12.01.2014

Koeajossa Seat Leon FR

Osoite kopioitu
Kävimme kesällä koeajamassa uutta Seat Leonia, josta tykkäsimme niin paljon, että se on tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, kun mietitään perheemme mahdollista seuraavaa autoa. Jos ostaisimme Leonin, siinä pitäisi ehdottomasti olla 1.4-litrainen moottori ja automaattivaihteisto - kombinaatio jota ei vielä ole tuotannossa, mutta keväällä pitäisi tulla.
 
Varustetasoksi olemme kaavailleet urheilullista FR:ää, jota pääsimme testaamaan perjantaina, kun kaupunkiin tuli käymään Seat Leon 2.0 TDI 184 FR viikonloppunäyttelyä varten. Nimessä oleva 184 tarkoittaa heppoja, mikä on tehona 134 kW eli kyseessä oli taas ihanan sähäkkä auto!
 
 

 Myös punainen pukee Leonia.

Hieno pysäköintitutka näytti miten auto vie tilaa renkaiden kääntökulma huomioiden.

Koeajoaikaa meillä oli reilu tunti, joten iltapäiväruuhkan sijaan suuntasin pimeälle maantielle kokeilemaan Leonin kaukovaloja.
 
Leon oli varustettu LED packilla, mikä tarkoittaa sitä, että samat led-ajovalot toimivat sekä lähi- että kaukovaloina. Aika ovela systeemi! Vaihtaessa kaukovaloille ehtii juuri nähdä, kuinka valokeila kääntyy ylöspäin. Kaukovaloväläytyksessä valokeila vain käväisee ylhäällä ja palaa takaisin. Valot sisältävät myös highway-toiminnon eli valojen etäisyys säätyy automaattisesti vauhdin mukaan.
 
Minusta Leonin pitkät valot eivät tuntuneet hirveän tehokkailta, mutta testeissä niitä on kuulemma kehuttu ihan hyviksi. Ehkäpä valojen tutustu poikkeva valkoinen väri sai tuntemaan, että ne eivät valaisisi. Lisäksi lunta tuli vastaan vaakatasossa, joten keliolosuhteet eivät olleet ihan parhaat mahdolliset testaamiseen. Oli muuten eka kerta kun olen koeajolla päässyt käyttämään pitkiä valoja. =)
 
Entäs se FR-varustetaso? Se tuo Leoniin urheilullisuutta sinne tänne, mm. jäykemmän jousituksen, isommat vanteet, monitoimiohjauspyörän, tummennetut lasit jne. FR:n tärkein ominaisuus meille on kuitenkin urheilulliset etuistuimet ja juurikin niitä varten halusimme koeajaa FR:ää. Emme pettyneet. Penkit olivat mukavat ja tukevat ja niistä löytyi myös ristiselän tuen säätö. Leonin tavallisetkaan penkit eivät tosin ole huonot (vaan suorastaan yllättävän tukevat), mutta FR:ssä etuistuimet olivat vielä vähän paremmin sivuttaistuettu.
 

Kuva penkeistä unohtui näköjään ottaa. Tässä hyvitykseksi FR-ratti.

Mieheni suureksi riemuksi Leonissa oli SEAT Sound System -audiopaketti, joka sisältää 10 kaiutinta ja subwooferin. Oli muuten ilo kuunnella musiikkia sillä setillä! Subbari oli nerokkaasti kätketty takakonttiin välipohjan alle täysikokoisen vararenkaan keskelle. Aika siistiä, etenkin kun nykyautoissa ei aina ole vararengasta muutenkaan.
 

Subwoofer ja 18" vararengas sulassa sovussa takakontin välipohjan alla.

Seatin vaihteisto oli manuaalinen, mikä sai taas miettimään, että miksi ihmiset viitsivät ostaa manuaaleja, kun automaatti on niin paljon kätevämpi! Eihän se kepin hämmennys tietenkään niin vaikeaa ole, mutta automaatti on aina automaatti. :) Automaatilla ei esimerkiksi vahingossa ajele kilometritolkulla 80 km/h nelosvaihteella, kuten allekirjoittanut. :P Auto oli vaan niin hiljainen, etten huomannut mitään, vaikka ajotietokonekin suosittelee käytettävää vaihdetta!
 
Tykkään Seatissa tosi paljon siitä, että autoihin on tarjolla oikeasti erilaisia värejä. Käytännössä "tosi paljon" on perinteisten mustan, valkoisen, punaisen ja muutaman harmaan lisäksi vihreä ja pari kirkasta sinistä. Toinen sininen, "Alor Blue", olisi aivan upea, mutta se maksaa yli 1,5 kertaa enemmän kuin muut metallivärit. Myyjä ei osannut sanoa, että miksi. Mieheni ei ole valmis maksamaan siitä, mutta onneksi minulle kelpaisi vihreäkin! Sekin olisi jotain, mitä ei ihan joka päivä tule vastaan!
 

Seatin värikartta (kaikki mallit, ei vain Leon). Alor Blue on käsittääkseni vasemmassa reunassa toinen ylhäältä.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb