POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Auton kulutuksen seuranta

keskiviikko 11.07.2012 Avainsanat: Bensan kulutusPoloPolo JuniorPolo SeniorTankkausVolkswagen

Isälläni on ollut aina tapana kirjoittaa auton tankkauksen jälkeen ajetut kilometrit ja tankattu bensamäärä siniseen ruutuvihkoon. Kun meille ostettiin auto, hankin minäkin polttoaineen kulutuksen seuraamista varten pienen vihon, johon kirjoitin tiedot kustakin tankkauksesta. Saatuani Poloiseen Econen-kulutusmittarin en jaksanut kirjoittaa enää kulutusta ylös, sillä näinhän tarkan kulutuksen jokaisen ajon jälkeen. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut fiksua kirjata tankkaukset ylös, koska nyt en osaa yhtään sanoa, mikä Polo Seniorin keskikulutus oikein oli, koska yksittäiset kulutukset unohtuvat. Kuitit kyllä säilöin vihon väliin laskeakseni kulutukset "sitten joskus", mutta sielläpä ne edelleen odottavat kirjaamista...

Polo Juniorin kulutusta ryhdyin seuraamaan heti ensimmäisestä tankkauksesta alkaen. Tein tunnuksen suomalaiseen tankkaus.com-palveluun, johon pystyi syöttämään samat tiedot kuin vihkoonkin, mutta palvelu hoiti laskutoimitukset puolestani. Kätevää!

Vuoden vaihteessa sivusto uudistui nykyaikaisemman näköiseksi, mutta samalla sen toimivuus heikkeni huomattavasti. Tankkauksesta piti syöttää nyt aina myös asema ja ennen kaikkea tilastointiominaisuudet huonontuivat. En halua tietää, mitä autoni on kuluttanut keskimäärin missäkin kuussa, vaan haluan käyrän koko ajalta, kuten palvelun entisessä versiossa. Kun vielä sisäänkirjautuminen alkoi tahmata, kypsyin palveluun lopullisesti.

Kaikki uuden Polon tankkauskuitit olivat tallessa (odottamassa syöttämistä tankkaus.comiin), joten aloin tutkia muita mahdollisia palveluja, johon tankkaustiedot voisi kirjata ylös. Foorumikeskustelujen perusteella saksalainen Spritmonitor ja jenkkiläinen Fuelly olisivat kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa. Pienen vertailun jälkeen päädyin valitsemaan Fuellyn, koska siinä oli kivemman näköiset kuvaajat ja nätimpi ulkoasu. Spritmonitorissa olisi saanut määriteltyä tarkemmin, millaisissa olosuhteissa on ajanut, mutta keskiarvotilastointi ei ollut makuuni.

Kesäloman alun kunniaksi naputtelin Fuellyyn kaikki Polon tankkaukset, joita oli kertynyt vajaassa vuodessa 21 kpl. Myös sisäänlukutoiminto olisi ollut tarjolla, mutta ajattelin, että lienee nopeampaa kirjoittaa kuitenkin kaikki yksitellen. Kaikki Fuellyyn syötetyt tiedot ovat julkisia, joten tässä kiinnostuneille tiedot meidän 77 kW 1.2 TSI Polon kulutuksesta. Myös Spritmonitoriin tallennetut tiedot ovat julkisia, joten tästä voitte katsoa vertailun vuoksi jonkun meidän Poloa vastaavan Polon kulutustiedot.

 

Tankkausten perusteella laskettu kulutus on varmasti pidemmällä aikavälillä aika tarkka, mutta yksittäiset tankilliset eivät aina kerro koko totuutta. Polo Seniorin tankkasin joskus "täyteen", mutta sain silti keskikulutukseksi vain 3,1 l/100 km, mihin ko. autolla ei vain ole mahdollista päästä. Juniori puolestaan nielaisi keväällä bensaa niin, että kulutukseksi tuli liki 10 l/100 km, vaikka ajo oli melko normaalia.

Tuntuu, että eri huoltoasemien bensapumput ovat eri mieltä siitä, milloin tankki on täysi, koska yleensä hillittömät kulutuslukemat saa aikaiseksi tankkaamalla jossain muualla kuin vakiopaikassani. Tuon superkulutuksen jälkeen olen ottanut tavaksi nollata Polon kakkosajotietokoneen aina tankkauksen yhteydessä, jotta voin kirjata kuittiin ylös auton näkemyksen keskikulutuksesta. Toistaiseksi eroa ei ole ollut kuin desi suuntaan tai toiseen eli aika hyvin auton ajotietokone on pysynyt kärryillä.

Mitä iloa kulutuksen seurannasta sitten on? Ei kai varsinaisesti muuta kuin että sitä on ihan mielenkiintoista seurata. Tietenkin yritän ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella, mutta oikeasti ajon aikainen kulutusseuranta tulee hoidettua ajotietokoneesta katsomalla.

Olen kyllä hieman pettynyt Polon 6,4 l/100 km keskikulutukseen, sillä se on huomattavasti korkeampi kuin luvattu maantie 4,4 / yhdistetty 5,3 / kaupunki 7,0 l/100 km. Testiolosuhteet ovat aina testiolosuhteet, mutta silti...

Alin keskikulutus johon olen päässyt on 4,7 l/100 km, kun ajoin pääosin 60 km/h rajoitettua maantietä Heinolasta Kouvolaan  66 km/h keskinopeudella. Helsinkiin ajaessa huomaa puolestaan hyvin, miten auto hotkii polttoainetta 120 km/h nopeudella ajaessa. Yleensä kulutus on ennen motarin alkamista Heinolassa 5,9 l/100 km luokkaa, mutta Helsinkiin päästyäni se on nyt useammalla reissulla ollut 6,4 l/100 km.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Zeb - 12.7.2012 klo 9:06

    Mä laskeskelen joka tankkauksen jälkeen (tankkaan täyteen aina, kun mahdollista) keskikulutuksen. Koitan myös olla tarkka siinä, että montako kertaa "tiputtelen" vielä ekan naksahduksen jälkeen lisää bensaa, mutta toki se vähän heittää. En ole kulutuksia kirjannut ylös, mutta nopsaa tuosta on tullut käsitys, mikä on normaali kulutus Ensiolle. Nyt viimeksi mentiin ekaa kertaa maantieajossa alle 5l (4,92), tosin ko. matkalla jouduinkin alkumatkan matelemaan mummovauhdilla. Normaalisti 5,4l tuntumaan, talvella just yli 6l, maantiellä siis.

  • Jenni - 12.7.2012 klo 15:59

    Okei, voisi siis kuvitella että vanhan Polon kulutus on ollut samaa luokkaa kuin sulla.

    Jonkun perässä madellessa muuten saa joskus ajettua tosi taloudellisesti! Ajelin kerran vanhempieni luokse ylämäkiin puutuilevan rekan perässä niin sain tosi alhaisen kulutuksen. Ja kun mieheni ajeli rauhallista mutkatietä perässäni kun olin Erkillä liikenteessä, niin hän sai aikaiseksi kaikkien aikojen ailhaisimman kulutuksen 4,4 l/100 km. :)

  • Zeb - 13.7.2012 klo 9:12

    Jep, ihmettelin itsekin vähän tuota kulutusta, kun loppumatkasta painelin kuitenkin ihan reipasta kyytiä, yli 110km/h viimeiset 60km, joka vanhemmilleni ajellessa on "aakeeta laakeeta", jossa ei poliiseja näy ;) Mutta tosiaan alkumatka 70-80km/h jonossa, ja kun sopivaa etäisyyttä pitää, niin ei oma matkantekokaan ole niin tempovaa..

  • Säätäjä-ässä - 13.7.2012 klo 12:07

    Bensa-asemien pistoolit laukaisevat ihan miten sattuu, riippuen pyssyn kunnosta ja säädöistä. Lisäksi suuri merkitys täyteen tankkauksessa on auton asennolla ja täyttöputken muodolla. Usein esim. Diesel-Passatissa menee ensimmäisen naksun jälkeen tankkiin vielä yli 10l dieseliä. Toisessa autossa taas ei välillä meinaa herkällä pyssyllä saada tankkiin mitään kun putki on niin ahdas.

    Ilmoitettu kulutus on kyllä lähinnä ilmoitettu kusetus, sillä mittaussyklillä ei ole mitään tekemistä normaaliliikenteen kanssa. Lisäksi, kun sykli kerran on aina samanlainen, voidaan nykyiset moottorinohjaukset optimoida syklin kannalta hyväksi tai härskeimmillään jopa tunnistamaan mittaussykli jolloin voidaan leikata tehot pois ja pudottaa kulutusta huomattavasti. Nykyinen mittaussysteemi antaa ainoastaan jonkinlaisen summittaisen vertailukelpoisuuden autojen välillä.

    Polttoaineenkulutukseen suurin vaikutus toki on kuskilla. www.motiva.fi -sivulta löytyy hyviä vinkkejä taloudelliseen ajoon. Lisäksi hyväksi koettu vinkki, mitä iso osa kuljettajista ei ymmärrä: Tärkeämpää on välttää jarrun painamista kuin kaasun painamista.

  • Jenni - 29.8.2012 klo 21:33

    Ohoh, 10 litraa on aika paljon! Kerran on tainnut mulla tankkaus mennä silleen et naksui suunnilleen alusta saakka.

    Ilmoitetut kulutukset todella ovat ihan alakanttiin, ainut hyöty niistä on siinä että autovero on pienempi kun pienempi kulutus = pienemmät päästöt. Vastikään sekä Tuulilasi että Tekniikan maailma vertailivat todellisia ja annettuja kulutuksia.

    Erttäin hyvä loppukaneetti sulla jarrun ja kaasun painamisesta. :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!