11.07.2012

Auton kulutuksen seuranta

Osoite kopioitu

Isälläni on ollut aina tapana kirjoittaa auton tankkauksen jälkeen ajetut kilometrit ja tankattu bensamäärä siniseen ruutuvihkoon. Kun meille ostettiin auto, hankin minäkin polttoaineen kulutuksen seuraamista varten pienen vihon, johon kirjoitin tiedot kustakin tankkauksesta. Saatuani Poloiseen Econen-kulutusmittarin en jaksanut kirjoittaa enää kulutusta ylös, sillä näinhän tarkan kulutuksen jokaisen ajon jälkeen. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut fiksua kirjata tankkaukset ylös, koska nyt en osaa yhtään sanoa, mikä Polo Seniorin keskikulutus oikein oli, koska yksittäiset kulutukset unohtuvat. Kuitit kyllä säilöin vihon väliin laskeakseni kulutukset "sitten joskus", mutta sielläpä ne edelleen odottavat kirjaamista...

Polo Juniorin kulutusta ryhdyin seuraamaan heti ensimmäisestä tankkauksesta alkaen. Tein tunnuksen suomalaiseen tankkaus.com-palveluun, johon pystyi syöttämään samat tiedot kuin vihkoonkin, mutta palvelu hoiti laskutoimitukset puolestani. Kätevää!

Vuoden vaihteessa sivusto uudistui nykyaikaisemman näköiseksi, mutta samalla sen toimivuus heikkeni huomattavasti. Tankkauksesta piti syöttää nyt aina myös asema ja ennen kaikkea tilastointiominaisuudet huonontuivat. En halua tietää, mitä autoni on kuluttanut keskimäärin missäkin kuussa, vaan haluan käyrän koko ajalta, kuten palvelun entisessä versiossa. Kun vielä sisäänkirjautuminen alkoi tahmata, kypsyin palveluun lopullisesti.

Kaikki uuden Polon tankkauskuitit olivat tallessa (odottamassa syöttämistä tankkaus.comiin), joten aloin tutkia muita mahdollisia palveluja, johon tankkaustiedot voisi kirjata ylös. Foorumikeskustelujen perusteella saksalainen Spritmonitor ja jenkkiläinen Fuelly olisivat kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa. Pienen vertailun jälkeen päädyin valitsemaan Fuellyn, koska siinä oli kivemman näköiset kuvaajat ja nätimpi ulkoasu. Spritmonitorissa olisi saanut määriteltyä tarkemmin, millaisissa olosuhteissa on ajanut, mutta keskiarvotilastointi ei ollut makuuni.

Kesäloman alun kunniaksi naputtelin Fuellyyn kaikki Polon tankkaukset, joita oli kertynyt vajaassa vuodessa 21 kpl. Myös sisäänlukutoiminto olisi ollut tarjolla, mutta ajattelin, että lienee nopeampaa kirjoittaa kuitenkin kaikki yksitellen. Kaikki Fuellyyn syötetyt tiedot ovat julkisia, joten tässä kiinnostuneille tiedot meidän 77 kW 1.2 TSI Polon kulutuksesta. Myös Spritmonitoriin tallennetut tiedot ovat julkisia, joten tästä voitte katsoa vertailun vuoksi jonkun meidän Poloa vastaavan Polon kulutustiedot.

 

Tankkausten perusteella laskettu kulutus on varmasti pidemmällä aikavälillä aika tarkka, mutta yksittäiset tankilliset eivät aina kerro koko totuutta. Polo Seniorin tankkasin joskus "täyteen", mutta sain silti keskikulutukseksi vain 3,1 l/100 km, mihin ko. autolla ei vain ole mahdollista päästä. Juniori puolestaan nielaisi keväällä bensaa niin, että kulutukseksi tuli liki 10 l/100 km, vaikka ajo oli melko normaalia.

Tuntuu, että eri huoltoasemien bensapumput ovat eri mieltä siitä, milloin tankki on täysi, koska yleensä hillittömät kulutuslukemat saa aikaiseksi tankkaamalla jossain muualla kuin vakiopaikassani. Tuon superkulutuksen jälkeen olen ottanut tavaksi nollata Polon kakkosajotietokoneen aina tankkauksen yhteydessä, jotta voin kirjata kuittiin ylös auton näkemyksen keskikulutuksesta. Toistaiseksi eroa ei ole ollut kuin desi suuntaan tai toiseen eli aika hyvin auton ajotietokone on pysynyt kärryillä.

Mitä iloa kulutuksen seurannasta sitten on? Ei kai varsinaisesti muuta kuin että sitä on ihan mielenkiintoista seurata. Tietenkin yritän ajaa mahdollisimman pienellä kulutuksella, mutta oikeasti ajon aikainen kulutusseuranta tulee hoidettua ajotietokoneesta katsomalla.

