POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla Katsastus

Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä

keskiviikko 04.07.2018 Avainsanat: Katsastus , Leonidas , Seat , Seat Leon

Autojen katsastuslaki muuttui tämän vuoden toukokuussa niin, että alle kymmenen vuotta vanhat autot katsastetaan jatkossa joka toinen vuosi ja uudet autot ensimmäisen kerran vasta neljäntenä vuonna.

Kahden vuoden sääntö ei tule kuitenkaan voimaan automaattisesti, vaan auto on katsastettava seuraavan kerran silloin, kun se on rekisteriotteeseen merkitty. Uuteen rekisteriotteeseen tulee sitten merkintä kahden vuoden päähän, jos auto on alle 10-vuotias. Eli esimerkiksi viime vuonna katsastettu kuusivuotias auto katsastetaan tänä vuonna normaalisti, mutta seuraava kerta onkin vasta kahden vuoden päästä.

Kohti nosturia.

Leonin ensimmäinen katsastus piti tehdä viimeistään sinä päivänä kun auto täytti kolme vuotta eli huhtikuun lopulla. Se ei siis päässyt vielä uuteen sykliin. Sillä ei tosin ole merkitystä, sillä sen seuraava kerta on joka tapauksessa kahden vuoden päästä. Vanhan lain aikaan uudet autot katsastettiin kolmantena ja viidentenä vuonna.

Katsastuksessa on aina pieni jännitys, että onko jotain hajonnut, vaikka ei pitäisi. Näin kävi aikoinaan Polo Seniorin kanssa, joka hylättiin, koska jousesta puuttui pala - ja auto oli juuri huollettu!

Leonidas sen sijaan pääsi läpi heittämällä.

Yllättävin juttu tuloksissa oli iskunvaimentimet. Käytin Leonin samalla asemalla kuntotarkastuksessa vuosi sitten ja silloin iskunvaimentimien tulokset erosivat toisistaan tosi paljon. Tämä viittasi piilevään vikaan, vaikka mitään näkyvää vauriota tai vuotoja ei ollutkaan. Iskarit testattiin myös kuntotarkastuksen jälkeisessä huollossa, jolloin niissä ollut enää niin isoa eroa.

Nyt iskunvaimennintesti kertoi, että iskarit olivat yhtä tehokkaat niin taka- kuin etuakselillakin, mikä on ilmeisesti melko harvinaista. Mutta olen viimeiset puoli vuotta joutunut ajamaan kaupunkiin kuoppaisen tietyöalueen läpi, joten ehkä ne ovat siinä jatkuvassa pomputuksessa vetristyneet. Vai mitä sanotte?

Myöskin jarrut olivat hyvässä kunnossa eikä niissä ollut puolieroa kuten viime vuonna. Olivat tainneet herkistyä, kun jarrutin taannoisessa taloudellisuuajokilpailussa kimpaannuttuani niin kovaa, että tavaratkin lentelivät…

Jarrutusvoima oli aavistuksen viime vuotta matalampi, mutta toisaalta autolla jarrutettiin silloin monta kertaa peräjälkeen ennen kuin saatiin hyvä tuloksen. Nyt toimitus meni aika rutiinilla ja jarrujen ja iskarien testaamiseen riitti yksi kerta.

Läpi meni!

Polo Juniorin ensimmäisen katsastuksen yhteydessä kuvattiin työpaikkani tekemälle Muster-katsastusjärjestelmälle mainosvideo. Tänä keväänä kyselivät töissä, että löytyisikö joku jonka auto pitäisi katsastaa, sillä uudesta nettiajanvarauksesta haluttaisiin tehdä video. No minähän olin heti käsi ojossa ja yksi huhtikuinen päivä käytettiinkin sitten videon kuvaamiseen ja auton katsastukseen.

Jos kiinnostaa, niin voitte katsoa videon tuosta alta. Mitään etua en kyllä saanut videon teosta, vaan katsastuksestakin piti maksaa normihinta. (Tiskillä maksaessa olisin saanut jopa nettiä edullisemman hinnan, koska kuntosalini jäsenkortti oikeuttaa alennukseen.) Mutta olipahan hauska päivä!

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

Auton kuntotarkastus

maanantai 17.04.2017 Avainsanat: Katsastus , Kuntotarkastus , Leonidas , Seat , Seat Leon

Leonidas täyttää huhtikuun lopussa kaksi vuotta, mikä tarkoittaa sitä, että sen takuuaika umpeutuu. Nyt olisi siis korkea aika korjata siitä kaikki viimeiset viat valmistajan piikkiin! Toki valmistajan virhevastuu jatkuu tämän jälkeenkin, mutta silloin on pystyttävä osoittamaan, että kyseessä on valmistusvirhe.

Leonia on pitänyt käyttää takuuhuollossa turhan paljon. Ovien resonointeja on korjailtu huollossa 3-4 kertaa. Ensimmäisenä syksynä piti vaihtaa takaluukun kahvan mikrokytkin, kun se lakkasi toimimasta. Viime syksynä puolestaan vaihdettiin takaluukun kaasujouset, kun ne eivät jaksaneet nostaa luukkua enää ylös nollakelissä sekä korjattiin kuljettajan oven asentoa, koska ajoviima vihelsi sen yläreunassa.

Varsinaiseen ajamiseen liittyviä vikoja Leonissa ei ole ollut, vaan se on ollut koko ajan tasaisen luotettava kulkija. Mutta voiko sinä olla piileviä vikoja, joita en huomaa? Juttelin asiasta Autoliiton koulutuspäällikkönäkin tunnetulle kaverilleni ja hän suositteli käyttämään auton puolueettomalla osapuolella kuntotarkastuksessa ennen takuun loppumista. Ei sieltä välttämättä mitään löydy, mutta parempi katsoa kuin katua.

Auton kuntotarkastuksen voi teettää useimmilla katsastusasemilla, ja onpahan A-Katsastuksella oikein Autotohtori-nimellä kulkeva tarkastusohjelmakin.

Leonin kuntotarkastus

Valitsin Leonin tarkastuspaikaksi paikallisen Meidän Katsastuksen, koska se oli minulle tuttu paikka Polon katsastuksesta. Meidän Katsastus noudattelee kuntotarkastuksessa pitkälti normaalin katsastuksen rutiineja. Asiakkaan tarpeen mukaan autosta voidaan tarkistaa myös vain jokin tietty kohta, jolloin hintakin on alhaisempi.

Leonista pyysin syynäämään tarkkaan alustan rakenteet ja yleensäkin kaikki sellaiset jutut, mitä tavisautoilijana en itse havaitsisi. 

Tarkastus alkoi aseman pihassa tehdyllä pienellä koeajolla, jossa testattiin jarrut ja kuulosteltiin ohjauksen ääriasennot.  

Leon tulossa iskunvaimennin- ja jarrutestiin.

Hallissa autosta testattiin ensin normaalin katsastuksen tapaan iskunvaimentimet ja jarrut.

Iskunvaimennintestissä etuakselin iskunvaimentimien ero oli 10 %, mutta taka-akselilla eroa oli vähän reilummat 19 %. Ero voi johtua viasta oikeanpuoleisessa takaiskunvaimentimessa tai sen kiinnityksessä, mutta auton alustaa tutkiessa sieltä ei löytynyt mitään poikkeavaa. Nyt ero lukemissa viittaakin kuulemma lähinnä siihen, että iskariin saattaa olla tulossa jossain vaiheessa jotain vikaa. Mielenkiintoista nähdä, millaisen lukeman testi antaa vuoden päästä, kun Leon pitää katsastaa.

Iskunvaimennintesti paljastaa akselin iskarien keskinäisen eron. Samalla se myös kertoi Leonin etuakselin painon, joka näytti olevan 800 kg.

Jarrutestissä etujarrut olivat yhtä tehokkaat, mutta takana puolieroa oli 12 %. Kuulemma vasta yli 20% erosta kannattaa huolestua ja vasta 30 % ero johtaa hylkäykseen katsastuksessa. 

Todennäköisesti Leonin takajarruissa on vikana vain käyttämättömyys, sillä muutaman dynamometrillä tehdyn jarrutuksen jälkeen kehnompaa tulosta antanut oikea takajarrukin hieman vetristyi.

Katsastaja kertoi, että heillä on sanonta, että "sen minkä jarrupaloissa säästää, sen muissa jarrulaitteissa häviää". Eli jos ei jarruta, jarrupalat eivät kulu, mutta jarrusatulat ja -levyt tuppaavat ruostumaan, ja niiden uusiminen on huomattavasti jarrupalojen uusimista kalliimpaa.

Ruostuminen uhkaa erityisesti takapäätä, koska suurin osa auton jarrutehosta on etuakselilla. Pienissä ja kevyissä autoissa tämä vielä korostuu ja takajarrut ovat todella vähällä käytöllä. Taloudellisesti rullailevankin kuskin kannattaa siis välillä tehdä tyhjällä tiellä muutama oikein kunnon jarrutus, jotta jarrut pysyvät kunnossa eikä pihistely käänny itseään vastaan. 

Kaikki Leonin jarrujen osat olivat lähemmällä tarkastelulla erinomaisessa kunnossa ja jarrulevytkin olivat ihan kiiltävät. Tämä oli positiivinen yllätys, sillä Polossa jarrulevyt tuppasivat ruostumaan käytön puutteessa.

Leonin takajarrujen testaus jarrudynamometrillä.

Jarrujen voiman mittaus. Kuvassa yksi lukuisista jarrutuksista, en tiedä mitä jarrua tässä testattiin.

Aikoinaan autonhuoltokurssilla sain kotiläksyksi tehdä Polo Seniorilla kunnon jarrutuksia, koska jarrulevyt olivat niin ruosteessa. Vanhasta blogimerkinnästä paljastui lisäksi, että pari vuotta ennen autonhuoltokurssia olin joutunut uusimaan jarrulevyt ihan vain siksi, että ne olivat umpiruosteessa. Mä olin ihan unohtanut koko tapauksen! Luulenpa, että se saattoi käydä vähän kukkaron päälle...

Jarrujen ja iskarien tarkastuksen jälkeen tarkastettiin ajovalojen suuntaukset. Tämä kiinnosti minua kovasti, sillä muistelen lukeneeni, että joissain Leoneissa valot ovat osoittaneet vähän mihin sattuu - tosin kyseessä saattoi olla pitkät valot. Katsastuksessa suuntaukset tarkastetaan kuitenkin vain lyhyistä, sillä vain niiden valokuvion on oltava määrätyn muotoinen, etteivät valot häikäisi vastaantulijoita. Leonidas ei pettänyt, vaan sen valokuvio oli erinomainen!

Auton valojen suuntauksen testauslaite.

Lähivalot eivät saa häikäistä vastaantulijaa, joten vain valon oikea reuna saa nousta vaakaviivan yläpuolelle.

Valojen jälkeen kurkistettiin konepellin alle ja etsittiin mahdollisia vuotoja moottoritilasta. Ei näkynyt. Joissain liikkeissä kuntotarkastukseen kuuluu myös nesteiden jäätymis/kiehumispisteiden tarkastus, mutta Meidän Katsastuksella sitä ei tehdä. Myöskään akun kuntoa ei testattu, vaikka se olisi mielestäni ollut ihan kiinnostava tieto.

Nosturilla auton alapuolelta tutkittiin niin paljon kaikkea, että en pysynyt kärryillä. Noh, toisaalta ne olivatkin ne asiat, mitä en itse tunne ja miksi kuntotarkastukseen tulin. Ainakin sieltä tarkistettiin mahdolliset nestevuodot, alustan rakenteet, akselit, jouset, iskunvaimentimet, pakoputkisto, renkaiden kiinnitykset ja kaikennäköiset nivelet, laakerit ja suojakumit.

Seurasin auton alla katsastajan touhuja ja kyselin paljon kaikkea, koska olen autojen suhteen ikuisessa kyselyiässä. Katsastaja totesikin, että tarkastuksesta tuli oikeastaan autotekniikan luento, kun auto oli niin hyväkuntoinen. Mutta ei haittaa! En muista läheskään kaikkea kuulemaani, mutta hirveän kiinnostaa oli. :)

Akseliston osien, ohjauksen, jarrujen ja renkaiden tutkimista.

Kuntotarkastuksen hinta ja hyöty

Auton kuntotarkastus maksaa netistä löytämieni hintojen perusteella keskimäärin 90 euroa, ja sen verran se maksaa normaalisti myös Meidän Katsastuksella. Leonin tarkastaminen maksoi 60 euroa, koska jätin siitä pois päästö- ja OBD-mittaukset. Mutta miksi hinta on niin paljon kovempi kuin katsastuksen? Kuulemma siksi, että aikaa menee tuplasti verrattuna katsastukseen. Tämä taas johtuu siitä, että se on katsastusta kokonaisvaltaisempi (tarkistetaan mm. maalipinta) ja auto käydään läpi asiakkaan kanssa yhdessä keskustellen.

Leonista kuntotarkastus ei paljastanut mitään takuukorjattavia kohtia eikä oikeastaan muutakaan. Ehkä se oli vähän turha parivuotiaalle 22 tkm ajetulle autolle, mutta tulipahan käytyä. Täytyy muistaa, että tuloshan sekin on, että ei ole mitään vikaa. Takaiskunvaimentimien erosta meinasin kyllä mainita huollossa, mutta tuskin niille mitään tehdään.

Leonin kuntotarkastuksen yhteenveto.

Vanhempaa autoa ostaessa tai myydessä kuntotarkastus ei ole yhtään pöllömpi ajatus, jos lähipiiristä ei löydy ketään autotietäjää tai ei itse tunne autoja. Vajaa satanen on lopulta aika pieni hinta siitä, että saa tiedon useamman tuhannen euron arvoisen auton todellisesta kunnosta ja mahdollisista korjaustarpeista.

Polon ensimmäinen katsastus

keskiviikko 18.06.2014 Avainsanat: Katsastus , Polo Junior , Yhteistyö

Viime vuonna Polo täytti kaksi vuotta ja pääsi sen myötä ensimmäiseen viralliseen huoltoon. Viikko sitten meidän reipas kolmevuotiaamme kävi ensimmäisessä katsastuksessaan. Se ei ehtinyt edes jännittää tapahtumaa, sillä kaikki kävi niin äkkiä.

 

Poloinen jarrutesterillä.

Poloinen käyttäytyi katsastuksessa nätisti, eikä esimerkiksi purrut katsastusmiestä sormeen. Sille tosin ei ole vieläkään puhjennut hampaita, joista huoltoneuvoja kyseli jo viime kesänä ... pitäisikö huolestua? Noh, joka tapauksessa Polo sai omistajansa valvovan silmän alla terveen paperit ja vielä kehut päälle. Mitään muuta en tosin odottanutkaan! :)
 
Ai niin, katsastusmieshän vähän sääti Polon ajovalojen korkeutta. Avasi konepellin ja ruuvasi ajovalon oikeaan kulmaan. Tämä oli positiivinen yllätys, sillä olen kuvitellut, että katsastajat vain katsastavat ja antavat korjauskehotuksia. Toki hommaan meni vain minuutti, mutta silti.
 

Ilmeen perusteella Polo ei oikein arvostanut ronkkimista, mutta onneksi se käyttäytyi kuitenkin hyvin. :P

Ihan itse tehty katsastusohjelmisto

Mutta miten Polo päätyi näin yllättäen katsastukseen? Siten, että katsastus tehtiin meidän firman tekemällä Muster-katsastusohjelmistolla! * Mietin taannoin, että olisi siistiä päästä katsomaan käytännössä, miten Muster toimii etenkin, kun olin alkuvaiheessa itsekin tekemässä sitä. Mainitsin sitten ohimennen töissä, että mua kiinnostaisi blogata Musterista, mikä tietysti sopi myyntiosastolle paremmin kuin hyvin. Pian oltiinkin jo katsastamassa Poloa Meidän Katsastuksella, jossa kuvattiin samalla materiaalia Musterin esittelyvideoon.
 
Mun on nyt pakko vähän hehkuttaa, miten hieno softa ollaan tuupattu maailmalle! Muster on pilvipalveluna toimiva katsastusohjelmisto, joka sisältää myös nettiajanvarauksen, kassatoiminnot ja laskutuksen. Vuoden vaihteessa lanseerattu Muster on käytössä jo noin 20 %:lla Suomen katsastusasemia ja vuoden lopussa kattavuus tulee olemaan 40 %. 
 
Omasta mielestäni Musterin hienoin ominaisuus piilee siinä, että se on suunniteltu tablet-tietokoneella käytettäväksi. Mittaustuloksia ei tarvitse kopioida katsastuksen päätteeksi paperilta tietokoneelle, vaan arvot syötetään katsastuksen edetessä tabletille. 
 

Polon matkamittarin lukeman lisääminen Musteriin.

Katsastuksen päätteeksi katsastaja tulostaa yhteenvedon ja uuden rekisteriotteen suoraan tabletilta. Asiakkaan ei siis tarvitse ajaa autoa ulos papereiden tulostusta odotellessa eli aikaa säästyy häneltäkin. Kätevää!
 

Polon katsastuksen tarkastuskortti.

Jos tabletti sattuisi tippumaan rasvamonttuun, niin ei hätää. Katsastusta voi jatkaa millä tahansa laitteella, koska kaikki data on pilvessä.
 
Polo pitää katsastaa seuraavan kerran kahden vuoden päästä. Mikä lie Musterin tila ja levinneisyys silloin. Toivottavasti hyvä. :) Ainakin jarrudynamometrin ym. testerien datat tulevat siirtymään jossain vaiheessa katsastusjärjestelmään suoraan, joten tabletin naputtelu vähenee entisestään.

 

* Idea Musterista kirjoittamiseen on täysin omani eikä siis millään tavalla työnantajani ehdottama. Merkitsin postauksen kuitenkin selvyyden vuoksi yhteistyöksi, koska katsastus tehtiin työajalla ja sain siitä 15% alennusta.

Katsastus vm. 2011

torstai 30.06.2011 Avainsanat: Katsastus , Polo Senior

En jättänyt taas viime tippaan, ehen. Vielä pari päivää oli aikaa jäljellä kun lopulta jaksoin/viitsin/muistin katsastaa Polon. Tänä vuonna katsastuksen sai hoitaa Meidän katsastus, koska sieltä sai kaupungin halvimman katsastuksen Kuntomaailman jäsenkorttia näyttämällä hintaan 55 e normaalihinnan ollessa 59 e.

Ekaa kertaa katsastutin auton ilman ajanvarausta. Katsastusasemalla oli hiljainen tunnelma, mutta omaa vuoroa sain kuitenkin odotella noin 25 minuuttia. Odotustilat olivat tilavat ja valoisat, mutta tylsät. Ei Q-Katsastuksen sohvia voittanutta. Kahvia (jota en harrasta) sai automaatista ja seiniä kiersi tuolit. Jotain lehtiä oli luettavana, mutta keskityin surffaamaan netissä puhelimellani.

Katsastushalli oli tosi siisti ja valoisa. Katsastusmies oli mukava ja kohteli Poloa hyvin. Ei esim. hakannut umpioita kuten viime vuonna, mutta tällä kertaa valojen korkeussäätö toimikin. (Oli muuten aika säätö saada ne kuntoon viime vuonna, en ole muistanut kertoakaan ... ehkä tässä joskus kirjoitan aiheesta.)

Katsastus meni läpi, JES! Ei ylimääräistä rahanmenoa! Katsastusmies myös kehui Polon renkaita, jee. Ovat kumminkin jo kolme kesää olleet alla. Kiva kuulla että ovat hyvät. Takavilkkujen polttimoiden vaihtoa suositteli, koska niistä alkaa olla oranssi väri palanut pois. Täytynee vaihdattaa seuraavassa vuosihuollossa, jos muistan enää silloin.

Myöhäinen katsastus

sunnuntai 27.06.2010 Avainsanat: Jarrut , Katsastus , Polo , Polo Senior

Käytin Poloisen lopulta katsastuksessa. Katsastuksen saa suorittaa 1.3. - 30.6. välisenä aikana mutta en tehnyt sitä aiemmin, koska odottelin hyvää tarjousta. Edelliskerran jälkeen Jyväskylään on perustettu pari uutta alan yritystä, jotka ovat saaneet poljettua kaupungin katsastushintatasoa hieman alaspäin. Vuoden vaihteessa oli tosi hyviä tarjouksia, mutta sitten kun Polon aika koitti, ei enää tullut mitään spesiaalia. Nyt hinnat halvimmat ovat asettuneet 59 euroon (katsastus + OBD + päästömittaus), joka tosin sekin on vähemmän kuin viime vuonna maksamani.

Katsastuspaikaksi valitsin uuden toimijan nimeltä Q-Katsastus. Toinen saman hintainen vaihtoehto olisi ollut Meidän katsastus, mutta jotenkin Q-Katsastuksen nettisivuista huokui nuorekkaampi imago ja valitsin sen. Ihan järjetön tunneperäinen valinta siinä mielessä, että Q:n nettisivuilla ei kerrota muuta kuin ihan pakolliset asiat. Uusintakatsastuksenkin hinta (taisi olla noin 15 e) piti kysyä erikseen. Meidän katsastuksen nettisivut ovat asialliset, niillä on tarkkaan eritellyt hinnat ja kaikenlaista muutakin infoa. Samalla ne ovat kuitenkin myös valitettavan tylsän näköiset.

Varasin ajan Q-Katsastukseen viikkoa aiemmin, jolloin haluamani aika 16:30 oli vielä joka päivä vapaana. Paikan päällä ehdin olla vain pari minuuttia, kun Poloa jo kysyttiin. Jarrutestit pystyttiin suorittamaan heti, mutta halliin nostimelle ajamista jouduttiin odottamaan viisi minuuttia, koska niitä oli käytettävissä vain kaksi ja katsastusmiehiä neljä.

Hallissa ihmettelin, miksi katsastusmies löi nyrkillä Polon umpioita, mutta hän yrittikin saada ajovalojen korkeussäätöä toimimaan. Lyömisen jälkeen oikeanpuoleinen korkeussäätö alkoi toimia, mutta vasemmanpuoleinen pysyi liikkumattomana. Sama vika, mikä huomattiin jo viime katsastuksessa. Tällä kertaa siitä kuitenkin napsahti korjauskehotus, kun viimeksi katsastusmies vain totesi ettei toimi, muttei myöskään tehnyt siitä mitään merkintää. Ärsyttää viedä auto nyt huoltoon, kun on tuollainen pikkuvika kyseessä. Työkaverini aina sanoo että kyseessä on vain kehotus eikä korjauta autonsa haljennutta sivupeiliä, mutta jos kehotuksessa kerran on määräaika niin täytyy se minusta hoitaa.

Muuta vikaa Polossa ei ollut ja se saikin katsastuksesta hyväksytyn leiman. Olin hieman huolissani jarrujen suhteen, kun pelkäsin että ne olisivat taas umpiruosteessa. Taloudellinen ajotapa käy kalliiksi, jos jarrut menevät käytön puutteesta johtuen vaihtoon. Kysyin jarruista erikseen ja katsastusmies sanoi, että niistä näkyy että ne ovat olleet ruosteessa, mutta ruosteet on jarrutettu pois. :D Otin ihan asiakseni jarrutella edellisellä viikolla muutaman kerran rajusti 60-100 km/h nopeudesta saadakseni jarruista mahdolliset ruosteet pois. Näköjään tepsi.

Q-Katsastuksesta jäi ihan hyvä maku ja jos se edelleen pysyy halvimpien asemien joukossa, vien Polon sinne varmaan ensi vuonnakin. Delta-Auton kanssa yhteiset odottelutilat olivat oikein viihtyisät verrattuna K1-Katsastuksen Sorastajantien ahtaaseen koppiin, vaikka en niissä kauan viihtynytkään. En kuitenkaan ole tässä asiassa kovin uskollinen asiakas, vaan jos löytyy halvempi paikka, ajan oikopäätä sinne. Kyseessä on kuitenkin vain lakisääteinen toimitus, ei sen enempää.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!