Uudet MINI-autot

Mini oli vuosina 1959–2000 valmistettu erittäin pieni auto, kokonaispituus vain 305 senttimetriä. Alkuperäisen Minin suunnitteli Alec Issigonis British Motor Corporationille. Autoa valmistettiin Birminghamissa. Sitä valmistettiin kahdella nimellä, Austin Mini ja Morris Mini. Mini on tullut kuuluisaksi kompaktin koon lisäksi autourheilun, elokuvien ja televisiosarjojen kautta. Mini suunniteltiin, koska Suezin kriisin aiheuttama polttoainekriisi nosti bensiinin hintaa ja teki näin saksalaisista pienautoista (muun muassa Messerschmitt’n valmistamista) Britanniassa suosittuja. Englannin autoteollisuus oli jäädä saksalaisten tuontiautojen jyräämäksi. Miniin suunniteltiin mahdollisimman paljon matkustajatilaa mahdollisimman pieniin ulkomittoihin. Esimerkiksi jousituksena käytettiin kumikartioelementtejä, jotka vaativat erittäin vähän tilaa. Sen piti olla halpa valmistaa, joten autossa käytettiin jo olemassa olevaa BMC tehtaan A-sarjan perusmoottoria vain vähäisin muutoksin.

Tavaratila maksimoitiin tekemällä takaluukusta alaspäin aukeava, jolloin autolla pystyi ajamaan hätätilassa luukku auki (kuorman roikkuessa osittain ulkona). Oven ikkunat olivat kaksiosaiset, jotka liukuivat vaakatasossa ja näin oviin saatiin alaosaan tilaa isoille säilytyskoteloille. Näissä vanhimmissa malleissa ovien saranat olivat ulkopuolella. Tilan säästöä sekin. Auton nopeusmittari sijaitsi keskellä kojelautaa, joten ratin siirtäminen oikealta vasemmalle oikeanpuoleista liikennettä varten onnistui suhteellisen helposti, sillä kojelautaa ei tarvinnut muokata mitenkään. Aivan 1960-luvun lopussa esiteltiin pitempi ja tilavampi Clubman-versio, jonka nokka oli muotoiltu perinteiseen Miniin verrattuna nykyaikaisemmaksi.

Vaikka Minin perusrakenne ja korimalli pysyivät lähes samanlaisena koko elinkaarensa ajan, tehtiin siihen lukuisia muutoksia. Suomessa Miniä myytiin kahden maahantuojan toimesta. Austin Minin edustus oli Oy Veho Ab:lla ja Morris Minin Oy Voimavaunu Ab:lla. Minin myyntiä vauhditti kovasti sen autourheilumenestys, varsinkin kun tehokkaammat mallit tulivat myös tavallisten autoilijoiden saataville. Minin maahantuonti siirtyi vuonna 1971 kokonaisuudessaan Sisu-kuorma-autoja valmistavalle Oy Suomen Autoteollisuus Ab:lle, kun Veho luopui Austinin edustuksesta ja Voimavaunu lopetti toimintansa. Minin parhaat päivät olivat tällöin kuitenkin jo auttamattomasti takanapäin. Miniä tuotiin silti maahan 1980-luvun taitteeseen saakka.

BMW osti Minin oikeudet vuonna 1994 ja aloitti uuden sukupolven isomman Minin valmistuksen vuonna 2001. Perinteisen 3-ovisen mallin lisäksi mallistoa laajennettiin vähitellen. Cabriolet –avomalli tuli vuonna 2004. Tilavampi Clubman esiteltiin vuonna 2007. Katumaasturimainen Crossover Mini Countryman esiteltiin vuonna 2010. Coupé tuli vuonna 2011 ja Roadster vuonna 2012.

Timo Turkula/HS

  • Hatchback

    62 mallityyppiä

    Uudet alkaen 22 714,57 €
    50 000 km keskihinta Ei myynnissä
    Tutustu malliin ›
  • Paceman

    18 mallityyppiä

    Uudet alkaen 27 819,11 €
    50 000 km keskihinta Ei myynnissä
    Tutustu malliin ›
  • Clubman

    35 mallityyppiä

    Uudet alkaen 28 392,34 €
    50 000 km keskihinta Ei myynnissä
    Tutustu malliin ›
  • Cabrio

    14 mallityyppiä

    Uudet alkaen 30 502,59 €
    50 000 km keskihinta Ei myynnissä
    Tutustu malliin ›
  • Countryman

    31 mallityyppiä

    Uudet alkaen 32 265,25 €
    50 000 km keskihinta 22 880,00 €
    Tutustu malliin ›