Olen kyllä hieman pettynyt Polon 6,4 l/100 km keskikulutukseen, sillä se on huomattavasti korkeampi kuin luvattu maantie 4,4 / yhdistetty 5,3 / kaupunki 7,0 l/100 km. Testiolosuhteet ovat aina testiolosuhteet, mutta silti...

Alin keskikulutus johon olen päässyt on 4,7 l/100 km, kun ajoin pääosin 60 km/h rajoitettua maantietä Heinolasta Kouvolaan  66 km/h keskinopeudella. Helsinkiin ajaessa huomaa puolestaan hyvin, miten auto hotkii polttoainetta 120 km/h nopeudella ajaessa. Yleensä kulutus on ennen motarin alkamista Heinolassa 5,9 l/100 km luokkaa, mutta Helsinkiin päästyäni se on nyt useammalla reissulla ollut 6,4 l/100 km.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Zeb
12.07.2012 09.06

Mä laskeskelen joka tankkauksen jälkeen (tankkaan täyteen aina, kun mahdollista) keskikulutuksen. Koitan myös olla tarkka siinä, että montako kertaa "tiputtelen" vielä ekan naksahduksen jälkeen lisää bensaa, mutta toki se vähän heittää. En ole kulutuksia kirjannut ylös, mutta nopsaa tuosta on tullut käsitys, mikä on normaali kulutus Ensiolle. Nyt viimeksi mentiin ekaa kertaa maantieajossa alle 5l (4,92), tosin ko. matkalla jouduinkin alkumatkan matelemaan mummovauhdilla. Normaalisti 5,4l tuntumaan, talvella just yli 6l, maantiellä siis.

Jenni
12.07.2012 15.59

Okei, voisi siis kuvitella että vanhan Polon kulutus on ollut samaa luokkaa kuin sulla.

Jonkun perässä madellessa muuten saa joskus ajettua tosi taloudellisesti! Ajelin kerran vanhempieni luokse ylämäkiin puutuilevan rekan perässä niin sain tosi alhaisen kulutuksen. Ja kun mieheni ajeli rauhallista mutkatietä perässäni kun olin Erkillä liikenteessä, niin hän sai aikaiseksi kaikkien aikojen ailhaisimman kulutuksen 4,4 l/100 km. :)

Zeb
13.07.2012 09.12

Jep, ihmettelin itsekin vähän tuota kulutusta, kun loppumatkasta painelin kuitenkin ihan reipasta kyytiä, yli 110km/h viimeiset 60km, joka vanhemmilleni ajellessa on "aakeeta laakeeta", jossa ei poliiseja näy ;) Mutta tosiaan alkumatka 70-80km/h jonossa, ja kun sopivaa etäisyyttä pitää, niin ei oma matkantekokaan ole niin tempovaa..

Säätäjä-ässä
13.07.2012 12.07

Bensa-asemien pistoolit laukaisevat ihan miten sattuu, riippuen pyssyn kunnosta ja säädöistä. Lisäksi suuri merkitys täyteen tankkauksessa on auton asennolla ja täyttöputken muodolla. Usein esim. Diesel-Passatissa menee ensimmäisen naksun jälkeen tankkiin vielä yli 10l dieseliä. Toisessa autossa taas ei välillä meinaa herkällä pyssyllä saada tankkiin mitään kun putki on niin ahdas.

Ilmoitettu kulutus on kyllä lähinnä ilmoitettu kusetus, sillä mittaussyklillä ei ole mitään tekemistä normaaliliikenteen kanssa. Lisäksi, kun sykli kerran on aina samanlainen, voidaan nykyiset moottorinohjaukset optimoida syklin kannalta hyväksi tai härskeimmillään jopa tunnistamaan mittaussykli jolloin voidaan leikata tehot pois ja pudottaa kulutusta huomattavasti. Nykyinen mittaussysteemi antaa ainoastaan jonkinlaisen summittaisen vertailukelpoisuuden autojen välillä.

Polttoaineenkulutukseen suurin vaikutus toki on kuskilla. www.motiva.fi -sivulta löytyy hyviä vinkkejä taloudelliseen ajoon. Lisäksi hyväksi koettu vinkki, mitä iso osa kuljettajista ei ymmärrä: Tärkeämpää on välttää jarrun painamista kuin kaasun painamista.

Jenni
29.08.2012 21.33

Ohoh, 10 litraa on aika paljon! Kerran on tainnut mulla tankkaus mennä silleen et naksui suunnilleen alusta saakka.

Ilmoitetut kulutukset todella ovat ihan alakanttiin, ainut hyöty niistä on siinä että autovero on pienempi kun pienempi kulutus = pienemmät päästöt. Vastikään sekä Tuulilasi että Tekniikan maailma vertailivat todellisia ja annettuja kulutuksia.

Erttäin hyvä loppukaneetti sulla jarrun ja kaasun painamisesta. :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb