31.05.2010

Outo ohituskaista

Osoite kopioitu

Ohituskaista on hieno keksintö. Kun maantiellä on sellaisia tasaisin väliajoin, ei tarvitse kytätä sopivaa ohituspaikkaa eikä tehdä hurjia ohituksia, vaan voi odottaa ohituskaistaa ja ohittaa vasta siellä edellä hitaammin ajavan ajoneuvon rauhassa ja turvallisesti. (No, ainakin yleensä.) Kokemukseni mukaan ohituskaistoilla on yleensä nopeusrajoitus 100 km/h, jolloin satasta ajavat henkilöautot voivat helposti ohittaa maksimissaan 90 km/h ajavat rekat.

Ajaessani pari viikkoa sitten Tampereelta Jyväskylään saavutin yhden rekan. Satasen alueella ajonopeus oli 90 km/h, mutta en antanut rajoitusta hitaamman vauhdin haitata, siellä tiesin että ohituskaistan olevan tuloillaan, joten voisin ohittaa rekan siellä. Ei ollut mikään kiire, joten miksipä en odottelisi. Välillä nopeusrajoitus oli 80 km/h, jolloin rekkaa ei tarvinnut muutenkaan ohittaa.

Jonkin ajan kuluttua ohituskaista ilmaantuikin, mutta hämmästyksekseni kaistan alussa oli nopeusrajoituksena oli sama kuin sitä ennenkin ajettu nopeus eli 80 km/h. Siinä sai heittää hyvästit rekan ohittamisajatukselle. Pitkä jono henkilöautoja paineli kyllä ohitsemme, mutta itse päätin noudattaa rajoitusta, vaikka se tyhmältä tuntuikin. Itse asiassa rekkakin loittoni minusta, kun pitäydyin rajoituksen mukaisessa nopeudessa ja rekka ajoi hieman ylinopeutta.

Mutta ei tässä vielä kaikki. Ohituskaistan päättyessä tien reunassa seisoi uusi nopeusrajoitus, joka olikin nyt 100 km/h! Eli heti ohitusmahdollisuuden loputtua saavutin taas rekan ja jouduin tyytymään sen maksiminopeuteen. Onneksi seuraava ohituskaista oli fiksummin nopeusrajoitettu ja pääsin ohittamaan rekan.

Pääsääntöisesti pyrin uskomaan, että kaikilla nopeusrajoituksilla on oikeasti tarkoituksensa, mutta tässä tapauksessa ei kyllä pystynyt. Mikä järki rajoittaa keskikaistalla varustetulla tiellä nopeus 80 km/h:iin ja keskikaistan loputtu palauttaa se 100 km/h:iin? Nuo kaksi nopeusrajoitusmerkkiä olivat kuitenkin vaihtuvia nopeusrajoituksia, joten olisiko niiden asetuksissa sattunut pieni moka? Nopeusrajoitukset ovat kuitenkin nimensä mukaan rajoituksia, joten niitä on pakko noudattaa. Siksi ei ole hirveän hauskaa jos niiden säätämisessä mokataan.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Anonyymi
02.07.2010 14.10

Mikäli noita rajoituksia aikoo noudattaa raadollisesti sen sijaan että liikkuisi sujuvasti muun liikenteen tahdissa, kannattaa joko GPS:llä tai tien varressa olevalla nopeusnäytöllä tarkistaa miten omassa autossa todellinen nopeus vastaa mittarinopeutta. Esimerkiksi omassa reilut 10 vuotta vanhassa Lancer Evolutionissani nopeusmittarin näyttäessä satasta todellista nopeutta onkin vain 90 km/h, eli pelkästään mittaria tuijottamalla onkin helposti tientukkeena.

Jenni
02.07.2010 14.35

Minulla on Poloisessa sekä navigaattori että Econen kertomassa todellista ajonopeutta eli blogissani esitetyt nopeudet ovat aina todellisia nopeuksia ilman mittarivirheitä.

Masa
16.08.2015 22.24

Kannattiko körötellä? Jos edessä oleva auto on hidas, niin sitten mennään vaikka 140 km/h ohi ohituskaistalla.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Maantiellä ajo Ohittaminen

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb