01.01.2014

Hakkapedia-blogaajaksi

Osoite kopioitu
Sain Nokian Renkailta syksyllä mukavan yhteydenoton: minua pyydettiin Hakkapeliitta testikuljettajaksi! Nokian Renkaat käynnisti Hakkapeliitta-testikuljettajaohjelman pari vuotta sitten Hakkapeliitta-talvirenkaan 75-vuotispäivän kunniaksi. Sen ideana on, että tavallisista tallaajista koostuvat testikuljettajat saavat ilmaiseksi uudet Nokian talvirenkaat ja kirjoittavat sitten niistä kertyviä kokemuksiaan blogimuodossa Hakkapedia-sivustolle.
 
Olin tosi otettu kutsusta, mutta samalla mietin, että olisiko minulla riittävästi kirjoitettavaa Hakkapediaan. Lisäksi Polossa oli alla kaksi talvea ja 10 000 km ajetut Nokian Hakkapeliitta 7 -nastarenkaat, joten niitä ei ollut mikään tarve vaihtaa uusiin. Mietin myös haluaisinko profiloitua netissä Nokian Renkaiden testaajaksi, sillä jos saat jotain ilmaiseksi, ihmiset saattavat alkaa ajatella, että sitten et muuta teekään kuin ylistä sponsoria.
 
Tuumittuani asiaa joka kantilta päätin ryhtyä testikuljettajaksi, sillä tilaisuus oli yksinkertaisesti liian hyvä ohitettavaksi. Saisin upouudet nastarenkaat autooni ja voisin saada blogilleni lisää lukijoita Hakkapedian kautta. 
 
Aion pitää Hakkapediassa yllä samaa blogaustyyliä kuin täälläkin (sen ansiostahan kutsun sinne sain!), enkä ryhdy kirjoittamaan pikaraapaisuja vain sen takia, että saisin sinne mahdollisimman monta merkintää. Testikuljettajille ei ole asetettu mitään määrävaatimuksia blogimerkintöjen suhteen, vaan kaikilla on täysi vapaus kirjoittaa blogiinsa mitä ja miten paljon haluaa. 
 
Hakkapedian suurin haaste on minusta valtava testikuljettajien määrä (58 tällä hetkellä, vaikka aktiivisia onkin paljon vähemmän) ja juttujen kirjava taso. Jotkut analysoivat renkaita harvoin mutta tarkkaan, toiset taas kirjoittavat hyvin laaja-alaisesti autoilusta ja välillä jotkut jutut eivät liity autoihin ollenkaan. Lisäksi sivuston ulkoasu kaipaisi vähän kasvojenkohotusta sinne tänne.
 
Mitkä renkaat minä sitten valitsin? * Alunperin päätin ottaa Hakkapeliitta 8, mutta Volkswagen Demo Tourin jälkeen Hakkapeliitta R2 -kitkat alkoivat houkuttaa, kun koeajettavissa autoissa oli sellaiset ja ne pitivät todella hyvin. Päädyin lopulta kuitenkin valitsemaan Hakkapeliitta 8 -nastat, koska ne antavat maksimaalisen pidon. Ja kommentoihan Nokian Renkaiden edustaja myös ("… jos tuodaan mukaan ripaus itsekkyyttä ..."), että heitä kiinnostaisi tänä talvena enemmän kuulla kokemuksiani Hakkapeliitta 7 ja Hakkapeliitta 8 eroista, mikä sai vaakakuppini lopullisesti kallistumaan nastoihin.
 

Hakkapeliitta 7 vanteilla ja Hakkapeliitta 8 odottamassa asennusta.

Olisin saanut uudet renkaat Poloon jo lokakuussa, mutta päätin ajaa ensin jonkin aikaa vanhoilla nastarenkailla, että saan paremmin verrattua seiskoja ja kaseja toisiinsa. Jouluaaton aattona, kun viimeisetkin lumet alkoivat olla sulaneet, kävin lopulta Vianorilla vaihdattamassa Poloon kasinastat. * 
 

Vanhan renkaan irrotus vanteelta.

Vianorilla (joka muuten on Nokian Renkaiden omistama rengasliikeketju; en sitä aiemmin tiennytkään) pääsin halliin katsomaan renkaidenvaihtoa. Kävi kyllä näppärästi, vaikkei ihan niin sähäkästi kuin Gummisepillä 3 vuotta sitten. Ehkä nerokkain keksintö oli pyörien pesukone, johon ne laitettiin yksi kerrallaan harjapesuun ja puhdasta jälkeä tuli! Hieman epäilen, että Autotarvikkeella ei ole tuollaista, kun oli niin likaiset kesäpyörät viimesyksyisen renkaanvaihdon pesun jäljiltä

 

 

Pyörien pesukone.

Vianorin mies totesi, että vanhat Hakkapeliitta 7 -renkaani ovat kuin uudet, kun olivat niin vähän kuluneet. Nastojakaan ei olut kahdessa vuodessa hukkunut. Mies myös sanoi, että niistä voisi hyvin saada 200-250 e, joskin Polon renkaskoko 185/60 R15 ei ole hirveän suosittu (tuo 185/60 siis).
 

Hakkapeliitta 7 kahden talven ja 10 000 km ajon jälkeen.

Uusilla Hakkapeliitta 8 -nastarenkailla ei tarvinnut ajaa kuin pari sataa metriä todetakseen, että ne ovat käsittämättömän hiljaiset! Perinteinen nastarenkaiden rapina puuttui lähes kokonaan ja olo oli kuin kitkoilla ajaessa. Ihanaa! Joululomalla ajetut 100 km vahvistivat saman; hiljaista oli.
 
Nyt sitten vain jään odottelemaan oikeita talvikelejä, sillä nyt tiet ovat kaikkialla paljaita ja märkiä. Hakkapediamerkintöjäni voi seurata osoitteessa http://hakkapedia.fi/blog/fi/author/Jenni%20R/ Täällä blogissakin renkaat varmasti silloin tällöin vilahtelevat, mutta vähemmän kuin Hakkapediassa.
 
Mulla olisi muuten Polosta ylimääräisiksi jääneet 185/60 R15 Hakkapeliitta 7 -nastarenkaat myytävänä, ei kukaan sattuisi tarvitsemaan? :P
 
* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat ja niiden asennuksen Nokian Renkailta ilmaiseksi, mutta kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.
Osoite kopioitu

Keskustelu

Anonyymi
14.01.2014 23.03

Ois just oikeen kokoiset Toyotaan. Harmin paikka, et tuli just syksyllä ostettua siihen tuliterät talvirenkaat, niin nyt pariin vuoteen (ainakaan) ei ole uusille tarvetta - ja jos noi ostais odottamaan vaihtoa, niin ehtis taas jo kovettua. Mut myy ihmeessä pois, jos et ole vielä myynyt :)
- Marjaana

Jenni
14.01.2014 23.06

Joo täytyy tosiaan myydä pois ennen kuin kovettuvat, vähän huono aika nyt van vuodesta. Huuto.netistä löytyvät 200 eurolla muistaakseni (miehellä myynnissä, en linkkaa kun myynti-ilmoitus vanhenee).

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Hakkapedia Hakkapeliitta 8 Renkaat Yhteistyö

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb