15.01.2019

Auto 2018 messujen 5 kiinnostavinta juttua

Osoite kopioitu

Toista kertaa järjestetyt automessut täyttivät Helsingin messukeskuksen marraskuussa mielettömällä määrällä autoja.

Ajattelin, että ehtisib kiertää messut yhdessä päivässä, mutta se oli paha virhe. Jouduin skippaamaan monta mielenkiintoista juttua, koska päivän tunnit hupenivat kuin esittelypisteiden karkit kävijöiden taskuihin.

Tarkoituksenani oli mm. käydä testaamassa kevytautoja eli nopeusrajoitettuja henkilöautoja, joilla 15-vuotiaat saavat ajaa mopoautokortilla 1.11.2019 lähtien. “Kevytauto" tosin on väärä sana, sillä ihan normaalin painoisia nuo autot ovat. Oikea sana olisikin siis hidasauto.

Samaan aikaa järjestetyn Autokorjaamo 2018 tapahtuman demoalueella olisi ollut kiva poiketa katsomassa mm. Suomen ensimmäistä robottiautoa Marilyniä, Formula Student kilpa-autoa sekä päästöjä mittaavaa Nuuskija-autoa. Ne olisi minusta voinut hyvin tuoda ihan Automessujenkin puolelle, eikä piilottaa ammattilaistapahtumaan.

Mutta mihin sitten ehdin tutustua messuilla? Siitä voitte lukea alta. 

Nissan Leaf sähköauton läpileikkaus

Nissanin osastolla oli esillä #nissanhalfleaf eli sähköauto Leaf, josta oli leikattu neljännes pois. Oli siistiä kurkistella auton konepellin alle sen sivusta ja tarkastella, miten verhoilut kulkevat katossa. Tuulilasiin kiinnitin huomiota, että se oli yllättävän paksu.

Maahantuojan edustaja kertoi, että auto on japanilainen esituotantosarjan malli. Sillä ei ole tyyppihyväksyntää sitä siten ollut mahdollista rekisteröidä tieliikennekäyttöön. Mitä sillä oikein tekisi? Joku oli kuullut virolaisesta firmasta, joka tekee autojen läpileikkauksia ja siitä se ajatus sitten lähti!

Hienointa Leafissa oli, että se on muodonmuutoksesta huolimatta ajokelpoinen. Se olikin kuulemma kääntänyt hyvin päitä, kun se oli ajettu ovelta sisään messuhalliin.

Nissan Leafin läpileikkaus (kuva: Niko Kuokka)

Nissanilla oli messuilla kilpailu, jossa kehotettiin julkaisemaan Instagramissa kuva itsestä ja Leafista #nissanhalfleaf-hashtagilla. Yksi voittaisi (kokonaisen) Leafin viikoksi käyttöön. Ja arvaatteko mitä? Mä voitin sen! Saan auton käyttööni helmikuussa, joten pysy siis kuulolla, sillä juttua siitä on tulossa niin somekanaviini kuin blogiinkin! 

Skoda Vision konseptiautot

Skodan osaston vetonauloina olivat konseptiautot Vision X ja Vision E. Niitä lienee maailmassa vain nämä yksittäiskappaleet, joten oli sairaan hienoa, että ne oli saatu kärrättyä tänne pieneen pohjoiseen maahan!

Vaikka konseptiautoissa aina irrotellaankin, voi niistä silti nähdä merkin tulevia linjoja. 

Pientä crossoveria ennakoiva Vision X näytti lähes käyttövalmiilta, kunhan vain muuttaa sisustan  vähän tavallisemmaksi. Ja ehkä jättää pois sähköiset rullalaudat takakontista?

Skoda Vision X (kuvat: Niko Kuokka)

Sähköautokonsepti Vision E oli teknisesti hieman kauempana tulevaisuudessa kaappariovineen, pyörivine penkkeineen ja 3. tason autonomisine ajamisineen. Lähemmältä tulevaisuudelta sen sijaan vaikutti auton kyky seurata kuskin terveydentilaa sykkeen perusteella. Jos siihen tulee radikaali muutos, auto pysähtyy tien sivuun ja hälyttää apua.

Skoda Vision E (kuva: Niko Kuokka)

Autoissa oli hienoja kristallisia yksityiskohtia, jotka ovat saaneet innoituksensa perinteisestä böömiläisestä kristallista ja tsekkiläisestä lasinvalmistuksesta. Samaa linjaa oli jo Vision C mallissa, johon tutustuin Skoda Museossa viime syksynä. Hieman hillitympinä kristalleja on toki jo käytössäkin nykyisissä tuotantomalleissa, esimerkiksi Vision C:n perillisessä Skoda Superbissa.

Kristalliyksityiskohtia Vision E -mallissa.

Konseptiautoja sai ihailla vain mustan nauhan takaa, mutta kun kaverini kaivoi repustaan superpitkän objektiivin niitä kuvatakseen, autojen ulkomaalainen esittelijä heltyi ja päästi hänet aitauksen sisäpuolelle. Ilmeisesti hänellä oli riittävän vakuuttava kalusto? Sen sijaan kun joku yritti koskea toisen auton keulan koristeeseen, esittelijä suorastaan ampaisi paikalle kieltämään. 

Mercedes Benz GLC kori

Vehon osastolla huomioni varasti täysin alueen reunaan parkkeerattu Mercedes Benz GLC-mallin kori. Pieni insinööri on niin kiinnostunut mitä auton sisältä löytyy! Tästä korista ei tosin varsinaisesti löytynyt mitään, sillä se oli vedetty pois tuotantolinjalta hitsaamossa jo ennen ovien lisäämistä.

Korin luona pyöri Valmet Automotiven tuotantotekniikkaosaston johtaja Jukka Hakanen, jolle sanoin, että kerro kaikki! Ja hän kertoi. Sain kuulla hirveän mielenkiintoisia juttuja autojen tuotannosta, valmistuksen eri vaiheista ja autotehtaan tulevaisuuden suunnitelmista.

Mercedes-Benz GLC:n kori ja autobloggaaja kuuntelemassa kiinnostavia juttuja autojen valmistuksesta. (kuva: Niko Kuokka)

Valmet Automotiven peruskivi on valettu vuonna 1968 ja se on ollut vuodesta 2012 alkaen Daimlerin sopimusvalmistaja, joka tekee tällä hetkellä Mercedes-Benzin A- ja GLC-malleja. Sopimusvalmistaja on automerkille nopea ja edullinen tapa ottaa tuotantoon uusi automalli, koska merkin ei silloin tarvitse itse perustaa kokonaan uutta tehdasta. Suomi on kohtuu kaukana Saksasta, mutta Valmet Automotive on saanut vakuutettua Daimlerin kustannustehokkuudella, laadulla ja nopeudella.

Hakanen kertoi, että autojen tuotantolinjalta ei tule ulos periaatteessa koskaan peräkkäin kahta identtistä autoa, sillä jokainen auto on asiakkaan toivomusten mukaan kustomoitu. Logistiikan pitää ola huiman tarkkaa, jotta alihankkijoilta euroopasta tulevat osat ovat juuri oikealle hetkellä valmistuslinjastolla oikealla asennusasemalla.

Mielenkiintoinen trivia autojen testauksesta oli se, että jos jossain autossa huomataan jotain vikaa, tuotantolinjalta kerätään pois 10 edellistä ja 10 seuraavaa autoa testaamista varten. Samalla tapaa kuin viinien laaduntarkkailussa!

Korin sisäpuolta. Kuvittelenko vai tuleeko ratti oikealle puolelle?

Lähitapiolan tarkkaavaisuuspiste

Mihin kaikkeen kiinnität huomion, kun ajat autolla kaupungissa? Kiinnitätkö huomion oleelliseen vai epäoleelliseen? Onko kenties asioita, joita et edes tajua havainnoida?

Lähitapiolan ständillä pääsi testaamaan käytännössä, mihin itse kiinnittää huomion autolla ajaessa.

Paikalle tuodun simulaattorin koeajajan tehtävänä oli istua mäkiauton (:D) penkkiin ja seurata edessä olevasa televisiossa pyörivää kojelautakameran videota liikenteestä ihan kuin olisi itse ajamassa. Samalla päähän asetettuihin silmälaseihin kiinnitetyt kamerat kuvasivat sekä silmien liikettä että edessä näkyvää maisemaa (eli tv:n kuvaa).

Noin minuutin mittaisen videon jälkeen lasien tallentama data analysoitiin ja sen jälkeen videon pääsi katsomaan uudestaan niin, että siinä näkyi keltaisina ympyröinä kohdat joihin katse kiinnittyi. Ihan älyttömän mielenkiintoista!

Tarkkaavaisena Lähitapiolan koeajolla. Nuo silmälalasit muuten maksavat 100 000 e! (kuva: Niko Kuokka)

Keväällä sama systeemi tulee tietävästi kiertämään useammalla paikkakunnalla. Täytyy ehdottomasti mennä silloin testaamaan uusiksi! Nyt koeajot poistettiin esittämisen jälkeen, mutta ymmärsin, että kiertueella kerätty data tultaisiin tallentamaan ja analysoimaan.

Muistelen esittelijän kertoneen, että suurin osa kolareista tapahtuu kaupungissa ajaessa, joten siksi vakuutusyhtiötä kiinnostaa, mihin ihmiset kiinnittävät huomionsa. Itseltä jäi esimerkiksi täysin havannoimatta, että kadun reunaan pysäköidyn jakeluauton takaa saattaisi tulla jalankulkija.

Autojen kierrätys

Matkalla pihalle kevytautojen koeajopisteelle ohitin Suomen autokierrätyksen ständin, jota en itse asiassa pystynytkään ohittamaan. Viimeinen niitti kevytautojen koeajosuunnitelmien arkkuun!

Pisteellä oli esillä Talbot Horizon, joka on valmistettu Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa vuonna 1984. Täysin toimiva peli ja ajettukin vain 89 tkm.

Talbot Horizon vm. 1984. Tarkistin, että vielä se on rekisterissä eikä siis kierrätetty kattiloiksi.

Ständin teemana oli kuitenkin autojen kierrätys ja uusien autojen turvallisuuden korostaminen, joten Talbotia esiteltiin siltä kantilta, miten monta uutta kattilaa siitä esimerkiksi voitaisiin tehdä. Yleisesti ottaen autojen materiaaleista voidaan kierrättää jopa 97 %, mikä on ihan mielettömän hyvä määrä! Purkeissa auton takana oli esillä rouheita autoista kerätyistä materiaaleista, kuten kuparista, alumiinista ja raudasta.

Hyvää kierrätysmateriaalia autoista.

Eikö koeajot olleet ollenkaan kiinnostavia?

No olivat toki! Saatte lukea niistä kuitenkin vasta seuraavassa jutussa, joten malttakaa vielä hetki! Ja maltattehan te, koska messuistakin ehti jo kulua hetki jos toinenkin... 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Mercedes-Benz Nissan Skoda Tapahtuma

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb