeissä oli huomata, että Leonidaskin vie sitä vähemmän bensaa, mitä hitaammin sillä ajaa. Olen kuitenkin pitänyt sitä vauhtia rakastavana autona, joka kuluttaa vähiten, kun ajaa kovaa. Toisaalta 60 km/h lenkin tulos oli desin huonompi kuin 65 km/h lenkillä, joten onko tässä taitekohta? Ajokertoja oli kuitenkin vain yksi, joten ihan suoraa johtopäätöstä ei voi vetää. Mutta voihan sitä aina spekuloida... Yksilitrainen Leon muuten pudotti kulutusta 65 -> 60 km/h lenkeillä vielä kaksi desiä.

Mtä hitaammalla maksiminopeudella ajaa, sitä enemmän aikaa tietysti kului. Ecorunissa on kuitenkin määrätty tarkkaan, miten kauan jaksoilla saa käyttää aikaa. Ei siis voi ajaa 65 km/h, vaikka se kuinka olisi taloudellisinta.

Nyt päästään Leonin lentämisvaiheeseen. Saisinko kulutuksen pysymään alhaisena, jos ajaisin maksimissaan nopeusrajoituksen mukaan (80 / 50 km/h) mutta antaisin vauhdin pudota mäissä? Ekalla yrittämällä kulutus oli 3,9 l/100 km eli sama kuin max 65 km/h ajamalla, mutta nopeus oli 56 km/h sijaan 58 km/h. Toisella yrittämällä en päässyt ihan yhtä hyvään tulokseen, vaan kulutus oli 4,0 l/100 km. Keskinopeus oli silloin 59 km/h.

Tämän perusteella voi todeta, että Leonilla kannattaa nähtävästi ajaa kiihdytä-rullaa tekniikalla, mikä on tätä lentämistä.

Max 60 km/h vs. kiihdytä-rullaa, maksiminopeudet nopeusrajoituksien mukaan.

Testi oli vain kovin lyhyt ja en ole siihen ihan täysin tytyyväinen. Haluaisin tarkempaa dataa! Olen insinööri ja tämä mutuilu käy luonteeni päälle. Mikä esimerkiksi on maksiminopeus, mihin kannattaa kiihdyttää? Tai mikä on se kulutuslukema, mitä ei kannata ylittää hetkellisen kulutuksen mittarissa? Koska nythän alamäissä kiihdyttäessäni kuutus saattoi olla aika reilu (unohdin jo mikä). Toisaalta ylämäkeen saatoin mennä 2,3 l/100 km nopeuden samalla tippuessa 60 km/h:iin, mikä on ehkä paljon tärkeämpi tieto, koska tasanopeudella ajaessa kulutus voi olla ylämäessä koko ajan tosi korkea.

Ekoilla kierroksilla pystyi myös toteamaan, että autolla ei kannata ajaa yli 80 km/h. Luulen, että sellainen 70-74 km/h (mittarin mukaan, joten luonnossa 65-70 km/h) on nopeus, mitä ei kannata ylittää kuin alamäissä.

Mutta mitä jos kilpailussa on paljon 60 km/h alueita? Silloin Leonidas ei vain ole parhaimmillaan.

Ajoin Leonilla viime kesänä kaikkien aikojen parhaan tuloksen AKU Ecorunissa, missä keskinopeudet olivat tavallista hieman korkeampia. Silloin todella tuntui, että auto lensi. Toivotaan, että tämänkin kauden kisat ovat lentokisoja! 

Seat Leon 1,4 TSI ACT. Testissä oli alla kitkarenkaat 2,6 bar paineella. Tiet olivat kuivat toisin kuin tämä levike josta aina lähdin uudelle kierrokselle.

Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?

lauantai 31.03.2018 Avainsanat: Ecorun , Taloudellinen ajo

Tämän vuoden taloudellisuusajokilpailukausi startataan 14.4. eli kahden viikon päästä, kun Vantaalla järjestetään AL Helsinki Ecorun. Seuraava kilpailu on jo seuraavana päivänä Lohjalla, jossa kisataan Neste Pusula Ecorun. Oikein reipas startti kisakauteen siis!

Huhtikuun jälkeen seuraava kilpailu onkin vasta elokuussa 12.8. Jyväskylässä järjestettävä Suurajot Ecorun, joka on myös NEZ- eli pohjois-euroopan alueen kilpailu. Kauden päättää lokakuussa 6.10. ajettava Toyota Ecorun, jonka ensimäiset karsinnat onkin jo pidetty pääkaupunkiseudulla.

Lisäksi Norjassa Bod ajetaan 8-9.6. KNA Midnightsun Economy Run, joka on NEZ-kilpailu. Perinteinen Skoda Economy Run puolestaan ajetaan Tsekissä 22.9.

Aion osallistua tietenkin kaikkiin kauden kotimaisiin kilpailuihin ja jos vain mahdollista, myös Skoda-kilpailuun. Norjan kilpailun jätän väliin, koska se ajetaan yöllä ja mä nukun yöllä. Olin ratissa tai en…

Rengas- ja autovalinnat

Suunnittelin viime kesänä, että hankkisin erilliset 16" renkaat ja vanteet taloudellisuusajokilpailuja varten. Huhtikuun kisat ovat kuitenkin niin aikaisin, että uusia kesärenkaita ei ole mitään mahista ehtiä sisäänajaa ennen kisoja. Lajisäännöistä poiketen kisoissa on kuitenkin sallittu talvirenkaat, mikä sopii minulle paremmin kuin hyvin: voin ajaa kitkoilla, jotka ovat kesärenkaita taloudellisemmat!

Hankkisinko kesäkisarenkaat sitten elokuun kilpailua varten? Tällä hetkellä minusta tuntuu siltä, että en. Kolme vuotta vanha Seat Leon 1.4 TSI moottorilla ei vain yksinkertaisesti enää pärjää kisoissa, eikä sitä korjata renkailla, sillä uusilla yksilitraisilla bensakoneilla varustetut autot menevät ohi oikealta ja vasemmalta.

Elokuun kilpailuun meinasin pyytää lainaan uuden Polon yksilitraisella moottorilla. Kyselin sitä alustavasti jo huhtikuun kisoihin, mutta tulin siihen tulokseen, että ajan ne sittenkin mieluummin omalla autolla, koska siinä on kitkarenkaat. Polossa saattaisi olla vielä nastarenkaat, jos kelit olisivat talviset.

Kenen kanssa?

Koko viime kauden kartturinani oli Jaakko, jonka kanssa tykkään kisata, koska hän osaa hirveän hyvin laskea, millä nopeuksilla jaksot kannattaa ajaa. Jaakko on kuitenkin järjestämässä AL Helsinki Ecorunia, joten jouduin metsästämään kisaan jonkun muun kartturin.

Viidennellä yrityksellä tärppäsi: kauden ekaan kisaan kartturikseni lähtee Tero, jonka kanssa olen ajanut Polon viimeisen kisan kolme vuotta sitten. Olimme silloin molemmat aika ulapalla, millä nopeuksilla olisi kannattava ajaa, että ehtii sopivasti AT:lle. Pitäisi ehkä pyytää Jaakolta pieni briiffaus ennen kisaa? Hänellä on kyllä niin hieno Excel-taulukko sitä varten, että voi olla, ettemme edes yritä ymmärtää sitä, vaan ajetaan vaan fiiliksellä. 

Lohjan ja Jyväskylän kisat Jaakko lupasi olla kartturinani. Toyota-kisassa hän on järjestäjänä, mutta siihen on niin paljon aikaa, etten jaksa vielä miettiä, ketä siihen pyydän. Eiköhän joku löydy.

Tällä kaudella pitää sopia kartturin kanssa, että hän pitää sormea aina karttakirjan vuorossa olevalla rivillä. Näin pystyn vilkaisemaan sivusilmällä itsekin kirjaa aina tarvittaessa. Jos tämän olisin tajunnut viime vuonna, ei Tsekin kisassakaan olisi ollut kauheaa stressiä yhdestä risteyksestä, kun olisin voinut lukea kirjaa lennossa itsekin.

Oonko ecoruosteessa?

Kauden ekoihin kisoihin on siis aikaa enää kaksi viikkoa. Olen siitä vähän huolissani, sillä minulla on fiilis, että taloudellisen ajon taitoni ovat päässeet ruostumaan talven aikana. Olisi siis aloitettava tiukka harjoitusrupeama!

Mutta miksi talvi on sitten ruostuttanut pihistelytaitoni? Ensinnäkin olen ajanut todella vähän muuta, kuin 13 liikennevalot sisältävää alle 10 km pituista työmatkaani. Siinä ei aina tule hirveästi ajateltua taloudellisuutta, vaikka yritänkin vältellä pysähtymistä.

Lisäksi olen koko talven ajanut perinteisellä moottorijarrutuksella, kun taas kisoissa (ja kesäkaudella muutenkin) ajan moottorin ekomoodilla, jossa auto rullaa vapaalla, kun vaan päästää kaasun ylös. Talvella olen pitänyt moottorin normaalitilassa, koska huoltoneuvoja niin suositteli. Ekomoodissa auton moottori käy tavallista matalemmilla kierroksilla, mikä ei kuulemma lataa akkua riittävästi.

Vaikka olen koko talven ajanut tavallisella moottorijarrutuksella niin tuntuu, etten oikein osaa ajaa sillä. Kaupunkiajossa auto tuntuu hidastuvan aina liian nopeasti ja joudunkin monesti antamaan vielä lähellä risteystä lisää kaasua, että voin pysähtyä niihin seuraaviin liikennevaloihin. Ei kovin taloudellista? 

Tänään napsautin Leonin ekomoodin takaisin päälle. Nyt pitäisi siis taas omaksua vapaarullauksen käyttö ja muistaa, miten pitkiä matkoja auto kulkee sillä!

Sähköautot mukaan!

Ecorunin sarjat pysyvät samana kuin viime vuonna: on hybridiautojen Modern Cup sekä perinteisten bensa- ja dieselautojen Traditional Cup. Viimevuotisesta Fossil Cup nimestä hankkiuduttiin eroon, koska se ei ollut kovin mairitteleva.

Uusi juttu tämän vuoden ecoruneissa on, että niihin voi osallistua myös sähköautoilla. Ne eivät ole vielä mukana virallisissa cupeissa, vaan harrasteluokkana. Sähköautoja ei ladata kisoissa, vaan kulutus katsotaan yksinomaan auton ajotietokoneesta. Kausi on samalla testi, että miten sähköautot saadaan mukaan kisoihin! Autobloggaajakollegani Marko eli Sähköautoileva motoristi on ainakin tulossa Vantaan kilpailuun. Toivottavasti muitakin innokkaita löytyisi! 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!