15.09.2014

Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö

Osoite kopioitu
Reilu viikko sitten ajoin aamulla Lahdesta Vantaalle. Siellä täällä oli pieniä sumulaikkuja, mutta ne eivät vaikuttaneet matkantekoon. Järvenpään paikkeilla moottoritien peitti kuitenkin sellainen sumu, että näkyvyys tipahti todella onnettomaksi! Pahimmillaan arvioisin tien kadonneen sumuverhoon jo sadan metrin päässä.
 
Kun näkyvyys oli noin huono, en voinut kuvitellakaan ajavani 120 km/h nopeudella. Jos edessä olisi tapahtunut jotain, en olisi ehtinyt reagoida siihen millään. Tiputinkin nopeuden suosiolla 80 km/h:iin.
 
Jälkeenpäin laskin, että 120 km/h ajaessa eteenpäin näki n. 3 sekunnin ajon verran (auto liikkuu 33 m/s) ja 80 km/h (22 m/s) ajaessa n. 4 sekunnin päähän. Eli nopeuden vähentäminen neljänneksellä ei antanut lisää reaktioaikaa kuin sekunnin. On muuten tosi vähän...
 

Moottoritien sumua pahimmillaan.

Hernerokkasumussa sytytin myös Polon takasumuvalon. Mielestäni hyvä sääntö takasumuvalon käyttämiselle on, että jos ei meinaa nähdä taustapeilistä takana tulijan ajovaloja, niin silloin sitä tarvitaan. Eikä tämä koske vain sumua, vaan samaa logiikkaa olen käyttänyt myös pöllyävän lumen ja kaatosateen kanssa. Jos joku tulee niin lähelle, että sen alkaakin nähdä selkeästi, sammutan valon, etten häikäise turhaan.
 
Siinä missä itse käytin takasumuvaloa, tuli samalla hetkellä vastaan myös autoja pelkillä päivävaloilla varustettuna ja perä pimeänä! Voivoivoi… Takasumari ei ollut yhtään liikaa, mutta kun olisi edes ne takavalot!
 
Viime päivinä on monessa paikkaa muistutettu ja muistutan nyt minäkin, että kytkekää tarvittaessa ajovalot päälle käsin, sillä valoautomatiikka ei välttämättä tajua sumua eikä siten sytytä autoon ajovaloja. Suurimmassa osassa uusia autoja takavalot eivät pala päivävalojen kanssa, joten tämä on oikeasti ongelma!
 
Torstaina töihin moottoripyöräillessäni aamusumu oli viikonloppuakin sakeampi, mutta niin vain ihmiset ajoivat päivävaloilla - ehkä jopa enemmän kuin moottoritiellä. Kaupungissa nopeudet ovat toki pienempiä, mutta näkyvyyden ollessa vain muutamia kymmeniä metrejä valot ovat todella tarpeen.
 

Kuva on Vantaalta, mutta torstaiaamuna Jyväskylässäkin näytti tältä. Näkyvyys aivan olematon! Kuva (c) Timo Sinisalo. Sain luvan käyttää sitä blogissani, kun en tajunnut itse kaupunkisumua kuvata.

Auton etusumuvaloille en ole vielä hirveästi keksinyt käyttöä, sillä valoisalla ne eivät halkaise sumuverhoa ja pimeällä sumussakaan ne eivät valaise kovin pitkälle. 
 
Jotkut käyttävät etusumuvaloja muka nähdäkseen paremmin, mutta itse en ole kokenut niitä kovin hyödyllisiksi, koska niiden valo ei ulotu juuri mihinkään. Siksihän niitä ei pimeällä pitäisikään käyttää tien valaisuun. Etusumuvalojen suurimpana hyötynä pidänkin sitä, että samealla myös vastaantulijat havaitsevat minut paremmin.

 

Ainakin Volkkareissa sumuvalot on kytketty niin, että yksi kytkimen napsautus sytyttää etupuolen ja toinen lisäksi takapuolen. Tämä on mielestäni vähän huono ratkaisu. Lumipöllyssä voi herkästi tarvita takasumaria, mutta lumipöllyn ollessa vain auton takana etusumarit ovat turhat ja häikäisevät vastaantulijoita. Pitäisi olla kytkin molemmille.
 
Suosittelen kaikille oman auton valoihin tutustumista, jotta niitä osaa käyttää kelissä kuin kelissä. Tiesittekö muuten, että takasumuvalo on pakollinen kaikissa vuoden 1992 jälkeen rekisteröidyissä autoissa? Eli aika todennäköisesti se löytyy sinunkin autostasi. :)
 

Tällaista sumuverhoa kelpaa ihastella,  kaunista on eikä haittaa ajamista.

Ps. Tiedän kyllä, että autoillessa pitäisi vain ajaa eikä ottaa kuvia. Etenkin tässä sumussa, joka vaati jo nopeuden laskuakin. Pidin kuitenkin parin kuvan ottamisen riskiä riittävän pienenä. Se vei vähemmän huomiota kuin artistin vaihto soittimessa, koska kamera oli ratin päällä ja katse koko ajan tiessä. Ehkä selittelyn makua, mutta tähän ratkaisuun kuitenkin päädyin.
Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb