POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä

sunnuntai 15.12.2013 Avainsanat: DrivecoTaloudellinen ajoYhteistyö

Sain elokuussa Falckilta testikäyttöön Driveco-laitteen*, jolla voi kehittää omaa ajotapaa taloudellisemmaksi. Olen aina ollut kiinnostunut taloudellisesta ajotavasta ja kaikennäköisestä tilastoinnista, joten oli ihan mahtavaa päästä testaamaan laitetta ja nähdä dataa omasta ajamisesta!
 
Driveco on suomalaisen EC Tools Oy:n kehittämä tuote. Viime keväänä Suomen johtava hinaus- ja tiepalveluja tarjoava yritys Falck yhdisti Driveco-ajotavanseurannan ja tiepalvelut Think & Drive -tuotteeksi. Sen idea on, että kuluttaja voi parantaa ajotapaansa Drivecon avulla ja sitten jos auto sattuu jättämään tielle, niin Falckin tiepalvelu tulee hätiin. Drivecon avulla tiepalvelu pystyy paikallistamaan auton ja lukemaan myös sen vikakoodit etänä.
 
Drivecon käyttöönotto oli tosi helppoa. Ilmoitettuani autoni tiedot sain tunnukset Drivecon nettipalveluun sekä laitteen, joka kytkettiin auton OBD-väylään. Sitten vain ajamaan ja dataa alkoi kertyä.

Driveco-laite kehotettiin liimaamaan tarralla kojelaudan alle. En halunnut kuitenkaan liimata sitä
koska se on minulla vain lainassa, joten laitoin sen Nanogrip-alustalle mittariston eteen.

OBD-väylästä keräämisensä tietojen lisäksi Driveco rekisteröi GPS:llä auton sijainnin ja nopeuden ja kiihtyvyysanturi rekisteröi mahdolliset äkkijarrutukset. Ajojen tiedot laite lähettää kännykkäverkon yli nettipalveluun, josta niitä voi tarkastella sekä yksittäin että raporttimuodossa. Palvelun etusivulla näytetään peukuilla, miten viimeisen viikon ajot ovat menneet.
 

Drivecon etusivu.

Etusivun peukkuriveistä aukeaa dialogit, joista näkee kunkin osa-alueen tiedot tarkemmin.

Joka kuukauden päätteeksi palvelu tekee yhteenvetoraportin, josta näen miten on tullut ajettua ja millainen tulokseni on muihin vertailuryhmän käyttäjiin nähden. Viimeisimpien ajojen perusteella palvelu antaa myös vinkkejä, miten voisin kehittää ajotapaani.

Marraskuun yhteenvetoraportti.

Vinkit ovat välillä hyviä ja välillä omaan ajoon nähden vähän tuulesta temmattuja. En esimerkiksi ymmärrä, mikä ennakoivuudessani on ollut vikana.

Kun sain Drivecon testattavaksi, toiveena oli että testijakson päätteeksi kertoisin siitä kokemuksia ja kommentteja Falckille. No niitähän on riittänyt! Olen ihan innoissani bongaillut softasta kehityskohteita; toivotaan että niitä myös toteutetaan. :) Esimerkiksi ajopäiväkirjan riveillä saisi näkyä auton kulutus suoraan. Nyt yksittäinen ajo pitää avata kulutuslukeman saamiseksi, jolloin samanlaisten matkojen kulutusten vertailu ei onnistu yhdellä silmäyksellä.
 

Ajopäiväkirja

Yksittäinen ajopäiväkirjan rivi avattuna

Ajopäiväkirjan yksittäisen rivin tilastot. (Avaa kuva uuteen ikkunaan jos haluat saada siitä jotain selvää...)

Suurin ongelma Drivecossa on se, että konffaus- ja kalibrointiyrityksistä huolimatta se ei näytä Polon kulutusta oikein, vaan 0,2-0,8 l / 100 km alakanttiin. Kuulemani mukaan VAG-konsernin TSI-moottoristen autojen OBD-väylästä ei irtoa riittävästi tietoa, minkä perusteella kulutus (ja sitä kautta päästöt) voitaisiin laskea 100% oikein. Tai ainakaan vielä täydellistä laskenta-algoritmia ei ole keksitty. Täytyy vain toivoa, että se jossain vaiheessa saadaan kuntoon.
 
Suosikkitoimintoni Drivecossa on ehdottomasti ajopäiväkirjan karttatoiminto. On mielenkiintoista nähdä kartalta, millä nopeudella olen ajanut missäkin, onko tullut pitkiä pysähdyksiä ja miten paljon auto on kuluttanut. Kartan alareunassa on kuvaaja, jossa näkyy auton nopeus, kulutus ja kierroslukema. Ajoreitin päällä oleva nuoli siirtyy sitä mukaa kun hiirtä liikuttaa kuvaajan päällä ja samalla kuvaajan yläpuolella näytetään numeroina hetkelliset nopeus, kulutus ja kierrokset. Vaikka Polon kulutus ei ihan oikein näykään, näkee kartan väreistä silti minkä suuntaisissa kulutuksissa liikutaan.

 

Hiilidioksidipäästöt

Keskikulutus

Profiilikuvaajista ja tunnuslukuraporteista en ole oikein saanut mitään irti. Profiilikuvaajassa näen aikavälin ajojen tietoja nopeuteen tai kierroslukuun suhteutettuna, mutta en tajua mitä hyödyn siitä. Tunnuslukuraporteista voi katsoa, miten esim. keskikulutus on muuttunut aikavälillä, mutta kuvaaja on sellaista siksakkia, ettei siitä ota selvää, olenko saanut pienennettyä kulutusta vai en. Kuvaajista saisi enemmän irti, jos niissä olisi todellisen datan lisäksi laskettuna trendi, että mihin suuntaan ollaan menty.

 

Tunnuslukuraportti

Profiilikuvaaja

Pienenä insinöörinä kävin tutkimaan, saisiko palvelusta ulos kuvaajan datan, jotta voisin piirtää siitä itse trendin. Mitään export-toimintoa Driveco ei tarjoa (ainakaan yksityisasiakkaille), mutta se ei haitannut, sillä data löytyi sivulta json-muodossa. Siirsin datan taulukkolaskentaohjelmaan ja lisäsin siihen trendikäyrän ja kappas, olen neljän kuukauden aikana saanut pudotettua keskikulutusta pari desiä. :) En tosin osaa sanoa, onko ajoni vain muuttunut hieman maantiepainotteisemmaksi (=pienempi kulutus) vai olenko oikeasti kehittynyt. Toisaalta taas tässä on jo 1,5 kk ajeltu nastoilla, minkä luulisi puolestaan vähän lisäävän kulutusta.
 

Testijakson kulutus ja trendiviiva, screenshot Libre Officesta.

Oli todellista parannusta tai ei, ajatuksen tasolla Driveco on joka tapauksessa hieman vaikuttanut ajotapaani. Olen aina pyrkinyt ajamaan taloudellisesti, mutta nyt olen yrittänyt keventää kaasujalkaa entisestään, koska pitäähän sitä saada mahdollisimman hyvät tilastot! :D Käytännössä se on tarkoittanut entistä pidempiä moottorijarrutuksia ja vielä tarkemmin yritystä olla pysähtymättä valoihin jos näyttää siltä että ne on vaihtumassa.
 
Nopeusrajoituksia olen noudattanut ennenkin varsin säntillisesti, mutta mittarivirheen kompensoinnin vuoksi olen silti ajanut välillä jonkin verran sellaista parin kilsan ylinopeutta jos ei ole navia näyttämässä todellista nopeutta. Nyt kun ylinopeudet näkyvät heti punaisena viivana kartalla, niin eihän se käy laatuun! Olenkin pudottanut kompensointia "parilla pikselillä", joten ajan nyt aika sopivasti rajoitusnopeutta.
 
Pääsääntöisesti Driveco tietää teiden nopeusrajoitukset ihan oikein talvirajoituksia myöten. Jostain syystä nelostie Kanavuoren ja Toivakan välillä on Drivecon mielestä kuitenkin 80 km/h rajoitettu vaikka se on ympäri vuoden 100 km/h. Jos ajan tuosta, tulee tilastoihin pitkä miinus vaikka olen oikeasti ajanut ihan kiltisti. Toisaalta välillä Driveco ei huomaa pieniä ylinopeuksia ollenkaan. Olenkin laittanut valmistajalle kysymystä, että millä logiikalla ylinopeudet huomioidaan.

Nopeusrajoitus on oikeasti 100 km/h, mutta Drivecon mielestä se on 80 km/h.

Puutteistaan huolimatta olen hirveästi tykännyt käyttää Drivecoa! Jo blogini ensimmäisessä merkinnässä kerroin, että liikenne on minulle kuin peliä, jossa koitan olla aina vain parempi. Vanhan Polon Econen-ajotietokone oli yksinkertainen mittari pelissä menestykseen, mutta Drivecolla päästään dataan kiinni oikein kunnolla. :)
 
Think & Drive maksaa 25,90 e kuukaudessa, mikä on mielestäni aika paljon. Oma ajotapani oli jo valmiiksi varsin taloudellinen, joten en ole saanut sen avulla juurikaan pudotettua kulutustani enkä siksi raskisi maksaa palvelusta täyttä hintaa niin siisti kuin se onkin. :( Jos taas Drivecon avulla saa pienennettyä kulutusta, niin sitä kautta palvelu maksaa kyllä itseään takaisin. 
 
Osaatko sinä jo kaikki taloudellisen ajon niksit vai haluaisitko parantaa taitojasi? Falck tarjoaa blogini lukijoille kolmen (3) kuukauden Think & Drive -kokeilujakson hintaan 49,90 e. Normaalihinta 3 kk jaksolle olisi 77,70 e eli ihan mehevä 36% alennus kyseessä! :) Testijakso ei sido mihinkään eli jos et tykännyt, niin palautat vain laitteen. Postikuluja ei tule kumpaankaan suuntaan tämän tarjouksen yhteydessä.

Saat Think & Drive 3 kk jakson 49,90 eurolla kun menet Falckin verkkokauppaan klikkaamalla tätä linkkiä.
 
 
* Olen saanut Driveco-laitteen Falckilta ilmaiseksi testikäyttöön, mutta kaikki mielipiteet ovat omiani.
Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Aki Pouta - 16.12.2013 klo 12:24

    Näköjään Falck on tarjonnut tuotetta sinullekin. Myös meikäläiseen otettiin yhteyttä kesällä, ja otin tuotteen autoon. Jossain vaiheessa varmaan tulee kirjoitettua blogiposti tuotteesta, mutta laitteen tietojen osalta voisin varmaan vain linkata tähän tekstiin :D

    Olen samaa mieltä siitä, että jos ajotapa on jo valmiiksi taloudellinen, ei viitsi palvelusta maksaa. Samoin suurin ongelma oli jo se, että ensimmäistä palautetta piti odottaa pari kuukautta. Sittenkin palaute oli ylimalkaista löpinää, joka ei auttanut ajotavan puutteiden korjaamisessa.

    Mielenkiintoisimmaksi jää nähdä, onko tällaiselle palvelulle käyttäjiä muualla kuin yrityksissä. Taloudellisesta ajamisesta kiinnostuneille aika varmasti toimii, mutta en voisi kuvitella, että enemmistö autoilijoista jaksaisi ruveta vertailemaan raportteja. Jos laite antaisi reaaliaikaisia ohjeita, niin se voisi olla hitti.

  • Jenni - 17.12.2013 klo 20:09

    Mä vähän jännitin, ehditkö kirjoittaa ennen mua, kun pääsi oma kirjoittaminenkin viivästymään. Palautetta olen kyllä kirjoittanut senkin edestä!

    Mistä palautteesta puhut, mitä sai vasta parin kuukauden jälkeen? Vinkkinäkymää? Kyllä se alkoi mulla toimia heti, tyyliin viikossa tms. Alussa kyllä huvitti, kun vinkeissä kehuttiin parhaaksi osa-alueeksi vaihteiden käyttöä - hyvä että VW insinöörit on osanneet tehdä hyvän automaattivaihteiston! ;)

    Itsekin mietin sitä, että löytyykö riittävästi yksityisautoilijoita joita palvelu kiinnostaa. Ei tietenkään kaikkien tai enemmistönkään tarvitse olla kiinnostunut, mutta toivoa sopii, että kiinnostuneita kuitenkin jonkin verran riittäisi. Siisti systeemi kuitenkin kyseessä.

    Reaaliaikaiset ohjeet voisivat olla hyvä lisä. Laitteessa voisi olla bluetooth-yhteys älypuhelimeen, joka sitten kertoisi ajosta livenä. Olisi edullisemmin toteutettavissa kuin laitteen uusiminen sellaiseksi, että se sisältäisi näytön ja softan.

  • Aki Pouta - 17.12.2013 klo 20:20

    No hyvä, että ehdit ennen minua. Teksti on perusteellinen ja mulla ei siihen ole paljon lisättävää! :)

    Joo, tarkoitin sitä vinkkinäkymää. Vei tosiaan pari kuukautta, ennen kuin vinkkejä alkoi näkyä. Hyvällä pohjallahan tuote kuitenkin on.

  • Jenni - 17.12.2013 klo 20:28

    Kiva kuulla! :)

    Sun ajosi on vaan ollut niin mitäänsanomatonta, mut eikö se oo hyvä asia?! ;P Luulen et softaa kehitetään koko ajan kiivaasti pellin alla, mutta käyttäjälle muutokset ei välttämättä näy.

  • Aki Pouta - 17.12.2013 klo 20:43

    Taitaa olla kehittäjällä ahtaat paikat Polon konepellin alla ;)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!