15.12.2013
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
Driveco-laite kehotettiin liimaamaan tarralla kojelaudan alle. En halunnut kuitenkaan liimata sitä
koska se on minulla vain lainassa, joten laitoin sen Nanogrip-alustalle mittariston eteen.
Drivecon etusivu.
Etusivun peukkuriveistä aukeaa dialogit, joista näkee kunkin osa-alueen tiedot tarkemmin.
Marraskuun yhteenvetoraportti.
Vinkit ovat välillä hyviä ja välillä omaan ajoon nähden vähän tuulesta temmattuja. En esimerkiksi ymmärrä, mikä ennakoivuudessani on ollut vikana.
Ajopäiväkirja
Yksittäinen ajopäiväkirjan rivi avattuna
Ajopäiväkirjan yksittäisen rivin tilastot. (Avaa kuva uuteen ikkunaan jos haluat saada siitä jotain selvää...)
Hiilidioksidipäästöt
Keskikulutus
Profiilikuvaajista ja tunnuslukuraporteista en ole oikein saanut mitään irti. Profiilikuvaajassa näen aikavälin ajojen tietoja nopeuteen tai kierroslukuun suhteutettuna, mutta en tajua mitä hyödyn siitä. Tunnuslukuraporteista voi katsoa, miten esim. keskikulutus on muuttunut aikavälillä, mutta kuvaaja on sellaista siksakkia, ettei siitä ota selvää, olenko saanut pienennettyä kulutusta vai en. Kuvaajista saisi enemmän irti, jos niissä olisi todellisen datan lisäksi laskettuna trendi, että mihin suuntaan ollaan menty.
Tunnuslukuraportti
Profiilikuvaaja
Testijakson kulutus ja trendiviiva, screenshot Libre Officesta.
Nopeusrajoitus on oikeasti 100 km/h, mutta Drivecon mielestä se on 80 km/h.
Saat Think & Drive 3 kk jakson 49,90 eurolla kun menet Falckin verkkokauppaan klikkaamalla tätä linkkiä.
Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.
Keskustelu
Näköjään Falck on tarjonnut tuotetta sinullekin. Myös meikäläiseen otettiin yhteyttä kesällä, ja otin tuotteen autoon. Jossain vaiheessa varmaan tulee kirjoitettua blogiposti tuotteesta, mutta laitteen tietojen osalta voisin varmaan vain linkata tähän tekstiin :D
Olen samaa mieltä siitä, että jos ajotapa on jo valmiiksi taloudellinen, ei viitsi palvelusta maksaa. Samoin suurin ongelma oli jo se, että ensimmäistä palautetta piti odottaa pari kuukautta. Sittenkin palaute oli ylimalkaista löpinää, joka ei auttanut ajotavan puutteiden korjaamisessa.
Mielenkiintoisimmaksi jää nähdä, onko tällaiselle palvelulle käyttäjiä muualla kuin yrityksissä. Taloudellisesta ajamisesta kiinnostuneille aika varmasti toimii, mutta en voisi kuvitella, että enemmistö autoilijoista jaksaisi ruveta vertailemaan raportteja. Jos laite antaisi reaaliaikaisia ohjeita, niin se voisi olla hitti.
Mä vähän jännitin, ehditkö kirjoittaa ennen mua, kun pääsi oma kirjoittaminenkin viivästymään. Palautetta olen kyllä kirjoittanut senkin edestä!
Mistä palautteesta puhut, mitä sai vasta parin kuukauden jälkeen? Vinkkinäkymää? Kyllä se alkoi mulla toimia heti, tyyliin viikossa tms. Alussa kyllä huvitti, kun vinkeissä kehuttiin parhaaksi osa-alueeksi vaihteiden käyttöä - hyvä että VW insinöörit on osanneet tehdä hyvän automaattivaihteiston! ;)
Itsekin mietin sitä, että löytyykö riittävästi yksityisautoilijoita joita palvelu kiinnostaa. Ei tietenkään kaikkien tai enemmistönkään tarvitse olla kiinnostunut, mutta toivoa sopii, että kiinnostuneita kuitenkin jonkin verran riittäisi. Siisti systeemi kuitenkin kyseessä.
Reaaliaikaiset ohjeet voisivat olla hyvä lisä. Laitteessa voisi olla bluetooth-yhteys älypuhelimeen, joka sitten kertoisi ajosta livenä. Olisi edullisemmin toteutettavissa kuin laitteen uusiminen sellaiseksi, että se sisältäisi näytön ja softan.
No hyvä, että ehdit ennen minua. Teksti on perusteellinen ja mulla ei siihen ole paljon lisättävää! :)
Joo, tarkoitin sitä vinkkinäkymää. Vei tosiaan pari kuukautta, ennen kuin vinkkejä alkoi näkyä. Hyvällä pohjallahan tuote kuitenkin on.
Kiva kuulla! :)
Sun ajosi on vaan ollut niin mitäänsanomatonta, mut eikö se oo hyvä asia?! ;P Luulen et softaa kehitetään koko ajan kiivaasti pellin alla, mutta käyttäjälle muutokset ei välttämättä näy.
Taitaa olla kehittäjällä ahtaat paikat Polon konepellin alla ;)