01.12.2012

Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia

Osoite kopioitu

Käytin Poloisen parisen viikkoa sitten öljynvaihdossa. Tehdas on määrittänyt huolto-ohjelmaan öljynvaihtoväliksi 30 tkm tai 2 vuotta eli kumpaankin olisi ollut vielä reilusti aikaa, sillä Pololla on reilussa vuodessa ajettu vasta 14 tkm. Ajattelimme kuitenkin, että ei olisi pöllömpää vaihtaa öljyjä jo nyt, koska autolla ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja.

Netistä olin lukenut että ihmiset ovat harrastaneet ylimääräisiä öljynvaihtoja ja sitä suositteli kysyessäni myös Volkkarin huoltoneuvoja. Hän oli sitä mieltä, että huolto-ohjelmaa ei ole tehty muutenkaan tänne pohjolan oloihin. Lämpötilanvaihtelut ovat täällä ihan eri luokkaa kuin keski-Euroopassa ja kun lyhyttä pätkää ajetaan, niin moottori on talvella käytännössä aina kylmä, mikä on kuluttavampaa kuin lämpimällä moottorilla ajaminen.

Polon huolenpitosopimus ei luonnollisestikaan kata asiakkaan haluamia ylimääräisiä huoltoja, joten öljynvaihdosta piti maksaa erikseen. Vertasin mielenkiinnosta tätä ja vanhan Polon öljynvaihtohuollon laskua ja täytyy todeta, että on muuten ihan hiton kallista tuo Long Life -moottoriöljy! Vanhaan Poloon oli laitettu jotain 5W-40 -öljyä 39 eurolla, kun taas uuteen Mobil 5W-30 Long Lifea 78 eurolla. Määrät ei varmaan ole ihan samat ja viskositeettikin on eri, mutta silti... Kokonaisuudessaan öljynvaihto kustansi 143 e, mistä työn osuus oli 44,50 e ja loput osia.


Asiakas rastittaa avaimiin kiinnitettävään lappuun mihin on pysäköinyt auton ja huollon jälkeen asentaja tekee samoin. Ei tarvitse kummankaan haahuilla ympäri pihaa auto etsimässä. Nerokasta!


Öljynvaihdon yhteyteen olin sopinut takuutyönä korjattavaksi matkustajan etupenkin narinan. Eräänä kesälomapäivänä se vain alkoi narista jyrkissä käännöksissä, vaikka edellisenä päivänä oli ajettu 300 km ihan tyytyväisenä. Penkistä tulikin meille sitten yleinen vitsi, että matkustaja alkaa narista heti ensimmäisessä liikenneympyrässä kotoa lähtiessä. Huollossa penkin kisko voideltiin eikä se sen jälkeen ole enää narissut.

Viedessäni Poloa huoltoon muistin vielä kysyä, voisiko kuljettajan aurinkolipalle tehdä jotain, sillä se ei ollut viime aikoina pysynyt enää kunnolla paikallaan ääriasennossa vaan tuppasi valahtamaan alemmas. Käytän sitä ahkerasti kesät talvet joten ilmeisesti se oli löystynyt. Huollossa todensivat ongelman ja päättivät vaihtaa lipan uuteen, mutta niitä ei ollut hyllyssä joten varattiin uusi huoltoaika viikon päähän.

Kotimatkalla huollosta huomasin, että pyyhkijöiden tihkuasento ei enää toiminut. Huollossa ei tehty mitään pyyhkijöihin liittyen, joten miten oli mahdollista että ne olivat hajonneet? Hätä ei ollut onneksi niin suuri, koska kertapyyhkäisy, norminopeus ja hillitön nopeus toimivat entiseen malliin. Soitin huoltoneuvojalle, joka oli myös yllättynyt viasta ja varasi seuraavaan huoltoon lisää aikaa ja varmuuden vuoksi myös uuden viiksen.

Pysäköityäni auton pari päivää myöhemmin huomasin yllätyksekseni, että konepelti oli raollaan. Kummastuneena kävin laittamassa sen kunnolla kiinni. Musta auto ja aina pimeää - ei siis ihme etten ollut huomannut asiaa heti huollosta lähtiessäni. Aika noloa kyllä unohtaa konepelti auki huollon jälkeen! Ja kun sitä ei edes tarvitse pudottaa kovin korkealta, että se menee ihan kokonaan kiinni.

Lähtiessäni ajamaan autolla seuraavan kerran huomasin yllätyksekseni, että pyyhkijät olivat alkaneet toimia. Pieni testi kehiin ja kas kummaa, raollaan oleva konepelti todellakin disabloi pyyhkijöiden tihkuasennon. Selvästikin kyse on turvaominaisuudesta, joka estää pyyhkijöiden käytön vahingossa, kun konepelti on avoinna. Turva ei nyt vain ole oikein täydellinen, kun se ei estä pyyhkimien toimintaa kokonaan.

Uudemmalla huoltokäynnillä Poloon vaihdettiin uusi aurinkolippa, joka onkin nyt mukavan jämäkkä. Toivotaan että se kestää pidempään. Pyyhkijöille ei luonnollisestikaan tarvinnut tehdä mitään, mutta konepellin auki jättämisestä piti antaa vähän noottia. Huolellisuutta!

Autotarvikkeen huoltoneuvojat ovat kyllä mukavia kavereita, joiden kanssa tulee helposti juttuun. Ensimmäisellä käynnillä autoa hakiessa juttelin huoltoneuvojan kanssa mm. moottoripyöräilystä ja uudemmalla kerralla jäin haastamaan pidemmäksikin aikaa toisen huoltoneuvojan kanssa heidän työnkuvastaan ja sen tulevaisuudesta, autoilusta yleensä ja lopulta vielä ammatinvalintakysymyksistäkin. :D

Sain huoltoneuvojalta VW-nallekarkkeja, joita voisin syödä kun etsin autoa pihasta, sillä avaimiin oli unohtunut laittaa sijaintimuistilappu. Noh, juutuin niin pitkäksi aikaa juttelemaan, että lähtiessäni piha olikin jo aika tyhjä eikä autoa tarvinnut juuri etsiskellä.


Täytyy sanoa, että tykkään autoliikkeen huoltoneuvojakäytännöstä enemmän kuin tavallisen monimerkkikorjaamon palvelusta, missä auton ottaa vastaan ja luovuttaa vain joku joka ehtii. Minulla ei tosin ole kokemusta kuin Mikan Asentamosta, johon olin kyllä tyytyväinen, mutta nyt olen huomannut eron. Ainakin Autotarvikkeella pyritään siihen, että sama huoltoneuvoja vastaanottaisi ja luovuttaisi auton ja tsekkaisi ennen luovutusta, että autosta ei löydy ylimääräisiä työkaluja tai tahroja ja kaikki olisi muutenkin ok. Nyt huoltoneuvoja ei nähtävästi ollut katsonut koska konepelti oli auki... Käsitin, että joskus tulevaisuudessa tavoitteena olisi jopa se, että asiakkaan kanssa yhdessä voitaisiin katsoa nosturilla, mitä autolle pitää tehdä. Kaikkia asiakkaita ei varmastikaan kiinnosta, mutta minä ainakin olisin ensimmäisenä hallissa katsomassa!

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Polo Polo Junior Takuu Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb