28.05.2015

Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015

Osoite kopioitu

Osallistuin Pololla huhtikuun puolivälissä Vantaalla järjestettyyn taloudellisen ajon kilpailuun, joka meni vallan mainiosti! Bensasarjassa Polo oli ensimmäinen ei-hybridi, mikä oli minusta todella hieno tulos! Edellä oli kolme Toyota Priusta ja yksi Auris ja sitten Poloinen, jonka sijoitus oli bensasarjan 5/8 ja yleiskilpailun 7/10. Pysyväistavoitteeni olla ei-viimeinen täyttyi kevyesti. Päihitin myös uudella Volkswagen Pololla ajaneen tiimin, mikä oli tosi siistiä, sillä paperilla uusi malli kuluttaa vähemmän kuin omani. 

Ecorunin Polot: vm. 2011 ja vm. 2015 (tuo sininen väri on ihana!)

Käytin kilpailussa aiemmassa blogauksessa mainitsemaani vapaalla rullausta mahdollisimman paljon, sillä suorittamani testaukseni perusteella uskoin, että sillä olisi pientä vaikutusta tulokseen. Rullauksen määrään nähden en ollut alkuunkaan tyytyväinen Polon 4,75 l/100 km kisakulutukseen; etenkin kun vertaa viime kertaiseen kilpailuun, jolloin Polon kulutus oli ihmeelliset 3,973 l/100 km ja sijoitus silti vasta bensaluokan 6/7. Mutta jokainen kisareitti on erilainen ja nyt suurempi kulutus oikeutti parempaan sijoituksen eikä se harmittanut enää yhtään, kun tulokset selvisivät.

Kisan luokkatulokset: Polon sijoitus 5/8 ja mikä siisteintä, paras ei-hybridi!

Muutamaa iltaa ennen kisaa katselin lähtölistaa ja huomasin, että lisäkseni vain yksi auto oli valinnut polttoaineeksi 95E10. Ihmettelin asiaa Twitterissä ja sain kuulla, että 98E5:llä on parempi energiasisältö ja siksi sitä pitäisi kulua vähemmän. Miksei kukaan ollut kertonut aiemmin, että polttoainevalinnalla on mahdollisuus vaikuttaa tuloksiin? Olin tainnut kuulla energiatiheydestä joskus, mutta en ollut osannut yhdistää tietoa kisailuun. Vaihdoin sitten keskustelun perusteella polttoaineeksi 98:n; en tiedä oliko sillä merkitystä, mutta tulipahan käytettyä sekin kortti.

Mulla on ollut tähän mennessä joka kilpailussa eri kartanlukija ja samalla linjalla jatkettiin nytkin. En meinannut löytää kartturia millään, mutta sitten keksin pyytää mukaan Twitteristä tutun autovouhottajan @panttosentero'n, joka olikin heti valmis kokeilemaan jotain uutta.

Poloinen, @POLOinen ja @panttosentero

Meidän yhteistyö toimi hyvin eikä mitään isompia kämmejä tullut. Ainut vika oli, että kummallakaan ei oikein ollut kykyä hahmottaa, milloin on ajettava rajoituksen mukaista nopeutta (käytännössä pätkät joiden nopeusrajoitus 80 km/h tai yli) ja milloin on varaa himmailla. Tai no, tiiminähän olimme hyvin toimiva kun kumpikin oli ihan yhtä ulapalla! :D Ensimmäiselle aikatarkastusasemalle meinasikin tulla kiire, kun olin ajanut kehätien vähän alinopeutta. Ehdimme kuitenkin AT:lle omalla minuutillamme ja niin myös kaikille seuraaville.

Saapuminen AT:lle. Olemme juuri ohittaneet AT:n keltaisen aloitusmerkin. Punainen merkki osoittaa AT-pistettä, edempänä oleva keltainen merkki puolestaan AT-pisteen loppumisen. 

Pätkät pystyi ajamaan aika mukavasti aavistuksen alle nopeusrajoitusten, mutta kahden viimeisen tankkauksen väliselle 30 km matkalle Kehä III:a pitkin oli laitettu jostain syystä niin alhainen keskinopeus, että ajelin sen lähinnä 70 km/h, vaikka rajoitus oli 80/100 km/h. Onneksi kehällä on monta kaistaa, niin matelu ei haitannut muuta liikennettä.

Reitillä pysyimme hienosti. Vain yksi oikealle käännös meni niin viime tinkaan, että jouduin kiertämään liikenteenjakajan vastaantulijoiden puolelta... Onneksi muuta liikennettä ei ollut mailla halmeilla, niin tämä onnistui eikä tarvinnut käydä tekemässä uukkaria missään. Muutenkin reitillä oli mukavan vähän liikennettä, eivätkä muut kuökijat hidastaneet menoa lukuun ottamatta eräitä pyöräilijöitä, jotka jouduin ohittamaan vastaantulijoiden vuoksi turhan läheltä. Olisin totta puhuen näyttänyt itselleni keskaria, jos olisin ollut joku noista pyöräilijöistä!

LänsiAuto Ecorunin reitti.

Teron sekuntiviisarilla varustettu rannekello toimi hyvin kellona, joskin jatkoa varten voisin silti ajatella hankkivani kellon, jonka voisi iskeä kojelautaan niin, että näkisin sen myös itse. Silloin ei tarvitsisi kysellä koko ajan kaverilta, miten paljon aikaa on vielä jäljellä. Samasta syystä reittipisteiden saapumisajat sisältävän lapun voisi myös teipata kojelautaan näkyvilleni.

Olikohan kakkos-AT, jolle saavuimme minuutin etuajassa. Ehdin siinä sopivasti käydä repimässä auton konepellistä irti AL-Sportin tarran, joka oli alkanut lepattaa ajoviimassa. Onneksi niitä jäi vielä jäljelle auton kylkiin kertomaan, että olen AL-Sporttaaja. :)

Olin “dynaamista ajotapaa” suosivaa Teroa tarkempi siitä, ettei nopeusrajoitus ylittyisi alamäissä, sillä sain viime syksyn kisoista tutkatraumat. Ja sitten kun olin juuri sanonut Terolle, että jarrutan, koska nopeus oli kiihtynyt 60 km/h alueella alamäessä 66 km/h:iin, oli mutkan takana on tutka! Teron GPS näytti bongaushetkellä nopeudeksi 69 km/h ja mun 66 km/h - voihan pahus!! Loppukisan masentelin tätä virhettäni, mutta suureksi yllätyksekseni meillä ei ollutkaan lopputuloksissa yhtään virheprosentteja! Sakotuksen raja olikin vasta 5 km/h ylinopeus ja ilmeisesti nopeutemme oli ollut tutkassa juuri sen 65 km/h, jolla selviää vielä ilman sanktiota. Oli mukavaa ettei sakkoa tullut, vaikka sijoitukseemme se ei olisi vaikuttanut, sillä meitä seuraavan autokunnan kulutus oli niin paljon meitä isompi. 

Hyvä alamäki...

... ja sen alla tutkapaikka! :o

Oman jännityksensä kisaan toi satunnaisesti matkan varrelle sijoitetut reittitarkastusasemat, jotka piti merkitä omaan reittikorttiin. Niiden ideana on, ettei voi esim. paikallistuntemuksen perusteella valita taloudellisempaa reittiä, sillä silloin tarkastusaseman merkki jäisi näkemättä. Muuten hyvä, mutta bongasimme matkan varrelta pelkästään vaalimainoksia; tosin niitä sitten sitäkin enemmän. Tero stressasi merkkien löytämisestä minua enemmän, sillä itse keskityin ajoon ja unohdin aina hetken skarppaamisen jälkeen koko asian. Toisaalta olen luonnostani aika haka bongaamaan kaikkea epäolennaista, joten uskoin, että olisin nuo merkitkin nähnyt, jos niitä olisi ollut. Maalissa sitten selvisi, että niitä ei ollutkaan laitettu matkan varrella yhtään! Vähän turhaa stressiä, mutta hyvä ettei mennyt yhtään ohi, sillä merkinnän puuttumisesta olisi tullut 15 % sakkoa.

Järjestelyiltään LänsiAuto Ecorun oli mielestäni oikein onnistunut. Alkutankkaus meinasi aavistuksen viivästyä, mutta muuten aikataulut pitivät hyvin ja tulokset saatiin nopeasti. Reitti tuntui melko haastavalta taloudellisen ajon kannalta, mutta ei siinä muuten mitään valittamista ollut. Hiekkateitä oli riittävän vähän eikä niitä tarvinnut ajaa tuhatta ja sataa. Lähdössä tarjottu aamiainen oli ehkä turhankin luksusta, sillä aamulla liikenteeseen lähtiessä olin kuitenkin syönyt jo aamupalan. Maalissa oli myös tarjolla ruokaa, mikä saisi ehdottomasti kuulua jokaiseen kilpailuun! Kinkkukiusauksen nähdessäni ajattelin tosin ekana kilpakumppaniamme Annaa, joka kertoi viime syksynä, että se on hyvin perinteinen Ecorun-eväs - hän kasvissyöjänä taisi taas joutua tyytymään pelkkään salaattiin...

Maisemaa matkan varrelta.

Polon joustava huoltovälinäyttö näytti muuten kilpailussa todellisen minänsä. Se alkoi huhtikuun alkupuolella huomautella, että viitsisitkö huoltaa lähiaikoina, vaikka perinteisesti aikaperusteisesti seuraavan huollon piti olla vasta heinäkuun alussa. Kilpailuun lähtiessä päiviä oli mittarissa muistaakseni 12, mutta suunnilleen jokaisella aikatarkastuspisteellä huolto siirtyi päivän kauemmas ja kisan lopussa se oli jo 17. Taloudellinen ajo teki selvästi auton tyytyväisemmäksi!

 

 Polon huoltovälinäyttö. Kaksi ekaa kuvaa on kisapäivältä ja viimeinen seuraavalta päivältä. Huolto siirtyi ajallisesti kauemmaksi, vaikka kilometrimäärä huoltoon pieneni. :D 

Polon viimeisestä Ecorunista jäi oikein hyvät fiilikset. Seuraava kilpailu on kahden viikon päästä täällä Jyväskylässä ja silloin Leon pääsee näyttämään kyntensä. Kartturikseni on lähdössä Nelivetoa-blogin Aki, jonka kanssa kävin koeajamassa Jyväskylän Ecorun-testilenkin. Leon meni sen ajotietokoneen mukaan 4,2 l/100 km kulutuksella, kun Pololla sama oli 4,9 l/100 km. Olen erittäin toiveikas, että se Leon kulkisi myös kisassa vähemmällä polttoaineella kuin Polo, mutta sen näemme sitten!

Osoite kopioitu

Keskustelu

zsi
29.05.2015 17.16

Hieno saavutus! Ihmetyttää kuitenkin tuon uudemman Polon tulos. Vaikkei tuloksissa näy sen osalta tarkemmin teknisiä tietoja, päättelin, että kyseessä olisi 1.2 TSI-moottorinen. Itsellä on sellainen ollut puoli vuotta ajossa ja ihan arkipäivän ajossa ilman sen kummempia säästötavoitteita kulutus on sekalaisessa ajossa ollut 5,3 l/100 km talvikaudella kitkarenkain sisäänajon jälkeen. Tämä siis autolla, jolle tehdas lupaa 4,7 l/100 km sekakulutukseksi. Kesärenkain ei valitettavasti ole vertailukelpoista tulosta, kun rengaskoko on tuumaa suurempi ja profiili matalampi, mikä ei ole se taloudellisin valinta tietenkään.

Jenni
01.06.2015 17.41

Kiitos! :)

Kilpaileva Polo oli 1.2 TSI, muistaakseni melko pihillä moottoriversiolla. Olisi tosiaan mukavaa, että kilpailuun ilmoittautumisessa kerrottaisiin tarkemmin auton malli, jotta voisi vertailla tuloksia paperilla oleviin kulutuksiin. Uuden Polon kulutus kilpailussa oli 5,45 l/100 km. Arvelisin, että siihen on vaikuttanut ainakin se, että auto oli uusi, alle 3000 km ajettu ja ei siis vielä kaikkein vetreimmillään. Lisäksi kuljettajan ja kartturin yhteispaino oli varmaankin tuplat verrattuna minuun ja Teroon ja silläkin varmaan vaikutusta kulutukseen.

Sulla on kyllä mukavan pienellä kulutuksella Polo mennyt! Kitkat on kyllä mukavan rullaavat, olisi niin tehnyt mieli ajaa niillä kisa, mutta siinä oli kesärengaspakko. Kerro ihmeessä silti, millaisia kulutuksia kesärenkailla tulee, vaikka se korkeampi varmasti onkin kuin kitkoilla.

zsi
03.06.2015 02.04

Kesärenkaisiin vaihdon jälkeen tuli mieleen, että turhamaisuudella on hintansa. Hyvän kulutuslukeman talvella ja keväällä antaneet nokialaiset olivat Polon perus-kokoa eli 185/60 15-tuumaiset. Kesäksi alle tulivat tehtaan vanity-renkaat eli 16-tuumaiset 215/45-kokoiset. Näillä kulutus on asettunut n. 5,7 l/100 km kohdalle eli melkein puolisen litraa menee nyt samanlaisessa ajossa enemmän. Meluakin tuli havaittavasti lisää. Plussa-puolelle voi laskea jämäkät ajo-ominaisuudet niin sateella kuin kuivallakin. VW:lle kiitos keskimääräistä laadukkaammista ensiasennusrenkaista, jotka tässä rengaskoossa näkyvät Poloon olevan tyyppiä Dunlop SP Sport Maxx.

Jenni
08.06.2015 14.25

Rengaskoon valinta on tosiaan tasapainoilua turhamaisuuden ja taloudellisuuden välillä. Ihan huomattava ero sulla tullut kulutukseen, mutta kitkahan nyt on muutenkin aina kesärengasta rullaavampi rengas. Mun Polossa kulutusero oli muistaakseni pari desiä taloudellisen ajon lenkilläni kitkat vs. kesärenkaat ja molemmat saman kokoiset.

Kommenttisi innoittamana päätin muuten selvittää, millaiset Polon Dunlop SP Sport 01 ensiasennusrenkaat koossa 185 60 R15 84 H olivat. En tiennyt, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun selvisi, että niiden taloudellisuus oli luokassa F! Päädyin nauramaan, koska sillä ei ole enää mitään väliä, kun auto ei ole mulla enää. :D Mutta olisi voinut vaikuttaa Ecorun-tuloksiin jos olisi ollut vähän rullaavammat. Onneksi en selvittänyt aiemmin, kun ois vaan harmittanut ja en silti oliis raskinut vaihtaa renkaita uusiin.

Sun renkaat näyttää olevan bensankulutukseltaan luokkaa C eli ihan hyvä. www.dunlop.eu/dunlop_fi/tires/passenger/sp-sport-maxx/?ean=4038526281241 Varmaankin samat oli tuossa Ecorunissa kilpailleessa Polossa. Leonissa mulla on nyt B-luokan renkaat eli vielä vähän paremmat. :)

Jari W
19.06.2015 13.53

Sinisen poloisen omistaja /kuljettajana haluaisin hieman kommentoida. Olen vasta siirtynyt ratin taakse näissä kilpailuissa. Kysessä oli neljäs kilpailu kuljettajana. Aikaisemmin olen kiertänyt keikka kartturina näitä kilpailuja. Huono tulos johtui osaamattomuudestani. Pihistelin alamäet viimetippaan ja kun ylämäki alkoi ei vauhtia ollut tarpeeksi ja bensaa kului. En saanut itseäni muuttamaan taktiikkaa vaikka huomasin, että pieleen menee. Takttikan muutos onnistui vasta Jyväskylän kisassa.
Autossani on muuten 1,2 TSI 110 heppaisella koneella ja manuaalilla. Ei siis mikään pihistelyversio.
Hyvää Juhannusta kaikille.

Jenni
20.06.2015 12.39

Moi Jari, kiva että tulit kommentoimaan! :) Pahoittelen että kommentoin ihan väärin sun kisailua, sellaista se on kun ulkopuolisena yrittää spekuloida. Hyvä siis että oikaisit. :) Rengasarviokin taisi mennä pieleen. Sulla oli varmaan ne Ecopiat jo tässä kisassa?

Mä ihan muistin et mainitsit että oli pihimmästä päästä 1.2 TSI, piti oikein mennä katsomaan Volkkarin mallistoa, että mitä vaihtoehtoja siellä on tarjolla. Eipäs siellä enää ollutkaan 1.2 TSI:tä kuin kaksi versiota ja tuo 110 hv niistä vain automaattina. Yllättäen sama kulutus oli kuitenkin 90 ja 110 hv versioilla. 1.0 TSI:t sitten huomattavasti pienemällä kulutuksella. Mun Poloon nähden sun on kyllä tosi pihi, tai ainakin jos se ois tuo automaatti, sillä niillä yhdistetty kulutusero on peräti 6 dl! Piti sekin selvittää tässä samoilla vauhdeilla. :)

Kuulostaa muuten ihan mun ekalta kisalta viime keväältä tuo sun kilpailun mäkien ajaminen, mulla oli siinä se Mazda ja puuduin aina ylämäkiin... Automaattivaihteinen oma auto on erityisesti tehnyt tehtävänsä, mä en osaa ajaa manuaalilla optimaalisesti. :D Hienoa että sait korjattua taktiikkaa Jyväskylään, siinä pärjäsitkin tosi hyvin!

Kai me nähdään Lahdessa elokuussa?! :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb