05.01.2011

Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?

Osoite kopioitu

Eräs lukijani ehdotti, että kirjoittaisin tänne näkemykseni nyt vuoden vaihteessa myyntiin tulleesta 95E10-bensiinistä. Suoraan sanottuna en ole perehtynyt asiaan hirveän paljon. Perustietämykseni rajoittuu siihen, mitä E10:stä on kirjoitettu sanomalehdissä ja tietysti e10bensiini.fi-sivustoa olen selaillut. Lukijan pyynnön johdosta lueskelin asiasta vielä vähän lisää ja alta voitte lukea jonkinnäköisen tiivistelmän aiheesta.

Uusi 95 E10 -bensa tai tuttavallisemmin pelkkä E10 on 95-oktaanista bensaa, jonka tilavuudesta enintään 10% on etanolia. Etanolin lisääminen bensan sekaan ei ole uusi juttu, sillä tähänkin saakka 95-oktaanisessa bensassa on saanut olla 5% etanolia.

Etanolipitoisuuden kasvattaminen johtuu EU:n tavoitteesta nostaa liikenteessä käytettävän biopolttoaineen osuus 10%:iin. Mikään kiire uuden bensan käyttöönotossa ei olisi ollut, sillä EU:n tavoitteen takaraja on vuonna 2020 eli lähes kymmenen vuoden päästä. Suomessa kuitenkin päätettiin pistää asiaan vauhtia ja niinpä saamme nyt tankata autoihimme 95 E10 -bensaa.

Aiempaa suuremman tilavuusprosentin etanolia sisältävä E10 sopii suureen osaan Suomessa käytössä olevista autoista, mutta ei kaikkiin. Reilu neljännes autoista joutuu käyttämään 98E-bensaa (osahan on joutunut käyttämään sitä jo ennestään), joka sisältää jatkossakin vain 5% etanolia. E10 soveltuvuuden omaan autoon voi tarkistaa E10-bensiini -sivustolta tai automerkin maahantuojan nettisivuilta (VW). Vuosina 2002-2006 valmistettu Polo 1.4 63 kW (moottoritunnus AXU) versio ei syö E10-polttoainetta, mutta kaikille muille Poloille se kelpaa. Oma Poloni on 55 kW, joten E10 on ok.

95 E10 ei ole aivan yhtä tehokasta polttoainetta kuin entinen 95E, koska etanolin energiapitoisuus on huomattavasti bensiiniä matalampi. Näin ollen uutta polttoainetta joudutaan polttamaan vanhaa suurempi määrä saman tehon aikaansaamiseksi. Teoriassa auton kulutus kasvaa E10 käyttämällä noin 2%. Nähdäkseni kulutuksen kasvu on niin pieni, että hinnan takia E10:ä kalliimpaa 98E:tä ei kannata siirtyä käyttämään.

Viime viikolla e10bensiini.com (huomatkaa pääte) kertoi BBC:n tiedotteesta, jonka mukaan auton konetilassa syntyi tulipalo ja räjähdys Ranskassa suoritetuissa E10-bensiinin soveltuvuuskokeissa. E10:ä epäilevät ihmiset tietysti innostuivat uutisesta, mutta uutinen on varmasti huijausta. Siinä ei ole lainkaan linkkiä BBC:n alkuperäiseen tiedotteeseen, mikä sai omat hälytyskelloni heti soimaan. Nyt kun luin uutisen uudelleen, koko viittaus BBC:hin oli poistettu, mikä on vähintäänkin outoa. Uutiseen linkattu kuva on myös omiaan herättämään epäilyksiä, sillä vaikka uutisessa sanotaan että konepellin alta tuprutti tummaa savua, niin kuvassa olevan auton matkustamo palaa ja konepelti on vahingoittumaton. Ihmisillä on harmillisen vähän lähdekritiikkiä ja tyhmintä tässä on, että Keskipohjanmaa-lehtikin julkaisi uutisen sivuillaan. Eh. Väitän, että e10bensiini.com on vain sivulatauksia kalasteleva kopio virallisesta e1bensiini.fi-sivustosta.

Vaikka uutinen E10-bensiinin räjähdyksestä on huijausta, on asiassa tietyssä mielessä jotain perääkin. Etanoli on tehokas liuotiaine, mistä syystä kaikkien autojen polttoainejärjestelmät eivät kestä bensiinin lisääntynyttä etanolipitoisuutta. Pitkän ajan kuluessa etanoli voi haurastuttaa ja rikkoa polttoaineletkuja ja tiivisteitä, minkä seurauksena polttoainetta voi päästä vuotamaan. Suuremman happi- ja etanolimääränsä vuoksi 95 E10 syttyy vanhaa 95E:tä herkemmin, joten vuotamaan päässyt ja höyrystynyt bensiini voi teoriassa syttyä palamaan aiempaa herkemmin. Tällainen tilanne on kuitenkin varsin teoreettinen, mikäli autojen omistajat huomioivat mikä polttoaine omalle autolle sopii.

Jos autoon tankkaa vahingossa 95 E10-bensaa, auto ei hajoa siltä istumalta eikä tankkia tarvitse erikseen tyhjentää. Merkitystä on enemmänkin sillä, kuinka kauan väärää polttoainetta on polttoainejärjestelmässä. Eli riittää että käyttää väärän bensan pois ja tankkaa säiliön hieman tyhjennyttyä päälle oikeaa (eli 98E:tä), jotta tankissa olevan polttoaineen etanolipitoisuus pienenee.

Yksi tärkeä E10:een liittyvä tekijä on ympäristöystävällisyys, tai ainakin uuden polttoaineen käyttöönottoa perustellaan kasvihuonepäästöjen alentamisella.Tästä asiasta en ole kovin hyvin perillä, sillä ajattelin fossiilisten polttoaineiden käyttöäkin rajoitettavan lähinnä siksi, että ne loppuvat ennen pitkää. Pointtina on kuitenkin fossiilisten polttoaineiden saastuttavuus.

Biopolttoainetta pidetään laskennallisesti nollapäästöisenä, koska sitä polttaessa hiilen ajatellaan palaavan takaisin kiertoon. Asiassa ei ole kuitenkaan huomioitu biopolttoaineen koko tuotantoketjun kokonaispäästöjä fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna ja nykyisillä valmistusmenetelmillä biopolttoaineiden ympäristövaikutukset eivät ole juurikaan fossiilisia parempia.

Vielä oma juttunsa on missä, mistä ja miten biopolttoaine valmistetaan. Jätteistä valmistaminen on hyvä asia, mutta ajatus ruuaksi kelpaavien aineisten muuttamisesta biopolttoaineeksi tuntuu kummalta, sillä tällöin joudutaan raivaamaan lisää metsiä ruuan tuottamiseen.

Merkinnässä käyttämiäni lähteitä ja lisää luettavaa aiheesta:

Osoite kopioitu

Keskustelu

Antti-Juhani Kaijanaho
05.01.2011 22.34

E10 ei tarkoita, että polttoaineessa olisi 10 % etanolia vaan että siinä on enintään 10 % etanolia. Pumpussa olevan polttonesteen todellista etanolipitoisuutta ei tarvitse ilmoittaa ostajalle.

Jenni
05.01.2011 23.16

Niin tietysti, kyllähän se noissa lähteissäkin luki. :) Korjasin tekstin.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Polttoaine

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb